InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Anularea deciziei de impunere reprezentand taxa speciala de comunicare si taxa extrajudiciara de timbru

(Sentinta civila nr. 1876 din data de 27.10.2010 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Prin sentinta civila nr. 1876 din 27.10.2010 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosarul nr. 3778/108/2010, a fost respinsa actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Biroul Executorului Judecatoresc avand ca obiect anularea dispozitiei privind respingerea contestatiei formulata in procedura prealabila si anularea deciziei de impunere reprezentand taxa speciala de comunicare si taxa extrajudiciara de timbru.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, actele administrative contestate au fost corect emise de catre paratul Municipiul Arad, prin Primarul Municipiului Arad, in conditiile in care legislatia fiscala specifica taxelor extrajudiciare de timbru  si a taxelor speciale de comunicare a informatiilor necesare executorului judecatoresc  in realizarea atributiilor de serviciu de catre autoritatile publice  locale nu prevad scutirea Biroului executorului judecatoresc  de la plata acestora.
Biroul executorului judecatoresc nu este o institutie publica, pentru a beneficia de scutirea prevazuta de art.  5 indice 1 din Anexa 15 a HCLM Arad nr. 430/2009 privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2010, cum in mod gresit sustine reclamantul.
De asemenea, nu este o institutie asimilata autoritatilor publice, in sensul  definitiei data de legiuitor in continutul art. 2 alin. 1 litera b) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, deoarece nu exista nici un act normativ care sa ii recunoasca calitatea de persoana juridica de drept privat" care sa fi obtinut, potrivit legii un statut de utilitate publica.
Este cert ca nu reprezinta o autoritate publica in sensul prevazut de art. 2 alin. 1  litera b)  din actul normativ de mai sus,  deoarece nu este organ de stat sau al unitatilor administrativ -  teritoriale care sa actioneze in  regim de putere publica.
Art. 41 din Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, publicat in MO, Partea I., nr. 311 din 12.06.2001 reglementeaza in mod expres ca "Biroul executorului judecatoresc si societatea civila  profesionala nu sunt persoane juridice".
Potrivit art. 2 alin. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti,  executorii judecatoresti   sunt investiti sa indeplineasca un serviciu de interes public in schimbul  platii unor onorarii minimale si maximale stabilite de ministrul justitiei, cu consultarea Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, drept recunoscut  de legiuitor prin art. 37 din Legea nr. 188/2000.
Potrivit art. 51 din aceeasi lege, executorul judecatoresc isi indeplineste atributiile cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 188/2000, a Statutului profesiei si a Regulamentului de  aplicare a prezentei legi, precum si a Codului de  procedura civila  si celorlalte legi aplicabile in materie.
Art. 62 din Legea nr. 188/2000 obliga executorii judecatoresti sa tina evidenta financiar - contabila, potrivit legii.
Prin urmare,  profesia de executor judecatoresc este o profesie libera, care se desfasoara in baza unei activitati independente,  in scopul obtinerii de venituri din profesii libere, asemenea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor  financiar, contabil autorizat, etc., fapt ce rezulta din interpretarea dispozitiilor art. 46 alin. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul  fiscal  si a art. 19 din Norma metodologica pentru aplicarea art. 46  Cod fiscal.                                         
Scutirea de la plata taxei speciale de comunicare si a taxei extrajudiciare de timbru nu se regaseste  nici in dispozitiile speciale ale HCLM Arad nr. 430/2009 privind stabilirea impozitelor  si taxelor locale pentru anul 2010, nici in dispozitiile Legii nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, modificata si completata, nici in HG nr. 956/2009 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale, precum si ale amenzilor aplicabile incepand cu anul   2010.
In speta nu sunt aplicabile prevederile art. 10 alin. 6 litera a) din OUG nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani cum gresit retine contestatorul deoarece, cum am  aratat mai sus Biroul Executorului Judecatoresc nu intra in categoria institutiilor publice pentru a beneficia de o scutire legala.
Executorii judecatoresti nu se regasesc in categoria contribuabililor scutiti prin lege de la plata taxelor speciale de comunicare, nefiind inclusi in enumerarea prevazuta de legiuitor in art. 284 alin. 1  si alin. 10  si ale art. 285 alin. 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal modificat si completat.
De asemenea, in favoarea executorului judecatoresc nu opereaza scutirea de la plata taxei extrajudiciare de timbru potrivit dispozitiilor art. 5 alin. 1 litera k) din Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, deoarece acest beneficiu profita doar institutiilor publice ori, cum am aratat mai sus, Biroul Executorului Judecatoresc nu este institutie publica.
Executorii judecatoresti nu beneficiaza de scutire legala atunci cand solicita informatii institutiilor publice, pentru a-si putea exercita atributiile de serviciu, in speta nefiind aplicabile dispozitiile art. 11 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata care reglementeaza situatiile in care functionarii publici din cadrul organului fiscal pot transmite informatiile pe care le detin ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.
Este de remarcat ca atunci cand legiuitorul a prevazut scutirea unei categorii de contribuabili de la plata anumitor taxe, a reglementat in mod expres contribuabilii  care beneficiaza de scutire ori, in cazul executorilor judecatoresti care desfasoara un serviciu public remunerat nu a prevazut in nici un act normativ acest beneficiu.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014