InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Salarizarea personalului sanitar angajat cu contract individual de munca la spitalele clinice. Conditii de acordare a drepturilor banesti la nivel clinic. Locul muncii

(Decizie nr. 587 din data de 30.09.2008 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Salarizare | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

 Salarizarea personalului sanitar angajat cu contract individual de munca la spitalele clinice. Conditii de acordare a drepturilor banesti la nivel clinic. Locul muncii
Salarizarea la nivel clinic nu se justifica in cazul cadrelor medicale ce isi desfasoara activitatea la cabinetele medicale scolare, chiar daca angajatorul este spital clinic, intrucat aceasta categorie de salariati nu presteaza efectiv activitatea ce ar avea corespondent in grila de salarizare prevazuta de O.U.G. nr.115/2004.
Curtea de Apel Iasi, decizia nr. 587 din 30 septembrie 2008
Prin sentinta civila nr. 775/28.05.2008 pronuntata de Tribunalul Iasi s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Spitalul Clinic de Urgente pentru Copii " Sf. Maria" Iasi.
S-a admis in parte actiunea formulata de Sindicatul "C.M." Iasi, in numele si pentru reclamantii membri de sindicat, in contradictoriu cu paratul Spitalul Clinic de Urgente pentru Copii " Sf. Maria" Iasi.
A fost obligat paratul sa achite reclamantilor diferentele dintre drepturile salariale incasate si cele cuvenite potrivit salarizarii in unitatile clinice pentru perioada 01.02.2005 - 01.04.2008, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
A fost obligat paratul sa achite reclamantilor contravaloarea tichetelor de masa neacordate in perioada 01.02.2005 - 01.04.2008, reactualizata cu indicele de inflatie la data platii efective.
S-a respins cererea reclamantilor de obligare a paratului la incadrarea in grila de salarizare prevazuta pentru personalul de specialitate medico - sanitar din unitatile clinice, instituite si centre medicale, incepand cu data de 01.02.2005.
In baza dispozitiilor art. 246 C.pr.civ., s-a luat act de renuntarea reclamantelor A.T. si F.S. la judecata actiunii formulata in contradictoriu cu paratul Spitalul Clinic de Urgente pentru Copii " Sf. Maria" Iasi.
Pentru a se pronunta astfel tribunalul a retinut, in ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Spitalului Clinic de Urgente pentru Copii "Sf. Maria" Iasi, ca este neintemeiata motivat de calitatea de angajator a paratului, acesta fiind parte semnatara a raportului de munca. Asadar raportat la obiectul actiunii,paratul are calitate procesuala pasiva.
 Reclamantii sunt angajati ai societatii parate Spitalului Clinic de Urgente pentru Copii "Sf. Maria" Iasi, in baza contractelor individuale de munca, indeplinind functiile de medici stomatologi, medici de medicina generala, medici de medicina de familie in cadrul dispensarelor scolare.
Prin O.U.G. nr. 115/2004 aprobata prin Legea nr. 125/2005, legiuitorul a stabilit grile de salarizare pentru unitatile clinice si neclinice.
Intrucat reclamantii din aceasta cauza isi desfasoara activitatea in cabinete medicale scolare, au fost salarizati potrivit grilei de salarizare stabilita pentru unitati sanitare altele decat cele clinice, prevazute in anexa I, punctul I din O.U.G. nr. 115/2004
Potrivit dispozitiilor art. 172 alin. 1 lit. "h" din Legea nr. 95/2006 spitalul clinic este spitalul care are in componenta sectii clinice universitare care asigura asistenta medicala, desfasoara activitate de invatamant, cercetare stiintifico-medicala si de educatie continua, avand relatii contractuale cu o institutie de invatamant superior.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 165 din aceeasi lege, spitalul este unitatea sanitara cu paturi, de utilitate publica, cu personalitate juridica, ce furnizeaza servicii medicale. In acelasi sens statueaza si dispozitiile art. 1 din Legea nr. 270/2003 care defineau spitalul ca fiind unitatea sanitara cu paturi, publica sau privata, de utilitate publica, cu personalitate juridica ce asigura servicii medicale.
Avand in vedere aceste dispozitii legale instanta de fond a retinut ca atunci cand legiuitorul foloseste termenul de unitate se refera in exclusivitate la spital si nu la sectii sau subunitati si cabinete medicale arondate.
Asadar, prin termenul de unitate clinica folosit de O.U.G. nr. 115/2004, anexa I, Punctul II se intelege spital clinic. Pentru aceste motive, instanta de fond a retinut ca reclamantii sunt angajatii unui spital clinic, avand relevanta calitatea angajatorului si nu locul muncii efective, deci trebuiau salarizati potrivit grilei de salarizare prevazuta pentru unitatile clinice, neavand relevanta faptul ca acestia isi desfasoara activitatea in cabinete medicale scolare
Astfel in mod gresit paratul, interpretand termenul de unitate clinica, facand referire la sectie clinica si nu la spital, a salarizat reclamantii in temeiul grilei prevazute in anexa I punctul I pentru unitati sanitare altele decat cele clinice.
Pentru aceste considerente, instanta de fond a constatat ca este intemeiata aceasta cerere de obligare a paratului la plata catre reclamanti a diferentelor banesti dintre drepturile salariale incasate si cele cuvenite potrivit salarizarii in unitatile clinice pentru perioada 01.02.2005-01.04.2008.
In ceea ce priveste cererea privind obligarea paratului la plata contravalorii tichetelor de masa neacordate in perioada 01.02.2005-01.04.2008, instanta a admis-o, avand in considerare urmatoarele:
Reclamantii fiind angajati in sectorul bugetar au dreptul la o alocatie de hrana, concretizata in tichete de masa. Acordarea tichetelor de masa reprezinta o masura de protectie sociala, iar raportat la dispozitiilor Legii nr. 142/1998 angajatorul avea obligatia sa o acorde. Totodata este de retinut ca O.U.G. nr. 115/2004 art. 23 stipuleaza ca personalul incadrat in unitatile sanitare publice finantate din venituri proprii realizate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate beneficiaza lunar de maximum 20 de tichete de masa.
Asadar rezulta ca beneficiaza de tichete de masa personalul incadrat in unitati sanitare publice finantate integral din venituri proprii, fara a face o alta distinctie cu privire la locul de munca unde-si desfasoara activitatea angajatul sau activitatea pe care acesta o desfasoara. De asemenea, in contractul colectiv pe ramura sanitara este prevazut ca angajatorul este obligat sa acorde tichete de masa potrivit Legii nr. 142/1998 in conformitate cu prevederile legale prevazute pentru unitatile finantate de la bugetul de stat si de la bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
In ceea ce priveste capatul de cerere privind incadrarea in grila de salarizare prevazuta pentru personalul de specialitate medico-sanitar din unitatile clinice, incepand cu data de 01.02.2005, instanta a considerat ca aceasta incadrare este un atribut exclusiv al legiuitorului si ca nu se poate subroga in drepturile si obligatiile acestuia si in consecinta a respins acest capat de cerere.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs atat paratul Spitalul Clinic de Urgente pentru Copii "Sf. Maria" Iasi cat si Sindicatul "C.M." Iasi, in numele si pentru membrii de sindicat, reclamanti in cauza, considerand-o nelegala.
In recursul sau, Spitalul Clinic de Urgente pentru Copii "Sf. Maria" a invocat, ca prim motiv de recurs,gresita respingere de catre prima instanta a exceptiei lipsei calitatii sale procesuale pasive aratand ca, desi are calitate de angajator, nu plateste drepturile salariale din fonduri proprii fiind finantat exclusiv de catre Ministerul Sanatatii.
A mai invocat intimatul-recurent faptul ca instanta de fond nu a luat in considerare toate probele dosarului, interpretandu-le eronat pe cele pe care le-a avut in vedere, in special pe cele referitoare la intelesul notiunii de activitate clinica, asa cum este precizata de art. 172 alin. 1 din Legea nr. 95/2006,respectiv salarizare la nivel clinic.
A sustinut intimatul-recurent ca activitatea clinica presupune munca integrata de invatamant superior plus activitate in unitati medicale cu paturi. Ori, reclamantii lucreaza in cabinete medicale din scoli/gradinite si efectueaza observatii medicale cu caracter general, elibereaza retete si scutiri medicale, neexercitand nici un act medical care ar putea fi incadrat la activitate clinica. Deci, sustine intimatul-recurent, instanta de fond a interpretat in mod gresit O.U.G. nr. 115/2004 anexa I pct. II, sustinand eronat ca pentru plata salariului are relevanta doar calitatea angajatorului si nu si locul desfasurarii ori activitatea efectiva.
A mai sustinut Spitalul Clinic de Urgente pentru Copii "Sf. Maria" Iasi ca tribunalul se contrazice retinand pe de o parte, ca incadrarea in grila de salarizare "clinic" este atributul exclusiv al legiuitorului, iar pe de alta parte ca reclamantilor li se cuvin drepturi salariale la nivel clinic.
In ceea ce priveste contravaloarea tichetelor de masa, intimatul-recurent a invocat gresita admitere a acestui capat de cerere intrucat la cap. I pct. 11 din Anexa la H.G. nr. 529/2002 se prevede expres ca doar personalul unitatilor sanitare publice finantate din venituri proprii beneficiaza lunar de maximum 20 tichete de masa.
Mai mult, a sustinut intimatul-recurent, este total nefondata cererea reclamantilor de a li se acorda despagubiri in bani pentru tichetele de masa intrucat acestea au un regim special, nefiind posibila acordarea de drepturi banesti.
Sindicatul "C.M." Iasi a recurat sentinta primei instante criticand doar respingerea capatului de cerere privind incadrarea in grila de salarizare clinica si sustinand ca intrucat reclamantii sunt salariati ai unui spital clinic trebuie sa beneficieze de grila de salarizare la nivel clinic, in acest sens fiind si dispozitiile O.U.G. nr. 24/2000 anexa IV/I si O.U.G. 115/2004 anexa I.
In drept, ambele recursuri sunt circumscrise dispozitiilor art. 304 pct. 9 C.pr.civ..
Analizand actele si lucrarile dosarului in raport de criticile formulate si dispozitiile legale incidente, curtea de apel a constatat ca recursul Spitalului Clinic de Urgente pentru Copii "Sf. Maria" Iasi este fondat, insa doar pentru urmatoarele considerente:
Cererea reclamantilor, medici ce-si desfasoara efectiv activitatea in cabinetele medicale din cadrul unitatilor scolare, asa cum rezulta din continutul contractelor individuale de munca depuse la filele 20-47 si 113-114 dosar fond, de a fi salarizati pentru perioada de referinta invocata prin cererea introductiva la nivel clinic este neintemeiata.
Legea nr. 95/2006 defineste fara echivoc la art. 172 alin. 1 lit. "b" notiunea de "clinic" ca fiind spitalul ce are in componenta sectii clinice universitare, care asigura asistenta medicala, desfasoara activitate de invatamant, cercetare stiintifica medicala si de educatie continua, avand relatii contractuale cu o institutie de invatamant medical superior acreditata.
Si salarizarea personalului medical este diferentiata in functie de caracterul clinic/neclinic al spitalului, asa cum rezulta clar din dispozitiile legislatiei salarizarii in domeniul sanitar.
Astfel, Anexa IV/1 din O.U.G. nr. 24/2000, inlocuita cu anexa IV/1a din O.U.G. nr. 191/2002,cu aplicare de la 01.10.2003, diferentiaza salarizarea personalului medico-sanitar, existand distinctie clara intre salariile de baza din unitatile sanitare altele decat cele clinice (evidentiate la pct. I al anexei) si cele clinice, institute si centre medicale (evidentiate la pct. II al anexei).
Si O.U.G. nr. 115/2004 mentine diferentierea intre salarizarea la nivel clinic si cea neclinica, asa cum rezulta din dispozitiile art. 322, text de lege care prevede majorarea salariilor de baza pentru anul 2007 insa le diferentiaza in raport de caracterul clinic/neclinic al activitatii si nu in functie de angajator, asa cum pretind reclamantii si cum eronat a interpretat dispozitiile legale instanta de fond.
Cadrele medicale care isi desfasoara activitatea in cabinete medicale ce nu sunt integrate in spitale/unitati clinice nu pot fi salarizate la nivelul celor ce presteaza efectiv activitati la nivel clinic, activitati ce presupun si activitati integrate de invatamant superior si activitati in unitati medicale cu paturi.
Criteriul dupa care este platita activitatea unui salariat nu este si nu poate fi considerat ca fiind doar locul muncii ci si natura activitatii efectiv desfasurate. Cu atat mai mult, in speta nu se poate considera ca reclamantilor li se cuvin drepturi salariale la nivel clinic doar pentru faptul ca angajatorul cu care acestia au incheiat contractele individuale de munca este un spital clinic, intrucat locul muncii lor este la cabinetele/dispensarele medicale din scoli iar atributiile prevazute in fisele posturilor sunt, in mod firesc,determinate si de aceasta imprejurare.
De altfel, tribunalul a considerat in mod corect ca incadrarea in grila de salarizare la nivel clinic este un atribut exclusiv al legiuitorului si, in consecinta, nu se puteau acorda reclamantilor nici drepturile banesti corespunzatoare acestui nivel.
Si in ceea ce priveste tichetele de masa, curtea de apel a apreciat ca instanta de fond a interpretat gresit dispozitiile legale incidente.
O.U.G. nr. 115/2004 prevede la art. 40 ca doar personalul incadrat in unitatile sanitare finantate integral din venituri proprii realizate prin sistemul asigurarilor sociale de sanatate poate beneficia, lunar, de 20 tichete de masa. Ori, conform poz. 11 din anexa la H.G. nr. 529/2002, cabinetele medicale si stomatologice din gradinite, scoli si unitatile de invatamant superior sunt finantate integral de la bugetul de stat si, in consecinta, nu pot acorda tichete de masa. De altfel, chiar daca ipotetic s-ar fi putut acorda aceste tichete, in mod gresit s-a dispus de catre prima instanta plata contravalorii acestora intrucat nici un text de lege care prevede acordarea lor nu permite acest lucru, respectiv transformarea lor in drepturi banesti.
Pentru argumentele retinute anterior cu privire la grilele diferite de salarizare, recursul declarat de Sindicatul "C.M." este nefondat, fiind respins.
In consecinta, in baza dispozitiilor art. 312 raportat la art. 304 pct. 9 C.pr.civ., curtea de apel a admis recursul declarat de parat, a modificat in parte sentinta si a respins cererile privind salarizarea la nivel clinic si acordarea tichetelor de masa, iar recursul declarat de reclamanti a fost respins ca nefondat.

 
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010