InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

: Legea 9/2012. Taxa speciala pentru emisii poluante autovehicule. Cerere adresata Serviciului de Inmatriculari dupa data de 01.01.2013.

(Sentinta civila nr. 1 din data de 28.02.2013 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

Prin actiunea inregistrata la Tribunalul Dolj sub nr. _./63/2013, in data de 25.01.2013, reclamantul FR a chemat in judecata pe parata INSTITUTIA PREFECTULUI JUDETULUI DOLJ - SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR solicitand ca, prin hotararea ce se va pronunta, aceasta sa fie obligata sa-i inmatriculeze autoturismul - marca Ford, avand numarul de identificare WF__- fara plata taxei de poluare.
In motivarea actiunii, reclamantul a invederat faptul ca, in data de 15.01.2013, a cumparat un autoturism second hand, fara a-l putea inmatricula, intrucat i s-a impus sa plateasca taxa de poluare, desi autoturismul a fost inmatriculat initial intr-un stat european.
Conform legii, aceasta taxa nu este datorata, solicitarea de a plati taxa de poluare contravine legislatiei comunitare in materie, fiind si in contradictie cu prevederile constitutionale.
Reclamantul a mai aratat ca este incalcat art. 90 par. 1 din Tratatul UE, cand taxa aplicata produselor importate si cea aplicata produselor nationale, sau din state membre sunt calculate diferit, pe baza unor criterii, care conduc la un nivel mai mare, in cazul celor importate.
Potrivit art. 90 alin. 1 din Tratatul Comunitatii Europene nici un stat membru nu aplica direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.
De la 1 ianuarie 2007 Romania este stat membru al Uniunii Europene. Potrivit art. 148 din Constitutie, ca urmare a aderarii prevederilor tratatelor constitutive al Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare (alineatul 2), iar Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alineatului 2 (alineat 4). De altfel, prin legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, statul nostru si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originare ale Comunitatii, dinainte de aderare.
            In drept, au fost invocate prevederile art. 85 si 90 din Tratatul UE, art. 148 din Constitutia Romaniei, Legea nr. 554/2004.
            Desi legal citata, parata nu a inteles sa formuleze intampinare.
            Au fost depuse la dosar: cererea de inmatriculare a unui autoturism fara plata taxei de poluare - inregistrata la parata sub nr. __/05.02.2013, si raspunsul la aceasta,  exprimat in cuprinsul adresei nr. ___/05.02.2013; copia unui contract de vanzare-cumparare pentru un autovehicul folosit; copie dupa certificatul de inmatriculare al vehiculului, precum si traducerea actului in limba romana; certificat de autenticitate.
            Analizand ansamblul actelor aflate la dosar, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
            Conform celor mentionate in contractul de vanzare-cumparare pentru un autovehicul folosit, reclamantul a dobandit dreptul de proprietate asupra automobilului Ford, avand numarul de identificare WF___., care fusese inmatriculat intr-un stat european (Italia), conform celor inscrise in certificatul de inmatriculare al vehiculului, eliberat de autoritati.
            Reclamantul a solicitat paratei ca autovehiculul marca Ford, avand numarul de identificare WF_____., sa fie inmatriculat fara plata taxei de poluare insa, prin adresa nr. ___../05.02.2013, institutia parata i-a comunicat ca acest lucru ar fi posibil numai in ipoteza in care s-ar incadra intr-unul dintre cazurile de exceptare de la plata taxei prevazute de art. 3 si 8 din Legea nr. 9/2012, ceea ce nu este cazul in speta.
            Taxa de poluare la prima inmatriculare a fost introdusa de legiuitor prin  O.U.G. 50/2008 - care la art. 4 instituia obligativitatea platii taxei de poluare -, act normativ intrat in vigoare la data de 01.07.2008, asadar dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Tratatul Uniunii Europene reglementeaza in art. 90 (86) obligatia statelor membre de a nu stabili direct sau indirect pentru produsele altui stat membru impuneri interne de orice natura superioare celor stabilite direct sau indirect pentru produsele nationale similare, prin urmare statul membru nu poate stabili impuneri interne de natura sa protejeze indirect alte produse nationale.
Prin hotararea Ioan Tatu c. Statul Roman prin Ministerul Economiei si Finantelor, Directia Generala a Finantelor Publice Sibiu, Administratia Finantelor Publice Sibiu, Administratia Fondului pentru Mediu si Ministerul Mediului - cauza C-402/09 - , CJUE a statuat ca "Articolul 110 TFUE (fostul art. 90 din Tratatul Uniunii Europene) trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala".
Interpretarea priveste taxa de poluare achitata pentru inmatricularea vehiculelor de ocazie (second-hand) nu si taxa achitata pentru inmatricularea unui autoturism nou - O.U.G. nr. 50/2008 instituind o astfel de taxa de poluare atat pentru prima inmatriculare a vehiculelor noi cat si pentru inmatricularea in Romania a vehiculelor inmatriculate anterior intr-un alt stat membru al Uniunii Europene.
Asadar, prin O.U.G. nr. 50/2008 - in forma sa initiala, aplicabila in perioada 1 iulie 2008 - 14 decembrie 2008 -, Romania a stabilit indirect, pentru produsele provenind din Uniune, impuneri interne superioare celor stabilite pentru produsele nationale similare, dat fiind ca respectiva taxa de poluare este perceputa numai pentru autoturismele inmatriculare in Comunitatea Europeana si reinmatriculate in Romania, in timp ce pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania - in cazul unei vanzari -, taxa nu mai este perceputa.
Este adevarat ca O.U.G. nr. 50/2008 a fost modificata ulterior insa, si ultima  reglementare - pana la abrogarea prin Legea nr. 9/2012 -, la art. 4 lit. a) statua ca "Obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania", fara ca textul sa faca distinctia nici intre autovehiculele produse in Romania si cele produse in afara acesteia, nici intre autovehiculele noi si cele second-hand. Prin urmare, cele precizate mai sus isi pastreaza valabilitatea, astfel incat, si in ultima forma, textul de lege anterior mentionat stabilea indirect, pentru produsele provenind din Uniune, impuneri interne superioare celor stabilite pentru produsele nationale similare, dat fiind ca respectiva taxa de poluare este perceputa numai pentru autoturismele inmatriculare in Comunitatea Europeana si reinmatriculate in Romania, in timp ce pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania (indiferent daca vehiculul fusese produs in Romania sau in alte state membre UE) - in cazul unei vanzari -, taxa nu mai este perceputa.
         Reglementata in acest mod, taxa de poluare diminua sau era destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autovehicule second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, cumparatorii fiind orientati din punct de vedere fiscal sa achizitioneze autovehicule second-hand deja inmatriculate in Romania.
Ca atare, si ultima forma a O.U.G. nr. 50/2008 era contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene, intrucat este destinata sa faca mai putin atractiva optiunea de a introduce in Romania autovehicule second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, favorizand astfel vanzarea autovehiculelor second-hand deja inmatriculate in Romania. Or, dupa aderarea Romaniei la UE, nu este admisibil ca o norma fiscala nationala sa descurajeze sau sa fie susceptibila sa descurajeze - chiar si potential -, importul produselor provenind din alte state membre - in speta Bulgaria -, influentand astfel alegerea cumparatorilor.
 In alta ordine de idei, se remarca si un alt tip de discriminare - intre persoanele care au solicitat inmatricularea autovehiculelor anterior datei de 1 iulie 2008 si cele care inmatriculeaza autovehicule ulterior -, doar acestea din urma achitand taxa de poluare, desi este evident ca polueaza si autovehiculele primei categorii de persoane. Discriminarea era realizata de legiuitor care legase plata taxei pe poluare de faptul inmatricularii, desi din preambulul O.U.G. nr. 50/2008 rezulta ca s-a urmarit asigurarea protectiei mediului prin realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului, ceea ce implica instituirea unei taxe de poluare pentru toate autovehiculele aflate in trafic, potrivit principiului "poluatorul plateste".
In acest context, Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit - in considerentele la Decizia nr. 24/14.11 .2011, prin care a fost admis un  recurs in interesul legii -, ca art. 110 din TFUE se impune obligatoriu si institutiei responsabile cu inmatricularea autovehiculului, care nu poate invoca art. 4 si 7 din O.U.G. nr. 50/2008 si, cu atat mai putin, dispozitiile Ordinului MAI nr. 1501/2006, pentru a refuza inmatricularea, daca restul conditiilor prevazute de lege sunt indeplinite. Astfel, instanta suprema a statuat ca "actiunea avand ca obiect obligarea institutiei prefectului prin serviciul de specialitate, la inmatricularea autovehiculelor second-hand achizitionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, fara plata taxei de poluare prevazuta de O.U.G. 50/2008, aprobata prin Legea 140/2011 ..........este admisibila".
         Ulterior, legiuitorul a adoptat Legea nr. 9/2012 - act normativ care a intrat in vigoare in data de 13.01.2012 si care a abrogat O.U.G. nr. 50/2008 -, care, la art. 4, statueaza ca: "(1) Obligatia de plata a taxei intervine: a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare; b) la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri prevazute la art. 3 si 8; c) la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului platitor valoarea reziduala a taxei, in conformitate cu prevederile art. 7.
    (2) Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii".
          Prin urmare, prin noul act normativ, legiuitorul a inlaturat discriminarea realizata prin prevederile O.U.G. nr. 50/2008 - in sensul ca a prevazut plata taxei si pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania, in ipoteza instrainarii vehiculelor de catre proprietarii care nu achitasera taxa speciala pentru autoturisme sau taxa de poluare.
          Potrivit art. 110 TFUE " Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare. De asemenea nici un stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie."
Dispozitiile comunitare citate anterior, urmarind sa elimine restrictiile de orice natura in calea liberei circulatii a marfurilor in spatiul comunitar, interzic discriminarea fiscala intre produsele importate si cele provenind de pe piata interna si care sunt de natura similara, precum si regimurile de protectie impotriva produselor concurente, ca parte constitutiva dintr-un sistem general de impozite percepute in cazul produselor importate si a celor care provin de pe piata interna.
Art. 110 TFUE - desi interzice impozitarea discriminatorie si protectiva pentru produsele nationale - nu afecteaza insa suveranitatea fiscala a statelor membre. Din moment ce nu exista masuri de armonizare in domeniu, statele membre raman libere sa-si organizeze sistemele fiscale asa cum considera potrivit si sa stabileasca nivelul dorit al cotelor de impozitare - indiferent cat de ridicat ar fi si fara a exista posibilitatea ca persoana interesata sa se prevaleze de faptul ca intr-un alt stat membru al Uniunii Europene o taxa similara are un nivel mai scazut -, cu singura conditie de a nu genera discriminarea produselor provenind din alte state membre. Dispozitiile art. 110 din TFUE suplimentand dispozitiile referitoare la abolirea taxelor vamale si a masurilor cu efect echivalent - continute in art. 28 si 30 din Tratat - cauta sa asigure completa neutralitate a impozitarii interne sub raportul concurentei intre produsele care se afla deja pe piata nationala si produsele importate.
          Este adevarat ca, prin O.U.G. nr. 1/2012,  a fost suspendata pana la data de 01.01.2013 aplicarea prevederilor alin. 2 al art. 4 din Legea 9/2012 si, in consecinta, textul de lege intrand in vigoare la date diferite pentru subiectele de drept destinatare, s-a realizat o noua discriminare - in raport de momentul intrarii in vigoare a legii -  intre persoanele care inmatriculeaza pentru prima data un autovehicul in Romania si cele care dobandesc dreptul de proprietate asupra unui autoturism deja inmatriculat - practic, alin. 1 al art. 4 din Legea nr. 9/2012 avand un continut cvasiidentic cu disp. art. 4 din O.U.G. nr. 50/2008.           
          Asadar, actiunile avand ca obiect inmatriculare autoturism proprietate personala fara plata taxei pentru emisii poluante erau admisibile in ipoteza in care partea interesata a formulat o astfel de cerere catre parata pana in data de 31.12.2012 inclusiv - dat fiind ca, aspectele prezentate cu privire la faptul ca O.U.G. 50/2008 era incompatibila cu legislatia Uniunii europene ( in sensul ca actul normativ mentionat contravenea prevederilor art. 110 TFUE ),  isi pastrau valabilitatea si in ceea ce priveste Legea nr. 9/2012 (forma in vigoare a acestui act normativ pana la momentul 31.12.2012) - insa nu mai pot fi primite in cazul in care respectiva cerere a fost formulata dupa data de 01.01.2013 intrucat, la acest moment, O.U.G. nr. 1/2012 a incetat sa mai produca efecte .
          Or, in speta, reclamantul s-a adresat direct instantei de judecata, fara a fi solicitat anterior formularii actiunii institutiei parate sa-i inmatriculeze automobilului proprietate personala fara plata taxei pentru emisii poluante - ceea ce conduce la concluzia ca reclamantul nu suferise, la momentul sesizarii instantei, nicio vatamare, fie printr-un act administrativ, fie prin refuzul nejustificat de solutionare a unei cereri, astfel incat nu era indreptatit sa intenteze actiune in justitie.
           Abia in data de 22.01.2013 reclamantul a formulat o cerere adresata institutiei parate pentru  inmatricularea automobilului proprietate personala fara plata taxei pentru emisii poluante in 2013 insa, la momentul respectiv, art. 4 alin. 2 din Legea 9/2012 era in vigoare, astfel incat nu se mai poate sustine ca actul normativ anterior mentionat instituia o discriminare intre proprietarii unor autovehicule inmatriculate anterior intr-un stat membru al U.E. si proprietarii unor vehicule similare inmatriculate deja in statul roman, in cazul in care solicitau a fi reinmatriculate in Romania.  
         Taxa pentru emisii poluante reglementata ar fi contrara reglementarilor comunitare doar in masura in care ar fi destinata sa faca mai putin atractiva optiunea de a introduce in Romania autovehicule second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE - favorizand astfel vanzarea autovehiculelor second-hand deja inmatriculate in Romania -,  influentand astfel alegerea cumparatorilor insa, dupa data reintrarii in vigoare a art. 4 alin. 2 din Legea 9/2012 - 01.01.2013 - nu mai suntem intr-o astfel de ipoteza.
Ca atare, fiind vorba de o taxa stabilita in limitele suveranitatii fiscale a Romaniei, ce se percepe fara discriminare tuturor autoturismelor second-hand inmatriculate  in statul roman -indiferent daca anterior, respectivele vehicule fusesera inmatriculate intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau in statul roman - instituirea acesteia nu contravine dispozitiilor art. 110 TFUE (ex. art. 90 TCE), nefiind incalcat principiul neutralitatii impozitarii interne, in cazul competitiei dintre produsele aflate pe piata interna si produsele importate.
           Pentru considerentele expuse anterior, actiunea formulata apare ca fiind neintemeiata, urmand a fi respinsa
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014