InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Buzau

CIVIL. DIZOLVARE C.A.R

(Sentinta civila nr. din data de 03.04.2009 pronuntata de Judecatoria Buzau)

Domeniu Cereri | Dosare Judecatoria Buzau | Jurisprudenta Judecatoria Buzau

   
     
     Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante, petenta UNIUNEA JUDETEANA A CASELOR DE AJUTOR RECIPROC a solicitat sa se dispuna dizolvarea Casei de Ajutor Reciproc LUCIS.
     In motivare,  petenta a aratat ca, in fapt, Casa de ajutor Reciproc Lucis s-a constituit in baza sentintei civile pronuntata de catre Tribunalul Buzau, avand ca obiect de activitate intrajutorarea membrilor prin acordarea de imprumuturi cu dobanda, care sa se intoarca la fondul social al membrilor, dupa deducerea cheltuielilor statutare.
     Petenta a invederat ca nu mai poate pune in aplicare prevederile art. 4 alin.1 din Legea nr. 122/1996, intrucat CAR LUCIS nu a mai depus situatii financiare anuale din anul 1999, iar potrivit art. 66 din OG nr. 28/2005, nu mai poate desfasura activitati de creditare, intrucat nu s-a inregistrat in Registrul de evidenta CAR al Bancii Nationale a Romaniei.
     A solicitat desemnarea d-nei CV in calitate de lichidator.
     In drept, cererea a fost intemeiata pe dispozitiile OG nr. 26/2000.
     In dovedirea celor sustinute, a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri, sens in care a depus, in copie, sentinta civila pronuntata de catre Tribunalul Buzau in dosarul, statutul Casei de Ajutor Reciproc Lucis, incheierea de autentificare, act constitutiv.
     La termenul din data de 08.04.2008, petenta a depus precizari la actiunea introductiva, mentionand ca temeiul juridic al cererii este art. 54 lit. a din OG nr. 26/2000, motivat de faptul ca nu a mai depus situatiile financiare din anul 1999.
     A atasat cererii adresa eliberata de Ministerul Economiei si Finantelor - Directia de reglementari contabile, Borderou cu Casele de Ajutor reciproc care solicita inscrierea la BNR, bilant contabil pe anul 1999 al CAR Lucis, lista CAR-uri care nu au depus situatii financiare anuale la 31.12.2006 eliberata de Directia Generala a Finantelor Publice Buzau.
     Actiunea a fost timbrata cu taxa judiciara de timbru de 8  lei conform art.13  din Legea nr. 146/1997 si s-a aplicat timbru judiciar de 0,3 lei, potrivit art. 3 alin.1 din OG nr.32/1995.
     In baza art. 167 alin.1 C.proc.civ., instanta a incuviintat proba cu inscrisurile existente la dosar, apreciind ca acestea sunt pertinente, concludente si utile dezlegarii pricinii.
     La solicitarea instantei, Directia Generala a Finantelor Publice a comunicat cu adresa ca CAR Lucis nu figureaza in evidente cu situatii financiare depuse, iar Banca Nationala a Romaniei - Directia de Reglementare si Autorizare prin  adresa a informat instanta ca aceasta entitate nu a depus documentatia legala in termenul prevazut de art. 61 din OG nr. 28/2006, motiv pentru care nu a fost inclusa in lista intocmita de aceasta institutie.
Analizand materialul probator administrat in cauza, instanta retine:
Prin sentinta civila pronuntata de catre Tribunalul Buzau in dosarul s-a dispus inregistrarea ca persoana juridica a CAR Lucis.
Din statutul CAR Lucis reiese ca aceasta este o asociatie obsteasca, fara scop lucrativ, creata pe baza liberului consimtamant si vointei de asociere a salariatilor si a fostilor salariati, avand ca scop dezvoltarea legaturilor de solidaritate, sprijin si intrajutorare materiala a membrilor sai prin acordarea de imprumuturi.
Fiind o persoana fara scop lucrativ, activitatea sa intra sub incidenta Legii nr. 122/1996, dar si a OG nr. 26/2000 (art. 3 din legea nr. 122/1996 care stipuleaza: Casele de ajutor reciproc ale salariatilor si uniunile acestora se constituie, se organizeaza si functioneaza ca persoane juridice potrivit dispozitiilor prezentei legi, precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare), motiv pentru care instanta va analiza existenta cauzelor de dizolvare de drept prin raportare la dispozitiile celor doua acte normative anterior mentionate.
     Dizolvarea reprezinta acel mod de incetare a persoanei juridice aplicabil in cazurile prevazute de lege si care presupune lichidarea.
     Dizolvarea de drept intervine in conditiile art. 54 alin.1 lit.a raportat la art. 55 alin1 care enumera cauzele de dizolvare de drept:   a) implinirea duratei pentru care a fost constituita;    b) realizarea sau, dupa caz, imposibilitatea realizarii scopului pentru care a fost constituita, daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;    c) imposibilitatea constituirii adunarii generale sau a consiliului director in conformitate cu statutul asociatiei, daca aceasta situatie dureaza mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea generala sau, dupa caz, consiliul director trebuia sa se constituie;    d) reducerea numarului de asociati sub limita fixata de lege, daca acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.
     Din actele existente la dosar, rezulta ca CAR Lucis nu a depus situatiile financiare cel putin din anul 2006 (lista CAR-uri care nu au depus situatii financiare anuale la 31.12.2006 eliberata de Directia Generala a Finantelor Publice, adresa eliberata de Directia Generala a Finantelor Publice).
     In acelasi sens, instanta constata ca, in acord cu prevederile art. 57 din OG nr. 28/2006, privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, casele de ajutor reciproc pot desfasura activitate de creditare, in conformitate cu prevederile legii speciale aplicabile acestora si ale acestui act normativ, cu respectarea urmatoarelor conditii:    a) inscrierea in Registrul de evidenta tinut la Banca Nationala a Romaniei;    b) pastrarea modului de organizare, functionare si asociere potrivit prevederilor legii speciale care le reglementeaza activitatea;    c) limitarea activitatii de creditare conform prevederilor legii speciale care le reglementeaza activitatea;    d) limitarea surselor de finantare potrivit legilor speciale care le reglementeaza activitatea.
     Potrivit art. 61 din aceeasi ordonanta, caselor de ajutor reciproc le revenea obligatia ca, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, sa depuna  o declaratie insotita de documentele prevazute de lege, in vederea intocmirii unei liste privind entitatile autorizate in materie de catre Banca Nationala a Romanei, sub sanctiunea prevazuta de art. 62 alin.3: interzicerea desfasurarii de creditare.
     Din adresele inaintate de BNR reiese ca CAR Lucis nu a remis la Banca Nationala a Romaniei, in termenul legal declaratia prevazuta de art. 61 alin.1 din OG nr. 26/2008, nefigurand printre casele de ajutor reciproc care au solicitat autorizarea, motiv pentru care nu a fost inscrisa in Lista entitatilor care fac obiectul inscrierii in registre, conform art. 62 alin.1.
     Instanta apreciaza ca, in aceste imprejurari, in raport de scopul stabilit prin statut, Casa de Ajutor Reciproc LUCIS se afla in imposibilitatea de a-si realiza scopul propus, intrand sub incidenta art. 55 alin.1 lit.b din OG nr. 26/2000, privind dizolvarea de drept.
     In ceea ce priveste dreptul petentei de a solicita lichidarea CAR Lucis, instanta constata ca aceasta este indrituita sa initieze un asemenea demers. Art.4 1 din Legea nr. 122/1996, dupa ce in alineatul 1 statueaza ca Uniunea Nationala si uniunile teritoriale supravegheaza activitatea caselor de ajutor reciproc ale salariatilor, in alineatul 3 dispune ca  Uniunea Nationala poate initia procedura de dizolvare a caselor de ajutor reciproc ale salariatilor sau a uniunilor teritoriale, in conditiile legii. La o prima vedere s-ar putea sustine ca legea limiteaza dreptul de a solicita dizolvarea doar la dreptul Uniunii Nationale. Acest text legal trebuie insa coroborat cu prevederile art. 55 alin. 2 din OG nr. 26/2000 cu care se intregesc prevederile Legii nr. 122/1996, care statueaza: constatarea dizolvarii se realizeaza prin hotararea judecatoriei in a carei circumscriptie se afla sediul asociatiei, la cererea oricarei persoane interesate.
     Interesul petentei este evident, atat timp cat legea ii confera dreptul de a supraveghea activitatea desfasurata de Casele de Ajutor Reciproc din sfera sa teritoriala, luand in considerare ca figurarea doar in scripte a unor astfel de persoane juridice care nu ar mai exista in realitate s-ar repercuta chiar asupra activitatii desfasurate de uniunea teritoriala, ingreunand-o.
     In lumina considerentelor ce preced, instanta urmeaza sa admita cererea formulata de petenta Uniunea Judeteana a Caselor de Ajutor Reciproc si sa constatate dizolvarea de drept a Casei de Ajutor Reciproc Lucis.
     In baza art. 61 din OG nr. 26/2000, instanta va numi in calitate de lichidator pe d-na CV, numar matricol .....

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007