InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Olt

Competenta materiala

(Sentinta civila nr. 1324 din data de 30.11.2011 pronuntata de Tribunalul Olt)

Domeniu Competenta materiala | Dosare Tribunalul Olt | Jurisprudenta Tribunalul Olt

Competenta materiala
Prin cererea inregistrata  pe rolul Tribunalului Olt , reclamanta  DG a chemat in judecata  Comisariatul General al Garzii Nationale de Mediu prin reprezentantul legal, Comisariatul Regional Vilcea, prin reprezentantul legal si Comisariatul Judetean Olt, de asemenea prin reprezentantul legal pentru a fi obligati in solidar la luarea tuturor masurilor privind respectarea demnitatii in munca si incetarea hartuirii morale a reclamantei, la plata daunelor morale in cuantum de 30.000 lei precum si la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea cererii reclamanta arata ca este functionar public in cadrul Garzii Nationale de Mediu - Comisariatul Judetean Olt, ce apartine de Comisariatul Regional Vilcea, fiind numita in functia de consilier juridic din data de 6.08.2007.
In exercitarea acestei functii i s-a aplicat un tratament diferential inca din data de 14.02.2008 cand s-a emis decizia nr. 1 de catre seful institutiei judetene, H F C, ce viza controlul funciar preventiv desi acesta detinea functia de consilier juridic clasa I grad profesional debutant, fiind exclusa posibilitatea cumulului de functii in stadiu potrivit art. 12 alin. 1 din legea 514/2003.
Printr-o alta decizie cu nr. 27/19.08.2008 a fost numita functionar de securitate in domeniul protectiei informatiilor clasificate in cadrul Comisariatului Judetean Olt,  fara ca aceasta sa detina certificatul de securitate prevazut de Legea 182/2002.
Aceasta a contestat masurile la instanta cat si raportul de evaluare intocmit pe perioada 1.01-22.04.2009, deoarece i se acordase calificativul "bine", situatie in care  a inceput sa fie hartuita moral si demnitatea i-a fost incalcata asa cum aceasta este prevazuta de dispozitiile art. 39 din Codul muncii referitoarea la demnitatea in munca.
Ulterior, au mai fost emise doua decizii prin care  a fost eliberata din functia de consilier juridic si numita in functia de comisar debutant dat fiind desfiintarea posturilor de consilieri juridici din cadrul comisariatelor judetene, care de asemenea au fost contestate in instanta, motiv pentru conducatorii unitatilor publice de a fi hartuita si a-i fi subminata autoritatea profesionala. Datorita acestui fapt, la data de 21.07.2011 a avut loc un incident la locul de munca in sensul ca aceasta a fost agresata fizic de catre un coleg comisar pe nume DD, fiind afectata starea de sanatate constatata prin certificat medico-legal.
Alte elemente de discriminare constau in izolarea acesteia pe plan profesional in sensul ca la numirea in functie de comisar debutant nu i-a fost repartizata nici o sarcina de serviciu desi a sesizat forul superior, respectiv Comisariatul Regional Vilcea prin reprezentant TB. De asemenea, aceasta s-a adresat cu plangerii Ministerului Mediului si Padurilor cat si reprezentantului legal al Comisariatului General de Mediu, SI.
Urmare a demersurilor efectuate, conducatorul institutiei a procedat la intimidarea petentei, la neavizarea actelor procedurale intr-o cauza aflata pe rolul instantei, ce cadea in competenta profesionala a acesteia, a sesizarii institutiei ierarhic superioare.
Se sustine in continuare ca aceasta  maniera de lucru a reprezentantilor autoritatilor publice i-a creat o atmosfera neplacuta si i-a adus atingere si sanatatii acesteia. De asemenea,  se motiveaza si hartuirea morala la care a fost supusa  care i-a cauzat o stare de stres  prin luarea unor masuri abuzive si contrare legii  si care  au drept scop eliminarea acesteia de la locul de munca fiind considerata incomoda.
Reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile  art. 2 si 27 din OG nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, a codului muncii, a statului profesiei de consilier juridic raportat la Legea nr. 188/1999 R.
In sustinerea actiunii a atasat copii de pe actele medicale, articole din presa locala, extras din condica de prezenta.
Paratul Comisariatul Regional Vilcea al Garzii Nationale de Mediu a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii reclamantei ca neintemeiate sub toate aspectele invocate.
Deoarece  reclamanta in actiune a invocat dispoz. art. 27 din OG nr. 137/2000, care prevede in teza finala ca judecarea cauzei are loc cu citarea obligatorie a CNCD (Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii), s-a citat aceasta institutie care la data de 9.11.2011 a trimis un punct de vedere fata de obiectul spetei si de dispozitiile de ansamblu ale actului normativ.
La data de 10.11.2011 reclamanta a formulat precizari  fata de  evenimentul  petrecut in data de 7.10.2011 in sensul controlului efectuat la domiciliul sau de catre organele de politie, la sesizarea  numitului NG, prim comisar la Comisariatul Judetean Olt din cadrul Comisariatului Regional Vilcea, in vederea respectarii dispozitiilor OUG 158/2005 modificata prin OUG nr. 36/2010, referitoare la concediile medicale.
Se sustine ca si acest control a fost in afara legii si abuziv, motiv pentru care a sesizat de asemenea organele de politie cat si cele ierarhic superioare, situatie in care a atasat  aceste inscrisuri.
Avand in vedere acest eveniment, la data de 24.08.2011 reclamanta a solicitat  introducerea in cauza a numitului NG, prim comisar la Comisariatul Judetean Olt si a Politiei municipiului Slatina prin reprezentantul legal.
La termenul de judecata reclamanta a invocat exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Olt in solutionarea cauzei, sustinand ca aceasta este angajata Comisariatului General al Garzii Nationale de Mediu, in functia publica de consilier juridic, cu atributii delegate in cadrul Comisariatului Judetean Olt, astfel ca devin incidente dispoz. art. 10 alin. 1 din legea 554/2004, institutia fiind o autoritate publica centrala. De asemenea, sunt invocate si dispoz. art. 109 din legea 188/1999 rap. la art.3 pct. 1 C.p.civ. potrivit carora raportul de serviciu al functionarului public cu o autoritate publica centrala este de competenta sectiei de contencios administrativ a Curtii de  apel.
La aceeasi data si instanta a invocat exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Olt - Sectia contencios administrativ, fata de obiectul cererii de chemare in judecata al reclamantei ce se intemeiaza  pe dispoz. art. 27 din OG nr. 137/2000, precizat de aceasta in actiune.
In raport de dispoz. art. 137 C.p.civ. instanta se va pronunta  asupra acestor exceptii care fac de prisos cercetarea cauzei pe fond.
Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, are o competenta speciala  si care se refera la solutionarea cauzelor ce vizeaza vatamarea unei persoane intr-un drept sau interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri,  asa cum este reglementata  de dispozitiile art. 1 din lege.
 In acest sens  este definit termenul de contencios administrativ, potrivit art. 2 alin. 1 lit. f-i, ca fiind activitatea de solutionare  de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea unui act administrativ, in sensul legii, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim.
Cererea reclamantei este intemeiata pe dispozitiile art. 27 din OG nr. 137/2000, care prevad ca persoana care se considera discriminata, poate formula in fata instantei de judecata o cerere pentru acordarea de despagubiri si restabilirea situatiei anterioare discriminarii sau anularea situatiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun.
In lipsa  unor prevederi  privind  o competenta  si o procedura speciala, care se refera la instanta de judecata competenta, devin aplicabile dispozitiile  art. 1 pct. 1 C.p.civ. care este dreptul comun  ce reprezinta  norme de drept civil material si procesual si nu  normele de drept public cuprinse in legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.
Mentiunea  din  art. 27 din OG nr. 137/2000 in sensul ca actiunea se introduce la instanta de drept comun, se interpreteaza in sensul ca o asemenea competenta revine judecatoriei in raport de dispozitiile art. 1 pct. 1 C.p.civ. mentionat anterior.
Argumentarea acestei solutii rezulta chiar din dispozitiile  art. 20 din OG nr. 137/2000,  in care este prevazuta  competenta instantei de contencios administrativ atunci cand  se contesta  o hotarare a colegiului director  din cadrul  CNCD.
Pentru considerentele expuse, nu poate fi primita exceptia  invocata de reclamanta privind competenta  materiala a Curtii de apel,  urmand  a fi admisa exceptia invocata din oficiu de instanta si potrivit art. 158  rap. la art. 159  alin. 1 pct. 2 C.p.civ.,  se va declina competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Slatina.  
Data publicarii pe portal: 20.01.2012
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Competenta materiala

Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Dare in plata a unui imobil ipotecat. Competenta materiala in apel apartine sectiei a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului - Decizie nr. 178 din data de 08.03.2017
Desbagubiri solicitate pentru neindeplinirea clauzelor unui contract de servicii turistice. Necompetenta materiala a instantei sesizate - Sentinta civila nr. 78 din data de 26.01.2010
Litigiu de munca. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 1118 din data de 04.12.2009
Inadmisibilitatea cererii de sesizare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu cerere preliminara. Cererea formulata de reclamant, referitoare la sesizarea CJUE pentru a stabili aplicarea directa a dreptului comunitar in materia activitatilor de im... - Hotarare nr. 691/R din data de 11.04.2011
Vicii ascunse. Conditii pentru a fi considerate astfel. - Decizie nr. 212/Ap din data de 19.11.2007
Competenta materiala. Competenta de solutionare a cauzei in despagubiri rezultate din actiunea fundamentata pe dispozitiile cuprinse in art. 404 ind.1 cod procedura civila. - Rezolutie nr. I N C H E I E R E din data de 06.05.2011
Anulare hotarare prin care s-a solutionat o cauza canonica in baza unor dispozitii din Regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale B.O.R. Necompetenta generala a instantelor judecatoresti. - Decizie nr. 1429 din data de 25.10.2016
Cooperare judiciara internationala in materie penala. Recunoasterea si executarea sanctiunilor pecuniare. - Decizie nr. 10 din data de 20.01.2014
Competenta materiala. Stabilirea competentei instantei atunci cand actiunea cuprinde doua capete de cerere principale. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 17 Cod procedura civila. - Decizie nr. 410 din data de 13.09.2012
Competenta materiala a instantei competente sa judece cererea de ordonanta presedintiala atunci cand o actiune pe fondul dreptului este deja inregistrata pe rolul unei instante. - Decizie nr. 705 din data de 09.10.2009
Competenta materiala a Sectiei de litigii de munca a Tribunalului - Decizie nr. 111 din data de 30.01.2008
Competenta materiala a instantei de fond funciar. - Decizie nr. 270 din data de 05.03.2007
Legea nr.272/2004. Competenta materiala - Decizie nr. 141 din data de 28.11.2006
Tutela. Competenta materiale in cauzele privind tutela - Decizie nr. 632 din data de 09.05.2006
Competenta materiala. Cerere de investire cu formula executorie a unei hotarari arbitrale. - Decizie nr. 41/F din data de 18.05.2006
Cauzele avand ca obiect constatarea nulitatii absolute a actelor de instrainare de imobile ce intra sub incidenta Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 115 din data de 08.02.2006
Competenta materiala a instantei de contencios administrativ - Decizie nr. 2118 din data de 07.11.2005
Exceptia necompetentei si exceptia netimbrarii. Ordinea solutionarii lor - Decizie nr. 815 din data de 07.10.2005
Recunoasterea statutului de magistrat pensionar si stabilirea drepturilor cuvenite. Competenta materiala. - Decizie nr. 803 din data de 22.11.2004