Suspendarea executarii actului administrativ . Conditii.
(Sentinta comerciala nr. 460 din data de 29.06.2007 pronuntata de Tribunalul Olt)SUSPENDAREA EXECUTARII ACTULUI ADMINISTRATIV .
CONDITII. Suspendarea executarii actului administrativ se poate dispune in temeiul art.l5 alin.l, rap.la art. l4 alin l din Legea 554/2004 daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii :
a) sa existe un caz bine justificat in sensul existentei unei indoieli puternice asupra prezumtiei de legalitate de care se bucura actul administrativ ;
b) pentru prevenirea producerii unei pagube iminente in sensul art. 2 alin.l. lit.s. din Leg. 554/2004.
Prin sentinta nr.460/29 iunie 2007 pronuntata de Tribunalul Olt - Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ a fost admisa cererea formulata de reclamanta SC .CL. SRL , in contradictoriu cu parata Primaria mun. Slatina si s-a dispus suspendarea dispozitiei nr. 2873/2007, emisa de primarul mun. Slatina, pana la solutionarea definitiva a cauzei ce formeaza obiectul dosarului 2396/l04/2007 al aceleiasi instante, privind anularea acestei dispozitii.
Pentru a hotari astfel, instanta a retinut urmatoarele :
Actele administrative sunt executorii din oficiu si prin ele insele, fara a fi necesara interventia unui alt organ pentru a le investi cu formula executorie.
Datorita acestui specific, devine necesara suspendarea lor, atunci cand sunt contestate din punct de vedere al legalitatii si cand, prin executarea lor, ar putea crea o paguba persoanelor protejate prin institutia contenciosului administrativ.
Legea nr.554/2004 consacra, ca regula generala, suspendarea judecatoreasca, la cerere, o data cu introducerea recursului administrativ prealabil sau a actiunii in fata instantei de contencios administrativ, in speta cererea de suspendare vizand cea de a doua ipoteza.
In conformitate cu dispoz. art.l5 alin.l din Leg.554/2004, " suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte a actului atacat. In acest caz, instanta va dispune suspendarea actului administrativ atacat pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula o data cu actiunea principala sau printr-o actiune separata pana la solutionarea actiunii in fond. "
Din interpretarea coroborata a acestor prevederi cu cele ale art. l4 alin.l. din Legea 554/2oo4, rezulta ca suspendarea executarii actului administrativ poate opera numai daca sunt indeplinite cumulativ doua conditii : sa fie vorba de un caz bine justificat si suspendarea executarii actului administrativ sa fie necesara pentru prevenirea unei pagube iminente.
Conditia cazului bine justificat nu este definita de lege asa cum este redata definitia celei de-a doua conditii privind paguba iminenta, in art.2 alin.l lit.g din Leg. 554/2oo4. Asa fiind, practica judecatoreasca de aplicare a art.9 alin.2 din Leg. 29/l99o este aplicabila si in prezent in analizarea temeiniciei cazurilor de suspendare a actului administrativ.
Astfel, motivele suspendarii trebuia sa apara de la prima vedere ca fiind temeinice, altfel spus trebuie sa creeze de la inceput o indoiala puternica asupra legalitatii actului contestat. Pe de alta parte , nu se poate concepe analiza acestor doua conditii aparent distincte decat impreuna, deoarece nu se poate discuta despre un caz bine justificat daca nu se invedereaza, in acelasi timp, iminenta producerii unei pagube semnificative si reciproc, prefigurarea unei pagube iminente, reprezinta un element esential pentru a motiva existenta cazului justificat de admitere a suspendarii provizorii.
Ori in speta de fata actele dosarului atesta fara dubii indeplinirea cumulativa a conditiilor prev. de art. 15 rap.la art l4 din Leg. 554/2004, executarea masurii de demolare dispusa prin dispozitia 2873/2007, fiind de natura sa produca o paguba insemnata in activitatea reclamantei, existand totodata indoieli puternice privind aparitia de nelegalitate a actului administrativ, in conditiile in care imobilul este construit pe terenul in suprafata de l40 m.p.,ce formeaza obiectul contractului de concesiune , iar reclamanta se afla in faza premergatoare a eliberarii autorizatiei de construire, obtinand in acest sens certificatul de urbanism si a intocmit proiectul de executie al cladirii.
Sentinta definitiva
Data publicarii pe portal : 26.09.2007
CONDITII. Suspendarea executarii actului administrativ se poate dispune in temeiul art.l5 alin.l, rap.la art. l4 alin l din Legea 554/2004 daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii :
a) sa existe un caz bine justificat in sensul existentei unei indoieli puternice asupra prezumtiei de legalitate de care se bucura actul administrativ ;
b) pentru prevenirea producerii unei pagube iminente in sensul art. 2 alin.l. lit.s. din Leg. 554/2004.
Prin sentinta nr.460/29 iunie 2007 pronuntata de Tribunalul Olt - Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ a fost admisa cererea formulata de reclamanta SC .CL. SRL , in contradictoriu cu parata Primaria mun. Slatina si s-a dispus suspendarea dispozitiei nr. 2873/2007, emisa de primarul mun. Slatina, pana la solutionarea definitiva a cauzei ce formeaza obiectul dosarului 2396/l04/2007 al aceleiasi instante, privind anularea acestei dispozitii.
Pentru a hotari astfel, instanta a retinut urmatoarele :
Actele administrative sunt executorii din oficiu si prin ele insele, fara a fi necesara interventia unui alt organ pentru a le investi cu formula executorie.
Datorita acestui specific, devine necesara suspendarea lor, atunci cand sunt contestate din punct de vedere al legalitatii si cand, prin executarea lor, ar putea crea o paguba persoanelor protejate prin institutia contenciosului administrativ.
Legea nr.554/2004 consacra, ca regula generala, suspendarea judecatoreasca, la cerere, o data cu introducerea recursului administrativ prealabil sau a actiunii in fata instantei de contencios administrativ, in speta cererea de suspendare vizand cea de a doua ipoteza.
In conformitate cu dispoz. art.l5 alin.l din Leg.554/2004, " suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte a actului atacat. In acest caz, instanta va dispune suspendarea actului administrativ atacat pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula o data cu actiunea principala sau printr-o actiune separata pana la solutionarea actiunii in fond. "
Din interpretarea coroborata a acestor prevederi cu cele ale art. l4 alin.l. din Legea 554/2oo4, rezulta ca suspendarea executarii actului administrativ poate opera numai daca sunt indeplinite cumulativ doua conditii : sa fie vorba de un caz bine justificat si suspendarea executarii actului administrativ sa fie necesara pentru prevenirea unei pagube iminente.
Conditia cazului bine justificat nu este definita de lege asa cum este redata definitia celei de-a doua conditii privind paguba iminenta, in art.2 alin.l lit.g din Leg. 554/2oo4. Asa fiind, practica judecatoreasca de aplicare a art.9 alin.2 din Leg. 29/l99o este aplicabila si in prezent in analizarea temeiniciei cazurilor de suspendare a actului administrativ.
Astfel, motivele suspendarii trebuia sa apara de la prima vedere ca fiind temeinice, altfel spus trebuie sa creeze de la inceput o indoiala puternica asupra legalitatii actului contestat. Pe de alta parte , nu se poate concepe analiza acestor doua conditii aparent distincte decat impreuna, deoarece nu se poate discuta despre un caz bine justificat daca nu se invedereaza, in acelasi timp, iminenta producerii unei pagube semnificative si reciproc, prefigurarea unei pagube iminente, reprezinta un element esential pentru a motiva existenta cazului justificat de admitere a suspendarii provizorii.
Ori in speta de fata actele dosarului atesta fara dubii indeplinirea cumulativa a conditiilor prev. de art. 15 rap.la art l4 din Leg. 554/2004, executarea masurii de demolare dispusa prin dispozitia 2873/2007, fiind de natura sa produca o paguba insemnata in activitatea reclamantei, existand totodata indoieli puternice privind aparitia de nelegalitate a actului administrativ, in conditiile in care imobilul este construit pe terenul in suprafata de l40 m.p.,ce formeaza obiectul contractului de concesiune , iar reclamanta se afla in faza premergatoare a eliberarii autorizatiei de construire, obtinand in acest sens certificatul de urbanism si a intocmit proiectul de executie al cladirii.
Sentinta definitiva
Data publicarii pe portal : 26.09.2007
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Suspendare a executarii
Concursul de infrac?iuni .Anularea suspendarii executarii pedepsei. Contopirea pedepselor. - Sentinta penala nr. 404 din data de 21.06.2012Revocarea suspendarii executarii pedepsei in cazul neexecutarii obligatiilor civile .stabilite prin hotararea de condamnare - Sentinta penala nr. 167 din data de 08.09.2010
Revocarea suspendarii sub supraveghere - Sentinta penala nr. 30 din data de 25.02.2009
Atata timp cat inculpatii au fost obligati in solidar la despagubirea partii civile, iar banii obtinuti de inculpati din vanzarea bunurilor sustrase servesc la despagubirea acesteia nu se poate dispune si confiscarea acestora - cu atat mai mult in solida - Decizie nr. 551/R din data de 24.07.2013
Revocarea suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii din cauza nerespectarii masurilor de supraveghere impuse de art. 863 alin. 1 lit. a din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 369 din data de 16.06.2014
Suspendarea executarii actului administrativ - Decizie de imputare. Neindeplinirea cerintelor art.14 din Legea nr.554/2004. - Decizie nr. 7466 din data de 10.07.2013
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 554/2004 cu privire la punerea in executare a unei hotarari judecatoresti executorii prin care s-a dispus suspendarea vremelnica a executarii unui act administrativ. - Decizie nr. 3282 din data de 03.04.2013
Anularea suspendarii conditionate a executarii pedepsei. Tehnica de contopire. - Decizie nr. 511 din data de 09.04.2012
Dispozitie emisa de Directorul General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului Hunedoara prin care s-a dispus suspendarea acordarii drepturilor banesti. Conditii indeplinite pentru suspendarea executarii actului administr... - Decizie nr. 1737 din data de 28.03.2012
Cerere de suspendare a executarii actului administrativ. Procedura de solutionare a cererii. - Decizie nr. 2290 din data de 17.11.2010
Suspendarea executarii actului administrativ. Conditii. - Decizie nr. 501 din data de 23.04.2008
Suspendarea efectelor executorii ale actului administrativ pana la solutionarea actiunii - Decizie nr. 2003 din data de 03.10.2005
Domeniul achizitiilor publice. - Decizie nr. 1840 din data de 05.09.2005
Creanta apartinand AVAS. Cerere de suspendare a executarii. Instanta competenta. - Decizie nr. 591 din data de 15.10.2004
- Sentinta civila nr. 3445 din data de 30.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 802 din data de 14.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 546 din data de 10.03.2010
Revocare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 1187 din data de 09.06.2010
Anulare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 786 din data de 14.04.2010
- Sentinta civila nr. 3825 din data de 07.07.2008