InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Conflict de drepturi avand ca obiect plata de drepturi salariale prevazute prin clauze ale contractului colectiv de munca valabil la nivel de unitate angajatoare. Netemeinicia pretentiilor angajatilor privind acordarea unui salariu de baza mai mare p...

(Decizie nr. 7609 din data de 28.11.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Indemnizatii | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

      Conflict de drepturi avand ca obiect plata indemnizatiei cuvenite pentru concediul de odihna in cazul personalului didactic din invatamantul preuniversitar de stat. Legalitatea diminuarii cuantumului acestei indemnizatii cu 25% urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010, prin raportare si la considerentele Deciziei nr. 20/2011 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie in complet competent sa solutioneze recursul in interesul legii. Recurs respins.
      
      - Legea nr. 118/2010, art.  1
      
      Pentru cadrele didactice in invatamantul preuniversitar indemnizatia de concediu este reglementata de art.  7 din H.G. nr. 250/1992.
      Asadar, indemnizatia de concediu se raporteaza la salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna iar pentru lunile ulteriore datei de intrare in vigoare a Legii nr. 118/2010, salariul a fost redus cu 25%, ca atare si indemnizatia de concediu se reduce cu 25%.
      Dispozitiile Legii nr. 118/2010 nu retroactiveaza, ele aplicandu-se doar pentru indemnizatia de concediu primita pentru zilele ulterior datei intrarii in vigoare a actului normativ in cauza, interesand perioada pentru care indemnizatia se incaseaza.
      De altfel, prin decizia nr. 20/2011 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, Completul competent sa judece recursul in interesul legii, s-a stabilit ca dispozitiile art.  1 din Legea nr. 118/2010 sunt incidente cererilor formulate de personalul didactic si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar de stat ce au ca obiect acordarea indemnizatiei de concediu de odihna aferente anului scolar 2009-2010, dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 118/2010, respectiv 3 iulie 2010.
      Inalta Curte de Casatie si Justitie a retinut ca, prin aplicarea art.  1 din Legea nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se realizeaza incalcarea dreptului de proprietate, prevazut de art.  1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului. (CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALA, DECIZIA NR. 7609 din 28.11.2011)       Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII a, Sindicatul Salariatilor din Invatamant - Bucuresti, in numele membrilor de sindicat a chemat in judecata pe paratii: Gradinita nr. 11; Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti,  Consiliul Local Sector 2,  Primarul Sectorului 2 - Institutia Primarului, pentru ca, prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratilor la calculul si plata drepturilor neacordate, reprezentand diferenta dintre indemnizatia de concediu de odihna cuvenita legal si cea efectiv incasata, aferenta concediului de odihna efectuat in anul 2010, sume ce urmeaza a fi actualizate in functie de coeficientul de inflatie, la data platii.
Prin sentinta civila nr. 3914/19.04.2011, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive ca neintemeiata; a admis in parte actiunea si  a obligat paratii sa plateasca reclamantelor diferenta de 25% dintre indemnizatia de concediu de odihna cuvenita si cea efectiv incasata pentru zilele de 1 si 2 iulie 2010, actualizata cu coeficientul de inflatie la data platii; a respins actiunea sub celelalte aspecte, ca neintemeiata.
Pentru a se pronunta astfel, instanta de fond a retinut urmatoarea situatie de fapt si de drept:
      In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratii Consiliul Local Sector 2 Bucuresti si Primarul Sectorului 2, Tribunalul a considerat ca nu este intemeiata.
      Potrivit dispozitiilor art.  167 alin.1 din Legea nr. 84/1995, in vigoare in perioada pentru care se solicita plata drepturilor,  unitatile de invatamant preuniversitar de stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii.
      Sistemul de finantare de baza a unitatilor de invatamant preuniversitar prevazut in art.  167-170 se aplica incepand cu anul financiar 2005, potrivit Legii nr. 354/2004.  Or, fata de data de la care se solicita plata drepturilor din prezenta sentinta rezulta ca dispozitiile legale mai sus mentionate erau incidente.
      Tribunalul a retinut ca potrivit dispozitiilor art.  80 din Legea nr. 215/2001 republicata autoritatile administratiei publice locale din municipiul Bucuresti sunt Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor, ca autoritati deliberative, precum si primarul general al municipiului Bucuresti si primarii sectoarelor, ca autoritati executive, alese in conditiile legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
      De asemenea, Tribunalul a mai mentionat ca este evident faptul ca acesti parati au fost chemat in judecata doar pentru indeplinirea obligatiei care le este atribuita prin lege, nu si celor ce nu sunt in sarcina lor, imprejurare care rezulta din cererea de chemare in judecata, fiind evident ca au fost chemati in judecata pentru a fi obligati la plata, in sensul finantarii, a diferentelor de drepturi reprezentand indemnizatie concediu de odihna.
      Tribunalul a retinut  ca si daca se analizeaza exceptia  in raport de dispozitiile Legii nr. 1/2011, acesta tot nu este intemeiata, deoarece conform art.  104 alin.2 lit. a finantarea de baza se asigura din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata si alte venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale, pentru urmatoarele categorii de cheltuieli: a) cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege, precum si contributiile aferente acestora.
      In consecinta, a dispus instanta de fond respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive ca neintemeiata.
      In ceea ce priveste fondul cererii de chemare in judecata, Tribunalul a retinut urmatoarele:
Reclamantii din prezenta cauza, in forma ramasa dupa disjungere, au calitatea de salariati in invatamantul preuniversitar, dupa cum rezulta din adeverintele depuse la filele  nr. 8-24 din dosar.
Potrivit dispozitiilor art.  145 alin.1 din Codul muncii pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.
      Conform alin. 2 indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu. Dispozitiile alin. 3 sunt in sensul ca indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu.
      Potrivit dispozitiilor art.  103 lit. a din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare la data pentru care se solicita plata diferentei de indemnizatie "Cadrele didactice beneficiaza de dreptul la concediu astfel: a) concediul anual cu plata, in perioada vacantelor scolare, respectiv universitare, cu o durata de cel putin 62 de zile, exclusiv duminicile si sarbatorile legale; in cazuri bine justificate, conducerea institutiei de invatamant poate intrerupe concediul legal, persoanele in cauza urmand a fi remunerate pentru munca depusa; normele metodologice referitoare la efectuarea concediului legal vor fi elaborate de Ministerul invatamantului impreuna cu sindicatele recunoscute pe plan national; (...)".
      Conform dispozitiilor art.  146 din Legea nr. 128/1997, in masura in care prezentul statut nu dispune altfel, personalului didactic i se aplica celelalte dispozitii din legislatia muncii.
      Potrivit dispozitiilor art.  147 alin.3 din Legea nr. 128/1997, in termen de 6 luni de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Invatamantului va elabora normele metodologice, regulamentele si instructiunile ce decurg din aplicarea legii, care, de asemenea, se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
      Potrivit dispozitiilor art.  7 alin.1 din H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, pe durata concediului de odihna, salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna."
      Prin Ordinul nr. 3251/1998 au fost aprobate Normele metodologice privind efectuarea concediului de odihna al personalului didactic din invatamant, emise in aplicarea art.  103 din Legea nr. 128/1997 si a Hotararii Guvernului nr. 250/1992, republicata.
Prin dispozitiile art.  1 din Legea nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, s-au prevazut urmatoarele: cuantumul brut al salariilor/soldelor/indemnizatiilor lunare de incadrare, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale, precum si alte drepturi in lei sau in valuta, stabilite in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, se diminueaza cu 25%.
Din interpretarea sistematica a dispozitiilor legale anterior mentionate rezulta ca acest temei de drept este incident inclusiv in cazul indemnizatiei pentru concediu de odihna cuvenita reclamantilor, salariati din invatamant, pentru perioada efectuarii concediului de odihna efectuat dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010.
Pentru a retine astfel, Tribunalul are in vedere natura juridica a indemnizatiei pentru concediu de odihna si faptul ca aceasta reprezinta echivalentul salariului pentru perioada in care se efectueaza concediul de odihna.
Intrucat, potrivit dispozitiilor art.  7 alin.1 din H.G. nr. 250/1992 indemnizatia de concediu se raporteaza la media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna, intrucat pentru perioada ulterioara datei de intrare in vigoare a Legii nr. 118/2010, salariul (in raport de care se determina si indemnizatia pentru concediu de odihna) a fost redus cu 25%, inseamna ca la randul ei inclusiv indemnizatia de concediu se reduce cu 25%.
      Conform alin. 2 al art.  7 din H.G. nr. 250/1992, media zilnica a veniturilor prevazute la alin. (1) se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu.
      Asa cum anterior s-a mai mentionat, prin Ordinul nr. 3251/1998 au fost aprobate Normele metodologice privind efectuarea concediului de odihna al personalului didactic din invatamant, emise in aplicarea art.  103 din Legea nr. 128/1997 si a Hotararii Guvernului nr. 250/1992, republicata.
      Conform pct. 21 din Normele metodologice, pe durata concediului de odihna, cadrele didactice au dreptul la o indemnizatie, calculata in raport cu numarul zilelor de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, a sporului de vechime si, dupa caz, a indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu; in cazul in care concediul de odihna se efectueaza in cursul a doua luni consecutive, media veniturilor se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte.
      Conform pct. 22 media zilnica a veniturilor se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
In aceste conditii, este lipsit de relevanta faptul ca in Legea nr. 330/2009 nu se face trimitere expresa la indemnizatia de concediu de odihna, pentru ca indemnizatia pentru concediu de odihna este echivalentul salariului pe perioada efectuarii concediului de odihna adica pentru fiecare luna calendaristica in parte.
      Or, cum salariul este stabilit in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009, iar indemnizatia de concediu este echivalentul salariului, pe cale de consecinta, diminuarea prevazuta de Legea nr. 118/2010 este incidenta inclusiv in cazul indemnizatiei pentru concediu de odihna.
      In consecinta, avand in vedere prevederile legale specifice unitatilor bugetare, modul de calcul al indemnizatiei de concediu de odihna impus de H.G. nr. 250/1992, Tribunalul nu a retinut argumentele exclusive invocate de reclamanti in considerarea dispozitiilor art.  145 din Codul muncii.
      Tribunalul a mentionat ca si in ipoteza in care s-ar achiesa la punctul de vedere al reclamantilor, in sensul ca indemnizatia pentru concediul de odihna se determina conform art.  145 din Legea nr. 53/2003, fara sa fie avut in vedere H.G. nr. 250/1992 pentru ca legea este act normativ cu forta juridica superioara, si in aceasta ipoteza reducerea indemnizatiei cu 25% este justificata, intrucat dispozitiile art.  1 din Legea nr. 118/2010 prevad reducerea cuantumului brut al salariilor/soldelor/indemnizatiilor lunare de incadrare, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale, precum si alte drepturi in lei sau valuta, stabilite in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, iar asa cum anterior s-a mai precizat in prezentele considerente, indemnizatia de concediu reprezinta echivalentul salariului, care, pentru categoria profesionala careia apartin reclamantii, este stabilit prin Legea nr. 330/2009.
      In consecinta, chiar daca indemnizatia de concediu are un alt sediu al materiei, modul de calcul al acesteia se efectueaza prin raportare la salariul care este stabilit in baza Legii nr. 330/2009, ceea ce conduce la concluzia ca si ea este diminuata prin efectul Legii nr. 118/2010.
      Mai mult decat atat, simplul fapt ca dispozitiile art.  48 alin.2 din Legea nr. 330/2009 sunt in sensul ca prevederile din actele normative referitoare la detasare, delegare si mutare, acordarea concediilor, a primei de vacanta, la cheltuieli de transport, cheltuieli cu cazarea si locuinta raman in vigoare, este o dovada a faptului ca prevederile legale mentionate, referitoare inclusiv la modul de calcul al indemnizatiei de concediu de odihna, sunt in vigoare.
      In ceea ce priveste faptul ca dispozitiile din Codul muncii ar avea forta juridica superioara in raport de OMEN nr. 3251/1998 si H.G. nr. 250/1992, Tribunalul precizeaza ca pentru a se stabili incidenta actelor normative intereseaza comparatia dintre Codul muncii, act normativ cu caracter general, si Legea nr. 128/1997 act normativ cu caracter special (in executarea art. 103 din Legea nr. 128/1997 si a Hotararii Guvernului nr. 250/1992, republicata fiind emis OMEN nr. 3251/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind efectuarea concediului de odihna al personalului didactic din invatamant).
      Or, in conditiile in care, in sistemul bugetar, legiuitorul a reglementat in mod particular, prin dispozitii legale speciale fata de cele din Codul muncii, modul de calcul si plata al concediilor de odihna, iar aceste prevederi legale speciale sunt mentinute, dupa cum rezulta din interpretarea art.  48 alin.2 din Legea nr. 330/2009, sustinerile reclamantilor nu pot fi primite.
      In ceea ce priveste faptul ca potrivit legii indemnizatia se plateste cu cel putin 5 zile inainte de plecarea in concediu de odihna, Tribunalul a precizat  urmatoarele :
      In speta, reclamantii nu au invocat si nu au facut dovada faptului ca inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 118/2010 li s-ar fi achitat indemnizatia de concediu odihna diminuata cu 25%, asadar ca li s-ar fi platit indemnizatia diminuata cu 25% cu cinci zile inainte de plecarea in concediu de odihna, desi Legea nr. 118/2010 nu era in vigoare la data platii.
      In aceste conditii, nu se poate retine ca reglementarea referitoare la plata indemnizatiei de concediu odihna cu cel putin cinci zile inainte de plecarea in concediu de odihna ar fi un argument care sa justifice admiterea actiunii reclamantilor, pentru ca ceea ce se pune in discutie pentru a se stabili in ce cuantum li se cuvine indemnizatia pentru concediu de odihna (adica 100% sau diminuata cu 25%) este momentul pentru care se cuvine a fi efectuata plata indemnizatiei de concediu de odihna, adica perioada in care se efectueaza concediul de odihna, respectiv daca acesta este anterior sau ulterior intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010.
      Asadar, faptul ca exista diferente de ordin cronologic intre momentul calcularii, acordarii si incasarii indemnizatiei de concediu de odihna si faptul ca incasarea se face, conform dispozitiilor legale, anterior perioadei pentru care se plateste indemnizatia, nu poate conduce la concluzia ca dreptul se raporteaza la momentul la care se incaseaza ci dreptul se raporteaza la perioada pentru care se incaseaza.
Interpretarea contrara, ar presupune ca si in cazul in care in care salariul se majoreaza, dupa data intrarii in concediu de odihna, acest fapt sa nu mai aiba nicio relevanta asupra indemnizatiei de concediu.
      Or, o astfel de interpretare nu poate fi primita pentru ca indemnizatia trebuie sa fie cel putin egala cu salariul care s-ar incasa daca salariatul ar lucra.
Dreptul la incasarea indemnizatiei de concediu de odihna intr-un anumit cuantum se desfiinteaza daca salariatul nu desfasoara activitate pe durata pentru care a efectuat zilele de concediu si daca intervin modificari ale cuantumului salariului in perioada in care este efectuat concediul de odihna, in sensul ca acesta fie se majoreaza, ceea ce atrage implicit majorarea si a indemnizatiei corespunzatoare fie, in masura in care pentru lunile in care se efectueaza concediul drepturile salariale sunt diminuate la randul ei indemnizatia se diminueaza.
O alta interpretare nu poate fi primita pentru ca este contrara dispozitiilor legale in materie.
      Ca atare, imprejurarea ca Legea nr. 118/2010 nu era in vigoare la data la care ar fi trebuit sa se calculeze si sa se plateasca indemnizatia de concediu nu poate conduce la concluzia ca ea nu se aplica indemnizatiei aferente perioadei de concediu efectuat dupa data intrarii ei in vigoare a actului normativ mentionat, ci, dimpotriva, incidenta acestuia este determinata de singurul criteriu care explica aplicarea in timp a legii, respectiv de momentul efectuarii concediului de odihna, pentru ca incidenta unui act normativ asupra situatiei de fapt analizate se raporteaza la momentul cand acea situatie intra in derulare si nu la un moment anterior.
      Ca atare, aplicarea prevederilor Legii nr. 118/2010 pentru perioada de concediu de odihna din intervalul 03.07.2010-31.08.2010 este legala si nu incalca principiul neretroactivitatii.
      In consecinta, faptul ca plata indemnizatiei pentru concediu de odihna se efectueaza de regula cu cel putin cinci zile lucratoare inainte de plecarea in concediu nu are relevanta, deoarece si daca aceste drepturi ar fi fost achitate in proportie de 100%, platitorul ar fi avut la indemana actiune civila pentru recuperarea sumelor achitate necuvenit.
      Or, in prezenta cauza, indiferent de faptul ca drepturile reprezentand indemnizatia de concediu de odihna ar trebui sa fie platite anterior, aceasta ar fi reprezentat o plata in avans, o plata anticipata, ceea ce inseamna ca in privinta continutului dreptului cuvenit, mai exact in privinta valorii indemnizatiei, se poate proceda la regularizarea ulterioara, in functie de mai multe aspecte: nr. de zile cuvenit, in masura in care i s-a acordat concediu si indemnizatia aferenta pentru un numar de zile mai mare decat cele efectiv cuvenite in raport de zilele lucrate; cuantumul stabilit, in masura in care in perioada de efectuare a concediului de odihna au intervenit modificari ale cuantumului acestuia(fie in sensul majorarii, fie in sensul diminuarii). 
In consecinta, toate motivele de fapt si de drept anterior expuse, sunt de natura sa conduca la concluzia ca plata indemnizatiei pentru concediu de odihna, aferenta perioadei 03.07.2010-31.08.2010, a fost in mod legal diminuata cu 25%, motiv pentru care, in privinta cererii referitoare la calcularea si plata indemnizatiei de concediu odihna pentru perioada 03.07.-2010-31.08.2010 si a cererii referitoare la actualizarea acesteia cu coeficientul de inflatie, actiunea va fi respinsa ca neintemeiata.
In ceea ce priveste cererile referitoare la calculul si plata diferentei din indemnizatia de concediu odihna pentru perioada 01.-02.07.2010, Tribunalul le-a retinut ca  intemeiate, deoarece din adeverintele depuse, in copie, rezulta ca indemnizatia pentru concediu de odihna s-a platit redusa cu 25% incepand cu data de 01.07.2007.
Or, Legea nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 441 din 30.06.2010, ceea ce inseamna ca a intrat in vigoare la data de 03.07.2010, conform art.  78 din Constitutia Romaniei.
      Prin urmare, in aceste conditii, pentru datele de 1 si 2 iulie 2010 actiunea a  fost admisa si s-a dispus obligarea paratilor sa plateasca diferenta de 25% dintre indemnizatia de concediu de odihna cuvenita si cea efectiv incasata pentru zilele de 1 si 2 iulie 2010, actualizate cu coeficientul de inflatie la data platii.
      Tribunalul a precizat ca masura actualizarii drepturilor indicate in prezenta sentinta, cu indicele de inflatie, se impune pentru a fi asigurata recuperarea creantei la valoarea ei reala, ca urmare a procesului de devalorizare a monedei nationale cauzata de procesul de inflatie.
Asadar, daca instanta acorda creditorilor o suma de bani reactualizata de la data scadentei acesteia, creditorul nu primeste o valoare mai mare decat cea pe care ar fi trebuit sa o primeasca la data cand aceasta ar fi trebuit achitata.
In termen legal, impotriva acestei sentinte a declarat recurs motivat recurentul-reclamant Sindicatul Salariatilor din Invatamant  Bucuresti, in temeiul art.  304 pct. 9 si art.  304 ind.1 din Codul de procedura civila si art.  28 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, in numele membrilor de sindicat, criticand sentinta civila recurata pentru urmatoarele motive de nelegalitate si netemeinicie:
         Prin sentinta pronuntata, Tribunalul Bucuresti a admis in parte actiunea formulata, respectiv numai pentru perioada 01.07.2010 - 02.07.2010 si a respins in rest actiunea.
         Sub aspectul respingerii pretentiilor pentru restul intervalului, sentinta pronuntata este netemeinica si nelegala, fiind pronuntata cu incalcarea si aplicarea gresita a legii, iar instanta de fond nu si-a exercitat rolul activ prevazut de art.  129 din Codul de procedura civila, astfel cum se va demonstra in continuare:
        Intr-o prima faza, instanta retine ca in materia calculului indemnizatiei aferente concediului de odihna al personalului din invatamant sunt aplicabile dispozitiile H.G. nr. 250/1992 - ceea ce este complet neadevarat.
         Astfel, asa cum s-a aratat si prin cererea de chemare in judecata, chiar daca personalul din invatamant este personal contractual, modul de calcul al indemnizatiei de concediu nu mai este reglementat de H.G. nr. 250/1992, ci de Codul muncii.
           Codul muncii este lege, act normativ cu forta juridica superioara
oricarei hotarari de Guvern sau ordin de ministru, astfel ca se aplica cu
prioritate.
      Codul muncii este si ulterior H.G. nr. 250/1992, astfel incat
dispozitiile acesteia din urma, in virtutea principiului activitatii legii in
timp, nu se mai aplica. La art.  298 alin. (2) lin. finala din Codul muncii se prevede: art.  298 alin. (2) "Pe data intrarii in vigoare a prezentului cod (1 martie 2003) se abroga: orice alte dispozitii contrare." Or, in conditiile in
care Codul muncii instituie la art.  145 un anumit sistem de calcul al
indemnizatiei de concediu de odihna, diferit de cel instituit de H.G. nr.
250/1992, este evident ca orice dispozitii anterioare care prevad un alt
sistem de calcul (inclusiv cele ale H.G. nr. 250/1992) sunt abrogate.
          De altfel, in sensul aplicarii dispozitiilor art.  145 din Codul muncii in materia indemnizatiei pentru concediul de odihna s-au pronuntat si alte instantele de judecata, in spete similare (ex: Tribunalul Dolj - Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, sentinta nr. 4323/02.11.2010).
          O a doua idee retinuta de instanta este aceea ca Legea nr. 118/2010, cand reglementeaza diminuarea cu 25% a diferitelor drepturi ale personalului din sectorul bugetar, se refera si la indemnizatia de concediu de odihna, intrucat este folosit termenul generic de "indemnizatii". Si aceasta sustinere este lipsita de fundament, intrucat:
          Din chiar textul Legii nr. 118/2010, rezulta ca diminuarea afecteaza "cuantumul brut al salariilor/soldelor/indemnizatiilor lunare de incadrare, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale, precum si alte drepturi in lei sau in valuta, stabilite in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar (...)".
          In primul rand, trebuie observat ca in cuprinsul Legii nr. 118/2010 nu se face nicio referire la indemnizatia de concediu de odihna.
          In al doilea rand, este adevarat ca textul se refera, in mod generic, si la "indemnizatii" si "alte drepturi in lei", insa acestea trebuie sa indeplineasca o conditie - de a fi "stabilite in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 (...) si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010...". Or, niciunul dintre cele doua acte normative nu reglementeaza modalitatea de calcul a indemnizatiei de concediu.
          Indemnizatia de concediu de odihna nu poate fi asimilata cazurilor enumerate de Legea nr. 118/2010, intrucat drepturile vizate de aceasta sunt acelea care, mai mult sau mai putin, conteaza ca remuneratie pentru munca depusa - obligatia de plata a acestei remuneratii revine angajatorului, in virtutea contractului individual de munca, presupunand prestatii cu executare succesiva. Or, obligatia de plata a indemnizatiei de concediu de odihna nu este susceptibila de executare succesiva, ci dintr-o data, deosebindu-se astfel in mod clar de obligatiile de natura salariala.
          In consecinta, asa cum a constatat si Tribunalul Dolj prin sentinta mai sus mentionata, "indemnizatia de concediu, ca prestatie unica, nu poate fi asimilata unor alte indemnizatii pe care salariatul le primeste succesiv, numai acestea putand fi, asadar, drepturi salariale".
         Dar chiar si daca legiuitorul ar fi avut in vedere si indemnizatia de concediu la diminuarea de 25%, membrii de sindicat pe care ii reprezentam nu ar fi putut fi afectati, in conditiile in care legea isi produce efectele numai pentru viitor, astfel cum vom dezvolta la punctul urmator. Este evident ca diminuarea de 25% nu afecteaza indemnizatia de concediu.
  Retine in continuare prima instanta ca, potrivit prevederilor art.  4 din Legea nr. 118/2010, dispozitiile art.  1-3 din aceasta se aplica incepand cu data intrarii in vigoare a legii.
      Or, in conditiile in care plata indemnizatiei de concediu de odihna trebuia facuta cu cel putin 10 zile inainte de plecarea in concediul de odihna - conform contractelor colective de munca, daca nu macar cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu - conform art.  145 alin. (3) din Codul muncii, este evident ca dreptul membrilor nostri de sindicat s-a nascut anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010. in consecinta, asa cum a retinut si Tribunalul Dolj prin sentinta citata, data la care trebuia platita indemnizatia de concediu nu intra sub incidenta Legii nr. 118/2010.
         A impune aplicarea Legii nr. 118/2010 unei situatii juridice anterioare aparitiei sale echivaleaza cu o incalcare a principiului neretroactivitatii legii civile. Faptul ca momentul efectuarii concediului este ulterior datei intrarii in vigoare a legii nu prezinta relevanta: in conditiile in care concediul de odihna este anual, iar indemnizatia de concediu insoteste executarea in natura a acestuia si se acorda anterior intrarii in concediu, diminuarea acesteia pentru o categorie de salariati, grevata pe momentul in care se solicita, se planifica si se executa in natura concediul (in cazul de fata, dupa aparitia actului normativ) genereaza si o incalcare a principiului egalitatii. Este din nou evident ca diminuarea de 25% nu afecteaza indemnizatia de concediu.
          In ultima instanta, se apreciaza ca "pentru concediile de odihna efectuate dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010, cuantumul indemnizatiei de concediu determinat potrivit cadrului general aplicabil se reduce cu 25% si se aplica in mod nediscriminatoriu intregului personal din institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare".
          Salariatii din invatamant din Bucuresti au fost deja discriminati in raport cu colegii lor din alte judete, care au primit in mod corect si legal indemnizatia de concediu de odihna integrala, nediminuata.
          Din contra, in opinia recurentului, concluzia la care a ajuns Tribunalul Dolj este unica posibila, si anume aceea ca staruind in masura diminuarii indemnizatiei de concediu, prevalandu-se de dispozitiile Legii nr. 118/2010 se "incalca valorile protejate de intregul sistem de drept si impuse cu putere de principiu in dezvoltarea istorica a dreptului national si universal prin norme ce se regasesc in dreptul pozitiv: principiul neretroactivitatii legii, principiul fortei obligatorii a contractului, principiul disponibilitatii, principiul egalitatii in fata legii, principiul nediscriminarii, principiul preeminentei dreptului, principiul proportionalitatii, principiul separatiei puterilor, principiul subsidiaritatii (...)".
      Invedereaza recurentul ca se ignora si dispozitiile art.  20 alin. (1) din Constitutia Romaniei si implicit documentele internationale ratificate de Romania sau la care Romania este parte - in speta art.  1 al Protocolului nr. 1 al Conventiei Europene pentru Apararea Drepturilor Omului, care consacra dreptul persoanei fizice la respectarea bunurilor sale.
          De altfel, instantele specializate au retinut deja, in zeci de dosare avand ca obiect plata diferentelor salariale cuvenite personalului didactic in baza Legii nr. 221/2008, faptul ca, in practica C.E.D.O. s-a statuat ca notiunea de "bunuri", in sensul art.  1 din protocolul nr. 1 la Conventie, cuprinde atat "bunuri actuale", cat si valori patrimoniale, inclusiv, in anumite situatii bine stabilite, creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza eficienta in dreptul intern si in virtutea carora reclamantul poate pretinde cel putin "o speranta legitima" in exercitarea efectiva a dreptului sau (...)"
          In conditiile in care membrii de sindicat sunt beneficiari ai prevederilor art.  145 din Codul muncii, pot pretinde cel putin o speranta legitima cu privire la realizarea drepturilor lor referitoare la cuantumul indemnizatiei de concediu de odihna.
          Este evident, in opinia recurentului, ca indemnizatia de concediu de odihna are natura juridica a unui drept de creanta protejat de art.  l din Protocol, aceasta putand fi considerata un bun in sensul textului respectiv, fapt ce conduce la recunoasterea calitatii de victima pentru persoanele lipsite, in tot sau in parte (cum este si cazul de fata), de aceasta indemnizatie.
          Pentru considerentele expuse, precum si pentru motivele detaliate pe larg in cererea de chemare in judecata si fata de practica in materie a instantelor de judecata, apreciaza recurentul ca singura solutie posibila in cauza este admiterea actiunii si obligarea paratilor la calculul si plata drepturilor neacordate, reprezentand diferenta dintre indemnizatia de concediu de odihna cuvenita legal si cea efectiv incasata, aferenta concediului de odihna efectuat in anul 2010, sume ce urmeaza a fi actualizate in functie de coeficientul de inflatie, la data platii.
           In acest sens, invoca recurentul si practica in materie instantelor de judecata - Tribunalul Dolj - care a admis cererile formulate de organizatiile sindicale in numele membrilor de sindicat si a obligat paratii sa calculeze si sa plateasca diferenta dintre indemnizatia de concediu de odihna aferenta anului 2010, cuvenita potrivit dispozitiilor legale in vigoare anterior Legii nr. 118/2010 si cea efectiv platita, actualizate la momentul platii efective.
         In consecinta, solicita recurentul instantei de recurs sa admita prezentul recurs astfel cum a fost formulat, sa modifice sentinta nr. 3914/19.04.2010, in sensul admiterii in tot a actiunii, astfel cum a fost formulata.
      Cercetand recursul declarat prin prisma criticilor formulate, Curtea retine urmatoarele:
      Alegatia privind faptul ca indemnizatia de concediu nu poate fi confundata cu salariul, avand un regim aparte nu poate determina o solutionare diferita a cauzei. Asa cum temeinic s-a retinut in prima instanta, pentru cadrele didactice in invatamantul preuniversitar indemnizatia de concediu este reglementata de art.  7 din H.G. nr. 250/1992 care prevede ca "pe durata concediului de odihna, salariatii au dreptul la o indemnizatie calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna."
      Asadar, indemnizatia de concediu se raporteaza la salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna iar pentru lunile ulteriore datei de intrare in vigoare a Legii nr. 118/2010, salariul a fost redus cu 25%, ca atare si indemnizatia de concediu se reduce cu 25%.
      Prima instanta nu realizeaza astfel o confuzie, ci dimpotriva, analizeaza elementele cauzei in raport de dispozitiile legale incidente, iar art. 1 din Legea nr. 118/2010 dispune diminuarea cu 25% a cuantumului brut al salariilor/soldelor/indemnizatiilor lunare de incadrare, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale, precum si alte drepturi in lei sau in valuta stabilite in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010, dispozitii constatate a fi constitutionale de Curtea Constitutionala.  
      In ce priveste al doilea motiv, legat de momentul platii, prima instanta a retinut corect ca faptul ca indemnizatia de concediu se plateste anticipat cu 5 zile inainte de plecarea in concediu si in consecinta trebuia incasata integral pentru ca plata anticipata nu da dreptul la o indemnizatie integrala ci doar la cea diminuata.
      Dispozitiile Legii nr. 118/2010 nu retroactiveaza, ele aplicandu-se doar pentru indemnizatia de concediu primita pentru zilele ulterior datei intrarii in vigoare a actului normativ in cauza, interesand perioada pentru care indemnizatia se incaseaza.
      Totodata, faptul ca Legea nr. 118/2010 nu era in vigoare la data la care trebuia sa se calculeze si sa se plateasca indemnizatia de concediu nu poate conduce la concluzia ca legea nu se aplica indemnizatiei cuvenite dupa data intrarii ei in vigoare, dreptul fiind conditionat de perioada de prestare a muncii si de perioada in care se incaseaza.
      De altfel, prin decizia nr. 20/2011 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, Completul competent sa judece recursul in interesul lege, obligatorie pentru instantele judecatoresti, s-au admis recursurile in interesul legii declarate de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Suceava in sensul ca s-a stabilit ca dispozitiile art. 1 din Legea nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la art.  150 (fostul art. 145) din Codul muncii, art. 103 lit. a) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile ulterioare, si art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, sunt incidente cererilor formulate de personalul didactic si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar de stat ce au ca obiect acordarea indemnizatiei de concediu de odihna aferente anului scolar 2009-2010, dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 118/2010, respectiv 3 iulie 2010.
      Inalta Curte de Casatie si Justitie a retinut ca, prin aplicarea art. 1 din Legea nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se realizeaza incalcarea dreptului de proprietate, prevazut de art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Astfel, la data adoptarii Legii nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, reclamantii nu erau beneficiarii unui drept de proprietate asupra unui "bun", in sensul instrumentului international anterior aratat, adica in legatura cu dreptul la indemnizatia de concediu intr-un cuantum nediminuat pentru zilele de concediu efectuate dupa momentul intrarii in vigoare a legii, mai precis dupa data de 3 iulie 2010. Pe aspectul supus analizei se impune a aminti faptul ca art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie reglementeaza trei reguli de baza, si anume: a) principiul respectarii proprietatii; b) privarea de proprietate in interes public si conditiile in care aceasta poate fi facuta; si c) controlul folosintei bunurilor. Cu privire la prima regula enuntata anterior trebuie analizat daca la data adoptarii Legii nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, reclamantii erau titularii unui drept de proprietate asupra unui bun in sensul Conventiei in ceea ce priveste indemnizatia cuvenita pentru zilele de concediu efectuate dupa data de 3 iulie 2010. In urma analizarii jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului nu s-a identificat vreo cauza in care instanta europeana sa fi stabilit ca "salariul" pentru o perioada viitoare (prin asimilare, si indemnizatia de concediu) reprezinta un "bun". Pe de alta parte, se retine faptul ca Legea nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, are aplicabilitate doar pentru viitor, respectiv doar in privinta salariilor la care vor avea dreptul categoriile de salariati vizati de acest act normativ dupa data de 3 iulie 2010 si care, in mod evident, vor deveni exigibile dupa aceasta data, stiut fiind faptul ca drepturile salariale devin scadente zi cu zi pe masura prestarii muncii in favoarea angajatorului. De altfel, in jurisprudenta instantei de la Strasbourg in care a fost analizata problema acordarii drepturilor salariale au fost stabilite unele principii, dupa cum se va preciza in continuare. In Hotararea din 19 aprilie 2007, pronuntata in Cauza Vilho Eskelinen contra Finlandei, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat urmatoarele:  "Conventia nu confera dreptul de a continua sa primesti un salariu intr-un anume cuantum [...]. O creanta poate fi considerata o valoare patrimoniala, in sensul articolului 1 din Protocolul nr. 1, daca are o baza suficienta in dreptul intern, de exemplu daca este confirmata prin jurisprudenta bine stabilita a instantelor de judecata." (paragraful 94 din hotarare). In Hotararea din 8 noiembrie 2005, pronuntata in Cauza Kechko contra Ucrainei, se precizeaza faptul ca:     "[...] este la latitudinea statului sa determine ce sume vor fi platite angajatilor sai din bugetul de stat. Statul poate introduce, suspenda sau anula plata unor asemenea sporuri, facand modificarile legislative necesare. Totusi, daca printr-o dispozitie legala in vigoare se stabileste plata unor sporuri si conditiile pentru aceasta au fost indeplinite, autoritatile nu pot, in mod deliberat, sa amane plata lor, atata vreme cat dispozitiile legale sunt in vigoare." (paragraful 23 din hotarare).
    Inalta Curte de Casatie si Justitie a mai retinut ca politica salariala a personalului bugetar este atributul exclusiv al statului, cuantumul drepturilor de natura salariala fiind indisolubil legat de nivelul resurselor bugetului din care acestea se achita, iar statul, prin legislativul sau, dispune de o larga latitudine, prin prisma Conventiei, de a stabili politica economica si sociala a tarii (Hotararea din 21 februarie 1986, pronuntata in Cauza James si altii impotriva Marii Britanii). De asemenea, "speranta legitima", invocata de reclamanti, a fost retinuta de aceeasi Curte europeana ca reprezentand un "bun", in sensul primei reguli a art.  1 din Protocolu nr. 1 la Conventie, in special atunci cand in favoarea particularilor a fost recunoscut printr-o hotarare judecatoreasca dreptul la o creanta suficient de bine determinata impotriva statului pentru a fi exigibila (Hotararea din 15 iunie 2010, pronuntata in Cauza Muresanu contra Romaniei) sau atunci cand, din cauza frecventelor modificari legislative, in special prin interventia Guvernului prin ordonante succesive, s-a cautat sa se contracareze masurile legislative dispuse de Parlament cu privire la anumite politici ale statului (in acest sens, a se vedea si: Hotararea nr. 7 din 21 iulie 2005, pronuntata in Cauza Strain si altii impotriva Romaniei; Hotararea din 1 decembrie 2005, pronuntata in Cauza Paduraru impotriva Romaniei; Hotararea din 20 iulie 2006, pronuntata in Cauza Radu impotriva Romaniei). Pe de alta parte, chiar daca s-ar considera ca reclamantii ar avea un "bun" in sensul Conventiei, se apreciaza ca ingerinta statului asupra bunului acestora este conforma celei de-a doua reguli statuate in art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia europeana a drepturilor omului. In analiza respectarii regulii anterior amintite se retine ca in astfel de cauze ingerinta statului nu este de tipul "privarii de proprietate" (a se vedea, spre exemplu, Hotararea din 2 februarie 2010, pronuntata in Cauza Aizpurua Ortiz si altii impotriva Spaniei). Curtea nu analizeaza situatia reducerii pensiilor sau salariilor ca si cum ingerinta ar fi o "privare de proprietate". In consecinta, lipsa despagubirii pentru ingerinta nu conduce, ex ipso, la incalcarea art.  1 al Protocolului nr. 1 aditional la Conventia europeana a drepturilor omului. In jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului se statueaza faptul ca statul se bucura de o larga marja de apreciere pentru a determina oportunitatea si intensitatea politicilor sale in acest domeniu. Curtea mai constata ca nu este rolul sau de a verifica in ce masura existau solutii legislative mai adecvate pentru atingerea obiectivului de interes public urmarit, cu exceptia situatiilor in care aprecierea autoritatilor este vadit lipsita de orice temei. (Hotararea din 8 decembrie 2009, pronuntata in Cauza Wieczorek contra Poloniei, paragraful 59; Hotararea din 19 decembrie 1989, pronuntata in Cauza Mellacher si altii contra Austriei, paragraful 53). Avand in vedere ca nu este vorba de o privare de proprietate, testul de proportionalitate nu poate consta, in principal si exclusiv, in verificarea acordarii de catre stat a unei despagubiri adecvate, ci se va analiza in concret in ce masura angajatul in sistemul public a fost lipsit in totalitate de salariu (Hotararea din 12 octombrie 2004, pronuntata in Cauza Kjartan Asmundsson contra Islandei, paragraful 39), functionarul si familia sa au fost lipsiti in totalitate de mijloace de subzistenta (Hotararea din 20 iunie 2002, pronuntata in Cauza Azinas contra Ciprului, paragraful 44) sau daca masura este discriminatorie (hotararea pronuntata in Cauza Kjartan Asmundsson contra Islandei, citata mai sus, paragraful 39). Privita prin prisma acestor principii, se apreciaza ca ingerinta statului este proportionala in raport cu interesele particulare afectate. In plus, conform instrumentului european aflat in discutie, ingerinta statului asupra "proprietatii" reclamantilor trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte principale: a) sa fie prevazuta de lege; b) sa fie justificata de un interes public; c) sa existe o proportionalitate a masurii cu situatia care a determinat-o.
    Astfel, art.  1 din Protocolul nr. 1 la Conventie cere ca ingerinta autoritatii publice in dreptul de proprietate asupra bunurilor sa fie legala. In acest sens se retine ca diminuarea cu 25% a cuantumului salariului/indemnizatiei/soldei este prevazuta in Legea nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ care contine prevederi suficient de clare, precise si accesibile pentru a fi considerat "lege" din perspectiva jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului. Cu privire la scopul ingerintei, masura diminuarii cu 25% a cuantumului salariului/indemnizatiei/soldei este justificata de un interes public ("utilitatea publica"), astfel cum rezulta din expunerea de motive a Legii nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, si din deciziile Curtii Constitutionale nr. 872/2010 si nr. 874/2010, respectiv de necesitatea de a reduce cheltuielile bugetare in contextul crizei economice mondiale. Cu privire la proportionalitatea situatiei care a determinat restrangerea, se apreciaza ca exista o legatura de proportionalitate intre mijloacele utilizate (reducerea cu 25% a cuantumului salariului/indemnizatiei/soldei) si scopul legitim urmarit (reducerea cheltuielilor bugetare/reechilibrarea bugetului de stat) si ca exista un echilibru echitabil intre cerintele de interes general ale colectivitatii si protectia drepturilor fundamentale ale individului. De altfel, preocuparea de a asigura un atare echilibru se reflecta in structura art.  1 din Protocolul nr. 1 in totalitate, asadar si in cea de a doua teza care trebuie coroborata cu principiul consacrat de prima. In special, trebuie sa existe un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul vizat de orice masura care priveaza o persoana (Hotararea din 20 noiembrie 1955, pronuntata in Cauza Pressos Compania Naviera - S.A. si altii impotriva Belgiei).
     Pentru a determina daca masura litigioasa respecta justul echilibru necesar si, in special, daca nu obliga reclamantii sa suporte o sarcina disproportionata trebuie sa se ia in considerare modalitatile de compensare prevazute de legislatia nationala. In aceasta privinta, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat deja ca fara plata unei sume rezonabile in raport cu valoarea bunului privarea de proprietate constituie, in mod normal, o atingere excesiva si ca lipsa totala a despagubirilor nu poate fi justificata in domeniul art.  1 din Protocolul nr. 1 decat in imprejurari exceptionale (Cauza Sfintele manastiri impotriva Greciei din 9 decembrie 1994; Cauza Ex-regele Greciei si altii impotriva Greciei, Cererea nr. 25.701/1994; Hotararea din 22 iunie 2004, pronuntata in Cauza Broniowski impotriva Poloniei). In caz contrar, dupa cum s-a pronuntat deja Curtea Europeana a Drepturilor Omului, daca o reforma radicala a sistemului politic si economic al unei tari sau situatia sa financiara poate justifica, in principiu, limitari drastice ale despagubirilor, atare circumstante nu pot fi formulate in detrimentul principiilor fundamentale care decurg din Conventie, cum ar fi principiul legalitatii si cel al autoritatii si efectivitatii puterii judecatoresti (Cauza Broniowski, citata anterior). Cu atat mai mult, absenta totala a despagubirilor nu se poate justifica nici macar in context exceptional, in prezenta unei atingeri aduse principiilor fundamentale consacrate prin Conventie (Cauza Strain si altii impotriva Romaniei).
   Inalta Curte de Casatie si Justitie a retinut ca masura legislativa criticata este aplicata in mod nediscriminatoriu, in sensul ca reducerea de 25% este incidenta tuturor categoriilor de personal bugetar in acelasi cuantum si mod. Ca atare, se considera ca prin masurile dispuse prin art.  1 din Legea nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aduce atingere vreunui principiu fundamental consacrat prin Conventie (cum sunt nediscriminarea sau preeminenta dreptului). In cauza de fata, in raport cu modul de constituire a indemnizatiei de concediu, nu se poate aprecia ca reclamantii detineau un "bun", in sensul art.  1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia europeana a drepturilor omului, cu privire la o indemnizatie de concediu intr-un cuantum nediminuat. In concluzie, intrucat dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, cuantumul brut al salariului a fost afectat de o reducere de 25%, in acelasi mod si indemnizatia de concediu cuvenita personalului didactic si didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar de stat pentru concediul efectuat dupa aceasta data (3 iulie 2010) se impune a fi diminuata proportional, ca urmare a faptului ca se calculeaza in raport cu media zilnica a veniturilor din fiecare luna in care se efectueaza concediul.
      Dreptul la un proces echitabil, garantat de art.  6.1 din Conventia europeana a drepturilor omului si libertatilor fundamentale, include, printre altele, dreptul partilor de a prezenta observatiile pe care le considera pertinente pentru cauza lor. Intrucat Conventia nu are drept scop garantarea unor drepturi teoretice sau iluzorii, ci drepturi concrete si efective (hotararea Artico impotriva Italiei, din 13 mai 1980, seria A, nr. 37, p. 16, paragraful 33), acest drept nu poate fi considerat efectiv decat daca aceste observatii sunt in mod real "ascultate", adica in mod corect examinate de catre instanta sesizata. Altfel spus, art.  6 implica mai ales in sarcina "instantei" obligatia de proba ale partilor, cel putin pentru a le aprecia pertinenta (hotararea Perez impotriva Frantei (MC), cererea nr. 47.287/99, paragraful 80 si hotararea Van der Hurk impotriva Olandei, din 19 aprilie 1994, seria A, nr. 288, p. 19, paragraful 59).
      Obligatia pe care o impune art.  6 paragraful 1 instantelor nationale de a-si motiva deciziile nu presupune existenta unui raspuns detaliat la fiecare argument (hotararea Perez, paragraful 81; hotararea Van der Hurk, paragraful 61; hotararea Ruiz Torija, paragraful 29; a se vedea, de asemenea, decizia Jahnke si Lenoble impotriva Frantei, cererea nr. 40.490/98).
      Pentru aceste considerente, insusindu-si si argumentele primei instante, Curtea, in baza art.  312 din Codul de procedura civila, va respinge recursul, ca nefondat.

14
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Indemnizatii

Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014
Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009