InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Conflict de munca. Nelegalitatea si netemeinicia deciziei de concediere pentru motive care nu au legatura cu persoana salariatului, in conditiile in care angajatorul nu a facut dovada desfiintarii efective a postului ocupat de catre persoana concedia...

(Decizie nr. 7848 din data de 29.01.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Numirea in, suspendarea sau eliberarea din functii | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

      Conflict de munca. Nelegalitatea si netemeinicia deciziei de concediere pentru motive care nu au legatura cu persoana salariatului, in conditiile in care angajatorul nu a facut dovada desfiintarii efective a postului ocupat de catre persoana concediata si nici a existentei dificultatilor economice ce au determinat reorganizarea activitatii. Recurs respins.
      
      -Codul Muncii, art.  65
      
      Din  inscrisurile depuse in recurs la solicitarea expresa a instantei, rezulta ca, pentru luna iulie 2010 posturile de audit Assistant II au fost in numar de 33, asa cum rezulta din relatiile departamentului resurse umane al recurentei, iar in luna august 2010, figurau pe acest post un numar de 22 de persoane.
      Prin urmare, Curtea apreciaza ca, actele depuse in recurs nu se coroboreaza cu cele de la instanta de fond, angajatorul nereusind sa prezinte cu claritate si fara echivoc numarul real de posturi de felul celui ocupat de contestatoare in iulie 2010, acesta fiind, succesiv  de 27,  51, 33 sau 22.
      Recurenta nu a contestat faptul ca, asa cum a rezultat capturile de pe siturile de recrutari, au fost  postate anunturi, in perioada apropiata concedierii iunie iulie 2010, cu privire la anumite posturi disponibile in vederea angajarii.
      Chiar contestatoarei i s-a oferit un post disponibil inferior in ierarhia firmei si ca salarizare, de Assistant I.
      Ori, de regula, in situatia unei crize financiare, se reduc si posturile vacante, in speta neexistand dovada ca s-a urmat o astfel de procedura. Dimpotriva posturile de Assistant I au crescut in perioada concedierii contestatoarei de la 7 sau 18, in cele doua variante depuse, la 23, ceea ce dovedeste faptul ca angajatorul a urmarit reducerea costului unui loc de munca prin desfiintarea celor cu o gradatie superioara de salarizare si extinderea celor salarizate inferior.
      In consecinta, Curtea apreciaza ca prin probele administrate, angajatorul nu a facut dovada indeplinirii conditiilor prevazute de art.  65 Codul muncii, pentru legala desfiintare a postului contestatoarei, ci mai curand a dovedit o incercare de a ieftini costul unui loc de munca prin concedierea unor persoane cu salarii mai mari si angajarea mai multor persoane pe posturi cu salarii mai mici.
      
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALA, DECIZIA NR. 7848 din 29.11.2011)       Prin sentinta civila nr. 8110 din data de 08.11.2010, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a, a admis actiunea formulata de contestatoarea G.S.F, in contradictoriu cu intimata S.C. D.A. S.R.L., astfel cum a fost modificata, completata si precizata.
      A anulat deciziile de concediere nr. 1374/14.06.2010 si nr. 477/13.07.2010 emise de intimata.
      A dispus reintegrarea contestatoarei in postul detinut anterior emiterii deciziei nr. 1374/14.06.2010 anulate.
      Totodata, a obligat intimata la plata catre contestatoare a unei despagubiri egale cu drepturile salariale indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat, de la data desfacerii contractului de munca si pana la reintegrarea efectiva.
      A obligat intimata la plata catre contestatoare a contravalorii celor 99 de ore lucrate suplimentar in perioada 01.09.2009 - 31.05.2010.
      A obligat intimata la plata catre contestatoare a sumei de 3.004,55 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
      Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca, reclamanta a fost angajata paratei in perioada 13.08.2007 -12.07.2010 conform contractului individual de munca nr. 6957/21.08.2007 (f. 25-27) si deciziilor de concediere nr. 1374/14.06.2010 si nr. 477/13.07.2010 (f. 4,58-59).
      In ce priveste temeiurile concedierii reclamantei, angajatorul a invocat necesitatile de reorganizare a departamentului Audit din cadrul societatii datorita dificultatilor economice dar si disp. art.  65 Codul Muncii. (in ce priveste decizia nr. 1374) si respectiv necesitatea reorganizarii interne, dificultatile economice si respectiv disp. art.  65 alin. 1 coroborat cu art.  55 lit. c rap. la art.  74 alin. 1 Codul Muncii. (in ce priveste decizia nr. 477).
      In raport de acestea, instanta a retinut ca potrivit art.  65 "Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia. Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa".
      Analizand textul de lege, instanta de fond a apreciat ca acesta nu permite incetarea contractului de munca prin vointa unilaterala a angajatorului pentru motive invocate arbitrar sau in mod abuziv, astfel incat prin asemenea masuri sa poata fi ingradit exercitiul dreptului la munca. Totodata, motivul concedierii nu este inerent persoanei salariatului, ci exterior acesteia, ci trebuie sa fie determinat de cauze obiective, consecinta a unei organizari a unitatii care impun restructurarea personalului, desfiintarea unor locuri de munca. Poate fi vorba prin urmare de dificultati economice, de diminuarea sau incetarea activitatii, in toate cazurile impunandu-se renuntarea la serviciile unor salariati.
      In ce priveste reorganizarea activitatii, aceasta excede notiunii de reorganizare a persoanei juridice, ea putand privi si structura sa interna, compartimentele sale si in general orice masuri organizatorice menite sa conduca la imbunatatirea activitatii. Prin reorganizarea prevazuta de art.  65 se intelege asadar inclusiv modificarea structurii sale interne si orice masura de ordin organizatoric vizand cresterea performantelor in activitate, singurul in masura sa decida in acest sens fiind angajatorul. Interesul sau legitim pentru concediere trebuie sa fie dictat de nevoia eficientizarii activitatii, concedierea reprezentand singura solutie.
      In plus fata de dificultatile economice ori de reorganizarea unitatii, legea prevede si ca desfiintarea locului de munca sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
      In speta, instanta a apreciat ca angajatorul nu a dovedit nici dificultatile economice pe care le-a invocat in motivarea deciziilor de concediere, nici necesitatea reorganizarii ori modalitatea concreta in care s-a realizat reorganizarea, nu a dovedit o cauza reala si serioasa si nici caracterul efectiv al desfiintarii locului de munca al  reclamantei.
      S-a retinut ca, principial, cauza care determina concedierea trebuie sa fie reala si serioasa. Ea este reala cand prezinta un caracter obiectiv, adica este impusa de dificultati economice sau transformari tehnologice, etc, independenta de buna sau reaua credinta a angajatorului. Spre exemplu, reorganizarea unitatii este reala in conditiile in care a fost desfiintat un post din cele doua de aceeasi natura, deoarece angajatorul dispune de prerogativa de a stabili organigrama in functie de necesarul de personal si de indicatorii economici ai societatii.
      Cauza este serioasa cand se impune din necesitati evidente privind imbunatatirea activitatii si nu disimuleaza realitatea. Cauza serioasa este cea care face imposibila continuarea activitatii la un loc de munca fara pagube pentru angajator, excluzandu-se insa plata salariului.
      Retinand aceste aspecte, din actele depuse de intimata la dosar, situatia dinamicii numarului de salariati in cadrul departamentului Audit in perioada august 2007 - iulie 2010, analiza evolutiei personalului pentru aceeasi perioada, analiza costurilor cu salariatii in anii 2007 - 2010 ori cifra de evolutie si/sau involutie pentru economisti (respectiv auditori) in perioada august 2007 - iulie 2010 (f. 33-35,51), instanta de fond a constatat ca nu rezulta nici modalitatea propriu-zisa a reorganizarii, nici dificultatile economice determinante si nici cauza reala si serioasa impusa de art.  65 alin. 2. s-a apreciat ca nici extrasul din registrul de evidenta a dosarelor aflate pe rolul instantelor de judecata (f. 52) nu dovedeste problemele economice ale intimatei de natura a justifica desfiintarea de locuri de munca, inclusiv pe cel al reclamantei intrucat in cele 10 dosare indicate in lista intimata este creditoare, iar nu debitoare, iar aceasta pozitie precum si eventuala recuperare a creantelor determina fara indoiala o imbunatatire a situatiei sale economice. Nu au fost interpretate ca dovedire a unor dificultati de ordin economic nici evolutia posturilor de Audit Assistant 2, tabel comparativ privind utilizarea in perioada iunie 2009 - mai 2010 pentru pozitia de Audit Assistant 1 si nici analiza costurilor cu salariatii in perioada 2007 - 01.06.2010 (f. 156-164). Aceasta intrucat cresterea sau scaderea numarului de salariati intr-o anumita perioada ori ponderea numarului angajatilor intr-un anumit departament in raport de numarul total al angajatilor nu explica prin sine imbunatatirea sau nu a situatiei economice a angajatorului.
      A retinut instanta sub acest aspect ca nu a depus intimata un bilant contabil ori alte acte din care sa rezulte reducerea efectiva a cifrei de afaceri sau a profitului societatii si nici alte inscrisuri din care sa rezulte dificultatile pe care le intampina in concret.
      De asemenea, potrivit art.  65 alin. 2 Codul Muncii. desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva, conditie indeplinita atunci cand locul de munca este suprimat din structura angajatorului, cand nu se mai regaseste in organigrama acestuia ori in statul de functiuni, masura care se intemeiaza pe o situatie concreta ce trebuie dovedita. Prin urmare, pentru a se constata daca desfiintarea a avut loc in mod efectiv, trebuie cercetate statul de functiuni si/sau organigrama societatii. Locul de munca al salariatului in cauza, fiind suprimat din schema organizatorica, rezulta fara niciun dubiu desfiintarea lui.
      S-a apreciat ca, din actele depuse de intimata la dosar, acte in limba engleza, nu rezulta dincolo de orice dubiu rezonabil desfiintarea locului de munca al reclamantei. In plus, in lipsa numelor angajatilor, actele sunt greu de interpretat, instanta solicitand expres la data de 20.09.2010 organigrame si state de functiuni anterioare si ulterioare concedierii, dar si in prezent, sau orice alte acte din care sa rezulte si din care sa se poata verifica efectiv reorganizarea, posturile infiintate si desfiintate, inclusiv cele de genul postului din care a fost concediata contestatoarea.
      Dar chiar si in aceasta situatie in care intimata a refuzat sa se conformeze cerintelor instantei, depunand la data de 15.10.2010 inscrisuri similare celor depuse la data 30.08.2010, se poate lesne constata ca actele se contrazic, neputand fi retinute.
      Astfel, potrivit organigramei din data de 31.07.2010 si depusa la filele 48-49 din dosar, se constata ca numarul posturilor de Audit Assistant 2 din societate (post de genul celui ocupat de contestatoare) este de 27, iar potrivit organigramei si statului de functiuni din aceeasi data si depuse la dosar la filele 116-117 si respectiv 120 numarul acelorasi posturi este de 51.
      Nu numai ca actele emise de intimata se contrazic fara nicio explicatie, desi emise cel putin teoretic la aceeasi data, dar dovedesc o crestere a numarului de posturi de Audit Assistant 2 ulterior concedierii reclamantei - 51 posturi fata de 37 posturi la data de 30.09.2008 (f. 111 si 114). In contextul emiterii deciziilor de concediere la datele de 14.06.2010 si de 13.07.2010, s-a apreciat ca fiind  lipsita de relevanta reducerea posturilor de la 51 la 2 in luna octombrie 2010, ulterior concedierii reclamantei (f. 122-123), aceste acte avand in opinia instantei un vadit caracter pro causa.
      In consecinta s-a concluzionat ca nu sunt dovedite dificultatile economice, modul concret in care s-a realizat reorganizarea societatii intimate si ce a presupus aceasta reorganizare, nu s-a dovedit desfiintarea efectiva a locului de munca al reclamantei, dar a fost dovedita de catre contestatoare situatia economica buna a intimatei care i-a permis acesteia sa adreseze cereri de angajare personal atat anterior cat si ulterior concedierii (f. 8-10, 83-103). De altfel, situatia buna din punct de vedere economic a permis societatii sa creasca numarul posturilor de Audit Assitant 1 de la 18 la 23 in perioada iulie - octombrie 2010, potrivit organigramelor si statelor de functiuni depuse la dosar (f. 116,120 si respectiv 123,127).
      Referitor la reorganizare, tribunalul a constatat ca, din actele depuse in aparare de intimata, nu rezulta in concret ce anume a determinat necesitatea acestei masuri, in ce a constat reorganizarea efectiva si care au fost modalitatile in care s-a adus la indeplinire. Mai precis, daca aceasta a presupus desfiintarea de locuri de munca sau nu, in caz afirmativ cate asemenea locuri de munca au fost desfiintate si care au fost criteriile avute in vedere la desfiintarea propriu-zisa in eventualitatea in care au fost vizate mai multe locuri de aceeasi natura.
      S-a apreciat ca oferta de angajare in postul de Audit Assitant 1 facuta de intimata contestatoarei nu este serioasa intrucat masura concedierii a fost dispusa la data de 14.06.2010 si apoi la data de 13.07.2010 in timp ce oferta in discutie este datata 05.08.2010, la un interval destul de mare de momentul desfacerii contractului de munca si ulterior primirii citatiei in prezentul dosar (f. 15), de unde rezulta caracterul pro causa al actului. Pe de alta parte, oferta este facuta dupa ce in decizia de concediere se arata ca nu poate fi oferit contestatoarei alt loc de munca, desi la baza acestei din urma masuri ar fi trebuit sa stea un plan serios de reorganizare, iar intimata ar fi trebuit sa cunoasca cu anticipatie faptul ca va mari numarul de posturi de Audit Assitant 1 de la 18 la 23, astfel cum rezulta din organigramele si din statele de functiuni depuse la dosar.
      Caracterul neserios si pro causa al ofertei s-a apreciat ca rezulta si din modul intempestiv in care aceasta a fost revocata de catre intimata prin neacceptarea de catre contestatoare in termenul de 3 zile indicat (f. 32). In contextul in care propunerea de angajare a contestatoarei nu cuprinde elemente suficiente pentru ca reclamanta sa poata lua o hotarare in cunostinta de cauza (nu este mentionat salariul oferit, ci se specifica doar ca este inferior postului detinut anterior), era evidenta o solicitare din partea acesteia de suplimentare a informatiilor, solicitare care a si fost facuta de catre contestatoare la data de 12.08.2010 si receptionata de intimata la data de 16.08.2010 (f. 31). Din modul in care intimata raspunde insa prin decizia nr. 44/24.08.2010 (f. 32), rezulta in mod evident ca niciun moment aceasta nu a intentionat sa reangajeze pe contestatoare, ci a inteles sa se prevaleze de un motiv de forma, si anume nerespectarea termenului de 3 zile prev. de art.  64 alin. 3 Codul Muncii.
      Fata de aceste considerente si de actele depuse de intimata, instanta a conchis ca desfiintarea locului de munca in mod efectiv, real si serios rezulta din programul de restructurare si reorganizare a societatii, program care nu este cert in speta. Mai mult, masura concedierii nu a fost justificata de o reorganizare si o restrangere reala, impusa de nevoile unitatii. Nu s-a dovedit inregistrarea de pierderi financiare ori un profit in descrestere si nicio alta situatie care sa justifice masura disponibilizarii de personal, masura apreciata oportuna de angajator pentru cresterea eficientei sale.
      De asemenea, s-a retinut ca, in speta, intimata a crescut numarul angajatilor pe post de Audit Assitant 1 ulterior concedierii reclamantei si atat anterior cat si ulterior acestei masuri si-a exprimat disponibilitatea de a efectua angajari prin postarea pe diferite site-uri de cereri de munca inclusiv in cadrul departamentului in care a fost angajata reclamanta.
      Un alt motiv pentru care instanta a apreciat contestatia formulata ca fiind intemeiata este reprezentata de emiterea de catre intimata a doua decizii de concediere, respectiv nr. 1374/14.06.2010 si nr. 477/13.07.2010.
      Au fost respinse  alegatiile intimatei in sensul ca decizia nr. 477 nu ar fi una de concediere, ci ca ar fi un act intern emis intre intimata si ITM, in executarea deciziei de concediere nr. 1374 si pentru includerea si a perioadei de preaviz ca si vechime in munca.
      Din modul de intocmire a deciziei nr. 477, rezulta ca aceasta este o veritabila decizie de desfacere a contractului de munca emisa, in opinia instantei, exclusiv pentru suplinirea conditiilor de forma ce nu au fost respectate de intimata la emiterea deciziei nr. 1374 si sanctionate cu nulitatea absoluta conform art.  62 alin. 2 si art.  74 Codul Muncii.
      O dovada in plus a faptului ca si decizia nr. 477 constituie un act prin care intimata a inteles sa concedieze pe reclamanta este faptul ca si aceasta este insotita de o nota de lichidare, nr. 517/05.08.2010, tot astfel cum a fost conceputa si nota nr. 1375/15.06.2010 ce insoteste decizia de concediere nr. 1374.
      Pentru aceste considerente, apreciind ca masura concedierii este nelegala, instanta a anulat deciziile de concediere nr. 1374/14.06.2010 si nr. 477/13.07.2010 emise de intimata.
      In raport de principiul retroactivitatii efectelor nulitatii, dar si in baza art.  78 alin. 2 Codul Muncii., instanta a dispus reintegrarea contestatoarei in postul detinut anterior emiterii deciziei anulate.
      Totodata, fata de cererea contestatoarei si in temeiul art.  78 alin. 1 Codul Muncii, instanta a obligat intimata la plata catre contestatoare a unei despagubiri egale cu drepturile salariale indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat, de la data desfacerii contractului de munca si pana la reintegrarea efectiva.
      Sub aspectul orelor lucrate suplimentar in perioada 01.09.2009 - 31.05.2010, instanta a avut in vedere atat lista de pontaje depusa de intimata la dosar cat si sustinerile coroborate ale partilor.
      S-a retinut ca, potrivit unui note - circulara interna pentru salariatii D., pentru perioada 01.09.2009 - 31.05.2010 programul de lucru al angajatilor intimatei, deci si al contestatoarei a fost de 9 ore pe zi, in loc de 8 ore.
      Acest fapt nu a fost contestat de catre intimata, pozitia acestei din urma parti fiind in sensul ca reclamantei i-au fost asigurate, pentru orele suplimentare prestate in acest interval, ore libere in luna decembrie a anului 2009 si in luna iunie 2010, precum si un bonus lunar de loialitate de 20% din salariul brut aferent anului financiar in derulare.
      Verificand lista de pontaje, s-a constatat ca se confirma precizarile contestatoarei din data de 01.11.2010, respectiv pentru cele 187 ore lucrate suplimentar in perioada 01.09.2009 -31.05.2010, aceasta a beneficiat de 64 ore libere in luna decembrie 2009 si de 24 ore libere in luna iunie 2010, ramanand un rest de 99 ore lucrate a caror contravaloare trebuie achitata contestatoarei in contextul concedierii acesteia incepand cu data de 13.07.2010.
      Instanta a respins sustinerea intimatei in sensul ca aceasta cerere ar fi neintemeiata fata de bonusul de 20% platit contestatoarei, constatand ca bonusul invocat de intimata nu reprezinta contravaloarea orelor muncite de reclamanta suplimentar. Potrivit actului aditional nr. 1/01.09.2008 (f. 6) la contractul individual de munca, salariata beneficiaza de un salariu brut lunar in cuantum de 3.300 lei dar si de un bonus de loialitate reprezentand 20% din salariul lunar brut.
      S-a apreciat ca bonusul de 20% nu reprezinta asadar contravaloarea orelor efectuate suplimentar de catre reclamanta, ci, conform anexei 1 la actul aditional este acordat pentru stimularea loialitatii fata de companie.
      Cu alte cuvinte, in contextul in care nu exista niciun act din care sa rezulte ca bonusul de 20% a fost acordat pentru orele suplimentare prestate, dar si in conditiile in care exista un act expres din care rezulta ca acest procent a fost acordat pentru stimularea loialitatii fata de companie, instanta a apreciat apararea intimatei ca fiind vadit neintemeiata inclusiv sub acest aspect.
      Impotriva sentintei sus-mentionate, a declarat recurs, motivat in termenul legal, recurenta intimata SC D.A. SRL,  criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie, pentru urmatoarele motive:
      Primul motiv de recurs - prevazut de art.  304 pct. 9 Cod procedura civila , hotararea pronuntata este lipsita de fundament juridic, fiind data cu aplicarea gresita a legii.
      Sustine recurenta ca, aparent, hotararea pronuntata si motivata pe 8 pagini ar trebui sa constituie o analiza aprofundata a temeiurilor de fapt si de drept ale concedierii contestatoarei. In realitate comparand continutul inscrisurilor depuse in aparare de catre societate si pretinsa analiza a acestor acte, se constata ca instanta nu a analizat documentele in raport de realitate, aplicand gresit legea.
      Instanta de fond interpreteaza deformat dispozitiile art.  65 din Codul muncii, astfel ca se ajunge la pronuntarea unei hotarari lipsite de temei legal.
      Din probatoriul administrat rezulta ca decizia de concediere individuala este perfect legala, deoarece dificultatile de ordin financiar determinate de criza economica mondiala, au fost dovedite cu inscrisurile depuse la dosar odata cu intampinarea.
      Toate inscrisurile depuse de societate sunt dovezi certe ca masura luata de societate, era singura ce se putea lua, fiind legala si temeinica.
      Al doilea motiv de recurs - prevazut de art.  304 pct. 8 Cod procedura civila , instanta de judecata - a schimbat intelesul clar si vadit neindoielnic al inscrisurilor depuse in aparare de societatea noastra, efectiv neintelegandu-le. Prin respingerea probei cu interogatoriu, instanta nu a putut corobora unele inscrisuri cu situatii de fapt care trebuiau dovedite cu interogatoriul contestatoarei, iar societatea nu si-a putut dovedi apararile.
      Arata recurenta ca instanta ca nu a inteles inscrisurile depuse de societatea intimata. Prin interpretarea coroborata a tuturor inscrisurilor depuse, rezulta dificultatile economice si desfiintarea efectiva a posturilor de aceeasi natura cu cel al contestatoarei.
      Desigur, schimbarea intelesului vadit neindoielnic al inscrisurilor depuse a condus la pronuntarea unei hotarari lipsite total de fundament juridic.
      Al treilea motiv de recurs - prevazut de art.  304 pct. 7 Cod procedura civila  , hotararea tribunalului cuprinde motive straine de natura pricinii, motive contradictorii, imprejurare care atesta ca situatia de fapt nu a fost corect perceputa de instanta de la fond.
      Recurenta a demonstrat cu acte perfect valabile ca masura luata este perfect legala, insa instanta a deformat intregul probatoriu.
      Masura concedierii individuale este perfect justificata, pe de o parte.
      Pe de alta parte contestatoarea a primit un bonus de 20% pentru orele lucrate in plus, iar instanta a obligat-o sa mai plateasca inca odata orele deja remunerate
      Al patrulea motiv de recurs - prevazut de art.  304/1 Cod procedura civila   prin care solicita ca in urma reaprecierii probatoriului, al administrarii unui nou probatoriu - cu inscrisuri, etc. - instanta de recurs sa examineze cauza sub toate aspectele de fapt si de drept ale cauzei, in functie de natura acesteia.
      De retinut ca instanta de fond a dispus anularea a doua decizii, desi exista numai o singura decizie de concediere individuala, cea cu nr. 1374 din 14 Iunie 2010.
      Arata recurenta ca instanta de fond a nesocotit actele si lucrarile dosarului - a depus statele de functii - astfel ca procentul de 20% aplicat permanent asupra salariului - reprezinta o compensare a eventualelor ore lucrate. Instanta ajunge la o concluzie total nefondata, ca trebuie sa fie obligata la plata unor pretinse ore neplatite, deci contestatoarea va primi drepturi pentru care nu a prestat nici o munca.
      Fata de cele ce preced, solicita admiterea recursului, desfiintarea sentintei, rejudecand cauza sa se dispuna respingerea contestatiei la decizia de concediere.
Prin intampinarea formulata la 02.09.2011, intimata G.S.F. solicita respingerea recursului, ca nefondat si mentinerea, ca legala si temeinica a sentintei atacate, invocand aparari de fond la motivele de recurs.
Analizand sentinta recurata prin prisma criticilor formulate, Curtea retine urmatoarele:
      In mod corect instanta de fond a apreciat ca angajatorul nu a facut dovada desfiintarii efective a locului de munca ocupat de contestatoare si in mod concret, a dificultatii economice care a determinat restructurarea.
      Astfel, din organigramele depuse la dosar, fluctuatia de personal in cadrul societatii nu determina in mod necesar concluzia ca posturile de natura celui detinut de contestatoare au fost desfiintate. Astfel, la 30.09.2008 existau 82 de posturi Assistant I si 37 de posturi Assistant II; in septembrie  2009, 17 posturi de Assistant I si 59 de Assistant II; la 31.07.2010 existau 7 posturi Assistant I si 27 posturi Assistant II, intr-o prima varianta, anexata intampinarii si  18 posturi de Assistant I si 51 de posturi de Assistant II, in varianta a doua depusa la dosarul cauzei dupa precizarea actiunii, pentru ca in octombrie 2010 organigrama sa contina 23 de posturi de Assistant I si 2 posturi de Assistant II, in cadrul departamentului de Audit.
      Din  inscrisurile depuse in recurs la solicitarea expresa a instantei, rezulta ca, pentru luna iulie 2010 posturile de audit Assistant II au fost in numar de 33, asa cum rezulta din relatiile departamentului resurse umane al recurentei, iar in luna august 2010, figurau pe acest post un numar de 22 de persoane.
      Prin urmare, Curtea apreciaza ca, actele depuse in recurs nu se coroboreaza cu cele de la instanta de fond, angajatorul nereusind sa prezinte cu claritate si fara echivoc numarul real de posturi de felul celui ocupat de contestatoare in iulie 2010, acesta fiind, succesiv  de 27,  51, 33 sau 22.
      Nici statele de salarii depuse pentru luna iulie 2010, nu sunt utile in a dovedi reorganizarea efectiva, dat fiind faptul ca personalul angajat figureaza pe stat cu functia generica detinuta potrivit codului de ocupatii, economist in economie generala, fara a se putea stabili o corespondenta cu denumirile din organigrama (assistant I, assistant II) pentru a putea aprecia asupra numarului de salariati existenti pe fiecare dintre aceste posturi la data concedierii contestatoarei.
      In consecinta, Curtea apreciaza ca recurenta nu a facut dovada desfiintarii efective a postului reclamantei, instanta de fond procedand la o corecta interpretare a actului juridic dedus judecatii, astfel ca nu este incident motivul de recurs prevazut de art.  304 pct. 8 Cod procedura civila .
      Recurenta a sustinut ca, instanta de fond i-a respins proba cu interogatoriu si astfel nu a putut dovedi situatia de fapt reala.
      Sub acest aspect, Curtea apreciaza ca, in mod corect a fost considerat interogatoriul ca nefiind utila o astfel de proba, in conditiile in care interogatoriul presupune dovedirea unui fapt personal cunoscut de partea adversa, iar in speta, aspectele pe care contestatoarea le-a avut de invederat instantei au fost exprimate in contestatie.
      Cu privire la dificultatile economice invocate, Curtea retine corectitudinea aprecierilor instantei de fond care a constatat ca angajatorul nu a facut dovada unei reale constrangeri financiare,  desi aceasta a fost cauza invocata a reorganizarii prin desfiintarea postului contestatoarei.
      Astfel, din notele de fundamentare depuse la dosarul cauzei pe categorii de cheltuieli de personal, rezulta o tendinta de descrestere pe perioada mentionata, insa acestea nu se coroboreaza cu alte date financiar contabile care sa demonstreze caracterul necesar al unei astfel de reduceri a cheltuielilor,  inlaturand prezumtia ca acestea sunt doar efectul pe care desfiintarea posturilor il produce asupra cuantumului acestor cheltuieli. In cauza nu s-a invocat decat in mod generic criza economica si s-a depus la dosar o lista cu litigiile din care angajatorul solicita recuperarea unor creante insa nu a fost dovedita o pierdere financiara reala, care sa justifice procesul de restructurare.
      Mai mult, recurenta nu a contestat faptul ca, asa cum a rezultat capturile de pe siturile de recrutari, au fost  postate anunturi, in perioada apropiata concedierii iunie iulie 2010, cu privire la anumite posturi disponibile in vederea angajarii.
      Chiar contestatoarei i s-a oferit un post disponibil inferior in ierarhia firmei si ca salarizare, de Assistant I.
      Ori, de regula, in situatia unei crize financiare, se reduc si posturile vacante, in speta neexistand dovada ca s-a urmat o astfel de procedura. Dimpotriva posturile de Assistant I au crescut in perioada concedierii contestatoarei de la 7 sau 18, in cele doua variante depuse, la 23, ceea ce dovedeste faptul ca angajatorul a urmarit reducerea costului unui loc de munca prin desfiintarea celor cu o gradatie superioara de salarizare si extinderea celor salarizate inferior.
      In consecinta, Curtea apreciaza ca prin probele administrate, angajatorul nu a facut dovada indeplinirii conditiilor prevazute de art.  65 Codul muncii, pentru legala desfiintare a postului contestatoarei, ci mai curand a dovedit o incercare de a ieftini costul unui loc de munca prin concedierea unor persoane cu salarii mai mari si angajarea mai multor persoane pe posturi cu salarii mai mici.
      In consecinta nu se poate retine nici o gresita aplicare a legii, caz prevazut de art.  304 pct. 9 cod proc. civila si invocat de recurenta.
      Cu privire la actul constitutiv al societatii depus la dosar, in extras la instanta de fond si in extenso in recurs, acesta se subsumeaza apararii contestatoarei in sensul ca masura concedierii a fost dispusa de o persoana care nu avea imputernicirea legala, aceasta atributie revenind AGA. Curtea nu va analiza aceasta aparare intrucat nu a fost formulata ca  un motiv de contestatie, nefiind invocata drept cauza de nevalabilitate a actului juridic ci doar mentionata in concluziile scrise in fata instantei de fond, astfel ca nu va considera acest inscris ca o proba utila cauzei, dat fiind faptul ca nu va analiza nici aspectul pentru care a fost propus ca instrument probator.
      Fata de cauzele de netemeinicie retinute anterior, Curtea nu va mai analiza nici critica recurentei privind calificarea celei de-a doua decizii, din data de 13.07.2010 ca fiind o noua decizie de concediere intrucat nu mai prezinta relevanta fata de celelalte motive pentru care s-a mentinut solutia anularii deciziei de concediere.
      Cu privire la orele suplimentare, Curtea retine ca, bonusul de 20% invocat de recurenta nu a fost acordat pentru a acoperi timpul suplimentar de munca, ci a fost un bonus "de fidelizare" a angajatului care lucra pentru societatea respectiva. Nu a fost depusa la dosar nicio dovada a faptului ca aceasta majorare salariala ar fi fost acordata pentru orele suplimentare, intrucat cuantificarea si plata orelor suplimentare urmau un alt regim convenit de parti si dovedit prin fisele de pontaj depuse la dosar pentru contestatoare.
      In acest sens, din lista cu pontaje rezulta faptul ca, pentru orele suplimentare, contestatoarea a beneficiat numai in parte de compensare cu zile libere platite. Se constata ca, verficand modul in ora in plus lucrata in perioada septembrie - mai, a fost compensata, potrivit intelegerii partilor, cu timpul liber acordat, in luna decembrie si perioada iunie - august, zilele libere platite au fost acordate, in principiu in decembrie 2009 pentru perioada lucrata anterior, insa pentru intervalul ianuarie-iunie 2010 a ramas  un rest de ore suplimentare necompensat, corect retinut de prima instanta, motiv pentru care, se impune plata diferentei, potrivit calculului contestatoarei.
      Prin urmare nu se poate retine incidenta cazului de recurs prevazut de art.  304 pct. 7 Cod procedura civila , neexistand, sub aspectul considerentelor hotararii instantei de fond, o motivare contradictorie sau straina de natura pricinii.
      Fata de aceste considerente, in baza dispozitiilor art.  312 alin. 1 Cod procedura civila , Curtea va respinge ca nefondat recursul.

1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Numirea in, suspendarea sau eliberarea din functii

LITIGIU FUNCTIONARI PUBLICI - Sentinta comerciala nr. 171/CA/2014 din data de 28.01.2014
Inspectoratul de jandarmi judetean Alba. Cerere formulata de reclamant in vederea comunicarii ordinului de punere la dispozitia unitatii. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 2 lit. i din Legea nr. 554/2004 privitoare la refuzul cu exces de putere de a s - Decizie nr. 6083 din data de 03.06.2013
In cazul concedierii salariatului in temeiul art. 65 alin. 1 Codul muncii legea nu prevede dreptul salariatului de a opta pentru revenirea pe postul detinut anterior. - Decizie nr. 443 din data de 16.04.2009
NERESPECTAREA HOTARARII JUDECATORESTI DE PLATA A SALARIILOR, FAPTA PREVAZUTA DE ART. 277 DIN CODUL MUNCII; NERESPECTAREA HOTARARII JUDECATORESTI DE REINTEGRARE IN MUNCA, FAPTA PREVAZUTA DE ART. 278 DIN CODUL MUNCII; RASPUNDEREA ... - Sentinta penala nr. 176 din data de 22.01.2006
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017