InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Gorj

Suspendare executare act administrativ

(Sentinta civila nr. 414/2015 din data de 30.03.2015 pronuntata de Tribunalul Gorj)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Gorj | Jurisprudenta Tribunalul Gorj

Titlu: suspendare executare act administrativ
Domeniul asociat: cereri

R O M A N I A

TRIBUNALUL GORJ
SECTIA CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL

Sentinta nr. 414
Sedinta publica de la 30 martie 2015

Pe rol fiind judecarea cererii de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale formulata de reclamanta societatea _____.in contradictoriu cu parata Administratia________.
La apelul nominal facut in sedinta publica a raspuns pentru societatea reclamanta avocat _____.cu imputernicire avocatiala _____.depusa la fila 9 din dosar si pentru institutia parata consilier juridic ______cu delegatie depusa in sedinta publica.
      Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, care a invederat ca in cauza a fost achitata o cautiune in valoare de ____lei in ciclul procesual anterior, care nu a fost restituita, dupa care,
Avocat, pentru societatea reclamanta, depune la dosar un set de inscrisuri, in fotocopie, respectiv: citatie dosar nr. _____.(fila 17); sentinta civila nr. _____..pronuntata la data de 20.10.2014 in dosarul nr. ______.(filele 18-24); adresa de instiintare privind infiintarea popririi asupra disponibilitatilor banesti (fila 25); extras de carte funciara pentru informare (filele 26-27); proces verbal de sechestru pentru bunuri mobile (filele 28-29); anexa la procesul verbal de sechestru (fila 30); extras de cont (fila 31) si invedereaza instantei ca aceste inscrisuri au legatura cu litigiul in fond.
Reprezentantul institutiei parate invedereaza ca nu solicita termen pentru observarea inscrisurilor depuse deoarece are cunostinta de continutul acestora. 
Constatand ca nu mai sunt  alte cereri de formulat sau probe de administrat, tribunalul a apreciat cererea in stare de judecata si a acordat cuvantul.
Avocat, pentru societatea reclamanta, solicita admiterea cererii de suspendare pana la solutionarea litigiului pe fond, aratand ca, contestatia administrativa a fost respinsa pe exceptie, fiind tardiv formulata. La acest moment societatea se afla in situatia in care Tribunalul ___..a anulat doar decizia prin care se respingea contestatia societatii in procedura administrativa si a dispus sa se solutioneze pe fond contestatia administrativa, fiind citati pentru data de ____la____. Cu privire la conditiile de admisibilitate ale suspendarii, cazul bine justificat si prevenirea unei pagube iminente, considera ca sunt dovedite. A aratat ca la acest moment societatea are doua credite, respectiv o linie de credit si un credit obisnuit, care insumeaza in principiu o suma de trei miliarde, astfel cu greu plateste aceste credite, in general platind doar dobanzile conform extrasului de cont, dat fiind faptul ca sta cu conturile blocate de foarte mult timp, avand si in momentul de fata conturile blocate. A mentionat ca s-a pus sechestru pe bunurile mobile ale societatii, fara deposedare, dar este o masura care le asigura in plus o garantie ca in eventualitatea in care contestatia s-ar respinge si ar trebui sa fie executati, ar fi o garantie in plus cu privire la acest aspect. A mai aratat ca salariile se platesc foarte greu si intreaga activitate a societatii se desfasoara foarte greu datorita acestor blocaje. In primul rand ca nu se poate derula activitate prin cont si s-ar putea ajunge in situatia in care banca sa solicite rambursarea anticipata a liniei de credit, dat fiind faptul ca nu mai exista rulaj prin cont si in aceasta situatie este clar ca se va ajunge in situatia de insolventa. A mai mentionat ca nu se creeaza un prejudiciu prin admiterea cererii de suspendare intrucat pe aceasta perioada penalitatile si toate accesoriile debitului, daca s-ar ajunge in situatia sa fie stabilit ca s-a calculat corect, se pot calcula in continuare, pe cand societatea daca ar intra in insolventa ar fi prejudiciata, depunand in acest sens si motivele dezvoltate pe larg in concluziile scrise. 
Reprezentatul institutiei parate arata ca punctul de vedere este acelasi exprimat prin intampinarea depusa in primul ciclu procesual, in sensul ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 14 si 15 din Legea 554/2004 si ca s-a formulat o cerere de suspendare a executarii fara a se dovedi in concret modalitatea sau felul in care se prejudiciaza societatea. 

TRIBUNALUL

Asupra cererii de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale;
Prin cererea inregistrata pe rolul _____la data de ____sub nr____.., reclamanta societatea ____a chemat in judecata parata ____solicitand, in temeiul art. 15 din Legea nr. 554/2004, suspendarea executarii actelor administrativ-fiscale, respectiv a deciziei de impunere __..si a raportului de inspectie fiscala ____pana la solutionare definitiva si irevocabila a contestatiei formulata impotriva acestor acte.
De asemenea a solicitat instantei, ca prin sentinta ce o va pronuntata sa dispuna suspendarea masurii indisponibilizarii conturilor societatii reclamante deschise la urmatoarele institutii de credit______..
In motivarea cererii reclamanta a aratat ca la data de ____intimata a intocmit raportul de inspectie fiscal____, fiind emise totodata deciziile de impunere ___..si decizia de nemodificare a bazei de impunere______..
In termenul prevazut de dispozitiile art. 205-207 C.pr.fiscala a contestat actele administrativ-fiscale la organul fiscal emitent, iar ca raspuns la contestatia formulata intimata a emis decizia _____.prin care au fost desfiintate constatarile cuprinse la capitolul impozit pe profit din raportul de inspectie fiscala si decizia emisa in baza acestuia, urmand ca o alta echipa de control sa stabileasca obligatiile de plata accesorii, atat pentru debitele pentru care s-a pronuntat solutia respingerii, cat si pentru debitele pentru care s-a pronuntat solutia desfiintarii si refacerii actelor.
S-a mai aratat ca la data de _____intimata a emis o noua decizie de impunere, respectiv decizia de impunere___.., in baza noului raport de inspectie fiscala_______.
Ca urmare a noilor acte administrativ-fiscale intocmite de organul de control, impozitul pe profit stabilit suplimentar este in cuantum de ____.lei, aferent unei baze impozabile suplimentare in cuantum de___... In plus, organul fiscal a stabilit dobanzi/majorari de intarziere in cuantum de ___lei si penalitati de intarziere in cuantum de ____..lei.
A mentionat reclamanta ca, din actul de control rezulta ca impozitul suplimentar stabilit s-a datorat neacceptarii la deducere a cheltuielilor cu dobanzile in cuantum de___., a cheltuielilor cu combustibilii in valoare de ___..lei, precum si a nedeclararii impozitului pe profit aferent trimestrului ___..si a impozitului pe profit aferent perioadei ____.in suma de ____.lei.
In total, ca urmare a noului control, suma stabilita in sarcina subscrisei se ridica la valoarea de ______..lei.
Intrucat la momentul intocmirii si emiterii noilor acte administrativ-fiscale societatea reclamanta inregistrase deja contestatie la instanta de___.., aceasta contestatie a fost modificata in sensul ca s-a indicat ca fiind formulata impotriva deciziei de impunere ____.si a raportului de inspectie fiscala _____..cu solicitarea scoaterii cauzei de pe rol si trimiterea la organele administrative in vederea solutionarii contestatiei.
Prin sentinta _______.a dispus trimiterea cererii, asa cum a fost modificata, organului de solutionare a contestatiei competent.
La data de ____a emis decizia ______..prin care a fost respinsa ca tardiva contestatia formulata de reclamanta.
Impotriva acestei decizii societatea reclamanta a promovat contestatie, care se afla in curs de solutionare la_____.., facand obiectul dosarului________...
Pe de alta parte, a aratat reclamanta ca la data de _____..s-a primit pe adresa societatii o comunicare a incheierii _____..din care rezulta ca a fost admisa cererea _____.privind inscrierea unui drept de ipoteca legala asupra unei par?i din activele societatii, in vederea inceperii executarii silite pentru recuperarea creantelor inscrise in actele contestate.
In sustinerea cererii de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale reclamanta a invocat urmatoarele:
 1. Societatea reclamanta are in prezent un numar de __.. de angajati ce desfasoara efectiv activitate si sunt remunerati, iar situatia in care se va proceda la executarea silita to?i salariatii societatii urmeaza sa-si piarda locurile de munca, in conditiile in care la nivelul _____somajul este destul de ridicat, ajungand la 8,55 %.
 2. Societatea reclamanta are in curs de derulare o serie de contracte ferme, cu termene ce trebuiesc respectate. Executarea silita prin valorificarea spatiilor in care societatea i?i desfasoara activitatea ar produce grave prejudicii prin impiedicarea desfasurarii activitatii in mod normal, onorarea obligatiilor contractuale, plata furnizorilor, iar contractele aflate in derulare risca sa fie reziliate de catre beneficiari pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale, generand astfel daune-interese substantiale.
3. Reclamanta a contractat la ______..o linie de credit, scadenta la data de______, iar in situatia in care se va proceda la executarea silita societatea nu va mai putea beneficia de prelungirea liniei de credit si mai mult, nu va avea resursele financiare acoperirii liniei de credit, aspect ce va conduce invariabil la aparitia starii de insolventa.
A aratat ca paguba iminenta in sensul dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004 consta in aceea ca, in eventualitatea executarii obligatiilor suplimentare stabilite de organul fiscal, activitatea societatii reclamante va fi efectiv blocata, urmatorul pas fiind aparitia starii de insolventa.
In drept, prezenta cerere a fost intemeiata pe dispozitiile art. 15 din Legea nr. 554/2004.
In dovedirea cererii reclamanta a depus in fotocopie ______________.
Prin sentinta civila _____s-a admis cererea de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale si s-au suspendat efectele deciziei de impunere _____..si raportului de inspectie fiscala pana la solutionarea definitiva si irevocabila a contestatiei formulata impotriva acestora, pe fond.
Prin decizia civila nr. _______.a fost admis recursul formulat de parata_____, a fost casata sentinta si trimisa cauza spre rejudecare aceleiasi instante, retinandu-se in considerente, in esenta, ca hotararea recurata nu indeplineste exigenta de a fi motivata avand in vedere maniera extrem de succinta in care se exprima considerentele solutiei face hotararea, nefiind transparent silogismului judiciar care explica si justifica dispozitivul si nefiind prezentat parcursul logic al concluziei exprimate. Instanta de fond nu a cercetat nicio afirmatie a partilor, nu a analizat probele, iar concluziile nu se fundamenteaza pe maniera in care legea devine incidenta in cauza, ci se rezuma la considerente generale asupra conditiilor legale de incuviintare a cererii de suspendare a executarii fara a se arata in concret in speta dedusa judecatii motivele pentru care acestea sunt incidente.
In vederea rejudecarii cauza a fost inregistrata la instanta de fond sub nr. ______..
Cu ocazia rejudecarii reclamanta a depus la dosar inscrisuri, respectiv _____________________________________
xxx
Analizand actele si lucrarile dosarului in raport de motivele invocate de reclamanta, raportat la obiectul cererii, temeiul legal operant, cererile si apararile formulate de catre parata, precum si inscrisurile depuse in sustinerea cererilor, toate privite prin prisma dispozitiilor art. 14 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, tribunalul constata ca cererea de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale este intemeiata.
Astfel cum rezulta din probele cauzei, contestatia formulata de reclamanta impotriva actelor administrativ-fiscale si inregistrata sub nr. _____.a fost solutionata in prima instanta prin sentinta _______.in sensul admiterii contestatiei, anularii deciziei _______si obligarii acestui organ administrativ-fiscal sa solutioneze pe fond contestatia reclamantei.
Sentinta _____..nu este definitiva, astfel incat cadrul legal al prezentei cereri de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale este cel prevazut la art. 215 C.pr.fiscala combinat cu art. 15 si art. 14 alin. 1 din Legea nr. 554/2004. Totodata, sunt aplicabile dispozitiile art. 2 lit. s si t din Legea nr. 554/2004 care definesc notiunile de paguba iminenta si cazuri bine justificate.
In ceea ce priveste indeplinirea conditiilor de forma pentru admiterea cererii de suspendare a executarii actelor administrativ-fiscale, tribunalul constata ca dispozitiile legale indicate anterior sunt aplicabile reclamantei deoarece autoritatile fiscale au emis pe numele reclamantei decizia de impunere ______.si raportul de inspectie fiscala______..,  contestatia administrativa formulata de reclamant a fost respinsa ca tardiva de catre _______prin decizia_____.., iar impotriva acesteia reclamanta a promovat o contestatie la instanta de_____..
In ceea ce priveste indeplinirea cerintelor de fond pentru suspendarea executarii actelor administrativ fiscale, tribunalul are in vedere, pe de o parte, ca reclamanta a invocat drept cazuri bine justificate atat imprejurari legate de starea de fapt - riscul pierderii locurilor de munca ale angajatilor, riscul neindeplinirii obligatiilor comerciale contractuale asumate de catre reclamanta, riscul ajungerii in incapacitate de plata si al aparitiei starii de insolventa -, cat si imprejurari legate de starea de drept - desfiintarea in procedura administrativa a actelor fiscale initiale emise ca urmare a inspectiei fiscale, urmata de refacerea actelor fiscale si emiterea unei noi decizii de impunere si a unui nou raport de inspectie fiscala, cu modificarea bazei impozabile -, iar pe de alta parte, ca reclamanta a invocat drept paguba iminenta prejudiciul ce se va produce prin ajungerea societatii reclamante in incapacitate de plata ca urmare a blocarii contului bancar, a liniei de credit si a neonorarii obligatiilor asumate prin contractele comerciale.
Or, avand in vedere dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. s din Legea nr. 554/2004 care definesc notiunea de "cazuri bine justificate", tribunalul constata ca nu poate analiza aspectele de fapt invocate de catre reclamanta - riscul pierderii locurilor de munca ale angajatilor, riscul neindeplinirii obligatiilor comerciale contractuale asumate de catre reclamanta, riscul ajungerii in incapacitate de plata si al aparitiei starii de insolventa - drept cazuri bine justificate ce ar conduce la suspendarea executarii actelor administrativ-fiscale, deoarece nu sunt susceptibile prin ele insele sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ contestat.
Instanta va avea in vedere aceste imprejurari de fapt drept probe in aprecierea pagubei iminente.
In schimb, instanta va lua in considerare imprejurarile legate de starea de drept invocate de catre reclamanta drept cazuri bine justificate ce ar conduce la suspendarea executarii actelor administrativ-fiscale, fiind susceptibile prin ele insele sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ contestat.
Astfel, in cursul anului ___ reclamanta a fost supusa unei inspectii fiscale cu privire la obligatiile aferente perioadei____, iar urmare a acestei inspectii fiscale au fost emise raportul de inspectie fiscala _____si decizia de impunere______, iar ca urmare a contestatiei administrative formulata de reclamanta, prin decizia ____..s-a dispus desfiintarea partiala a deciziei de impunere ________..si reverificarea fiscala.
In considerarea acestei solutii reclamanta si-a modificat contestatia adresata instantei de contencios administrativ, renuntand la contestatia indreptata impotriva actelor administrativ-fiscale initiale si intelegand sa conteste actele administrativ-fiscale intocmite ca urmare a reverificarii fiscale.
Or, prin noile acte administrativ-fiscale emise, respectiv raportul de inspectie fiscala din ____..si decizia de impunere de la aceeasi data, organele fiscale au procedat doar la recalcularea dobanzilor si majorarilor de intarziere pentru partea din debit considerata ca nedesfiintata prin decizia_____, iar prin decizia emisa de organul de control contestatia administrativa a fost desfiintata ca tardiva (solutie apreciata drept nelegala de catre prima instanta), fara ca organele administrative sa procedeze la o reverificare fiscala ori la examinarea sustinerile de fond ale reclamantei.
In aceste conditii, instanta constata ca exista o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ de reverificare fiscala, echivalenta termenului de caz bine justificat prevazut la art. 2 lit. t din Legea nr. 554/2004 si corespunzatoare cerintelor art. 15 combinat cu art. 14 alin. 1 din Legea nr. 554/2004.
In ceea ce priveste necesitatea prevenirii unei pagube iminente, instanta are in vedere ca, in vederea recuperarii debitului reprezentand impozit pe profit, organele fiscale au procedat la instituirea sechestrului asupra bunurilor mobile ale reclamantei (filele___) in vederea executarii silite a debitului in valoare de ____lei, susceptibil de dobanzi si penalitati de intarziere calculate de la ____..pana la data platii efective. 
De asemenea, instanta ia in considerare ca inceperea procedurii de executare silita are loc in conditiile in care, dupa o perioada de peste _. ani de verificari fiscale reluate si contestatii administrative, organele fiscale nu au depus diligentele necesare in vederea stabilirii unor obligatii fiscale definitive datorate intr-o perioada cu mult anterioara (____), existand inca posibilitatea ca procedura administrativa sa fie reluata.
In raport de aceste imprejurari, tribunalul constata ca sunt indeplinite cerintele art. 15 combinat cu art. 14 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 pentru a dispune suspendarea executarii actelor administrativ-fiscale ce fac obiectul cauzei________..
In ceea ce priveste motivele de recurs formulate de catre parata, cu privire la care instanta de recurs a dat indicatii de analizare cu ocazia rejudecarii, instanta constata ca aceste motive se refera, punctual, la doua aspecte: neindicarea cazului bine justificat si a pagubei, respectiv existenta unei cereri similare a reclamantei in dosarul_________.
Or, prima critica formulata de catre parata nu poate fi retinuta pentru motive care rezulta din chiar considerentele hotararii judecatoresti de fata, in timp ce a doua critica, desi fondata in parte, deoarece reclamanta a solicitat instantei investita cu solutionarea dosarului ______.suspendarea executarii actelor administrativ-fiscale, nu poate fi retinuta ca avand efectul solicitat de parata deoarece, solutionand actiunea principala dedusa judecatii in dosarul nr______, instanta de fond a omis sa se pronunte in vreun fel pe cererea de suspendare, neexistand asadar autoritate de lucru judecat.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Admite cererea de suspendare a actelor administrativ-fiscale formulata de reclamanta societatea ____.in contradictoriu cu parata__________...
Suspenda executarea actelor administrativ-fiscale pana la solutionarea contestatiei inregistrata pe rolul ____la nr_______...
Cu recurs in 5 zile de la comunicare, ce se va depune la________...
Pronuntata in sedinta publica din_____.., la___________.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007