InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Satu Mare

Competenta materiala.

(Decizie nr. 288/Ap din data de 16.12.2009 pronuntata de Tribunalul Satu Mare)

Domeniu Competenta materiala | Dosare Tribunalul Satu Mare | Jurisprudenta Tribunalul Satu Mare

Cod operator nr. 11276

Dosar nr. 2824/83/2009
R O M A N I A

TRIBUNALUL SATU MARE
SECTIA CIVILA

DECIZIE CIVILA Nr. 288/Ap
Sedinta publica de la 16 Decembrie 2009           Competenta materiala.

           (_)
Asupra apelului civil de fata, constata urmatoarele:

Prin sentinta civila nr.2777/28.04.2009 pronuntata in dosar nr.4742/83008, Judecatoria Satu Mare a respins  actiunea  civila  formulata  de   reclamantul G impotriva paratei AGENTIA DE PLATI SI INTERVENTIE PENTRU AGRICULTURA BUCURESTI, CENTRUL  JUDETEAN SATU MARE, pentru  anularea  deciziei nr.2852873/30.07.2008 cu consecinta  acordarii  platilor  cuvenite  in cadrul  schemelor  de  sprijin  pentru  suprafata  agricola  de  428,65 ha  solicitate. Nu s-au acordat cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta sentinta instanta de fond a retinut urmatoarele:
      Prin actiunea inregistrata initial la Tribunalul Satu Mare sub dosar nr.4742/83/2008, astfel cum aceasta a fost precizata, reclamantul G a chemat in judecata in calitate de parata AGENTIA DE PLATI SI INTERVENTIE PENTRU AGRICULTURA - CENTRUL JUDETEAN SATU MARE  solicitand instantei, ca prin sentinta ce o va pronunta in cauza, sa anuleze DECIZIA NR. 2852873/30.07.2008 si obligarea paratei la acordarea platilor in cadrul schemelor de sprijin pentru suprafata agricola solicitata de 427,65 ha, pentru anul agricol 2007, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca, prin cererea inregistrata la  parata sub nr. 217/11.04.2007, a solicitat acordarea platilor cuvenite in cadrul schemelor de sprijin pentru suprafata agricola solicitata de 427,65 ha - livada cu pomi fructiferi, pentru anul agricol 2007. Pentru exploatarea acestei suprafete agricole a incheiat la 09.02.2007 si respectiv 03.04.2007 contractul de arenda pe o durata de 1 an cu proprietarul arendator SC POMICOLA SA Homorodu de Jos, societate reprezentata si administrata de lichidatorul judiciar Ardelean Iosif.
Acest sprijin financiar agricol a fost stabilit la nivelul sumei de 160,04 lei/ha pentru anul 2007 si se acorda prin fonduri alocate in baza Regulamentului Comisiei Europene nr. 1973/2004, pentru astfel de suprafete de terenuri agricole in beneficiul exclusiv al producatorului utilizator al terenului.
Desi cererea a fost depusa in termenul legal, insotita de documentatia aferenta, dupa indelungi amanari si tergiversari, Centrul Judetean Satu Mare a emis Decizia nr. 2852873/30.07.2008, prin care a respins cererea de acordare  a platilor respective, facand mentiunea: "Excluderea de la plata si stabilirea sanctiunilor multianuale datorita supradeclararii suprafetelor".
Decizia prin care s-a respins acordarea platilor in cadrul schemelor de sprijin pentru suprafata agricola solicitata pentru anul agricol 2007 este nelegala si ea a fost atacata in termen prin contestatia depusa la sediul A.P.I.A. Satu Mare.
Suprafata arendata, declarata prin cerere este reala, legal detinuta si exploatata de reclamant, in baza contractelor de arenda anexate cererii de solicitare depusa si inregistrata sub nr. 217/11.04.2007. Din momentul incheierii contractelor de arenda a efectuat cheltuieli si investitii in vederea punerii in valoare a exploatarii, iar arendatorul i-a facturat redeventa pentru intreg anul agricol 2007, achitata conform facturilor emise.
In drept, a invocat art. 1 si urm.  din Legea nr. 554/2004, Legea nr. 139/2007, OG nr.125/2006, art. 274 C.proc.civ.
      Prin intampinarea formulata in cauza, parata AGENTIA DE PLATI SI INTERVENTII PENTRU AGRICULTURA, CENTRUL JUDETEAN SATU MARE, reprezentata legal prin director executiv adjunct, a solicitat respingerea actiunii in anulare ca netemeinica si nelegala.
      In motivare a aratat ca, in conformitate cu prevederile OUG nr. 125/2006, pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, reclamantul a depus cererea de sprijin nr. 217/11.04.2007 pentru acordarea platii directe in cadrul Schemei de plata unica pentru suprafata (SAPS) pentru suprafata de 427,65 ha.
      Pentru a beneficia de acordarea de plati in cadrul schemelor de plata unica pe suprafata, conform art. 7 alin. 1 din OUG nr. 125/2006, solicitantii trebuie sa fie inscrisi in Registrul fermierilor administrat de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, sa depuna cererea de solicitare a platilor in termen si sa indeplineasca o serie de conditii generale.
      Datele declarate de fermieri in cererea de plata sunt introduse in baza de date a IACS a cererilor. Suprafata agricola a fiecarui bloc este cunoscuta dupa incheierea procesului de digitizare. Suma suprafetelor parcelelor declarate de fermieri in cadrul unui bloc fizic este comparata cu suprafata de referinta a blocului fizic.
      In cazul in care suma suprafetelor declarate de catre fermieri ca parcele agricole utilizate in cadrul unui bloc fizic este mai mare decat suprafata de referinta a acestuia, inseamna ca unul sau mai multi fermieri au supradeclarat suprafetele pe care le utilizeaza.
      Ca urmare a cererii inregistrate de catre reclamant, functionarul APIA din cadrul Centrului Judetean Satu Mare responsabil de gestionarea dosarului a procedat la operarea in baza de date lACS a datelor cuprinse in solicitarea de plata in vederea prelucrarii si verificarii lor.
      In urma controlului administrativ, care se realizeaza automat in software si are ca scop verificarea corectitudinii si completitudinii datelor din cereri si in principal a verificare incrucisata cu baza de date LPIS, s-a constatat ca blocurile fizice unde reclamantul detine si utilizeaza terenuri agricole pentru care a solicitat sprijin financiar sunt supradeclarate.
      Drept urmare, pentru clarificarea erorilor semnalate, APIA Centrul Judetean Satu Mare emite in data de 03.12.2007 Solicitarea de Clarificare nr. 588, prin care solicita prezenta reclamantului la sediul institutiei cu documentele doveditoare ale utilizarii terenului declarat, si totodata i se comunica si lista fermierilor care au declarat ca utilizeaza suprafete de teren in blocurile fizice supradeclarate.
           In data de 11.12.2007 reclamantul s-a prezentat la sediul APIA Centrul Judetean Satu Mare pentru clarificarea erorilor semnalate.
      Din analiza documentelor anexate si in conformitate cu OUG nr. 125/2006, A.P.I.A. - Centrul Judetean Satu Mare a apreciat ca situatia data se incadreaza in prevederile art. 7 alin 6 din actul normativ mai sus mentionat, respectiv "Pentru terenul care se constata ca face obiectul cererilor a doi sau mai multi solicitanti in cadrul Schemei de plata unica pe suprafata (SPAS), plata directa pe suprafata nu se acorda niciunuia dintre solicitanti. La constatarea acestei situatii, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura va notifica solicitantii, care au obligatia sa rezolve litigiul si, dupa caz, sa refaca cererile si sa le depuna in termen", drept pentru care a emis decizia de plata nr. 2852873/30.07.2008.
      Emiterea deciziei s-a facut in urma multor discutii purtate de catre directorul agentiei cu ambele parti, si ca urmare a faptului ca pana la data clarificarilor, respectiv 30.05.2008, niciuna din parti nu si-a retras cererea.
      In drept, si-a intemeiat intampinarea pe prevederile Legii nr.1/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea A.P.I.A cu modificarile si completarile ulterioare; Ordonanta de urgenta nr.125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare care se acorda in agricultura; Regulamentul Consiliului CE nr. 1782/2003; Regulamentul Comisiei CE nr. 1973/29.10.2004; Regulamentul Comisiei CE nr.796/2004; Art.115 - 118 Codul de procedura civila si potrivit alin.(2) al art.242 Cod de procedura civila solicita si judecarea in lipsa.
Prin sentinta civila nr.69/CA/11.02.2009, Tribunalul Satu Mare - Sectia comerciala si contencios administrativ a admis exceptia necompetentei materiale a tribunalului si a declinat in favoarea Judecatoriei Satu Mare competenta de solutionare a actiunii inaintata de reclamantul G, avand ca obiect despagubiri.
Analizand probele de la dosar, Judecatoria Satu Mare a apreciat ca actiunea reclamantului este neintemeiata, Decizia  nr.2852873 emisa  de  parata  la  30.07.2008 fiind legala  si intemeiata.
In momentul  evaluarii  cererii  nr.217/11.04.2007   formulata   de  reclamant si  a cererii  nr. 335 din 14.05.2007 formulata de SC Y SRL Negresti Oas pentru  aceeasi  suprafata de  427,65  ha  livada  cu  pomi  fructiferi, existau de  fapt doi solicitanti pentru  acordarea  platilor  cuvenite  in cadrul schemelor  de sprijin  pentru  suprafata  agricola  amintita.
Cererea  reclamantei  este  intemeiata pe  clauzele  contractului  de arenda  din 9.02.2007  si  3.04.2007 incheiat  cu  arendatorul  proprietar SC POMICOLA  SA  Homorodul de Jos in faliment, prin lichidator judiciar A, iar cererea  solicitantei SC   Y SRL Negresti Oas,  se intemeiaza  pe  contractul  de  vanzare-cumparare  incheiat  cu  arendatorul in perioada  imediat  urmatoare  incheierii  contractului  de arendare.
Cu  toate  ca  in urma  formularii celor  doua cereri   pentru acordarea platilor  cuvenite, de fapt se solicita aceleasi plati  de  sprijin  de  catre   doi solicitanti  pentru   aceeasi suprafata  de teren , in  timp  ce  acestia  nu  au  inteles  sa rezolve  intre  ei  divergentele  ivite in sensul stabilirii  celui indreptatit  la  platile  respective,  si   prin  urmare parata  in mod  justificat  a  constatat ca unul  dintre  cei  doi  solicitanti,  a  supradeclarat  terenul  utilizat  si  astfel, in  aplicarea  disp.art. 7  alin.6  din OUG  125 /2006, decizia  atacata de  reclamant  a fost apreciata ca legala si intemeiata, neimpunandu-se acordarea  platilor  solicitate  niciunuia  dintre   solicitanti.
De  fapt, tot  aceste  motive  sunt  acelea  care  au  stat  si la   baza   respingerii  contestatiei reclamantului inaintata la parata  din  23.09.2008.
Totodata,  s-a  mai  retinut  faptul  ca instanta  investita  cu  solutionarea  acestei actiuni, nu  este abilitata ca in cursul  solutionarii  cauzei,  sa  rezolve  litigiul  dintre  cei  doi  solicitanti de sprijin.
Pentru  aceste  considerente, instanta de fond, in  baza  disp.art.7  alin.6  din OUG 125/2006, a respins ca  neintemeiata  actiunea, conform dispozitivului   sentintei atacate.
Impotriva acestei hotarari reclamantul a declarat apel reclamantul G si a solicitat:
- in principal, admiterea apelului, admiterea exceptiei necompetentei materiale a instantei si anularea sentintei atacate, precum si a procedurii urmata de aceasta, retinand cauza spre competenta solutionare in prima instanta, de catre Tribunalul Satu Mare;
- in subsidiar, admiterea apelului si schimbarea sotiei primei instante in sensul admiterii actiunii si anularii deciziei nr.2852873/30.07.2008 privind acordarea platilor in cadrul schemelor de sprijin pentru suprafata agricola solicitata de 427,65 ha, pentru anul agricol 2007, cu cheltuieli de judecata, motivat de urmatoarele:
Sentinta civila apelata si pronuntata de prima instanta este lovita de nulitate, intrucat competenta materiala de solutionare a cauzei in prima instanta nu revine acestei instante, ci Tribunalului Satu Mare, intrucat:
1. Cererea introductiva este o cerere supusa regimului juridic reglementat de Lg.554/2004 cu modificarile ulterioare si vizeaza anularea unui act administrativ, in speta, decizia nr.2852873/30.07.2008 privind acordarea platilor in cadrul schemelor de sprijin pentru suprafata agricola solicita de 427,65 ha pentru anul agricol 2007 emis de intimata-parata Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA), din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltari Rurale, care are calitate de autoritate publica, situatie in care instanta careia i s-a declinat competenta, in speta Judecatoria Satu Mare, avea obligatia sa invoce exceptia de necompetenta materiala fata de declinarea dispusa de catre tribunal prin sentinta civila nr.69/CA/11.02.2009, urmand regulile procedurale in privinta stabilirii competentei.
2. Pe fondul cauzei, se omite retinerea si analiza motivelor, prioritara in cauza fiind rezolvarea exceptiei de necompetenta materiala a primei instante, exceptie absoluta si peremptorie, si asupra careia intimata a fost solicitata sa se pronunte.
Fata de exceptia de necompetenta materiala invocata de apelant prin motivele de apel, tribunalul a solicitat intimatei sa-si exprime punctul de vedere, astfel ca prin intampinarea depusa se detaliaza concluzia finala in sensul ca actul emis se incadreaza in sfera actelor administrative, apartinand unei autoritati publice, iar litigiile in legatura cu verificarea legalitatii si temeiniciei lor cu distinctiile prevazute de art.10 alin.1 din Lg.nr.554/2004 cad in competenta de solutionare a sectiilor de contencios administrativ si fiscal organizate la nivelul curtilor de apel si respectiv a tribunalelor. Fiind vorba asadar de un act administrativ emis de o autoritate publica judeteana, intrucat la nivel central potrivit Lg.nr.1/2004 art.4 ind.1 agentia are in subordine 42 de centre judetene cu personalitate juridica, competenta de solutionare revine, in conformitate cu dispozitiile legale evocate, Sectiei comerciale si de contencios administrativ din cadrul Tribunalului Satu Mare.
Din aceleasi ratiuni, (solutionarea cu prioritate a exceptiei de necompetenta materiala), s-a omis consemnarea apararilor aduse de intimata pe fondul cauzei, urmand a fi reluate dupa solutionarea exceptiei in fata instantei competente.
Tribunalul, cercetand exceptia invocata retine ca se impune analizarea continutului si efectelor produse de decizia nr.2852873/30.07.2008 emisa de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - APIA Bucuresti - Centrul Judetean Satu Mare sub nr.425/08.09.2008.
  Anterior emiterii deciziei este de retinut ca apelantul, prin cererea inregistrata sub nr.217/11.04.2007 a solicitat acordarea platilor cuvenite in cadrul schemelor de sprijin pentru suprafata agricola de 426,65 ha pentru anul agricol 2007, suprafata detinuta in baza contractului de arenda din 09.02.2007 si respectiv 3.02.2007, schemele de plati directe fiind acordate conform metodologiei cuprinsa in OUG 125/2006 si a regulamentelor comunitare invocate in preambulul deciziei.
Pentru motive care tin de fondul cauzei si care rezumativ se refera la analizarea unor supradeclarari a suprafetelor solicitate cu consecinta stabilirii unei sanctiuni multianuale de 68724,93 lei, constatarea ca pentru suprafetele supradeclarate s-a mai depus o cerere sub nr.335/14.05.2007 de catre SC Y SRL, s-a ajuns la excluderea de la plata schemelor de sprijin pentru anul agricol 2007 pentru suprafetele solicitate si stabilirea sanctiunii multianuale.
Decizia a carei anulare se solicita are in opinia tribunalului caracteristicile unui act administrativ, fiind emisa de o autoritate publica in vederea executarii legii cu consecinta nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice.
      Potrivit art. 1 alin. 1 din Lg.nr.1/2004, cu modificarile aduse prin Lg. 93/2007 Agentia constituie un organism de specialitate al administratiei publice centrale aflata  in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale,  astfel ca actele emise au caracterul unui act administrativ de autoritate publica, iar deciziile sunt acte administrative unilaterale cu caracter individual supuse controlului de legalitate si temeinicie prevazut de legea contenciosului administrativ.
Fata de cadrul de organizare al intimatei stabilit prin Lg.1/2004, atributiile conferite prin lege in gestionarea asistentei financiare nerambursabile comunitare,   nu poate fi contestat caracterul de organ administrativ  al acestei autoritati si atata vreme cat prin actul administrativ atacat  se pretinde incalcarea unor dispozitii legale de catre persoana vatamata, se ramane in sfera contenciosului administrativ, si nu a dreptului civil, nefiind vorba de o simpla cerere in pretentii a reclamantului, ci de verificarea pretinsei vatamari existente la data emiterii actului administrativ, vatamare care, pe de o parte, cuprinde excluderea de la plata, dar si suportarea unei sanctiuni multianuale a carei executare nu este lipsita de efecte in conditiile stabilite de OUG 125/2006 si a regulamentelor comunitare.
In considerarea celor evocate, tribunalul, in baza art.297 alin.2 Cod procedura civila, a admis apelul si coroborat cu art.137., art.158, a admis exceptia de necompetenta materiala, cu consecinta anularii hotararii si trimiterea cauzei in prima instanta Tribunalului Satu Mare - Sectia comerciala si contencios administrativ.

1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Competenta materiala

Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Dare in plata a unui imobil ipotecat. Competenta materiala in apel apartine sectiei a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului - Decizie nr. 178 din data de 08.03.2017
Desbagubiri solicitate pentru neindeplinirea clauzelor unui contract de servicii turistice. Necompetenta materiala a instantei sesizate - Sentinta civila nr. 78 din data de 26.01.2010
Litigiu de munca. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 1118 din data de 04.12.2009
Inadmisibilitatea cererii de sesizare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu cerere preliminara. Cererea formulata de reclamant, referitoare la sesizarea CJUE pentru a stabili aplicarea directa a dreptului comunitar in materia activitatilor de im... - Hotarare nr. 691/R din data de 11.04.2011
Vicii ascunse. Conditii pentru a fi considerate astfel. - Decizie nr. 212/Ap din data de 19.11.2007
Competenta materiala. Competenta de solutionare a cauzei in despagubiri rezultate din actiunea fundamentata pe dispozitiile cuprinse in art. 404 ind.1 cod procedura civila. - Rezolutie nr. I N C H E I E R E din data de 06.05.2011
Anulare hotarare prin care s-a solutionat o cauza canonica in baza unor dispozitii din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale B.O.R. Necompetenta generala a instantelor judecatoresti. - Decizie nr. 1429 din data de 25.10.2016
Cooperare judiciara internationala in materie penala. Recunoasterea si executarea sanctiunilor pecuniare. - Decizie nr. 10 din data de 20.01.2014
Competenta materiala. Stabilirea competentei instantei atunci cand actiunea cuprinde doua capete de cerere principale. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 17 Cod procedura civila. - Decizie nr. 410 din data de 13.09.2012
Competenta materiala a instantei competente sa judece cererea de ordonanta presedintiala atunci cand o actiune pe fondul dreptului este deja inregistrata pe rolul unei instante. - Decizie nr. 705 din data de 09.10.2009
Competenta materiala a Sectiei de litigii de munca a Tribunalului - Decizie nr. 111 din data de 30.01.2008
Competenta materiala a instantei de fond funciar. - Decizie nr. 270 din data de 05.03.2007
Legea nr.272/2004. Competenta materiala - Decizie nr. 141 din data de 28.11.2006
Tutela. Competenta materiale in cauzele privind tutela - Decizie nr. 632 din data de 09.05.2006
Competenta materiala. Cerere de investire cu formula executorie a unei hotarari arbitrale. - Decizie nr. 41/F din data de 18.05.2006
Cauzele avand ca obiect constatarea nulitatii absolute a actelor de instrainare de imobile ce intra sub incidenta Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 115 din data de 08.02.2006
Competenta materiala a instantei de contencios administrativ - Decizie nr. 2118 din data de 07.11.2005
Exceptia necompetentei si exceptia netimbrarii. Ordinea solutionarii lor - Decizie nr. 815 din data de 07.10.2005
Recunoasterea statutului de magistrat pensionar si stabilirea drepturilor cuvenite. Competenta materiala. - Decizie nr. 803 din data de 22.11.2004