InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Satu Mare

Contencios administrativ - suspendare executare act administrativ.

(Sentinta civila nr. 243/CA din data de 11.06.2008 pronuntata de Tribunalul Satu Mare)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice; Suspendare a executarii | Dosare Tribunalul Satu Mare | Jurisprudenta Tribunalul Satu Mare

Dosar nr. 1299/83/2008
SENTINTA CIVILA nr. 243/CA/11 Iunie 2008
Domeniu asociat : contencios  administrativ; suspendare executare act
administrativ.
Potrivit art. 14 alin.  din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul
administrativ, "In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente,
dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a
autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei
competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral
pana la pronuntarea instantei de fond. In cazul in care persoana vatamata nu
introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea
inceteaza de drept si fara nicio formalitate.", potrivit art. 15 alin. 1 din lege,
"suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de
reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei
competente pentru anularea , in tot sau in parte, a actului atacat .In acest caz,
instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la
solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate
formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana la
solutionarea actiunii in fond", iar potrivit art. 2 lit. s) si t) din acelasi act normativ, 
prin paguba  iminenta   se intelege "prejudiciul material viitor si previzibil sau,
dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a
unui serviciu public", iar prin  cazuri bine justificate se inteleg  "imprejurarile
legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala
serioasa in privinta legalitatii actului administrativ".

Prin cererile formulate pe cale separata, astfel cum au fost
precizate,inregistrate sub dosar nr. de mai sus, respectiv sub dosar nr.
1304/83/2008 al Tribunalului Satu Mare, conexate,reclamanta ICR  a chemat in
judecata in calitate de parat PRIMARUL  MUNICIPIULUI SATU MARE, solicitand
instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta in cauza, sa dispuna, in temeiul art.
14 si 15 din Legea nr. 554/2004, suspendarea executarii Dispozitiei nr.
4605/17.04.2008 emisa de parat privind sanctionarea disciplinara a reclamantei,
pana la solutionarea definitiva si irevocabila a dosarului nr. 1301/83/2008 al
Tribunalului Satu mare.
In motivarea cererii de suspendare,reclamanta arata ca, in cadrul
actiunii principale a invocat pe cale de exceptie nulitatea absoluta a Dispozitiei
nr.4605/17.04.2008 in baza art.50 alin.3 lit.a si e din H.G. nr.1344/2007 (privind
normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina).
Potrivit textelor de lege, mai sus mentionate, actul administrativ de
sanctionare disciplinara va cuprinde in mod obligatoriu, printre altele, sub
sanctiunea nulitatii absolute : descrierea faptei care constituie abatere
disciplinara si instanta competenta la care poate fi atacat actul
administrativ prin care s-a dispus sanctiunea disciplinara. Actul administrativ
contestat nu cuprinde aceste elemente, prin urmare acesta este nul absolut.
Cu toate ca in cuprinsul Dispozitiei este mentionat faptul ca aceasta
se aplica de la data de 01.05.2008 si priveste doar retrogradarea in trepte de
salarizare conducerea executiva a Politiei Comunitare a dispus si retrogradarea
sa din functie astfel dupa cum rezulta din nota interna anexata prezentei. Ba mai
mult postul care era ocupat de subsemnata a fost scos la concurs, in acest sens
la avizierul Politiei Comunitare a fost postat un anunt de scoatere la concurs a
postului ocupat de aceasta.
Avand in vedere cele de mai sus solicit admiterea prezentei. Cu
cheltuieli de judecata in caz de opunere.
In drept se invoca dispozitiile art. 14,15 din Legea nr. 554/2004, HG
nr. 1344/2007, Legea nr. 188/1999, Legea nr. 215/2001.
In probatiune reclamanta depune copia actiunii principale, copia
procedurii prealabile, dispozitia de sanctionare, Nota interna a Politiei
Comunitare.
Prin intampinarea formulata in cauza, paratul solicita respingerea
cererilor formulate de reclamanta ca fiind netemeinice si nelegale.
Considera ca in cauza nu sunt indeplinite cerintele din Legea nr.
554/2004 privitoare la admisibilitatea cererii de suspendare. Astfel, potrivit art. 14
alin. l din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ, persoana vatamata
poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului
administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond numai " In cazuri
bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in
conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic
superioare...
Aceste doua conditii imperative denota caracterul de exceptie al
masurii suspendarii, presupunand dovedirea efectiva a unor imprejurari care sa
fie de natura a argumenta existenta cazului bine justificat si iminenta producerii
unei pagube.
Nici unul dintre aspectele invocate de catre reclamanta nu se
circumscriu notiunii de caz bine justificat si nici nu dovedesc iminenta producerii
unei pagube, care fac referire la un prejudiciu material viitor si previzibil sau la o
indoiala serioasa privitoare la legalitatea actului.
Avand in vedere cele de mai sus, nefiind indeplinite cumulativ
conditiile cerute de dispozitiile art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004, solicita
respingerea cererii de suspendare a Dispozitiei nr.4605/17.04.2008, privind
sanctionarea disciplinara a reclamantei.
Referitor la sanctiunea stabilita prin dispozitia de sanctionare,
aceasta nu a fost pusa in aplicare de la data comunicarii, asa cum afirma
reclamanta, ci, ea a inceput sa-si produca efectele incepand cu data de
01.05.2008. Aceasta sanctiune a constat in retrogradarea in trepte de salarizare
pe 6 luni, din referent III superior 1, in referent III superior 3, incepand cu data de
01.05.2008
Afirmatiile reclamantei ca postul care era ocupat de dansa a fost
scos la concurs, sunt total nefondate. Reclamanta nu era si nici nu este incadrata
conform organigramei ca sef de schimb, aceasta fiind doar o titulatura generica
pentru persoanele care au aptitudini si competente deosebite in a superviza si
organiza activitatea agentilor din teren. Calitatea de sef de schimb nu implica
nicio remuneratie suplimentara fata de ceilalti functionari publici incadrati pe
posturi similare, fiind mai mult o titulatura onorifica.
Postul pe care l-a ocupat si il ocupa in continuare este acela de
referent, fiind retrogradata doar in trepte.
In sedinta publica din 11.06.2008, reclamanta prin reprezentant
legal declara ca intelege sa renunte la solutionarea cererii formulata in temeiul
art. 14 din Legea nr. 554/2004, intrucat autoritatea publica parata a solutionat
plangerea prealabila a reclamantei si aceasta a introdus deja actiune pe cale
principala impotriva actelor administrative contestate.
Fasa de declaratia reprezentantului legal al reclamantei, in temeiul
art. 246 C.porc.civ., instanta urmeaza sa ia act de renuntarea la solutionarea
capatului de cerere formulat in temeiul art. 14 din Legea nr. 554/2004.
Analizand actele si lucrarile dosarului,instanta a retinut urmatoarele:
Prin actiunea in contencios administrativ formulata pe cale
principala, reclamanta solicita anularea Dispozitiei nr. 4605/17.04.2008 emisa de
parat prin care aceasta a fost sanctionata disciplinar  pentru savarsirea  abaterii
disciplinare prevazuta de art. 77 alin. 2 lit. k din Legea nr. 188/1999 si a art. 7
alin. 1 si art. 12 alin. 1 si 2 din Legea nr. 7/2004 privind Codul deontologic al
functionarului public cu sanctiunea " retrogradarea in trepte de salarizare pe 6
luni din referent III superior 1, in referent superior  3 incepand cu data de
01.05.2008.
Printre motivele pentru care se solicita anularea dispozitiei de
sanctionare, reclamanta invoca o serie de neregularitati privind forma actului
administrativ, sanctionate cu nulitatea absoluta: lipsa descrierii faptei care
constituie abatere disciplinara si instanta competenta la care poate fi atacat actul
administrativ prin care s-a dispus sanctiunea disciplinara.
Potrivit art. 14 alin.  din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul
administrativ, "In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente,
dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a
autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei
competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral
pana la pronuntarea instantei de fond. In cazul in care persoana vatamata nu
introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea
inceteaza de drept si fara nicio formalitate.", potrivit art. 15 alin. 1 din lege,
"suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de
reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei
competente pentru anularea , in tot sau in parte, a actului atacat .In acest caz,
instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la
solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate
formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana la
solutionarea actiunii in fond", iar potrivit art. 2 lit. s) si t) din acelasi act normativ, 
prin paguba  iminenta   se intelege "prejudiciul material viitor si previzibil sau,
dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a
unui serviciu public", iar prin  cazuri bine justificate se inteleg  "imprejurarile
legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala
serioasa in privinta legalitatii actului administrativ".
Verificand cererea reclamantei sub aspectul conditiilor de
admisibilitate a acesteia  prevazute in textele de lege anterior amintite, instanta
constata ca cererea de suspendare a executarii  dispozitiei contestate este
temeinica si legala.
Astfel, din motivele de nulitate invocate de catre reclamanta, fara a
se prejudicia fondul cauzei, se constata existenta unor indicii serioase de
nelegalitate a actului administrativ contestat, iar din sustinerea reclamantei potrivit
careia,autoritatea publica a trecut la executarea sanctiunii disciplinare aplicate, 
rezulta  argumente suficiente pentru ca instanta sa poata trage concluzia privind
existenta unui caz bine justificat pentru suspendarea executarii actului
administrativ contestat.
De asemenea, in speta este indeplinita si conditia privind
prevenirea unei pagube iminente, paguba care, in masura in care se constata
nulitatea actului administrativ contestat si se mentine retrogradarea reclamantei
este evidenta in sensul ca in perioada executarii sanctiunii disciplinare
reclamanta este privata de o serie de drepturi decurgand din calitatea acesteia de
functionar public, cuantumul valoric al pagubei  putand fi chiar cuantificata  ca
fiind diferenta dintre drepturile salariale cuvenite si cele efectiv incasate.
Fata de considerentele de mai sus, in temeiul art. 1,8,10,15 din
Legea nr. 554/2004, art. 109 din Legea nr. 188/1999, instanta a admis cererea de
suspendare formulata de reclamanta si a dispus suspendarea executarii
dispozitiei contestate, pana la solutionarea irevocabila a cauzei.
1

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice; Suspendare a executarii

Anulare act administrativ.Suspendare provizorie a executarii actului - Sentinta civila nr. 829 din data de 29.10.2015
Neindiplinirea conditiilor prev deart 14 din Legea nr. 554/2004 Caz bine justificat si iminenta producerii unei pagube. - Sentinta comerciala nr. 185/CA din data de 24.02.2010
Litigiu privind functionarii publici - Legea nr. 188/1999 - Anulare ordin de aplicare sanctiune disciplinara - Sentinta civila nr. 1865/CA din data de 12.06.2014
Litigiu privind functionarii publici - Legea nr. 188/1999 - Anulare decizie stabilire drepturi salariale, emisa in urma promovarii functionarilor publici de executie - Sentinta civila nr. 801/CA din data de 27.02.2014
Anulare act administrativ-fiscal, respectiv decizie de impunere si decizie de solutionare a contestatiei formulate impotriva deciziei de impunere, cerere admisa, in considerarea exceptiei instituite de legiuitor, respectiv aceea ca beneficiarii care achiz - Sentinta civila nr. 2162/CA din data de 18.09.2014
Anulare proces-verbal de contraventie circulatie - Recurs declarat de catre contravenient, cale de atac respinsa ca inadmisibila, in considerarea dispozitiilor art. 457 C.pr. civ. - Decizie nr. 114/R-CA din data de 28.02.2014
Anulare proces-verbal de contraventie - Recurs declarat, de catre institutia publica intimata, impotriva hotararii primei instante, prin care sanctiunea amenzii contraventionale aplicata petentei, prin procesul verbal contestat, a fost inlocuita cu sanct - Decizie nr. 626/R-CA din data de 01.11.2013
Suspendare executare act administrativ, respectiv decizie privind recuperarea unor sume platite necuvenit, cu titlu de indemnizatie pentru cresterea copilului - Sentinta civila nr. 2065/CA din data de 06.08.2014
Pretentii (malpraxis) - Recurs-admite recursurile, caseaza sentinta recurata si trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante - Decizie nr. 36/R din data de 23.02.2015
Contestatie le executare - Apel prin care apelanta-contestatoare solicita obligarea intimatilor la plata cheltuielilor de judecata si restituirea taxei de timbru, pretentii in sustinerea carora sustinme ca a achitat intimatilor suma datorata, anterior inc - Decizie nr. 88/Ap din data de 02.03.2015
Anulare antecontract vanzare-cumparare a unui bun imobil, la solicitarea promitentului-cumparator, pentru viciul de consimtamant constand in eroarea asupra calitatii de proprietar a promitentului-vanzator - Decizie nr. 96/Ap din data de 03.03.2015
Actiune in constatare si rectificare carte funciara - Decizie nr. 102/Ap din data de 09.03.2015
Drepturi banesti (dobanda legala) - Sentinta civila nr. 97/LMA din data de 26.02.2015
Contestatie la executare - anulare act, respect decizie debit, emisa de parata, in temeiul prevederilor art. 179 din Legea 263/2010, urmare a faptului ca reclamanta, beneficiara a unei pensii anticipate partiale, a realizat venituri dintr-o conventie civi - Sentinta civila nr. 58/LMA din data de 12.02.2015
Drepturi banesti (despagubiri solicitate de catre angajator pentru nerespectarea de catre angajat a termenului de preaviz stipulat in contractul individual de munca) - Sentinta civila nr. 96/LMA din data de 26.02.2015
Drepturi banesti (dobanda legala) - Sentinta civila nr. 117/LMA din data de 11.03.2015
Omor deosebit de grav; Talharie - Sentinta penala nr. 51 din data de 20.03.2012
Violare de domiciliu; Omor deosebit de grav; Talharie - Sentinta penala nr. 162 din data de 24.06.2009
Nationalizare. Despagubiri. - Decizie nr. 4/Ap din data de 19.01.2010
Fond funciar. Restituirea pretului in situatia reglementata de art. III alin.2 indice 4 din Legea nr.169/1997. - Decizie nr. 317/R din data de 20.05.2009