Reindividualizarea sanctiunii disciplinare
(Sentinta comerciala nr. 420/CA din data de 29.05.2009 pronuntata de Tribunalul Iasi) Instanta a apreciat ca actiunea este partial intemeiata
Astfel prin decizia nr. 302/31.07.2008 emisa de DRFP prin care reclamanta a fost sanctionata disciplinar cu "diminuarea drepturilor salariale cu 15% pe o perioada de 3(trei) luni", sanctiune prevazuta de art. 77 alin. 3 lit. b din Legea nr. 188/1999 R privind Statutul functionarilor publici pentru savarsirea abaterilor disciplinare reglementate de dispozitiile art. 77 alin. 2 lit.c ("absente nemotivate de la serviciu") si lit. j din Statutul functionarilor publici ("incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici").
In ceea ce priveste situatia de fapt retinuta de organul sanctionator prin decizie cat si prin raportul nr. 321/2008 intocmit de catre comisia de disciplina instanta apreciaza ca aceasta corespunde realitatii.
Astfel in datele de 6 si 7 martie 2008 reclamanta a lipsit de la locul de munca cca. 4 ore, martorii confirmand prin declaratiile lor acest aspect.
Este adevarat ca motivul pentru care in aceste doua intervale de timp reclamanta nu s-a aflat la program a fost faptul ca a participat la un concurs de promovare ce a avut loc in cadrul institutiei insa acest lucru nu este de natura sa o exonereze de raspundere.
Pentru participarea la acel concurs reclamanta ar fi putut solicita o invoire sau un concediu si ar fi fost necesar in mod obligatoriu sa anunte in acest sens seful ierarhic pentru a lua masurile ce se impun.
Instanta apreciaza ca este lipsit de relevanta faptul ca pentru sedinta de deschidere a ofertelor ce a avut loc in data de 07.03.2008 nu a fost depusa nici o oferta atat timp cat reclamanta fusese desemnata sa participe la lucrarile ei.
Dealtfel ofertele puteau fi depuse cel tarziu cu o ora inainte de inceperea activitatii comisiei iar petenta nu a probat ca avea la cunostinta de faptul ca lipseau aceste oferte.
Este adevarat ca raportat la situatia de fapt retinuta pentru prima abatere disciplinara incadrarea corecta a faptei era cea prevazuta de dispozitiile art. 77 alin. 2 lit. d) respectiv nerespectarea in mod repetat a programului de lucru (06 - 07.03.2009) insa acest fapt nu poate atrage nulitatea actului sanctionator.
In ceea ce priveste absenta de la lucrarile comisiei din data de 07.03.2008 aceasta constituie prin ea insasi abatere prevazuta de capitolul 5 al Manualului Operational (neparticiparea la sedinta de deschidere a unei singure proceduri, in mod nejustificat).
In ceea ce priveste fapta prevazuta de dispozitiile art. 77 alin. 2 lit. j din Statutul functionarilor publici respectiv "incalcarea prevederilor referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite de lege pentru functionarii publici" instanta retine ca este corect retinuta doar in ceea ce priveste incalcarea de catre reclamanta a prevederilor legale referitoare la indatoriri prin faptul neprezentarii la sedinta de deschidere a ofertelor.
In ceea ce priveste existenta unor presupuse conflicte de interese instanta apreciaza ca acestea nu au fost probate.
Dispozitiile art. 79 din Legea nr. 161/2003 indica situatiile in care pot aparea conflictele de interese. Ori situatia de fapt retinuta de organul sanctionator nu se incadreaza in niciunul din acele cazuri expres si limitativ prevazute de lege.
Raportat la aceasta situatie astfel cum a fost retinuta instanta facand aplicarea dispozitiilor art. 77 alin. 4 din Legea 188/1999 apreciaza ca se impune o reindividualizare a sanctiunii disciplinare aplicate in sensul inlocuirii sanctiunii "diminuarea drepturilor salariale cu 15% pe o perioada de 3 luni" cu sanctiunea mustrarii scrise.
S-a avut in vedere de catre instanta cauza ce a determinat nerespectarea programului de lucru (participarea la concursul de promovare) si gravitatea abaterii disciplinare.
S-a mai avut in vedere faptul ca situatia de fapt existenta la momentul aplicarii sanctiunii s-a modificat. Astfel prin sentinta nr. 80/CA/30.01.2009 a Tribunalului Iasi s-a dispus anularea deciziei nr. 187/2008 prin care reclamanta fusese anterior sanctionata disciplinar.
Astfel prin decizia nr. 302/31.07.2008 emisa de DRFP prin care reclamanta a fost sanctionata disciplinar cu "diminuarea drepturilor salariale cu 15% pe o perioada de 3(trei) luni", sanctiune prevazuta de art. 77 alin. 3 lit. b din Legea nr. 188/1999 R privind Statutul functionarilor publici pentru savarsirea abaterilor disciplinare reglementate de dispozitiile art. 77 alin. 2 lit.c ("absente nemotivate de la serviciu") si lit. j din Statutul functionarilor publici ("incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici").
In ceea ce priveste situatia de fapt retinuta de organul sanctionator prin decizie cat si prin raportul nr. 321/2008 intocmit de catre comisia de disciplina instanta apreciaza ca aceasta corespunde realitatii.
Astfel in datele de 6 si 7 martie 2008 reclamanta a lipsit de la locul de munca cca. 4 ore, martorii confirmand prin declaratiile lor acest aspect.
Este adevarat ca motivul pentru care in aceste doua intervale de timp reclamanta nu s-a aflat la program a fost faptul ca a participat la un concurs de promovare ce a avut loc in cadrul institutiei insa acest lucru nu este de natura sa o exonereze de raspundere.
Pentru participarea la acel concurs reclamanta ar fi putut solicita o invoire sau un concediu si ar fi fost necesar in mod obligatoriu sa anunte in acest sens seful ierarhic pentru a lua masurile ce se impun.
Instanta apreciaza ca este lipsit de relevanta faptul ca pentru sedinta de deschidere a ofertelor ce a avut loc in data de 07.03.2008 nu a fost depusa nici o oferta atat timp cat reclamanta fusese desemnata sa participe la lucrarile ei.
Dealtfel ofertele puteau fi depuse cel tarziu cu o ora inainte de inceperea activitatii comisiei iar petenta nu a probat ca avea la cunostinta de faptul ca lipseau aceste oferte.
Este adevarat ca raportat la situatia de fapt retinuta pentru prima abatere disciplinara incadrarea corecta a faptei era cea prevazuta de dispozitiile art. 77 alin. 2 lit. d) respectiv nerespectarea in mod repetat a programului de lucru (06 - 07.03.2009) insa acest fapt nu poate atrage nulitatea actului sanctionator.
In ceea ce priveste absenta de la lucrarile comisiei din data de 07.03.2008 aceasta constituie prin ea insasi abatere prevazuta de capitolul 5 al Manualului Operational (neparticiparea la sedinta de deschidere a unei singure proceduri, in mod nejustificat).
In ceea ce priveste fapta prevazuta de dispozitiile art. 77 alin. 2 lit. j din Statutul functionarilor publici respectiv "incalcarea prevederilor referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite de lege pentru functionarii publici" instanta retine ca este corect retinuta doar in ceea ce priveste incalcarea de catre reclamanta a prevederilor legale referitoare la indatoriri prin faptul neprezentarii la sedinta de deschidere a ofertelor.
In ceea ce priveste existenta unor presupuse conflicte de interese instanta apreciaza ca acestea nu au fost probate.
Dispozitiile art. 79 din Legea nr. 161/2003 indica situatiile in care pot aparea conflictele de interese. Ori situatia de fapt retinuta de organul sanctionator nu se incadreaza in niciunul din acele cazuri expres si limitativ prevazute de lege.
Raportat la aceasta situatie astfel cum a fost retinuta instanta facand aplicarea dispozitiilor art. 77 alin. 4 din Legea 188/1999 apreciaza ca se impune o reindividualizare a sanctiunii disciplinare aplicate in sensul inlocuirii sanctiunii "diminuarea drepturilor salariale cu 15% pe o perioada de 3 luni" cu sanctiunea mustrarii scrise.
S-a avut in vedere de catre instanta cauza ce a determinat nerespectarea programului de lucru (participarea la concursul de promovare) si gravitatea abaterii disciplinare.
S-a mai avut in vedere faptul ca situatia de fapt existenta la momentul aplicarii sanctiunii s-a modificat. Astfel prin sentinta nr. 80/CA/30.01.2009 a Tribunalului Iasi s-a dispus anularea deciziei nr. 187/2008 prin care reclamanta fusese anterior sanctionata disciplinar.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Individualizare
Trafic de droguri - Sentinta penala nr. SP43/2008 din data de 31.03.2009Lovituri cauzatoare de moarte - Sentinta penala nr. SP230/2007 din data de 31.03.2009
Pericol social al faptei. Aplicarea art.18/1 cod penal. Criterii. - Decizie nr. 12 din data de 20.04.2004
Pericol social al faptei. Aplicarea art. 18/1 cod penal. Criterii de aplicare. - Decizie nr. 855 din data de 04.11.2004
Pericol social. Aplicarea art.18/1 cod penal. Criterii. - Decizie nr. 213/A din data de 08.06.2004
INDIVIDUALIZAREA JUDICIARA A PEDEPSEI. CRITERII - Decizie nr. 548 din data de 23.09.2009
INFRACTIUNEA DE TALHARIE. INCULPAT MINOR. IDIVIDUALIZAREA JUDICIARA GRESITA A MODALITATII DE EXECUTARE A PEDEPSEI - Decizie nr. 310 din data de 27.09.2005
INDIVIDUALIZARE A PEDEPSELOR. CRITERII - Decizie nr. 498/R din data de 08.09.2005
INDIVIDUALIZAREA PEDEPSEI. CIRCUMSTANTE ATENUANTE - Decizie nr. 25/A din data de 27.01.2004
FURT CALIFICAT.COMPLICITATE LA FURT CALIFICAT.DISTINCTIE.SUSPENDARE SUB SUPRAVEGHERE A EXECUTARII PEDEPSEI.CRITERII DE INDIVIDUALIZARE. - Sentinta penala nr. 535 din data de 23.11.2009
Lege penala mai favorabila. Aplicarea legii penale in timp - Sentinta penala nr. 580/R din data de 19.04.2011
Suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere. Instituirea in sarcina inculpatului a obligatiei „de a urma un program de consiliere individuala, focalizat pe dezvoltarea abilitatilor de anticipare a consecintelor propriilor actiuni, de evitare a i... - Sentinta penala nr. 152/A din data de 12.05.2011
Judecata in cazul recunoasterii vinovatiei. Disjungere - Sentinta penala nr. 334 din data de 11.04.2011
INDIVIDUALIZAREA JUDICIARA A PEDEPSEI.CRITERII. - art. 211, 197 c.p. - art. 56, 72 c.p. La individualizarea judiciara a pedepsei, instanta este tinuta a avea in vedere pericolul social al infractiunilor retinute in sarcina inculpatului, respec... - Sentinta penala nr. 1626 din data de 15.08.2007
Recurs. Individualizarea pedepselor, atat in ceea ce priveste durata acestora, cat si in ceea ce priveste modalitatea de executare. - Decizie nr. 2359 din data de 28.11.2011
Recurs. Individualizarea pedepselor, atat in ceea ce priveste durata acestora, cat si in ceea ce priveste modalitatea de executare. - Decizie nr. 2359 din data de 28.11.2011
Recurs privind individualizarea pedepsei din punct de vedere al modalitatii de executare. - Decizie nr. 883 din data de 21.04.2011
Individualizarea pedepselor. Anularea suspendarii pentru infractiunile savarsite anterior. Anularea suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere. Pedeapsa si scopul ei. - Decizie nr. 34 din data de 04.02.2010
Prevederile art. 728 Cod civil, conform carora nimeni nu poate fi obligat a ramane in stare de indiviziune, nu-si au aplicare in ceea ce priveste coproprietatea fortata si perpetua, aflata dincolo de vointa coproprietarilor, are ca obiect bunuri c... - Decizie nr. 1261 din data de 16.10.2009
Exista indivizibilitate atunci cand la savarsirea unei infractiuni au participat mai multe persoane. - Decizie nr. 67 din data de 20.03.2009