InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT. ADM.: Cerere in constatarea nulitatii absolute a hotararii consiliului local. Cerere de interventie accesorie formulata de Institutia Prefectului judetului Buzau. Admisibilitate

(Sentinta comerciala nr. 1524/2010 din data de 11.02.2010 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau



      Prin cererea introdusa la aceasta instanta la data de 18 ianuarie 2010 si inregistrata sub nr.126/114/2010,reclamanta D. S. P. BUZAU, cu sediul in municipiul Buzau,strada Stadionului nr.7,judetul Buzau,a chemat in judecata pe paratul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI RAMNICU-SARAT,cu sediul in municipiul Ramnicu-Sarat,strada Nicolae Balcescu nr.1,judetul Buzau,solicitand ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa se constate nulitatea absoluta a Hotararii Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat cu nr.211 din 24 noiembrie 2008 si a tuturor actelor ce au decurs din aplicarea acestei hotarari.
      Cererea a fost timbrata cu taxa judiciara de timbru in suma de 8,00 lei, conform Chitantei pentru creante ale bugetului local seria PMB nr.13579 din 18 ianuarie 2010,emisa de Directia Economica a Primariei municipiului Buzau si prin aplicarea si anularea unui timbru judiciar in valoare de 0,15 lei.
      In motivarea cererii sale,reclamanta a aratat ca,in fapt,in urma aplicarii prevederilor HG nr.866/2002 privind trecerea unor imobile din domeniul privat al statului si din administrarea Ministerului Sanatatii si Familiei,in domeniul public al oraselor,comunelor si in administrarea consiliilor locale respective si ale Ordinului MFP nr.2388/1995 pentru aprobarea normelor metodologice privind efectuarea inventarierii,prin Protocolul inregistrat sub nr.860/1451 din 27 februarie 2003, incheiat intre Spitalul municipal Ramnicu-Sarat si Primaria municipiului Ramnicu-Sarat,s-a efectuat predarea-primirea imobilelor si terenurilor aflate in folosinta spitalului,pentru trecerea acestora din domeniul privat al statului si administrarea MSF,in domeniul public al municipiului Ramnicu-Sarat.
      Predarea-primirea imobilelor si terenurilor aflate in folosinta spitalului s-a facut prin inventarierea faptica de catre membrii comisiei,rezultatul fiind consemnat in Anexa la Protocol. In aceasta Anexa,la pozitia 1009,figureaza "Imobil policlinica (magazie materiale)".
      Prin intrarea in vigoare a Legii nr.99 din 7 aprilie 2004,a fost modificat si completat art.1 din OG nr.70/2002,astfel incat terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile sanitare publice de interes local sunt parte integranta a domeniului public al municipiului si se dau spre administrare unitatii sanitare,prin hotarare a consiliului local.
      Cu o intarziere de 4 ani,Primaria municipiului Ramnicu-Sarat a transmis Spitalului,cu Adresa nr.3044 din 14 martie 2008,Hotararea Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat nr.39 din 28 februarie 2008,privind darea in administrarea spitalului a terenurilor si cladirilor in care isi desfasoara activitatea unitatile sanitare de interes public local,fara ca aceasta hotarare sa fie insotita de o anexa care sa faca posibila identificarea imobilelor si terenurilor care trec in administrarea spitalului.
      In baza Hotararii Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat nr. 211 din 24 noiembrie 2008,Primaria municipiului Ramnicu-Sarat a inceput lucrarile privind Amenajarea "Casei Casatoriilor",in cladirea din strada Nicolae Balcescu nr.2 A,cu destinatie de sediu al Serviciului Public Local de Evidenta Persoanei Ramnicu-Sarat,in fapt in imobilul policlinica (magazie materiale).
      In aceste conditii,Spitalul a solicitat Primariei,cu Adresa nr.4847 din 31 iulie 2009,clarificarea situatiei juridice a imobilului,cunoscut fiind faptul ca imobilul se afla in administrarea unitatii sanitare in baza Hotararii Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat nr.39 din 28 februarie 2008.Neprimind nici un raspuns din partea Primariei,conducerea spitalului a sesizat Directia de Sanatate Publica Buzau,care,in urma controlului din 20 august 2009,a solicitat,cu Adresa nr.5137 din 21 august 2009,documente care sa ateste legalitatea masurilor intreprinse de catre primarie,aratand ca sunt incalcate prevederile legale referitoare la schimbarea destinatiei spatiilor medicale,prevazute de art.1 alin.(2) din OG nr.70/2002 si ale Normelor de protectie sanitara prevazute in Ordinul nr.536/1997,modificat si completat prin Ordinul nr.914/2006,in acelasi timp fiind facute demersuri si catre Ministerul Sanatatii prin Adresa nr.5175 din 21 august 2009.
      Cu Adresa nr.13434 din 4 septembrie 2009,Primaria municipiului Ramnicu-Sarat a transmis Directiei de Sanatate Publica o anexa,care nu a insotit HCL nr.39/2008 la data emiterii,cuprinzand imobilele si terenurile care trec in administrarea Spitalului. Aceasta anexa nu contine insa toate imobilele si terenurile care au facut obiectul Anexei la Protocolul incheiat la 27 februarie 2003,nefiind trecute in administrarea spitalului toate terenurile aferente constructiilor,cladirea noua a spitalului destinata ambulatoriului si imobilul policlinica (magazie materiale).
      Imputernicita prin Ordinul ministrului nr.1193 din 30 septembrie 2009,de a efectua in numele si pentru Ministerul Sanatatii unele actiuni privind situatia juridica a imobilului,Directia de Sanatate Publica Buzau a formulat plangere prealabila impotriva HCL nr.211 din 24 noiembrie 2008,la care Primaria a raspuns in termenul legal prin Adresa nr.18226 din 17 decembrie 2009,aratand ca hotararea a fost transmisa Institutiei Prefectului-Judetul Buzau si a primit aviz de legalitate.
      Reclamanta a precizat ca hotararea contestata este nelegala pentru urmatoarele motive : au fost incalcate prevederile art.1 pct.1 din OG nr.70/2002 si Instructiunile nr.3615/I.F. din 17 ianuarie 2003 pentru aplicarea ordonantei,fiind schimbata destinatia imobilului fara aprobarea Ministerului Sanatatii;au fost incalcate prevederile art.45 pct.3 al Legii nr.215/2001,intrucat hotararile privind patrimoniul se adopta cu votul a doua treimi din numarul total al consilierilor locali in functie,ori HCL nr.211/2008 a fost adoptata cu 10 voturi din 19,ceea ce nu reprezinta doua treimi din numarul consilierilor in functie.
      De altfel,a aratat reclamanta,si Institutia Prefectului-Judetul Buzau a solicitat in mod expres revocarea HCL nr.211 din 24 noiembrie 2008 si a tuturor actelor administrative ce au decurs din aplicarea acesteia,prin Adresa nr.19948 din 2 decembrie 2009,care a fost comunicata Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat si Primariei municipiului Ramnicu-Sarat.
      In drept,reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile HG nr.866/ 2002,Ordinului MF nr.2388/2003,OG nr.70/2002,Instructiunilor nr.3616/I.F. din 17 ianuarie 2003 pentru aplicarea OG nr.70/2002,Legii nr.215/2001,Legii nr.213/ 1998,Legii nr.99/2004 si Legii nr.554/2004.
      Pentru dovedirea actiunii,au fost depuse la dosarul cauzei,in copie, Situatia privind datele de identificare a imobilelor,Protocolul inregistrat sub nr.860/ 1451 din 27 februarie 2002,HCL nr.39 din 28 februarie 2008,Adresele nr.4847 din 31 iulie 2009,nr.13434 din 4 septembrie 2009,nr.5663 din 14 septembrie 2009, nr. 5137 din 21 august 2009,plangerea prealabila,inregistrata sub nr.8285 din 23 noiembrie 2009,Adresele nr.17275 din 9 noiembrie 2009 si nr.18226 din 17 decembrie 2009,HCL nr.211 din 24 noiembrie 2008,Ordinul nr.1193 din 30 septembrie 2009.
      La solicitarea expresa a reclamantei Directia de Sanatate Publica Buzau,in cauza au fost introdusi,in calitate de parati,Municipiul Ramnicu-Sarat,prin Primar si Primaria municipiului Ramnicu-Sarat.
      Institutia Prefectului-Judetul Buzau a formulat cerere de interventie accesorie,in sprijinul reclamantei Directia de Sanatate Publica Buzau,solicitand admiterea cererii acesteia,pentru urmatoarele motive :
      Prin Adresa nr. AV 416/DC 381 din 18 noiembrie 2009,Institutia Prefectului-Judetul Buzau a fost instiintata de catre Ministerul Sanatatii Publice - Directia de Control asupra faptului ca nu s-au respectat prevederile OG nr.70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local,in ceea ce priveste darea in administrare a imobilelor si terenurilor  catre Spitalul municipal Ramnicu-Sarat de catre Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat si asupra faptului ca acesta din urma a schimbat destinatia unor imobile fara avizul Ministerului Sanatatii Publice.
      Ca urmare a acestei adrese,a solicitat Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat,prin adresa nr.19948/2009,revocarea tuturor actelor administrative (HCL nr.39 din 28 februarie 2008,privind darea in administrare Spitalului municipal Ramnicu-Sarat a terenurilor si cladirilor unitatilor sanitare de interes public,HCL nr. 162 din 30 septembrie 2008 privind aprobarea elaborarii studiului de fezabilitate pentru reabilitare cladire situata in strada Nicolae Balcescu nr.2 A,cu destinatia de sediu SPCLEP Ramnicu-Sarat si HCL nr.211 din 24 noiembrie 2008 privind aprobarea studiului de fezabilitate si a finantarii investitiei "Amenajare Casa Casatoriilor"),adoptate cu incalcarea prevederilor OG nr.70/2002.In acelasi timp,a aratat intervenienta,a informat DSP Buzau asupra faptului ca se poate adresa instantei in vederea constatarii nulitatii absolute a actelor administrative care au fost emise in vederea schimbarii destinatiei bazei materiale a Spitalului municipal Ramnicu-Sarat de catre Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat,aceste acte administrative,fara avizul Ministerului Sanatatii Publice,fiind nule de drept,iar nulitatea putand fi constatata de instanta la solicitarea Ministerului Sanatatii Publice, asa cum prevede art.1 alin.(2) din OG nr.70/2002.Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat nu a raspuns acestei adrese.
      Institutia Prefectului-Judetul Buzau considera ca prin HCL nr.211/ 2008 Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat a incalcat prevederile art.1 alin. (2) din OG nr.70/2002,deoarece nu a avut avizul Ministerului Sanatatii Publice la adoptarea acestei hotarari. Faptul ca prin HCL nr.39/2008 Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat nu a transmis in administrarea Spitalului municipal Ramnicu-Sarat si aceasta cladire - "Spital Municipal si Policlinica-Magazie",din strada Nicolae Balcescu nr.2 A,nu inseamna ca modificarea destinatiei acestei cladiri era legala fara avizul Ministerului Sanatatii Publice.
      In drept,intervenienta si-a intemeiat cererea pe dispozitiile art.51 din Codul de procedura civila,coroborate cu cele ale art.19 alin.(1) lit.a) si e) din Legea nr.330/2004 privind prefectul si Institutia prefectului.
      Pentru dovedirea cererii,au fost depuse la dosarul cauzei,in copie, Anexa 3 la HG nr.1348/2001 privind atestarea domeniului public al judetului Buzau,precum si al municipiilor,oraselor si comunelor din judetul Buzau,Adresa nr. 19948 din 26 ianuarie 2010,Adresa nr.19948 din 2 decembrie 2009 si Adresa nr.AV 416/DC 381 din 18 noiembrie 2009.
      Cererea de interventie accesorie,in interesul reclamantei,a fost incuviintata in principiu prin Incheierea din 5 februarie 2010 (filele 68-69).
      Paratul Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat a formulat intampinare,in cuprinsul careia a solicitat respingerea actiunii introductive de instanta,dar si a cererii de interventie accesorie,in interesul reclamantei.
      Paratul a invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii,pentru lipsa plangerii prealabile si exceptia prescriptiei dreptului la actiune,iar in ceea ce priveste cererea de interventie accesorie paratul a invocat exceptia lipsei de interes, dar si exceptia lipsei calitatii procesuale active a Institutiei Prefectului-judetul Buzau
      Exceptiile invocate de paratul Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat au fost respinse,pentru motivele aratate,prin Incheierea din 16 aprilie 2010 (filele 95-97 din dosar).
      In ceea ce priveste fondul cauzei,paratul a aratat ca actele invocate de reclamanta se refera la "cladiri in care isi desfasoara activitatea unitati sanitare",ceea ce nu era cazul magaziei,devenita insalubra si care constituia o ruina si un focar de infectii. Aceasta magazie de materiale nu constituie corp comun cu policlinica,nu este utila pentru desfasurarea activitatii sanitare si prin utilizarea ei nu se creeaza o zona de pericol pentru sanatatea populatiei.
      Examinand intregul material probator administrat in cauza,in contextul dispozitiilor legale incidente,tribunalul constata si retine ca atat actiunea formulata de reclamanta Directia de Sanatate Publica Buzau,dar si cererea de interventie accesorie,in interesul reclamantei,formulata de Institutia Prefectului-Judetul Buzau,sunt intemeiate,pentru urmatoarele considerente :
      Pentru aplicarea HG nr.866/2002 pentru trecerea unor imobile din domeniul privat al statului si din administrarea Ministerului Sanatatii si Familiei in domeniul public al municipiilor,oraselor si comunelor si in administrarea consiliilor locale respective,intre Spitalul Municipal Ramnicu-Sarat si Primaria municipiului Ramnicu-Sarat s-a incheiat Protocolul inregistrat sub nr.860/1451 din 27 februarie 2003 si s-a efectuat predarea-primirea imobilelor si a terenurilor aflate in folosinta spitalului. Predarea-primirea imobilelor si a terenurilor s-a facut prin inventarierea faptica a acestora,rezultatul inventarierii fiind consemnat in Anexa la Protocol. In aceasta Anexa,la pozitia 1009 figureaza Imobil policlinica (magazie materiale).
      Prin intrarea in vigoare a Legii nr.99/2004,art.1 din OG nr.70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local a fost modificat si completat,astfel incat "(1)Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile sanitare publice de interes judetean sau local (...) sunt parte integranta a domeniului public (...) al municipiului si se dau spre administrare unitatii sanitare,prin hotarare (...) a consiliului local (...) al municipiului,dupa caz,in conditiile legii".
      Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat a aprobat darea in administrarea Spitalului Municipal Ramnicu-Sarat a terenurilor si cladirilor in care isi desfasoara activitatea unitatile sanitare de interes public local prin Hotararea nr. 39 din 28 februarie 2008,hotarare care a fost comunicata Spitalului Municipal Ramnicu-Sarat cu Adresa nr.3044 din 14 martie 2008.Aceasta adresa nu este insa insotita de nici o anexa care sa faca posibila identificarea imobilelor si terenurilor care trec in administrarea spitalului.
      La sfarsitul anului 2008 si inceputul anului 2009,Primaria municipiului Ramnicu-Sarat a inceput lucrarile privind amenajarea "Casei Casatoriilor",in cladirea din strada Nicolae Balcescu nr.2 A,imobil care apartinea Spitalului Municipal Ramnicu-Sarat si care figureaza in Anexa nr.3-Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al municipiului Ramnicu-Sarat la pozitia 531 Spital municipal si policlinica-magazie spital,la HG nr.1348/2001 privind atestarea domeniului public al judetului Buzau,precum si al municipiilor,oraselor si comunelor din judetul Buzau.
      Aceste lucrari au fost efectuate in temeiul HCL nr.162 din 30 septembrie 2008 privind aprobarea elaborarii studiului de fezabilitate pentru reabilitare cladire situata in strada Nicolae Balcescu nr.2 A,cu destinatia de sediu SPCLEP Ramnicu Sarat si a HCL nr.211 din 24 noiembrie 2008 privind aprobarea studiului de fezabilitate si a finantarii investitiei "Amenajare Casa Casatoriilor", hotarari care au fost adoptate cu incalcarea dispozitiilor art.1 alin.(2) din OG nr. 70 /2002,potrivit carora: "Schimbarea destinatiei sau instrainarea bazei materiale a unitatilor sanitare publice se poate face in conditiile legii si numai cu aprobarea Ministerului Sanatatii. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bazei materiale a unitatilor sanitare publice, fara aprobarea Ministerului Sanatatii,sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de judecata,la solicitarea Ministerului Sanatatii.".
      Aceste dispozitii sunt opozabile Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat chiar si in conditiile modificarii si completarii unor acte normative din domeniul sanatatii in vederea descentralizarii prin OUG nr.48/2010 si ale preluarii managementului asistentei medicale la autoritatile administratiei publice locale. Preluarea managementului asistentei medicale nu inseamna ca autoritatile administratiei publice locale pot instraina baza materiala a unitatilor preluate fara respectarea dispozitiilor legale in vigoare si deci fara a solicita aprobarea Ministerului Sanatatii,in situatia in care spatiile destinate activitatii medicale sunt afectate altor activitati,asa cum s-a intamplat in speta.
      Imprejurarea ca la data incheierii Protocolului din anul 2003 in cladirea numita "magazie" nu se desfasura activitate medicala,spatiul fiind impropriu desfasurarii acestei activitati,deoarece se afla intr-o avansata stare de degradare,asa cum pretinde paratul,nu poate constitui temei pentru schimbarea destinatiei acestei cladiri in lipsa aprobarii exprese a Ministerului Sanatatii. Dar nici faptul ca prin HCL nr.39 din 28 februarie 2008 privind darea in administrarea Spitalului Municipal Ramnicu-Sarat a terenurilor si cladirilor unitatilor sanitare de interes public Consiliul Local al municipiului Ramnicu-Sarat nu a transmis in administrare Spitalului Municipal Ramnicu-Sarat si aceasta cladire "Spital Municipal si Policlinica-Magazie" din strada Nicolae Balcescu nr. 2 A,nu inseamna ca modificarea destinatiei acestei cladiri era legala fara avizul Ministerului Sanatatii.
      Pentru toate aceste considerente,tribunalul va admite actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta Directia de Sanatate Publica Buzau si cererea de interventie accesorie,in interesul reclamantei,formulata de Institutia Prefectului-Judetul Buzau,in contradictoriu cu paratii Consiliul Local al Municipiului Ramnicu-Sarat,Municipiul Ramnicu-Sarat,prin Primar si Primaria municipiului Ramnicu-Sarat si va constata nulitatea absoluta a Hotararii Consiliului Local al municipiului Ramnicu-Sarat cu nr.211 din 24 noiembrie 2008 si a tuturor actelor juridice ce au decurs din aplicarea acesteia si prin care imobilul aflat in administrarea Spitalului Municipal Ramnicu-Sarat,situat in municipiul Ramnicu-Sarat,strada Nicolae Balcescu nr. 2 A,a fost scos din circuitul activitatii medicale fara respectarea dispozitiilor legale.
      Instanta va lua act ca reclamanta nu solicita obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
            

     
     
     
     

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007