InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Salarizarea functionarilor publici; reincadrare in 2011; acordarea treptelor suplimentare pentru personalul nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate...

(Sentinta civila nr. 1174 din data de 31.05.2011 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

    3.Salarizarea functionarilor publici; reincadrare in 2011; acordarea treptelor suplimentare pentru personalul nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile
      
      

      Prin sentinta nr.174/2011 pronuntata de Tribunalul Dolj in dosar nr.11434/63/2011, a fost respinsa actiunea reclamantei BED.
      S-a retinut ca prin cererea introductiva reclamanta a solicitat anularea Dispozitiei nr. 79/31.01.2011 si obligarea autoritatii parate la emiterea unei noi dispozitii de reincadrare care sa retina modificarea corespunzatoare a salariului de baza lunar si acordarea celor 25 de clase de salarizare suplimentare aplicate la salariul de baza lunar, avand in vedere timpul efectiv alocat realizarii activitatilor pentru proiectele finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare.
      A motivat reclamanta ca este angajata a Consiliului Judetean Dolj, desfasurandu-si activitatea in cadrul Directiei Afaceri Europene, Dezvoltare Regionala, Proiecte cu Finantare Internationala - Compartiment Implementare, Monitorizare si Evaluare Proiecte cu Finantare Internationala.
      Prin Dispozitia nr. 79/31.01.2011 s-a dispus ca, incepand din 01.01.2011, sa fie reincadrata in functia publica de executie consilier, clasa de salarizare 58, gradul superior, gradatia 4, in cadrul Directiei Afaceri Europene, Dezvoltare Regionala, Proiecte cu Finantare Internationala - Compartiment Implementare, Monitorizare si Evaluare Proiecte cu Finantare Internationala, temeiul juridic invocat fiind prevederile Legii-Cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, precum si a Legii nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice.
      Contrar prevederilor legale, Dispozitia emisa de catre autoritatea parata nu retine in concret masura reincadrarii sale, in limitele prevazute in art. 34 din Legea-Cadru nr. 284/2010, cu efectul corelativ al acordarii celor 25 de clase de salarizare suplimentare aplicate Ia salariul de baza lunar (fapt ce ar conduce la majorarea acestuia).
      Potrivit ar. 34 din Legea-Cadru nr. 284/2010, prin alin. (11) conducatorul institutiei are obligatia de a se asigura de respectarea conditiilor si limitelor stabilite prin prevederile prezentei legi la nivelul tuturor echipelor de proiect organizate in cadrul institutiei pe care o conduce‘" si avand in vedere calitatea mea de membru in echipele de implementare a unor proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, al caror beneficiar este Consiliul Judetean Dolj, ar fi trebuit sa-mi fie acordate cele 25 de clase de salarizare suplimentare, aplicate la salariul de baza lunar.
      Potrivit prevederilor art. 34, alin. (1) din Legea-Cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, "Personalul din autoritatile administratiei publice centrale, din structurile din subordinea autoritatilor administratiei publice centrale si din institutiile publice locale, nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, beneficiaza de la data intrarii in vigoare a prezentei legi de o majorare a salariului de baza cu pana la 75%, iar incepand cu 1 ianuarie 2011, in locul majorarii de pana la 75%, de o majorare de pana la 25 de clase de salarizare suplimentare aplicata la salariul de baza lunar, proportional cu timpul efectiv alocat realizarii activitatilor pentru fiecare proiect, indiferent de numarul de proiecte in care este implicat, fara a depasi durata maxima a timpului de lucru prevazuta de normele legale in vigoare si fara a depasi in total numarul maxim de clase de salarizare prevazut la art. 10 alin. (2)."
      Conform alin. (7) al art. 34 din Legea-Cadru nr. 284/2010, "procentul de majorare salariala prevazut la alin. (1) se acorda de la data semnarii contractului/acordului/ordinului de finantare de catre partile contractante, respectiv institutia beneficiara si autoritatea finantatoare, de la data intrarii in vigoare a prezentului articol", pentru ca alin. (8) al art. 34 din Legea-Cadru nr. 284/2010 sa retina ca "Majorarea prevazuta la alin. (1) se acorda numai pe perioada de implementare a proiectului asa cum a fost stabilita in contractul/acordul/or dinul de finantare semnat, pe raspunderea ordonatorului de credite in cadrul caruia este organizata echipa de proiect. "
      In cauza, nu se poate vorbi de o suspendare a prevederilor retinute de art. 34 din Legea-Cadru nr. 284/2010 (astfel cum incearca sa acrediteze ideea autoritatea prin raspunsul sau la procedura prealabila realizata), Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, prin normele metodologice (Ordinul comun nr. 42/77 din 13 ianuarie 2011 al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si ministrului finantelor publice), confirmand aplicabilitatea pentru anul 2011 a textului de lege.
      In acest sens, sunt prevederile retinute la punctul I din Normele Metodologice - Reincadrarea personalului in anul 2011, litera A, exemplul de reincadrare nr. 5, unde sunt prevazute urmatoarele: "Persoanei incadrate conform exemplului prevazut la pct. 2, care desfasoara activitati in cadrul unei echipe de proiect finantat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, la clasa de salarizare 70 i se adauga pana la 25 de clase de salarizare suplimentare, stabilite potrivit legii, pe perioada cat isi desfasoara activitatea in aceste conditii. Timpul efectiv alocat lunar este corespunzator unei norme intregi, pentru care se acorda 25 de clase de salarizare suplimentare, sau poate corespunde unor fractiuni de norma, [...].
      Conducatorul   institutiei,  prin   act   administrativ,   nominalizeaza, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, dintre persoanele care sunt implicate in pregatirea si implementarea proiectelor cu finantare din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, pe cele care, in calitate de membre ale unei "echipe de proiect", vor beneficia de majorarea salariata prevazuta la art. 34 alin. (1) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu incadrarea in numarul prevazut la alin. (4) al aceluiasi articol, dupa caz."
      In cauza nu subzista argumentul autoritatii (retinut prin raspunsul la procedura prealabila), potrivit caruia dispozitia contestata ar fi legala, aflandu-ne in prezenta unui refuz justificat de acordare a sporurilor solicitate prin raportare la prevederile din SECTIUNEA a 3-a - Sporuri - din Legea-Cadru nr. 284/2010.
      Aceasta intrucat prevederile din SECTIUNEA a 3-a - Sporuri (art. 20, alin.5 din Legea-Cadru nr. 284/2010) vizeaza persoanele care gestioneaza fonduri comunitare in baza Legii 490/2004, si nu persoanele ce fac parte din echipele de proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, care sunt mentionate la art. 34 din Legea 284/2010, in lege facandu-se distinctie intre personalul care gestioneaza fonduri comunitare potrivit Legii nr. 490/2004 (personal care, potrivit art. 20, alin.5 din Sectiunea a 3-a - Sporuri, beneficia de o majorare de pana la 75% a salariului de baza inca din anul 2004 si care odata cu intrarea in vigoare a legii privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice continua sa beneficieze de majorare salariala de pana la 25 de clase de salarizare succesive fata de clasa detinuta) si personalul care face parte din echipele de proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile (pentru care a prevazut reincadrarea conform prevederilor art. 34).
      Instanta a retinut ca nemultumirea reclamantei vizeaza  Dispozitia nr. 79/31.01.2011 emisa de Consiliul Judetean, a carei anulare o solicita motivat de faptul ca nu i s-au acordat cele 25 clase de salarizare suplimentare aplicate la salariul de baza lunar, avand in vedere timpul efectiv alocat realizarii activitatilor pentru proiectele finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, in condiderarea calitatii acesteia de membru al echipelor de implementare.
      Se retine ca salarizarea personalului platit din fonduri publice se face, incepand cu 1 ianuarie 2011, potrivit legii 284/2010 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 877, din 28 decembrie 2010.
      Legea a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2011, data la care a fost abrogata legea anterioara de salarizare nr.330/2009 (art.39 pct.w din legea 284/2010).
      In ceea ce priveste salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2011, aceasta se face in temeiul legii 285/2010 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 878 din 28 decembrie 2010.
      In temeiul acestor legi, a fost emisa decizia contestata prin care s-a dispus reincadrarea reclamantei, incepand cu 1 ianuarie 2011, pe noua functie, gradatie si clasa prevazuta de legea-cadru, in raport cu functia, vechimea, gradul si treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010 (potrivit art.4 din legea 285/2010); prin aceeasi decizie, a fost stabilit si salariul de baza, in conformitate cu art.1 din legea 285/2010.
      Potrivit art.4 alin.3 din legea 285/2010  "Personalul platit din fonduri publice se reincadreaza, incepand cu 1 ianuarie 2011, pe clase de salarizare, pe noile functii, gradatii si grade prevazute de legea-cadru, in raport cu functia, vechimea, gradul si treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010".
Reclamanta sustine ca, desi potrivit art.34 din legea 284/2010, beneficiaza de o majorare a salariului de baza de pana la 25 de clase de salarizare suplimentare aplicata la salariul de baza lunar, proportional cu timpul efectiv alocat realizarii activitatilor pentru fiecare proiect, institutia parata nu a acordat aceasta majorare.
      Dispozitiile relevante in acest sens se regasesc in urmatoarele acte normative:
    ART. 33 din legea 284/2010
    (1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, reincadrarea personalului se face corespunzator transelor de vechime in munca avute in luna decembrie 2010 pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale detinute, stabilindu-se clasa de salarizare si coeficientul de ierarhizare corespunzator acesteia.
      ART. 34 din legea 284/2010
    (1) Personalul din autoritatile administratiei publice centrale, din structurile din subordinea autoritatilor administratiei publice centrale si din institutiile publice locale, nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum si din imprumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, beneficiaza de la data intrarii in vigoare a prezentei legi de o majorare a salariului de baza cu pana la 75%, iar incepand cu 1 ianuarie 2011, in locul majorarii de pana la 75%, de o majorare de pana la 25 de clase de salarizare suplimentare aplicata la salariul de baza lunar, proportional cu timpul efectiv alocat realizarii activitatilor pentru fiecare proiect, indiferent de numarul de proiecte in care este implicat, fara a depasi durata maxima a timpului de lucru prevazuta de normele legale in vigoare si fara a depasi in total numarul maxim de clase de salarizare prevazut la art. 10 alin. (2).
    ART. 4 alin.3 din legea 285/2010:Personalul platit din fonduri publice se reincadreaza, incepand cu 1 ianuarie 2011, pe clase de salarizare, pe noile functii, gradatii si grade prevazute de legea-cadru, in raport cu functia, vechimea, gradul si treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010.
   Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice aprobate prin Ordinul nr. 42/77 din 13 ianuarie 2011 emis de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministerul Finantelor Publice
   A. In aplicarea art. 33 din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si a art. 4 alin. (3) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, prin act administrativ, personalul platit din fonduri publice se reincadreaza, corespunzator transelor de vechime in munca avute in luna decembrie 2010, pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale detinute, stabilindu-se clasa de salarizare.
5. Persoanei incadrate conform exemplului prevazut la pct. 2, care desfasoara activitati in cadrul unei echipe de proiect finantat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, la clasa de salarizare 70 i se adauga pana la 25 de clase de salarizare suplimentare, stabilite potrivit legii, pe perioada cat isi desfasoara activitatea in aceste conditii. Timpul efectiv alocat lunar este corespunzator unei norme intregi, pentru care se acorda 25 de clase de salarizare suplimentare, sau poate corespunde unor fractiuni de norma.
    In primele 5 zile ale fiecarei luni calendaristice, in functie de numarul de ore efectiv lucrate in luna anterioara, conform pontajului lunar semnat de managerul/coordonatorul/seful de proiect, se stabileste numarul corespunzator de clase ce este acordat pentru activitatea desfasurata in luna anterioara ca membru al "echipei de proiect", in intelesul art. 34 din Legea-cadru nr. 284/2010.
    Conducatorul institutiei, prin act administrativ, nominalizeaza, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, dintre persoanele care sunt implicate in pregatirea si implementarea proiectelor cu finantare din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, pe cele care, in calitate de membre ale unei "echipe de proiect", vor beneficia de majorarea salariala prevazuta la art. 34 alin. (1) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu incadrarea in numarul prevazut la alin. (4) al aceluiasi articol, dupa caz.
Fata de aceste dispozitii, instanta constata ca dispozitia de reincadrare respecta dispozitiile legale, in sensul ca reincadrarea s-a facut exclusiv "in raport cu functia, vechimea, gradul si treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010".
In ceea ce priveste clasele suplimentare de care reclamanta sustine ca beneficiaza, in conformitate cu art.34 din legea 34/2010, acestea nu trebuie sa fie cuprinse in dispozitia de reincadrare.
      Aceasta concluzie reiese din interpretarea logica a dispozitiilor legale; in acest sens, se prevede ca "in primele 5 zile ale fiecarei luni calendaristice, in functie de numarul de ore efectiv lucrate in luna anterioara, conform pontajului lunar semnat de managerul/coordonatorul/seful de proiect, se stabileste numarul corespunzator de clase ce este acordat pentru activitatea desfasurata in luna anterioara ca membru al "echipei de proiect", in intelesul art. 34 din Legea-cadru nr. 284/2010".
      Concluzia este sustinuta si de prevederile art.34 alin.8: Majorarea prevazuta la alin. (1) se acorda numai pe perioada de implementare a proiectului asa cum a fost stabilita in contractul/acordul/ordinul de finantare semnat, pe raspunderea ordonatorului de credite in cadrul caruia este organizata echipa de proiect.
      In consecinta, numarul de clase de salarizare poate fi lunar modificat, redus sau marit, sau chiar eliminat, in functie de perioada de implementare a proiectului si de timpul efectiv alocat de persoana nominalizata.
      Prin urmare, clasele suplimentare la care se refera art.34 din legea 284/2010 se acorda lunar, in functie de timpul efectiv lucrat in cadrul echipelor de proiect, pe baza pontajului din luna anterioara semnat de seful de proiect, si bineinteles cu respectarea tuturor conditiilor impuse.
      In acest sens, legea impune ca pentru fiecare proiect contractat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, conducatorul institutiei sa nominalizeze, prin act administrativ, persoanele care fac parte din echipa de proiect; o persoana poate fi nominalizata simultan in cadrul echipelor pentru maximum 4 proiecte (art.34 alin.3).
      Numarul maxim al persoanelor nominalizate la nivelul autoritatii este conditionat de numarul de proiecte finantate din fondurile comunitare nerambursabile postaderare pentru care a fost semnat contractul/acordul/ordinul de finantare de catre institutia beneficiara cu autoritatea finantatoare, fiind cel stabilit de prevederile acordului de finantare (art.34 alin.4 si 5).
      De asemenea, activitatile prestate in cadrul proiectelor finantate din fondurile prevazute la alin. (1) de catre personalul institutiei publice nominalizat in echipele de proiect trebuie sa fie reflectate corespunzator in cuprinsul fisei postului, conform prevederilor legale in vigoare (art.34 alin.2).
      Nu in ultimul rand,  art.6 alin.4 din legea 284/2010 impune obligatia pentru Ordonatorii principali de credite de a stabili salariile de baza, soldele functiilor de baza/salariile functiilor de baza, indemnizatiile lunare de incadrare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura stabilite potrivit legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.
      Se retine astfel ca majorarea salariala la care se refera art.34 din legea 284/2010 nu se acorda automat fiecarei persoane implicate in derularea unor proiecte cu finantare europeana, ci doar celor nominalizate prin act administrativ in echipele de proiect, dupa indeplinirea celorlaltor conditii impuse, si in niciun caz nu se regaseste in dispozitia de reincadrarea, fiind o variabila lunara, in raport de factorii prevazuti de dispozitiile legale.
      In raport de argumentele prezentate, si fata de obiectul actiunii, instanta a apreciat ca sustinerile reclamantei sunt nefondate, si a respins  in consecinta actiunea.
      Solutia a fost mentinuta de Curtea de Apel Craiova prin respingerea recursului declarat de reclamanta.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010