InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Satu Mare

Contencios administrativ anularea partiala a actul administrativ contestat, conform dispozitivului sentintei.

(Sentinta civila nr. 132/CA din data de 02.04.2008 pronuntata de Tribunalul Satu Mare)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Satu Mare | Jurisprudenta Tribunalul Satu Mare


Dosar nr. 739/83/2008
SENTINTA CIVILA NR. 132/CA/Sedinta publica de la 02 Aprilie 2008
      Atat atributiile ordonatorilor principali de credite cat si cele ale ordonatorilor
tertiari sunt in mod expres prevazute atat in legile cu caracter general in materie cum
sunt Legea n. 273/2006 privind finantele publice locale cat si in cele speciale,
respectiv in Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala si Legea nr.
354/2004 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, fiind
inadmisibil ca, printr-un act administrativ emis de catre primar sa se revoce fara nicio
justificare legala dreptul de semnatura, practic a parte din  atributiile legale ale 
ordonatorului tertiar de credite.
      Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata  la instanta sub dosar nr.
de mai sus, reclamanta SMM in calitate de director al SCOLII DE ARTE SI MESERII
TARNA MARE a chemat in judecata in calitate de parat PRIMARUL COMUNEI
TARNA MARE, solicitand instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta in cauza, sa
anuleze art. 1 alin. 2 din Dispozitia nr. 67/11.02.2007 emisa de parat.
      In motivarea cererii se arata ca art. 1 alin. 2 din Dispozitia cu nr.
67/11.02.2008 emisa de Primarul comunei Tarna Mare "incepand cu data de
15.02.2008 d-na S M director al Scolii de Arte si Meserii Tarna Mare in calitate de
ordonator tertiar de credite va avea urmatoarele atributii: - nu va avea drept de
semnatura pentru efectuarea cheltuielilor de capital la S.A.M. Tarna Mare" constituie
un abuz din partea primarului, acesta luandu-i un drept clar precizat de legislatia
actuala privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant, dar si de Legea
finantelor publice locale nr. 273/2006. Totodata, prin masura abuziva de retragere a
dreptului de semnatura pentru cheltuieli de capital, se impiedica buna desfasurare a
investitiilor derulate de scoala in acest moment.
      Legea nr. 3547 2004, pentru modificarea si completarea Legii invatamantului
nr. 84/1995 la art. 167 alin. 15 precizeaza atributiile directorului ca ordonator de
credite in sensul ca: "directorul unitatii de invatamant preuniversitar de stat este
ordonator tertiar de credite"; art. 22. din Regulamentul de organizare si functionare a
unitatilor de invatamant preuniversitar arata ca: "Directorul unitatii de invatamant, in
calitate de ordonator de credite, raspunde de: a) elaborarea proiectului de buget
propriu;... c) necesitatea, oportunitatea si legalitatea angajarii si utilizarii creditelor
bugetare, in limita si cu destinatia aprobate prin bugetul propriu;....e) organizarea si
tinerea la zi a contabilitatii si prezentarea la termen a bilanturilor contabile si a
conturilor de executie bugetara".
       In ceea ce priveste sistemul de finantare si administrare al unitatilor de
invatamant art. 167 alin. 1 din Legea nr. 3547 2004, pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995 precizeaza modalitatile de finantare a
cheltuielilor de capital la invatamant astfel, "Unitatile de invatamant preuniversitar de
stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale
unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la
bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii". Cheltuielile de capital la invatamant pot
proveni de la bugetul local, constituind (conform art. 167, alin. 6 "Finantarea
complementara ... : a) consolidari, investitii si reparatii capitale"sau de la bugetul de
stat (art. 167 alin. (17)". De la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, se asigura urmatoarele cheltuieli aferente unitatilor de invatamant
preuniversitar,  "lit. f, finantarea, pe baza de hotarari ale Guvernului, a unor programe
anuale sau multianuale de investitii, modernizare si dezvoltare a bazei materiale a
institutiilor publice de invatamant preuniversitar de stat, inclusiv consolidari si
reabilitari de scoli si dotari".
      Prin HG nr. 1942/2004, judetul Satu Mare a fost nominalizat ca judet-pilot care
a aplicat, incepand cu 1 ianuarie 2005, noul sistem de finantare si administrare a
unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.
      Normele metodologice privind finantarea si administrarea a unitatilor de
invatamant preuniversitar de stat in judetele-pilot, aprobate prin HG nr. 2192/2004,
au stabilit sistemul de finantare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat,
astfel:
      Art. 3 "(1) Unitatile de invatamant au conturi la trezoreria statului si propria lor
activitate financiar-contabila.
      (2) Directorul unitatii de invatamant are calitatea si exercita atributiile de
ordonator tertiar de credite.
      Art. 19 "Fondurile unitatii de invatamant, indiferent de sursele de provenienta
(buget de stat, buget local sau surse proprii) se aloca pe urmatoarele destinatii:
      a) finantarea complementara, aferenta urmatoarelor categorii de cheltuieli:
      1.  consolidari, investitii si reparatii capitale ....".
      Art. 34 "Fiecare unitate de invatamant preuniversitar de stat cu personalitate
juridica are obligatia sa isi desfasoare activitatea pe baza bugetului propriu ... ".
      Conform legislatiei actuale, directorul unitatii scolare, in calitate de ordonator
tertiar de credite, raspunde de angajarea si efectuarea cheltuielilor aprobate prin
buget la invatamant, ordonatorul principal de credite fiind cel care realizeaza
deschiderea si repartizarea creditelor bugetare pentru finantarea unitatilor
preuniversitar de stat aprobate prin buget. Mai mult, primarul are un control
suplimentar asupra cheltuielilor de capital la invatamant de la bugetul local, el fiind
cel care aproba lista de investitii a unitatii scolare, directorul putand face plati doar
pentru obiectivele de investitii cuprinse in aceasta lista.
      Pentru finantarea cheltuielilor de capital, Scolii de Arte si Meserii Tarna Mare i
s-au alocat in 2007 si in 2008 de la bugetul de stat suma de 238.000 lei si urmeaza
sa i se aloce prin Hotarare de Guvern pentru reabilitarea a trei unitati scolare
apartinatoare (s-au depus note de fundamentare la ISJ in luna ianuarie), suma de
aproximativ 1,5 milioane lei tot de la bugetul de stat, pe linia M.E.C.T.-Inspectoratul
Scolar Judetean Satu Mare - S.A.M. Tarna Mare, deschiderea de credite pentru
unitatea scolara realizand-o ISJ Satu Mare prin ordonatorul de credite - d-nul
inspector scolar general - angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor
constituind sarcina ordonatorului tertiar de credite, directorul scolii. Deci, pentru
aceste cheltuieli, listele de investitii sunt aprobate de catre inspectorul scolar general,
neexistand nici o implicare executiva a primarului in derularea finantarii.
      Art. 1 alin. 2 din Dispozitia nr. 67/2008 are menirea de a bloca dezvoltarea
investitiilor pe linie de invatamant in Tarna Mare, de a impiedica obtinerea unor
finantari suplimentare de la M.E.C.T., vitale pentru realizarea unui invatamant de
calitate in Tarna Mare.
      Prin intampinarea formulata in cauza, paratul Primarul Comunei Tarna Mare,
solicita respingerea actiunii inaintata de reclamanta si invoca totodata exceptia
neindeplinirii procedurii prealabile de catre reclamanta.
         Cererea reclamantei privind suspendarea executarii dispozitiei contestate a ost
solutionata prin Incheierea nr. 121/CA/26.03.2008, iar exceptia neindeplinirii
procedurii prealabile invocata de parat a fost solutionata de catre instanta in sedinta
publica din 02.04.2008, in sensul respingerii acesteia.
      Pe fondul cauzei, instanta de contencios administrativ constata ca dispozitia
emisa de parat in masura in care aceasta a fost atacata de catre reclamanta, este
esentialmente nelegala.
      In mod nelegal paratul a apreciat ca, prin faptul ca acesta are calitatea de
ordonator principal de credite privind bugetul unitatii administrativ teritoriale si ca
legea nu interzice in mod expres acest lucru, acesta are dreptul de a revoca, de a
retrage atributiile, "dreptul de semnatura" al ordonatorilor tertiari de credite, intrucat,
intre acesta si ordonatorii tertiari de credite nu exista a subordonare ierarhica in ce
priveste aceste atributii in sensul ca ordonatorul principal de credite sa aiba dreptul
de a revoca actele administrative emise de catre ordonatorii tertiari daca apreciaza
ca acestea sunt nelegale.
      Atat atributiile ordonatorilor principali de credite cat si cele ale ordonatorilor
tertiari sunt in mod expres prevazute atat in legile cu caracter general in materie cum
sunt Legea n. 273/2006 privind finantele publice locale cat si in cele speciale,
respectiv in Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala si Legea nr.
354/2004 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, fiind
inadmisibil ca, printr-un act administrativ emis de catre primar sa se revoce fara nicio
justificare legala dreptul de semnatura, practic a parte din  atributiile legale ale 
ordonatorului tertiar de credite.
      Retinand  prin prisma dispozitiilor art. 22 alin. 3 si art. 23 din Legea nr.
273/2006 privind finantele publice locale care stabilesc atributiile ordonatorilor de
credite, ale art. 167 alin. 15 din Legea nr. 354/2004 de modificare a Legii
invatamantului nr. 84/1995 care stabileste atributiile de ordonator de credite ale
directorilor unitatilor de invatamant, ale H.G. nr. 2192/2004 cuprinzand Normele
metodologice privind sistemul de finantare ale unitatilor de invatamant preuniversitar
de stat cele ale art. 61, art. 63 si art. 68 din Legea nr. 215/2001, nelegalitatea 
partiala a dispozitiei emisa de parat, in temeiul art. 8,10,18 din Legea nr. 554/2004,
art. 2 pct. 1 lit. d, art. 274 C.proc.civ., instanta a admis actiunea in contencios
administrativ inaintata de reclamanta si a anulat partial actul administrativ contestat,
conform dispozitivului sentintei. 3

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014