InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM: Taxa speciala de prima inmatriculare. Reglementare interna: art.2141-5 din Legea nr.571/2003. Jurisprudenta CJUE. Dobanda legala. Incidenta dispozitiilor OG nr.9/2000

(Hotarare nr. 5 din data de 24.07.2013 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau


CONT.ADM: Taxa speciala de prima inmatriculare.  Reglementare interna: art.2141-5 din Legea nr.571/2003. Jurisprudenta CJUE. Dobanda legala. Incidenta dispozitiilor OG nr.9/2000

1.) - Obiectul actiunii
Prin actiunea inregistrata la aceasta instanta sub nr.7708/114/2012 din 14.12.2012, reclamantul  P.V. a chemat in judecata pe paratele AFPM Buzau  si  AFM Bucuresti, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna:  a) obligarea paratelor in solidar la restituirea taxei speciale de prima inmatriculare   in suma de 553 lei achitata pentru un autovehicul  de provenienta dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si b) la plata in solidar a dobanzii legale aferente de la data efectuarii platii pana la data restituirii integrale, cu  cheltuieli de judecata.
2.) - Motivarea actiunii
2.1.) In fapt,  reclamantul a invederat ca prin factura incheiata  la data de 28.03.2007 a achizitionat un autovehicul de provenienta  dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene marca  Opel,  tip Astra, numar de identificare WOLOTGF697G105512,  an de fabricatie 2007, pentru care a achitat in temeiul prevederilor Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal  o taxa speciala  impusa in cuantum de 553 lei. Considera ca taxa speciala de inmatriculare achitata contravine normelor Tratatului instituind Comunitatea Europeana care prevaleaza asupra dreptului national, astfel ca se impune inlaturarea reglementarii respective  prin care se instituie o taxa interna discriminatorie  .
2.2) In drept, reclamantul si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art. 148 din Constitutia Romaniei, paragraful 110 ( ex articolul 90) din Tratatul privind functionarea Comunitatii Europene si prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.
3.) Probe
3.1.) - In sprijinul sustinerilor formulate prin actiunea introductiva, reclamantul  a depus la dosar : actul de proprietate asupra autovehiculului   (factura : fila 10 ) , cartea de identitate a autovehiculului  ( fila 11),  fisa de calcul a taxei speciale de prima inmatriculare ( fila 26), chitanta emisa de Trezoreria Municipiului Buzau privind plata taxei speciale  de inmatriculare  (fila 9) si dovada efectuarii procedurii instituite la art.117 alin.1 lit.d) din Codul de procedura fiscala ( filele 5-6,7 ).
3.2.) - Paratii nu au solicitat administrarea de probe .
4.) - Intampinarea
4.1.) Citata legal, parata Administratia Finantelor Publice a Municipiului  nu a formulat intampinare , nu a solicitat administrarea de probatorii  si nici nu s-a infatisat in instanta.
4.2.) - Citata in cauza, parata Administratia Fondului pentru Mediu Bucuresti  nu a formulat intampinare , nu a solicitat administrarea de probatorii  si nici nu s-a infatisat in instanta .
5.) - Analiza . Constatari . Considerente
Analizand cererea formulata de reclamanta in raport de actele si lucrarile dosarului si de prevederile legale incidente , tribunalul retine  :
5.1.) - Situatia in fapt dedusa judecatii
5.1.1.) - Conform facturii incheiata  la data de 28.03.2007 reclamantul a achizitionat un autovehicul de provenienta  dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene marca Opel, tip Astra, numar de identificare WOLOTGF697G105512,  an de fabricatie 2007.
5.1.2.) - In vederea inmatricularii autovehiculului  in Romania , reclamanta a fost obligata sa achite o taxa speciala  in cuantum de 553lei , stabilita in aplicarea dispozitiilor art.214¹din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal , conform fisei depusa la fila 26 dosar , fiind achitata la Trezoreria Municipiului  Buzau  in baza chitantei seria TS 2B  nr. 0765960 din 17.04.2007.
 5.1.3.) Anterior formularii actiunii introductive, cu cererea inregistrata sub nr. 48501 din 17.04.2007 la AFPM  Buzau , reclamantul a solicitat restituirea sumei de 553 lei achitata cu titlu de taxa speciala de inmatriculare   pentru autovehiculul dobandit in conditiile expuse.
5.1.4.) - Conform adresei nr. 48501  din 26.11.2012, AFPM   Buzau a comunicat reclamantului  ca suma pretinsa nu poate fi restituita , intrucat a fost incasata cu respectarea prevederilor art.214¹ alin.1 - 5 din Legea nr.571/2003  , beneficiind de plata acesteia la inmatricularea  autovehiculului .
5.1.5.) - Atacand in instanta de contencios administrativ refuzul autoritatii fiscale de a-i restitui  taxa speciala achitata cu incalcarea dispozitiilor  legislatiei comunitare in materie , reclamanta se considera vatamata in drepturile sale legitime , apreciind ca sunt  indeplinite  conditiile de admisibilitate  a actiunii, prevazute de art.1 din Legea nr.554/2004.
5.2.) - Cadrul juridic . Reglementarea interna
5.2.1.) - Reglementarea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule ( taxa  de prima inmatriculare ) se regaseste la dispozitiile art.2141-5 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal , si respectiv la art. 311-2 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal , cu aplicabilitate la perioada 01.01.2007 - 30.06.2008 .
5.2.2.) -Potrivit art.214¹-214³ din Codul fiscal , taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se achita cu ocazia primei inmatriculari in Romania , de catre persoana fizica sau juridica ce face inmatricularea , atat pentru autoturisme si autovehicule noi cat si pentru cele rulate , aduse din import , din statele comunitare  sau din alte state.
5.2.3) - Ulterior , a fost adoptata OUG nr.50/2008 prin care legiuitorul a modificat denumirea taxei din taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule in taxa pe poluare , stabilind la art.4 ca obligatia de plata a unei asemenea taxe intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania sau la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri dintre cele la care fac referire dispozitiile art.3 si 9 .
5.3.) - Art.110 ( ex articolul 90 paragraf 1 TCE ) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) , publicat in Jurnalul Oficial la data de 30.03.2010 ( versiune consolidata )
5.3.1.) - Conform prevederilor art.28 din Tratat , versiunea consolidata, Uniunea  este alcatuita dintr-o uniune vamala care reglementeaza ansamblul schimburilor de marfuri si care implica interzicerea  intre statele membre , a taxelor vamale la import si export  si a oricaror taxe  cu efect echivalent , precum si adoptarea unui tarif vamal comun in relatiile cu tari terte.
5.3.2.) - La art.30 si art.31 din Tratat, se dispune in sensul ca intre statele membre sunt interzise taxele vamale la import si la export sau taxele cu efect echivalent . Aceasta interdictie se aplica de   asemenea taxelor vamale cu caracter fiscal . Niciun stat membru nu aplica , direct sau indirect , produselor altor state  membre impozite interne  de orice natura mai mari decat cele care se aplica , direct sau indirect , produselor nationale similare . De asemenea , niciun stat membru  nu aplica produselor altor state  membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie.
5.3.3.) - Dispozitiile art.110 ( ex articolul 90 paragraf 1 ) din Tratatul Uniunii Europene , versiunea consolidata , prevad ca nici un stat membru nu aplica , direct sau indirect , produselor altor state membre, impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica , direct sau indirect , produselor nationale similare.
5.4.) - Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene
5.4.1.) - Cauza Costa / Enel ( 1964) : Legea care se indeparteaza de Tratat - un izvor independent  de drept -  nu ar putea sa duca la anularea lui , data fiind natura sa originara si speciala , fara a-l lipsi de caracterul lui de lege comunitara si fara ca baza legala a comunitatii insasi sa fie pusa la indoiala. Decizia a definit si relatia dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre , aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta , care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior.
5.4.2.) - Cauza Weigel ( 2004): Obiectul reglementarii comunitare este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditiile normale de concurenta , prin eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre. Prin urmare , scopul acestei reglementari o constituie  interzicerea discriminarii fiscale intre produsele importate si cele similare autohtone.
5.4.3.) - Hotararea din 15 septembrie 2005 , Comisia / Danemarca, C - 464/02 : Toate autovehiculele comercializate  pe piata unui stat membru sunt " produse nationale " in sensul prevederilor art.110 TFUE, iar cele similare acestora cumparate de pe pietele altor state spre a fi importate in acest stat membru devin " produse concurente " ale celor dintai , in masura in care sunt similare  din punct de vedere al tipului de produs , al caracteristicilor si al uzurii. In contextul asigurarii liberei circulatii a marfurilor si a unui regim vamal nediscriminatoriu , instituirea la nivelul statului membru a unor masuri fiscale de natura sa favorizeze produsele nationale in defavoarea produselor concurente , reprezinta o evidenta incalcare a acestor principii. Prin urmare , statele membre sunt obligate sa se abtina de la instituirea oricaror  masuri de natura sa favorizeze produsele nationale in defavoarea produselor concurente provenite din statele membre .
5.4.4.) - Cauzele reunite C - 290 Nadasdi si C - 333/05 Nemeth / 2006: O taxa care nu este perceputa pentru faptul ca un  autovehicul traverseaza frontiera unui stat membru , ci pentru prima inmatriculare pe teritoriul acestuia , in vederea punerii in circulatie, nu constituie o taxa vamala in sensul art.25 din Tratatul   instituind Comunitatea Europeana, ci face parte din sistemul general de impozitare a bunurilor si trebuie examinata in lumina art.90 din tratat.
5.4.5.) - Hotararea din 18.01.2007 , Brzezinschi, C -313 / 05 , pct.27 : Art.90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana reprezinta in cadrul tratatului o completare a dispozitiilor privind eliminarea taxelor vamale si a taxelor cu efect echivalent . Aceasta dispozitie are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor  intre statele  membre in conditii normale de concurenta , prin eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea de impozite interne discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre.
5.4.6.) - Hotararea din 20.09.2007, Comisia / Grecia , C - 74/06, pct.24; Ordonanta din 10.12.2007, Kawala, C - 134/07, pct.28; Hotararea din 17.07.2008, Krawczyunski , C - 426/07, pct.31: In materie de impozitare a autovehiculelor de ocazie importate , art.90 din Tratat  vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele din import.
5.4.7.) - Hotararea pronuntata de CJCE in cauzele reunite C -393/04 si C - 41/05 , Air Liquide Industries Belgium , par.55 : Prevederile art.110            ( ex articolul 90 par.1 ) TFUE interzic , fara exceptii , discriminarea fiscala si orice masura de protectie care poate rezulta prin aplicarea unor taxe sau impozite , intre produsele din statele membre ale comunitatii si cele din productia interna a unui stat membru , in scopul asigurarii respectarii si aplicarii principiului circulatiei marfurilor.
5.4.8.) - Hotararea din 17.07.2008 pronuntata in cauza  Krawczy:          In materia importurilor autovehiculelor de ocazie , art.90  TCE urmareste sa garanteze perfecta neutralitate a impozitelor interne , in privinta concurentei dintre produsele importate si cele care se afla deja pe piata nationala.                                 
5.4.9.) - Hotararea din 19.03.2009 , Comisia / Finlanda , C - 10/08, pct.24 : Un sistem de impozitare poate fi considerat compatibil cu art. 90 CE doar daca este stabilit astfel incat sa excluda in toate cazurile posibilitatea  ca produsele importate  sa fie mai aspru taxate decat produsele nationale  si sa nu produca  in nici un caz efecte discriminatorii. Art.90 din Tratat  nu interzice introducerea unui impozit de natura interna , ci numai aplicarea lui discriminatoriu  si numai in masura in care discriminarea afecteaza produsele altor state membre ale Uniunii Europene .
6.) - Compatibilitatea taxei speciale( sau pe poluare) cu dispozitiile  art.110 din Tratatul privind functionarea Uniunii  Europene TFUE
 6.1.) - Examinand compatibilitatea taxei pe poluare reglementata de OUG nr.50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare cu prevederile art.110 din Tratatul privind functionarea Uniunii  Europene ( ex articolul 90 din TCE ) , prin Hotararea preliminara din 7.04.2011 pronuntata in cauza C - 402/09, Tatu s-a statuat in sensul ca "articolul 110 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene trebuie interpretat in sensul ca se instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor  cu ocazia primei inmatriculari  in acest stat membru , daca regimul acestei masuri fiscale  este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie , in statul membru mentionat , a unor vehicule de ocazie cumparate in alte  state membre , fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala ".
6.2.) - Curtea a decis , deci , prin aceasta hotarare preliminara , ca art.110 din Tratatul privind functionarea Uniunii  Europene trebuie interpretat in sensul ca impunerea unei taxe fiscale , taxa pe poluare ,  doar autovehiculelor inmatriculate pentru prima data in Romania dupa intrarea in vigoare a OUG nr.50/2008, desi nediscriminatorie , creeaza un efect protectionist  pe piata, descurajand importul de masini de ocazie fara a descuraja in egala masura si cumpararea de masini de ocazie existente pe piata anterior ordonantei evocate.
6.3.) - In acelasi sens s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene prin Hotararea preliminara din 07.07.2011 in cauza C - 263/10 , Nisipeanu v. Romania, la cererea formulata in temeiul art.234 CE de catre Tribunalul Gorj .
6.4.) - Curtea a aratat in considerentele hotararii pronuntate ca articolul 110 TFUE are drept obiectiv asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta , vizeaza eliminarea oricarei forme de protectie care poate decurge din aplicarea unor impozite interne discriminatorii fata de produsele provenite din alte state membre , interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare, vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele de import.
7.) - Obligativitatea respectarii dreptului comunitar. Prioritatea dreptului comunitar fata de reglementarile interne
7.1.) - Prin Legea nr.157/2005 , Romania a ratificat Tratatul privind  aderarea Republicii Bulgaria si a Romaniei la Uniunea Europeana .
7.2.) - Efectele ratificarii Tratatului sunt reglementate de art.148 alin.2 si 4 din Constitutia Romaniei , conform carora :
" (2) Ca urmare a aderarii , prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu , au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne , cu respectarea prevederilor actului de aderare .
(4) Parlamentul , Presedintele Romaniei , Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din  prevederile alineatului (2) ".
8.) Competenta instantei de a evalua conformitatea legislatiei interne cu dispozitiile din dreptul comunitar si de a da eficienta acestora
8.1.) - Prin Hotararea Curtii de Justitie a Comunitatii Europene din 9 martie 1978 pronuntata in Cauza 106/77 , Administrazione delle Finanze dello Stato c. Simmenthal s-a statuat in sensul ca : " _ judecatorul national insarcinat, potrivit competentei sale , sa aplice dispozitiile dreptului comunitar , are obligatia de a asigura deplina eficacitate a acestor norme , lasand neaplicata , din oficiu daca este necesar , orice dispozitie contrara a legislatiei nationale , chiar ulterioara , fara a solicita sau a astepta eliminarea prealabila a acesteia pe cale legislativa sau prin orice alt procedeu ".
8.2.) - Asadar , in raport de dispozitivul hotararii evocate , instantelor romane le revine obligatia de a asigura realizarea efectului deplin al dreptului comunitar , ele fiind competente sa procedeze la evaluarea conformitatii legislatiei romane cu dispozitiile din dreptul comunitar si sa inlature de la aplicare orice dispozitie contrara a legislatiei nationale .
9.) - Solutia tribunalului
9.1.) - Prin efectul aplicarii directe a dispozitiilor art. 110 paragraf 1 TFUE , instanta este datoare sa constate ca prevederile privind instituirea taxei speciale de prima inmatriculare , sunt reglementari contrare, astfel ca nu pot fi mentinute ca aplicabile in cauza pendinte judecatii.
9.2.) - In conditiile in care taxa pe poluare ce face obiectul cauzei a fost incasata in baza legislatiei fiscale interne apreciata ca fiind contrara normelor comunitare , tribunalul retine ca este aplicabil principiul consacrat in sensul ca in situatia in care un stat membru a impus sau a aprobat o taxa contrara dreptului comunitar, el este obligat sa restituie taxa perceputa astfel .
9.3.) -Curtea de Justitie a Uniunii Europene a stabilit ferm ca statele membre trebuie sa asigure rambursarea taxelor colectate cu incalcarea prevederilor art.110 din Tratat , cu respectarea principiilor ce guverneaza autonomia procedurala si imbogatirea fara justa cauza, in astfel de cauze putand fi platite si daune pentru pierderile suferite  ( sens in care se  invoca : Cazul nr.68/79 , Hans Just I/S c. Ministère danois des impôts et accises , precum si Cauza conexata C - 290/05 si C - 333/05 Akos Nadasdi si Ilona Nemeth)
9.4.) - In contextul elementelor de fapt si de drept expuse, tribunalul a apreciat ca reclamantul are dreptul la restituirea integrala a taxei speciale de prima inmatriculare  incasata in baza unor dispozitii legale interne contrare normelor comunitare in materie.
9.5.) - Prin consecinta, prin sentin?a nr.2598 sin 10.06.2013 s-a admis in parte  actiunea formulata de reclamanta in sensul obligarii paratei  AFPM Buzau la restituirea catre reclamanta a sumei de 553 lei achitata cu titlu de taxa speciala de prima inmatriculare .
9.6.) - Parata AFPM Buzau a fost obligata si la dobanda legala prevazuta de OG nr.9/2000 aferenta sumei achitate cu titlu de taxa speciala , de la data platii sumei si pana la restituirea integrala a acesteia, in vederea acoperirii prejudiciului cauzat reclamantului, compus din cuantumul taxei si folosul nerealizat : dobanda invocata  .
9.7) - Tribunalul a  constatat ca parata AFM Bucuresti nu are calitate procesual pasiva in cauza, in conditiile in care taxa speciala de prima inmatriculare s-a constituit venit la bugetul de stat , nefiind incasata la perioada de referinta  de parata AFPM Buzau chemata in judecata.
9.8.) - S-a constatat ca nu s-au solicitat  cheltuieli de judecata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017
Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011