InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CIVIL.Litigiu de munca. Invatamant. Plata ajutorului pentru achizitionare de carti si programe educationale

(Sentinta civila nr. 4937/2010 din data de 21.01.2011 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Chemare in judecata (actiuni, cereri) | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

      
      
      Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instantei sub nr.4937/114/2010, reclamantul SINDICATUL INVATAMANTULUI PREUNIVERSITAR  a chemat in judecata pe paratii SCOALA CU CLASELE I-VIII _ , PRIMARUL COMUNEI _, CONSILIUL LOCAL _ ,   SCOALA CU CLASELE I-VIII _ ,   PRIMARUL COMUNEI _,   CONSILIUL LOCAL _,   INSPECTORATUL SCOLAR JUDETEAN, MINISTERUL EDUCATIEI CERCETARII TINERETULUI si SPORTULUI solicitand ca prin sentinta ce se va pronunta  sa se dispuna obligarea paratilor unitati de invatamant  scolare la plata ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice, prevazut de Legea nr.315/1006, aferent anului 2009, actualizat in functie de rata inflatiei la data platii, catre petentii-membrii de sindicat mentionati in tabelele anexate actiunii; obligarea  paratului Inspectoratul Scolar judetean _ sa aloce catre unitatile de invatamant parate sumele necesare  platii ajutorului mentionat; obligarea paratului Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii sa aloce Inspectoratului Scolar judetean .. sumele necesare platii ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice.
      In motivarea cererii, reclamantul a invederat instantei ca potrivit art. 1 si 2 din Legea 315/2006, cadrele didactice titulare si/ sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar beneficiaza de un ajutor financiar anual in cuantum de 100 euro, in vederea achizitionarii de carti sau programe educationale pe suport electronic.
      Reclamantul a mai relatat ca potrivit art. 4 din Legea 315/2006 sumele necesare acordarii acestui ajutor financiar se asigura de la bugetul de stat prin M.Ed.C., iar in aplicarea acestei legi acest minister a elaborat norme metodologice aprobate prin HG 453/2007.
      A mai precizat reclamantul ca in cuprinsul acestei hotarari de guvern se detaliaza procedura de alocare a sumelor si de acordare a ajutorului si, desi  membrii sai de sindicat au depus cereri pentru acordarea acestui ajutor la unitatea de invatamant pana la data de 01.11.2008, nu au primit sumele ce li se cuveneau, motiv pentru care solicita admiterea actiunii.
      In  dovedirea actiunii reclamantul a depus la dosar tabel cu cadrele didactice membrii de sindicat si adeverinte emise de unitatea de invatamant din care rezulta ca semnatarii tabelului in calitate de cadre didactice, au solicitat plata ajutorului, pana la data de 1.11.2008, si nu au beneficiat de acesta.
      In termen legal paratul Inspectoratul Scolar Judetean _ a formulat intampinare prin care a  solicitat respingerea actiunii.
      Pe fondul cauzei, paratul a relatat ca si-a indeplinit toate atributiile ce-i revin conform prevederilor legale, iar in urma  alocarii a 33% din contravaloarea celor 100 euro pentru fiecare beneficiar al acestui program, conf. Lg. 315/2006, directionand unitatilor de invatamant parate sumele cuvenite. In masura in care MECI va aloca diferenta de plata pana la 100 euro pentru fiecare beneficiar si ISJ  va directiona sumele primite catre unitatile de invatamant, astfel incat apreciaza actiunea ca neintemeiata. 
       Paratii, Primarul comunei _ si Consiliul Local , au depus la dosar intampinare, prin care, in principal, pe cale de exceptie, au inteles sa invoce exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a lor, motivat de faptul ca, atat Primarul cat si Consiliul Local sunt doar platitori ai salariilor cadrelor didactice in functie de sursele de venituri alocate capitolului invatamant, intre parti neexistand raporturi de munca, respectiv angajator- angajat, in cazul de fata angajator fiind ISJ . Fata de aceste considerente paratii, Primarul si Consiliul Local _ solicita admiterea exceptiei.
      Pe fondul cauzei, paratii, solicita respingerea actiunii deoarece reclamantii ar fi trebuit sa faca dovada faptului ca in anul 2009 au achizitionat carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice, insa acestia nu au facut nici un demers in acest sens, motiv penru care, prin acordarea ajutorului nu s-ar mai atinge scopul acestei masuri.
      Reclamanta, prin reprezentant, a restrans obiectul cererii in sensul ca a solicitat acordarea ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic in procent de 67%, deoarece diferenta a fost achitata.
      Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele:
      In temeiul art. 137 cod pr.civila instanta se va pronunta mai intai asupra exceptiilor invocate.
      Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesual pasive a paratilor Primarul si Consiliul Local _., instanta urmeaza sa o respinga si constata in primul rand ca primaria nu este parte in dosar, insa, daca se apreciaza ca pozitia priveste pe ordonatorul de credite - Primarul comunei, exceptia este nefondata intrucat cheltuielile efectuate de la bugetul de stat pentru finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar se regularizeaza cu bugetele locale, dupa aprobarea bugetului de stat, potrivit OUG 32/2001
      Pe fondul actiunii, tribunalul retine ca potrivit art. 1 si 2 din Legea nr.315/2006 se recunoaste cadrelor didactice titulare si/ sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar un ajutor financiar anual in cuantum de 100 euro, in vederea achizitionarii de carti sau programe educationale pe suport electronic si, potrivit art. 4 din Legea 315/2006, sumele necesare acordarii acestui ajutor financiar se asigura de la bugetul de stat prin M.Ed.C., iar in aplicarea acestei legi acest minister a elaborat norme metodologice aprobate prin HG 453/2007.
      Potrivit acestei hotarari de guvern, in art. 5 din Normele metodologice, se prevede in mod detaliat procedura de alocare a sumelor si de acordare a ajutorului in care sunt angrenate atat unitatile scolare parate, cat si ISJ  si M.E.C.T., prin Directia generala buget finante, patrimoniu si investitii.
      In conditiile in care paratii ISJ  si M.EC.I. au recunoscut dreptul solicitat de reclamant prin demersurile pe care aceste institutii le-au facut in vederea acordarii acestui ajutor financiar catre unitatile scolare parate, si implicit au efectuat o plata in procent de 33% din suma datorata cadrelor didactice-membrii de sindicat, instanta apreciaza actiunea formulata ca fiind intemeiata in conformitate cu prevederile art. 1 si 2 din Legea 315/2006 si art. 161 al.4 Codul Muncii si, in consecinta, o va admite asa cum a fost restransa si va obliga paratii unitati scolare la plata catre petentii cadre didactice - membri de sindicat a ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice aferent anului 2009, in procent de 67%, sume actualizate in functie de rata inflatiei la data platii.
      Totodata instanta va obliga paratul ISJ  sa aloce unitatilor scolare parate sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea 315/2006 si paratul M.Ed.C.I. sa aloce ISJ  sumele necesare platii acestui ajutor.
      In temeiul art. 289 Codul muncii prezenta sentinta este definitiva si executorie de drept.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Chemare in judecata (actiuni, cereri)

DISCRIMINARE SI HARTUIRE MORALA IN CADRUL DERULARII RAPORTURILOR DE MUNCA. DAUNE MORALE. NETEMEINICIA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. - Sentinta civila nr. 1752/LM/2009 din data de 14.05.2009
Neindeplinirea procedurii prevazute de art. 720/1 Cod proc. civila atrage respingerea cererii ca inadmisibila. - Decizie nr. 77/R din data de 23.03.2006
Cerere pentru recunoasterea tranzactiei formulate pe cale principala - Decizie nr. 186 din data de 25.06.2015
Restituire bursa de studii ca urmare a pierderii calitatii de student - Sentinta civila nr. 612 din data de 10.12.2014
Actiune in contencios administrativ avand ca obiect cererea de contestare a unui fapt negativ. Inadmisibilitate. Respingere recurs reclamant - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Drepturi revolutionari - Decizie nr. 173/R din data de 02.03.2010
Cheltuieli de judecata. Momentul de la care se datoreaza in caz de renuntare la judecata. - Decizie nr. 316 din data de 07.04.2006
Motive de recurs invocate dupa expirarea termenului prevazut de art. 303(1) Cod procedura civila - Decizie nr. 201 din data de 08.03.2006
Apel declarat peste termen de mostenitorul paratului nelegal citat - Decizie nr. 217 din data de 10.03.2006
Repunerea in termenul de exercitare a cailor de atac - Decizie nr. 184 din data de 02.03.2006
Compensare bugetara-situatii de inadmisibilitate - Decizie nr. 775 din data de 12.10.2004
Anulare act - Sentinta civila nr. 3761 din data de 13.05.2010
Hotarare care sa tina loc de act autentiv - Sentinta civila nr. 4692 din data de 17.06.2010
Internare medicala - Hotarare nr. 182 din data de 23.05.2011
Autoritate de lucru judecat - Hotarare nr. 1543 din data de 29.06.2011
Prescriptia dreptului de a cere executarea silita - Hotarare nr. 1598 din data de 05.07.2011
Perceptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita - Hotarare nr. 1591 din data de 05.07.2011
Art. 248,215,292 CP cu aplicare Art. 33 lit A CP - Hotarare nr. 315 din data de 07.11.2011
Schimbare incadrare juridica - Hotarare nr. 3462 din data de 03.05.2011
Atribuire termen aferent DL 42/1990 - Hotarare nr. 2514 din data de 15.11.2011