Fond funciar. Admisibilitatea cererii adresate direct instantei vizand obligarea celor doua comisii (locala si judeteana) de a emite actele de reconst
(Sentinta civila nr. 689 din data de 04.06.2008 pronuntata de Judecatoria Horezu)Dosar nr. 458/241/2008
JUDECATORIA HOREZU JUDETUL VALCEA
SENTINTA CIVILA Nr. 689 din 4 iunie 2008
Fund funciar. Admisibilitatea cererii adresate direct instantei vizand obligarea celor doua comisii (locala si judeteana) de a emite actele de reconstituire a dreptului de proprietate.
I N S T A N T A :
Deliberand constata urmatoarele :
Prin cererea inregistrata la data de 4.03.2008, sub nr.dosar 458/241/2008, reclamanta F.C. a chemat in judecata pe paratii COMISIA LOCALA DE APLICARE A LEGILOR FONDULUI FUNCIAR BARBATESTI, COMISIA JUDETEANA PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE ASUPRA TERENURILOR VALCEA si D.V., solicitand instantei ca, prin hotararea ce se va pronunta in cauza, sa se dispuna obligarea Comisiei Locale Barbatesti sa intocmeasca si sa inainteze Comisiei Judetene Valcea documentatia necesara validarii in natura a reclamantei pentru suprafata de teren agricol de 1900 m.p, situata in punctul Trupul Muscel si obligarea paratei Comisia Judeteana Valcea sa procedeze la validarea in natura a reclamantei pentru terenul de mai sus, precum si obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare, reclamanta a aratat ca prin procesul verbal din anul 1948, autorii sai au fost deposedati in mod abuziv de intreaga avere, fiindu-le preluata suprafata totala de 66,50 ha, din care face parte si terenul din Trupul Muscel, cat si constructiile, inventarul viu, inventarul agricol, mobilier, etc.
Mai arata reclamanta ca, dupa aparitia legilor fondului funciar, a depus cereri pentru reconstituirea dreptului de proprietate dar fara rezultat, si nici pana la aceasta data nu s-a inaintat documentatia pentru a fi validata, fiind incunostiintata ca daca terenul nu este ocupat de constructii, nu i se pot acorda despagubiri.
Mai arata ca paratul D.V. si-a luat terenul sau de la Cazanesti, in schimbul caruia primise terenul ce face obiectul cauzei de fata.
In drept, au fost invocate dispozitiile legilor in material fondului funciar.
Cererea este scutita de plata taxelor judiciare de timbru, potrivit prevederilor art.42 din Legea nr.1/2000, cu modificarile ulterioare.
Pentru dovada, reclamanta a atasat la dosar, in xerocopie, adeverinta nr.2894/13.12.1997 eliberata de Primaria Comunei Barbatesti (fila 3), procesul verbal din 6 martie 1949 intocmit de Directia Gospodariilor Agricole de Stat si Formularul pentru evaluarea si inventarierea patrimoniului - Tabelul I privind suprafata totala de 66,50 ha (fila 4), acte de stare civila, respectiv certificat de casatorie privind pe F.I.D. si D.C., certificat de nastere privind pe D.C., certificat de adoptie privind pe N.C., certificat de deces privind pe N.I., (filele 5-8), buletin de identitate privind pe F.C. (fila 10), adresa nr.503/11 aprilie 2005 a Institutiei Prefectului Judetului Valcea catre S.Gh. (fila 9), fisa de recensamant agricol din anul 1941 - anexa la lista de gospodarie nr.70 (fila 12), cererile de restituire adresate de reclamanta Primarului Comunei Barbatesti la data de 16.10.2003 (fila 13) si la data de 22.12.2007 inregistrata sub nr.14 (fila 14), adeverinta nr.2894/13.12.1997 eliberata de Primaria Comunei Barbatesti (fila 15), adresa nr.6736/11.12.2003 a Primariei Comunei Barbatesti catre Prefectura Judetului Valcea (filele 16-17) si sentinta civila nr.1159/5.12.2005 a Judecatoriei Horezu (filele 70-72), a solicitat proba testimoniala si proba cu expertiza tehnica judiciara pentru identificarea terenului folosit de parat.
La data de 2.04.2008, paratul D.V. a formulat intampinare (filele 28-29), solicitand respingerea actiunii ca neintemeiata, cu obligarea reclamantei la plata cheltuielilor de judecata, pentru considerentul ca imobilul in litigiu a fost dobandit de autorul sau, V.I., prin actul de schimb incheiat cu Statul Roman, prin Ministerul Agriculturii, la data de 4.11.1953, act care constituie titlul sau si care nu a fost desfiintat. S-a aratat ca, pentru terenul primit in schimb, autorului sau i-a fost preluata o suprafata echivalenta, in zona Platformei USG Govora. Terenul a fost transmis de V.I. prin partajul-testament din 20.01.1955 nepotilor de fiu (V.Gh., decedat pe front) respectiv E., T. si I.V., aceasta din urma casatorita cu D.V., paratul in cauza si, avand in vedere ca terenul litigios a fost stapanit de el si de autorul sau, vreme de peste 30 de ani, chiar daca s-ar considera ca titlul sau (actul de schimb) nu ar fi valabil, in cauza opereaza conditiile dobandirii dreptului de proprietate prin uzucapiune, reglementate de dispozitiile art.1837-1890 Cod civil, inclusiv institutia jonctiunii posesiilor - de care intelege sa se prevaleze, fata de prevederile art.1860 Cod civil.
In aparare, paratul a solicitat, la randul sau, proba cu inscrisuri (sens in care a atasat la dosar, in xerocopie, adeverinta de rol agricol nr.2955/19.05.2008 - fila 64, Testamentul-partaj din 29.01.1955 -filele 65-66- si decizia civila nr.707/5.09.1996 pronuntata de Tribunalul Valcea in dosarul nr.2358/1996 -filele 68-69) si proba testimoniala, aratand ca, in aprecierea sa, proba cu expertiza tehnica solicitata de reclamanta nu este utila solutionarii cauzei, neexistand probleme legate de identificarea terenului.
Cele doua comisii parate nu au formulat intampinare.
La termenul din 23.04.2008, paratul a invocat, prin aparatorul sau, inadmisibilitatea actiunii - ca o chestiune prealabila, fata de imprejurarea ca reclamanta nu a urmat procedura reglementata de legile fondului funciar, modul de rezolvare a cererii de reconstituire fiind atributul exclusiv al comisiilor (locala si judeteana), ultima avand si atributii administrativ-jurisdictionale, fiindu-i recunoscuta competenta sa se pronunte asupra plangerilor formulate de cei nemultumiti de solutiile propuse de comisia locala).
In concluziile sale, asupra chestiunii de drept ridicata de parat, reclamanta - prin aparator a solicitat sa se retina ca ea a depus toate diligentele pentru urmarea procedurii de reconstituire a dreptului de proprietate, asa cum rezulta si din hotararile judecatoresti, atasate la dosar, insa comisiile nu i-au solutionat cererile.
Prin incheierea de la aceeasi data, instanta a respins apararea paratului privind inadmisibilitatea actiunii, ridicata ca o chestiune prealabila, dispunand continuarea judecatii.
Probele solicitate de parti (proba testimoniala, proba cu interogatoriul paratului si proba cu inscrisuri) au fost incuviintate, in cauza fiind audiata martora C.E. (fila 67) la propunerea paratului si insusita de reclamanta. Partile nu s-au prezentat, personal, pentru administrarea probei cu interogatoriu. Expertiza tehnica solicitata de reclamanta a fost apreciata ca neavand utilitate in cauza, fata de imprejurarea ca - in raport de obiectul actiunii - problemele ridicate tin de aplicarea si interpretarea legii, iar paratul persoana fizica a fost chemat in proces pentru ca hotararea sa-i devina opozabila si pentru a i se acorda posibilitatea de a-si dovedi dreptul sau asupra terenului pretins de reclamanta.
Analizand cauza, in coroborarea probelor, instanta retine urmatoarele :
Asupra problemei de drept ridicata de parat, ca o chestiune prealabila, nu se poate pune problema inadmisibilitatii cererii, asa cum s-a retinut si prin incheierea din 23.04.2008, ale carei considerente se vor relua, dezvoltat, in continuare.
In conditiile in care reclamanta a dovedit imprejurarea ca s-a adresat comisiei locale, solicitand reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor preluate de la autorii sai in anul 1949, printre care si cel in litigiu, facand dovada actului de preluare si a calitatii sale de mostenitoare a fostilor proprietari, iar cererea sa nu a fost solutionata nici dupa ce Hotararea Comisiei Judetene privind acordarea de despagubiri a fost anulata prin sentinta civila nr. 1159/5.12.2005 a Judecatoriei Horezu, este de neconceput ca reclamantei sa nu i se recunoasca posibilitatea de a sesiza instanta de judecata pentru ca aceasta, in functie de probe, sa stabileasca asupra dreptului sau cu caracter civil, respectiv daca este sau nu indreptatita la restituirea terenurilor preluate, si sa dispuna in consecinta: adica, in cazul probarii pretentiilor sale (a indreptatirii sale la masurile reparatorii in natura, prin retrocedarea terenurilor ), sa impuna autoritatilor abilitate de lege indeplinirea tuturor obligatiilor si efectuarea tuturor acelor acte si operatiuni prevazute in competenta fiecareia (art. 5 si 6 din H.G 890/2005) in vederea recunoasterii dreptului.
Aceasta nu inseamna catusi de putin incalcarea de catre instanta a atributiilor celor doua comisii si nici depasirea limitelor puterii judecatoresti, cata vreme obiectul sesizarii vizeaza obligarea acestor comisii la emiterea actelor si indeplinirea operatiunilor prevazute in procedura legilor reparatorii.
Fireste insa, ca, dezlegand pricina, instanta stabileste in primul rand existenta ori inexistenta dreptului, adica indreptatirea reclamantei la restituirea terenului, concomitent cu analiza modalitatii in care cererea reclamantei a fost solutionata de catre comisie si, din aceasta perspectiva, obligatia ce urmeaza a o fixa celor doua comisii nu mai poate fi una generala, de a rezolva, in orice mod vor crede de cuviinta, cererea reclamantei, ci constatand indreptatirea pe fond a solicitantului, va impune, desigur, solutionarea favorabila a cererii si modalitatea in care aceasta masura urmeaza a se concretiza (retrocedarea in natura pe vechiul amplasament, ori pe un alt amplasament, ori prin acordare de despagubiri).
Aceasta solutie se impune tocmai pentru a se evita necesitatea unui nou proces, in cazul in care comisiile vor adopta o alta solutie decat aceea la care reclamanta este indreptatita; refuzul instantei de a se pronunta direct asupra fondului dreptului si a impune masurile in consecinta, in conditiile in care se reclama tocmai pasivitatea ori activitatea defectuoasa a comisiilor (care nu au solutionat cererile, ori le-au solutionat in mod gresit), inseamna a supune pe reclamanta la o procedura excesiva, expunand-o din nou riscului de a nu i se recunoaste si dea nu-si putea realiza dreptul sau.
Jurisprudenta interna a devenit receptiva la acest principiu - cuprins in conceptul larg al dreptului la un proces echitabil, garantat de art.6 din Conventia Europeana asupra Drepturilor Omului - dupa sanctionarea statului roman de catre Curtea Europeana de la Strasbourg pentru desele incalcari constatate ale acestui articol, astfel ca a abdica acum de la el ar insemna, pe langa repetarea incalcarii, un regretabil regres in evolutia gandirii si practicii juridice, in sens larg.
A considera ca reclamanta si-ar justifica interesul si calitatea numai daca a fost validata, reprezinta un non-sens, cata vreme ceea ce se contesta este tocmai refuzul validarii in natura, cu atat mai mult cu cat, in speta, hotararea initiala de validare pe despagubiri fusese desfiintata prin hotarare irevocabila.
Actiunea este, prin urmare, admisibila.
Pe fond, actiunea reclamantei este intemeiata.
Prin inscrisurile atasate la dosarul cauzei (filele 3-17, 68-72), precum si prin depozitia martorei audiate (fila 67), reclamanta a dovedit ca terenul din Trupul Muscel, in suprafata totala de 3 ha, a fost preluat, alaturi de restul averii mobile si imobile, de la autorii sai care au fost deportati in anul 1949 si a fost solicitat de reclamanta in baza legilor fondului funciar nr.169/1997 si nr.1/2000, fiind validata pe anexa nr.39 - pentru despagubiri - prin Hotararea Comisiei Judetene Valcea nr.1482/26.02.2004.
Din analiza referatului intocmit la 11.12.2003 de comisia locala, cu propunere de validare pe despagubiri (filele 16-17), rezulta ca, din totalul suprafetei de 33 223 mp. preluata si solicitata de reclamanta spre restituire, identificata in punctul Trupul Muscel, s-a emis Ordin de restituire numai pentru 4594 m.p., pentru restul terenurilor - printre care si cel aflat in litigiu - fiind propusa validarea reclamantei pe despagubiri. Aceasta hotarare, insa, (cea prin care reclamanta a fost validata pentru despagubiri) a fost anulata - prin hotarare judecatoreasca irevocabila, respectiv sentinta civila nr.1159/2005 a Judecatoriei Horezu.
Actul de preluare in proprietatea statului a intregii averi mobiliare si imobiliare a reprezentat un act abuziv , raportat la prevederile Constitutiei Romaniei din anul 1948 si la principiile proclamate in Declaratia Universala a Drepturilor Omului adoptata de Organizatia Natiunilor Unite in anul 1948 (organizatie din care facea parte si Romania), documente fundamentale prin care se recunoscuse protectia proprietatii private.
Este de observat ca actul de preluare nici nu face referire la vreun act normativ pe baza caruia s-a preluat proprietatea, singura mentiune fiind cea referitoare la "definitivarea reformei agrare", ceea ce face sa se presupuna ca este vorba despre Legea nr.187 din anul 1945 privind infaptuirea reformei agrare si de Decretul nr. 83/1949, emis in aplicarea acestei legi. Prin art. 7 din Decretul nr. 83/1949, se prevedea ca bunurile expropriate trec imediat, pe deplin, si fara nici o despagubire in proprietatea statului. Asadar, aceste acte normative au permis o privare de proprietate a fostilor proprietari, considerati chiaburi si elemente ostile ale fostului regim, fara o justa si prealabila despagubire, ceea ce echivala cu o expropriere de fapt , cu incalcarea principiului proportionalitatii intre scopul urmarit si efectele privarii de proprietate, aspect asupra caruia Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat in cauza Brumarescu vs. Romania, in sensul existentei incalcarii articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie in masura in care autoritatile romane nu au inlaturat, prin legislatia adoptata dupa anul 1990, consecintele privarii de proprietate .
Statul Roman nu a realizat, prin actul de preluare din anul 1949, o trecere valabila in proprietatea sa asupra bunurilor preluate si cu atat mai putin nu putea dispune, astfel, de aceste bunuri, prin atribuirea lor in favoarea unor terte persoane, cum s-a intamplat prin atribuirea terenului litigios catre autorul paratului, V.I., in schimbul unei alte suprafete preluate de la aceasta. In alti termeni, statul a dispus, prin schimbul efectuat, de un bun proprietatea altei persoane, interpretarea regulilor prescrise de art. 1407 cod civil conducand la concluzia nulitatii schimbului aspra lucrului altuia.
Fiind vorba despre un teren ce face obiectul unor legi reparatorii in materia restituirii proprietatilor, este de observat ca aceste legi , cu exceptia legii nr. 10/2001, nu instituie nici o derogare prin care sa fie ocrotit tertul dobanditor de buna credinta al unui teren preluat abuziv de la fostii proprietari. Singurele exceptii de la regula restituirii proprietatii pe vechiul amplasament sunt cele mentionate in cuprinsul art. 4 alin.1. din L. nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Titlul VI, art. 1 punctul 4 din Legea nr. 247/2005, referitoare la terenurile ocupate de constructii, instalatii, amenajari si investitii de interes public, precum si cele referitoare la situatia in care terenurile fostilor proprietari deposedati au fost atribuite legal, in conformitate cu legile fondului funciar, altor persoane (au fost emise titluri sau alte acte de reconstituire in acord cu prevederile legilor in materia fondului funciar - art. II din L. nr. 169/1997, modificat prin Legea nr. 247/2005 si art. 2 din Legea nr. 1/2000 cu modificarile ulterioare).
Terenul stapanit de paratul D.V. nu se afla in nici una din cele doua situatii, prin urmare un astfel de teren trebuia restituit in natura reclamantei, care a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate, in temeiul legilor fondului funciar. Asa cum rezulta din depozitia de martor (fila 61) terenul pe care l-a stapanit paratul si autorul sau provine de la autorii reclamantei, autorul paratului fiind improprietarit pe terenul de la N.I..
Din interpretarea art.6 al.21 (in forma actuala, acest text inlocuieste vechiul text al art.61), teza finala din Legea 1/2000, atunci cand doua persoane diferite au interese legitime concurente asupra aceluiasi imobil, cei care vor fi despagubiti sunt acele persoane ce au fost improprietarite cu terenurile preluate abuziv de la fostii proprietari, in perioada 1945-1990, ceea ce inseamna ca au prioritate la restituirea in natura primii proprietari,deposedati abuziv, iar nu invers, asa cum au procedat cele doua Comisii prin acordarea de despagubiri reclamantei.
Cum, prin hotararea judecatoreasca anterioara, irevocabila, instanta a anulat hotararea Comisiei Judetene , prin care reclamanta fusese validata pentru despagubiri , nu se mai impun alte precizari cu privire la nelegalitatea masurii de acordare a despagubirilor, acest aspect intrand in puterea lucrului judecat. Este adevarat ca paratului D.V. nu ii este opozabila aceasta hotarare, neexistand in privinta sa autoritatea de lucru judecat, insa aceeasi hotarare are aceasta autoritate fata de cele doua comisii, parti in procesul anterior, in privinta obligatiilor ce le revin pentru restituirea in natura a terenurilor solicitate de reclamanta. Inopozabilitatea hotararii creeaza paratului posibilitatea formularii apararii sale, ceea ce a si facut in cauza de fata, invocand valabilitatea titlului sau, cu precizarea ca, in cadrul procesului de fata, raporturile litigioase sunt stabilite in primul rand si in principal intre reclamanta si cele doua comisii, paratul persoana fizica fiind chemat in proces pentru opozabilitatea hotararii si pentru a i se acorda posibilitatea sa-si sustina si sa-si probeze valabilitatea titlului sau, nefiind formulat un petit distinct in revendicarea terenului de catre reclamanta de la acest parat.
Este de observat totusi ca nici titlul paratului, reprezentat de actul de schimb din anul 1953 si de actul de partaj din anul 1955 nu este opozabil reclamantei.
Obtinerea validarii in natura si a Ordinului de restituire asupra terenului preluat abuziv de la autori constituie o obligatie pe care reclamanta o pretinde din partea autoritatilor statului, un comportament conform prevederilor art. 5, 6 din HG 890/2005, art.116 din Legea 18/1991 republicata, in conditiile in care ordinul de restituire nu este decat un instrument juridic prin care Statul recunoaste preluarea abuziva si decide - prin autoritatea prefectului - restituirea bunului preluat; el este opozabil in primul rand statului (daca, in viitor, acesta ar tagadui legalitatea restituirii), in timp ce posesorul terenului este liber sa intrebuinteze orice aparare considera.
Analizata distinct, apararea paratului prin invocarea prescriptiei achizitive nu este eficienta, intrucat posesia exercitata de parat nu are, in realitate, un caracter util, apt sa conduca la dobandirea proprietatii prin prescriptie achizitiva.
Pentru ca prescriptia sa poata conduce la dobandirea proprietatii, legea cere indeplinirea cumulativa a conditiilor la care se refera art.1846 - 1862 cod. civil.
Situatia premisa, de la care intotdeauna se porneste analiza dobandirii dreptului de proprietate prin prescriptie, este aceea ca proprietarul terenului sa fi ramas in pasivitate imputabila, lasand posesorului stapanirea lucrului sau pe tot timpul cerut pentru a prescrie. Pasivitatea imputabila a fostului proprietar nu poate fi analizata decat in contextul istoric legislativ concret in care paratul a exercitat posesia. Fiind deposedat de catre autoritatile statului, in aplicarea unor legi edictate expres impotriva fostilor mosieri sau chiaburi, este indeobste cunoscut ca un astfel de proprietar nu ar fi putut contesta cu succes masura preluarii proprietatii si cu atat mai putin nu ar fi avut castig de cauza in situatia in care ar fi revendicat terenul de la posesor, pentru a intrerupe prescriptia.
Efect intreruptiv de prescriptie, in sensul legii, nu putea avea decat o actiune in justitie admisa, sansa pe care fostul proprietar nu a avut-o niciodata.
Prin urmare, nu se poate reprosa acestuia ca nu a revendicat terenul si ca l-a lasat posesorului care l-a stapanit vreme de peste 30 de ani.
Institutia prescriptiei achizitive nu poate fi analizata unilateral , exclusiv din perspectiva posesorului, fara o analiza implicita si din perspectiva fostului proprietar, oricat posesorul ar dovedi, in privinta sa, indeplinirea conditiilor referitoare la caracterul continuu, public, neintrerupt si sub nume de proprietar, caci posesia sa nu este utila tocmai datorita existentei unei cauze absolut obiective care l-a impiedicat pe fostul proprietar sa revendice.
Daca s-ar accepta opinia contrara, cea exprimata de parat, s-ar ajunge usor la concluzia ca asupra tuturor terenurilor preluate abuziv ar putea fi invocata prescriptia achizitiva, ceea ce ar lipsi de sens tot efortul legislativ in materia legilor reparatorii de restituire a proprietatii preluate abuziv.
Este de observat ca , prin Decizia nr. IV /16.01.2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie, pronuntandu-se asupra recursului in interesul legii, a transat numai problema de drept referitoare la caracterul intreruptiv de prescriptie al celor doua legi, nr. 58 si 59 din 1974, stabilind ca aceste doua legi nu au intrerupt prescriptia achizitiva. Nu s-a exprimat, nici in considerente si nici in dispozitivul deciziei, ideea ca fostii proprietari deposedati ar fi putut sa revendice, pe toata aceasta perioada, bunurile ce li s-au preluat abuziv. Prin urmare, Decizia Inaltei Curti nu a transat nici o chestiune de drept referitoare la premisa analizei prescriptiei achizitive - aceea a pasivitatii imputabile a fostului proprietar. Deci, Decizia amintita, este aplicabila altor situatii litigioase, unde nu se urmareste a se stabili decat daca cele doua legi au intrerupt sau nu prescriptia, or in speta, prescriptia nici nu a inceput vreodata sa curga, anterior anului 1974, tot datorita inexistentei premisei .
Celalalt argument expus in sustinerea exceptiei prescriptiei - cel referitor la faptul ca paratul, posesor de buna credinta, nu a cunoscut viciile actului sau - este strain de insasi natura apararii, intrucat codul civil reglementeaza distinct situatia prescriptiei fondate pe un just titlu, reducand de la 30 de ani, la 10 sau 20 de ani durata ceruta pentru a prescrie (art. 1895 - 1899 cod civil), dispozitii pe care paratul nu le-a invocat, alegandu-le pe cele generale, referitoare la prescriptia de 30 de ani, prev. de art. 1846 si urm. cod civil. Cele doua categorii de prescriptii reprezinta institutii juridice distincte, cu conditii si efecte diferite si ele nu pot fi confundate si nici combinate.
Pe de alta parte, existenta unui titlu pe care paratul il invoca exclude, de plano, prescriptia achizitiva, care presupune (in varianta prescriptiei obisnuite, de 30 de ani) tocmai inexistenta oricarui titlu, caci de aceea prescriptia este un mod originar de dobandire a proprietatii, asa cum este prevazut de art. 645 c.civil
Pentru toate aceste argumente, exceptia invocata urmeaza a fi respinsa.
Fata de cele expuse, vazand si dispozitiile art. 274, 277 c.pr.civ.,
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE : Respinge exceptia prescriptiei achizitive invocata de paratul D.V..
Admite cererea formulata de reclamanta F.C., in contradictoriu cu paratii COMISIA LOCALA DE APLICARE A LEGILOR FONDULUI FUNCIAR BARBATESTI, COMISIA JUDETEANA PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE ASUPRA TERENURILOR VALCEA si D.V..
Obliga pe parata Comisia Locala Barbatesti sa intocmeasca si sa inainteze Comisiei Judetene Valcea documentatia necesara validarii in natura a reclamantei pentru suprafata de teren agricol de 1900 m.p situata in comuna Barbatesti, punctul Trupul Muscel si obliga pe parata Comisia Judeteana Valcea sa procedeze la validarea in natura a reclamantei pentru terenul de mai sus.
Obliga, in solidar, pe paratele Comisia Locala Barbatesti si Comisia Judeteana Valcea la plata cheltuielilor de judecata catre reclamanta, in cuantum de 250 lei.
Cu drept de recurs, in termen de 15 zile, de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 4 iunie 2008. Presedinte, Grefier,
1
JUDECATORIA HOREZU JUDETUL VALCEA
SENTINTA CIVILA Nr. 689 din 4 iunie 2008
Fund funciar. Admisibilitatea cererii adresate direct instantei vizand obligarea celor doua comisii (locala si judeteana) de a emite actele de reconstituire a dreptului de proprietate.
I N S T A N T A :
Deliberand constata urmatoarele :
Prin cererea inregistrata la data de 4.03.2008, sub nr.dosar 458/241/2008, reclamanta F.C. a chemat in judecata pe paratii COMISIA LOCALA DE APLICARE A LEGILOR FONDULUI FUNCIAR BARBATESTI, COMISIA JUDETEANA PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE ASUPRA TERENURILOR VALCEA si D.V., solicitand instantei ca, prin hotararea ce se va pronunta in cauza, sa se dispuna obligarea Comisiei Locale Barbatesti sa intocmeasca si sa inainteze Comisiei Judetene Valcea documentatia necesara validarii in natura a reclamantei pentru suprafata de teren agricol de 1900 m.p, situata in punctul Trupul Muscel si obligarea paratei Comisia Judeteana Valcea sa procedeze la validarea in natura a reclamantei pentru terenul de mai sus, precum si obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare, reclamanta a aratat ca prin procesul verbal din anul 1948, autorii sai au fost deposedati in mod abuziv de intreaga avere, fiindu-le preluata suprafata totala de 66,50 ha, din care face parte si terenul din Trupul Muscel, cat si constructiile, inventarul viu, inventarul agricol, mobilier, etc.
Mai arata reclamanta ca, dupa aparitia legilor fondului funciar, a depus cereri pentru reconstituirea dreptului de proprietate dar fara rezultat, si nici pana la aceasta data nu s-a inaintat documentatia pentru a fi validata, fiind incunostiintata ca daca terenul nu este ocupat de constructii, nu i se pot acorda despagubiri.
Mai arata ca paratul D.V. si-a luat terenul sau de la Cazanesti, in schimbul caruia primise terenul ce face obiectul cauzei de fata.
In drept, au fost invocate dispozitiile legilor in material fondului funciar.
Cererea este scutita de plata taxelor judiciare de timbru, potrivit prevederilor art.42 din Legea nr.1/2000, cu modificarile ulterioare.
Pentru dovada, reclamanta a atasat la dosar, in xerocopie, adeverinta nr.2894/13.12.1997 eliberata de Primaria Comunei Barbatesti (fila 3), procesul verbal din 6 martie 1949 intocmit de Directia Gospodariilor Agricole de Stat si Formularul pentru evaluarea si inventarierea patrimoniului - Tabelul I privind suprafata totala de 66,50 ha (fila 4), acte de stare civila, respectiv certificat de casatorie privind pe F.I.D. si D.C., certificat de nastere privind pe D.C., certificat de adoptie privind pe N.C., certificat de deces privind pe N.I., (filele 5-8), buletin de identitate privind pe F.C. (fila 10), adresa nr.503/11 aprilie 2005 a Institutiei Prefectului Judetului Valcea catre S.Gh. (fila 9), fisa de recensamant agricol din anul 1941 - anexa la lista de gospodarie nr.70 (fila 12), cererile de restituire adresate de reclamanta Primarului Comunei Barbatesti la data de 16.10.2003 (fila 13) si la data de 22.12.2007 inregistrata sub nr.14 (fila 14), adeverinta nr.2894/13.12.1997 eliberata de Primaria Comunei Barbatesti (fila 15), adresa nr.6736/11.12.2003 a Primariei Comunei Barbatesti catre Prefectura Judetului Valcea (filele 16-17) si sentinta civila nr.1159/5.12.2005 a Judecatoriei Horezu (filele 70-72), a solicitat proba testimoniala si proba cu expertiza tehnica judiciara pentru identificarea terenului folosit de parat.
La data de 2.04.2008, paratul D.V. a formulat intampinare (filele 28-29), solicitand respingerea actiunii ca neintemeiata, cu obligarea reclamantei la plata cheltuielilor de judecata, pentru considerentul ca imobilul in litigiu a fost dobandit de autorul sau, V.I., prin actul de schimb incheiat cu Statul Roman, prin Ministerul Agriculturii, la data de 4.11.1953, act care constituie titlul sau si care nu a fost desfiintat. S-a aratat ca, pentru terenul primit in schimb, autorului sau i-a fost preluata o suprafata echivalenta, in zona Platformei USG Govora. Terenul a fost transmis de V.I. prin partajul-testament din 20.01.1955 nepotilor de fiu (V.Gh., decedat pe front) respectiv E., T. si I.V., aceasta din urma casatorita cu D.V., paratul in cauza si, avand in vedere ca terenul litigios a fost stapanit de el si de autorul sau, vreme de peste 30 de ani, chiar daca s-ar considera ca titlul sau (actul de schimb) nu ar fi valabil, in cauza opereaza conditiile dobandirii dreptului de proprietate prin uzucapiune, reglementate de dispozitiile art.1837-1890 Cod civil, inclusiv institutia jonctiunii posesiilor - de care intelege sa se prevaleze, fata de prevederile art.1860 Cod civil.
In aparare, paratul a solicitat, la randul sau, proba cu inscrisuri (sens in care a atasat la dosar, in xerocopie, adeverinta de rol agricol nr.2955/19.05.2008 - fila 64, Testamentul-partaj din 29.01.1955 -filele 65-66- si decizia civila nr.707/5.09.1996 pronuntata de Tribunalul Valcea in dosarul nr.2358/1996 -filele 68-69) si proba testimoniala, aratand ca, in aprecierea sa, proba cu expertiza tehnica solicitata de reclamanta nu este utila solutionarii cauzei, neexistand probleme legate de identificarea terenului.
Cele doua comisii parate nu au formulat intampinare.
La termenul din 23.04.2008, paratul a invocat, prin aparatorul sau, inadmisibilitatea actiunii - ca o chestiune prealabila, fata de imprejurarea ca reclamanta nu a urmat procedura reglementata de legile fondului funciar, modul de rezolvare a cererii de reconstituire fiind atributul exclusiv al comisiilor (locala si judeteana), ultima avand si atributii administrativ-jurisdictionale, fiindu-i recunoscuta competenta sa se pronunte asupra plangerilor formulate de cei nemultumiti de solutiile propuse de comisia locala).
In concluziile sale, asupra chestiunii de drept ridicata de parat, reclamanta - prin aparator a solicitat sa se retina ca ea a depus toate diligentele pentru urmarea procedurii de reconstituire a dreptului de proprietate, asa cum rezulta si din hotararile judecatoresti, atasate la dosar, insa comisiile nu i-au solutionat cererile.
Prin incheierea de la aceeasi data, instanta a respins apararea paratului privind inadmisibilitatea actiunii, ridicata ca o chestiune prealabila, dispunand continuarea judecatii.
Probele solicitate de parti (proba testimoniala, proba cu interogatoriul paratului si proba cu inscrisuri) au fost incuviintate, in cauza fiind audiata martora C.E. (fila 67) la propunerea paratului si insusita de reclamanta. Partile nu s-au prezentat, personal, pentru administrarea probei cu interogatoriu. Expertiza tehnica solicitata de reclamanta a fost apreciata ca neavand utilitate in cauza, fata de imprejurarea ca - in raport de obiectul actiunii - problemele ridicate tin de aplicarea si interpretarea legii, iar paratul persoana fizica a fost chemat in proces pentru ca hotararea sa-i devina opozabila si pentru a i se acorda posibilitatea de a-si dovedi dreptul sau asupra terenului pretins de reclamanta.
Analizand cauza, in coroborarea probelor, instanta retine urmatoarele :
Asupra problemei de drept ridicata de parat, ca o chestiune prealabila, nu se poate pune problema inadmisibilitatii cererii, asa cum s-a retinut si prin incheierea din 23.04.2008, ale carei considerente se vor relua, dezvoltat, in continuare.
In conditiile in care reclamanta a dovedit imprejurarea ca s-a adresat comisiei locale, solicitand reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor preluate de la autorii sai in anul 1949, printre care si cel in litigiu, facand dovada actului de preluare si a calitatii sale de mostenitoare a fostilor proprietari, iar cererea sa nu a fost solutionata nici dupa ce Hotararea Comisiei Judetene privind acordarea de despagubiri a fost anulata prin sentinta civila nr. 1159/5.12.2005 a Judecatoriei Horezu, este de neconceput ca reclamantei sa nu i se recunoasca posibilitatea de a sesiza instanta de judecata pentru ca aceasta, in functie de probe, sa stabileasca asupra dreptului sau cu caracter civil, respectiv daca este sau nu indreptatita la restituirea terenurilor preluate, si sa dispuna in consecinta: adica, in cazul probarii pretentiilor sale (a indreptatirii sale la masurile reparatorii in natura, prin retrocedarea terenurilor ), sa impuna autoritatilor abilitate de lege indeplinirea tuturor obligatiilor si efectuarea tuturor acelor acte si operatiuni prevazute in competenta fiecareia (art. 5 si 6 din H.G 890/2005) in vederea recunoasterii dreptului.
Aceasta nu inseamna catusi de putin incalcarea de catre instanta a atributiilor celor doua comisii si nici depasirea limitelor puterii judecatoresti, cata vreme obiectul sesizarii vizeaza obligarea acestor comisii la emiterea actelor si indeplinirea operatiunilor prevazute in procedura legilor reparatorii.
Fireste insa, ca, dezlegand pricina, instanta stabileste in primul rand existenta ori inexistenta dreptului, adica indreptatirea reclamantei la restituirea terenului, concomitent cu analiza modalitatii in care cererea reclamantei a fost solutionata de catre comisie si, din aceasta perspectiva, obligatia ce urmeaza a o fixa celor doua comisii nu mai poate fi una generala, de a rezolva, in orice mod vor crede de cuviinta, cererea reclamantei, ci constatand indreptatirea pe fond a solicitantului, va impune, desigur, solutionarea favorabila a cererii si modalitatea in care aceasta masura urmeaza a se concretiza (retrocedarea in natura pe vechiul amplasament, ori pe un alt amplasament, ori prin acordare de despagubiri).
Aceasta solutie se impune tocmai pentru a se evita necesitatea unui nou proces, in cazul in care comisiile vor adopta o alta solutie decat aceea la care reclamanta este indreptatita; refuzul instantei de a se pronunta direct asupra fondului dreptului si a impune masurile in consecinta, in conditiile in care se reclama tocmai pasivitatea ori activitatea defectuoasa a comisiilor (care nu au solutionat cererile, ori le-au solutionat in mod gresit), inseamna a supune pe reclamanta la o procedura excesiva, expunand-o din nou riscului de a nu i se recunoaste si dea nu-si putea realiza dreptul sau.
Jurisprudenta interna a devenit receptiva la acest principiu - cuprins in conceptul larg al dreptului la un proces echitabil, garantat de art.6 din Conventia Europeana asupra Drepturilor Omului - dupa sanctionarea statului roman de catre Curtea Europeana de la Strasbourg pentru desele incalcari constatate ale acestui articol, astfel ca a abdica acum de la el ar insemna, pe langa repetarea incalcarii, un regretabil regres in evolutia gandirii si practicii juridice, in sens larg.
A considera ca reclamanta si-ar justifica interesul si calitatea numai daca a fost validata, reprezinta un non-sens, cata vreme ceea ce se contesta este tocmai refuzul validarii in natura, cu atat mai mult cu cat, in speta, hotararea initiala de validare pe despagubiri fusese desfiintata prin hotarare irevocabila.
Actiunea este, prin urmare, admisibila.
Pe fond, actiunea reclamantei este intemeiata.
Prin inscrisurile atasate la dosarul cauzei (filele 3-17, 68-72), precum si prin depozitia martorei audiate (fila 67), reclamanta a dovedit ca terenul din Trupul Muscel, in suprafata totala de 3 ha, a fost preluat, alaturi de restul averii mobile si imobile, de la autorii sai care au fost deportati in anul 1949 si a fost solicitat de reclamanta in baza legilor fondului funciar nr.169/1997 si nr.1/2000, fiind validata pe anexa nr.39 - pentru despagubiri - prin Hotararea Comisiei Judetene Valcea nr.1482/26.02.2004.
Din analiza referatului intocmit la 11.12.2003 de comisia locala, cu propunere de validare pe despagubiri (filele 16-17), rezulta ca, din totalul suprafetei de 33 223 mp. preluata si solicitata de reclamanta spre restituire, identificata in punctul Trupul Muscel, s-a emis Ordin de restituire numai pentru 4594 m.p., pentru restul terenurilor - printre care si cel aflat in litigiu - fiind propusa validarea reclamantei pe despagubiri. Aceasta hotarare, insa, (cea prin care reclamanta a fost validata pentru despagubiri) a fost anulata - prin hotarare judecatoreasca irevocabila, respectiv sentinta civila nr.1159/2005 a Judecatoriei Horezu.
Actul de preluare in proprietatea statului a intregii averi mobiliare si imobiliare a reprezentat un act abuziv , raportat la prevederile Constitutiei Romaniei din anul 1948 si la principiile proclamate in Declaratia Universala a Drepturilor Omului adoptata de Organizatia Natiunilor Unite in anul 1948 (organizatie din care facea parte si Romania), documente fundamentale prin care se recunoscuse protectia proprietatii private.
Este de observat ca actul de preluare nici nu face referire la vreun act normativ pe baza caruia s-a preluat proprietatea, singura mentiune fiind cea referitoare la "definitivarea reformei agrare", ceea ce face sa se presupuna ca este vorba despre Legea nr.187 din anul 1945 privind infaptuirea reformei agrare si de Decretul nr. 83/1949, emis in aplicarea acestei legi. Prin art. 7 din Decretul nr. 83/1949, se prevedea ca bunurile expropriate trec imediat, pe deplin, si fara nici o despagubire in proprietatea statului. Asadar, aceste acte normative au permis o privare de proprietate a fostilor proprietari, considerati chiaburi si elemente ostile ale fostului regim, fara o justa si prealabila despagubire, ceea ce echivala cu o expropriere de fapt , cu incalcarea principiului proportionalitatii intre scopul urmarit si efectele privarii de proprietate, aspect asupra caruia Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat in cauza Brumarescu vs. Romania, in sensul existentei incalcarii articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie in masura in care autoritatile romane nu au inlaturat, prin legislatia adoptata dupa anul 1990, consecintele privarii de proprietate .
Statul Roman nu a realizat, prin actul de preluare din anul 1949, o trecere valabila in proprietatea sa asupra bunurilor preluate si cu atat mai putin nu putea dispune, astfel, de aceste bunuri, prin atribuirea lor in favoarea unor terte persoane, cum s-a intamplat prin atribuirea terenului litigios catre autorul paratului, V.I., in schimbul unei alte suprafete preluate de la aceasta. In alti termeni, statul a dispus, prin schimbul efectuat, de un bun proprietatea altei persoane, interpretarea regulilor prescrise de art. 1407 cod civil conducand la concluzia nulitatii schimbului aspra lucrului altuia.
Fiind vorba despre un teren ce face obiectul unor legi reparatorii in materia restituirii proprietatilor, este de observat ca aceste legi , cu exceptia legii nr. 10/2001, nu instituie nici o derogare prin care sa fie ocrotit tertul dobanditor de buna credinta al unui teren preluat abuziv de la fostii proprietari. Singurele exceptii de la regula restituirii proprietatii pe vechiul amplasament sunt cele mentionate in cuprinsul art. 4 alin.1. din L. nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Titlul VI, art. 1 punctul 4 din Legea nr. 247/2005, referitoare la terenurile ocupate de constructii, instalatii, amenajari si investitii de interes public, precum si cele referitoare la situatia in care terenurile fostilor proprietari deposedati au fost atribuite legal, in conformitate cu legile fondului funciar, altor persoane (au fost emise titluri sau alte acte de reconstituire in acord cu prevederile legilor in materia fondului funciar - art. II din L. nr. 169/1997, modificat prin Legea nr. 247/2005 si art. 2 din Legea nr. 1/2000 cu modificarile ulterioare).
Terenul stapanit de paratul D.V. nu se afla in nici una din cele doua situatii, prin urmare un astfel de teren trebuia restituit in natura reclamantei, care a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate, in temeiul legilor fondului funciar. Asa cum rezulta din depozitia de martor (fila 61) terenul pe care l-a stapanit paratul si autorul sau provine de la autorii reclamantei, autorul paratului fiind improprietarit pe terenul de la N.I..
Din interpretarea art.6 al.21 (in forma actuala, acest text inlocuieste vechiul text al art.61), teza finala din Legea 1/2000, atunci cand doua persoane diferite au interese legitime concurente asupra aceluiasi imobil, cei care vor fi despagubiti sunt acele persoane ce au fost improprietarite cu terenurile preluate abuziv de la fostii proprietari, in perioada 1945-1990, ceea ce inseamna ca au prioritate la restituirea in natura primii proprietari,deposedati abuziv, iar nu invers, asa cum au procedat cele doua Comisii prin acordarea de despagubiri reclamantei.
Cum, prin hotararea judecatoreasca anterioara, irevocabila, instanta a anulat hotararea Comisiei Judetene , prin care reclamanta fusese validata pentru despagubiri , nu se mai impun alte precizari cu privire la nelegalitatea masurii de acordare a despagubirilor, acest aspect intrand in puterea lucrului judecat. Este adevarat ca paratului D.V. nu ii este opozabila aceasta hotarare, neexistand in privinta sa autoritatea de lucru judecat, insa aceeasi hotarare are aceasta autoritate fata de cele doua comisii, parti in procesul anterior, in privinta obligatiilor ce le revin pentru restituirea in natura a terenurilor solicitate de reclamanta. Inopozabilitatea hotararii creeaza paratului posibilitatea formularii apararii sale, ceea ce a si facut in cauza de fata, invocand valabilitatea titlului sau, cu precizarea ca, in cadrul procesului de fata, raporturile litigioase sunt stabilite in primul rand si in principal intre reclamanta si cele doua comisii, paratul persoana fizica fiind chemat in proces pentru opozabilitatea hotararii si pentru a i se acorda posibilitatea sa-si sustina si sa-si probeze valabilitatea titlului sau, nefiind formulat un petit distinct in revendicarea terenului de catre reclamanta de la acest parat.
Este de observat totusi ca nici titlul paratului, reprezentat de actul de schimb din anul 1953 si de actul de partaj din anul 1955 nu este opozabil reclamantei.
Obtinerea validarii in natura si a Ordinului de restituire asupra terenului preluat abuziv de la autori constituie o obligatie pe care reclamanta o pretinde din partea autoritatilor statului, un comportament conform prevederilor art. 5, 6 din HG 890/2005, art.116 din Legea 18/1991 republicata, in conditiile in care ordinul de restituire nu este decat un instrument juridic prin care Statul recunoaste preluarea abuziva si decide - prin autoritatea prefectului - restituirea bunului preluat; el este opozabil in primul rand statului (daca, in viitor, acesta ar tagadui legalitatea restituirii), in timp ce posesorul terenului este liber sa intrebuinteze orice aparare considera.
Analizata distinct, apararea paratului prin invocarea prescriptiei achizitive nu este eficienta, intrucat posesia exercitata de parat nu are, in realitate, un caracter util, apt sa conduca la dobandirea proprietatii prin prescriptie achizitiva.
Pentru ca prescriptia sa poata conduce la dobandirea proprietatii, legea cere indeplinirea cumulativa a conditiilor la care se refera art.1846 - 1862 cod. civil.
Situatia premisa, de la care intotdeauna se porneste analiza dobandirii dreptului de proprietate prin prescriptie, este aceea ca proprietarul terenului sa fi ramas in pasivitate imputabila, lasand posesorului stapanirea lucrului sau pe tot timpul cerut pentru a prescrie. Pasivitatea imputabila a fostului proprietar nu poate fi analizata decat in contextul istoric legislativ concret in care paratul a exercitat posesia. Fiind deposedat de catre autoritatile statului, in aplicarea unor legi edictate expres impotriva fostilor mosieri sau chiaburi, este indeobste cunoscut ca un astfel de proprietar nu ar fi putut contesta cu succes masura preluarii proprietatii si cu atat mai putin nu ar fi avut castig de cauza in situatia in care ar fi revendicat terenul de la posesor, pentru a intrerupe prescriptia.
Efect intreruptiv de prescriptie, in sensul legii, nu putea avea decat o actiune in justitie admisa, sansa pe care fostul proprietar nu a avut-o niciodata.
Prin urmare, nu se poate reprosa acestuia ca nu a revendicat terenul si ca l-a lasat posesorului care l-a stapanit vreme de peste 30 de ani.
Institutia prescriptiei achizitive nu poate fi analizata unilateral , exclusiv din perspectiva posesorului, fara o analiza implicita si din perspectiva fostului proprietar, oricat posesorul ar dovedi, in privinta sa, indeplinirea conditiilor referitoare la caracterul continuu, public, neintrerupt si sub nume de proprietar, caci posesia sa nu este utila tocmai datorita existentei unei cauze absolut obiective care l-a impiedicat pe fostul proprietar sa revendice.
Daca s-ar accepta opinia contrara, cea exprimata de parat, s-ar ajunge usor la concluzia ca asupra tuturor terenurilor preluate abuziv ar putea fi invocata prescriptia achizitiva, ceea ce ar lipsi de sens tot efortul legislativ in materia legilor reparatorii de restituire a proprietatii preluate abuziv.
Este de observat ca , prin Decizia nr. IV /16.01.2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie, pronuntandu-se asupra recursului in interesul legii, a transat numai problema de drept referitoare la caracterul intreruptiv de prescriptie al celor doua legi, nr. 58 si 59 din 1974, stabilind ca aceste doua legi nu au intrerupt prescriptia achizitiva. Nu s-a exprimat, nici in considerente si nici in dispozitivul deciziei, ideea ca fostii proprietari deposedati ar fi putut sa revendice, pe toata aceasta perioada, bunurile ce li s-au preluat abuziv. Prin urmare, Decizia Inaltei Curti nu a transat nici o chestiune de drept referitoare la premisa analizei prescriptiei achizitive - aceea a pasivitatii imputabile a fostului proprietar. Deci, Decizia amintita, este aplicabila altor situatii litigioase, unde nu se urmareste a se stabili decat daca cele doua legi au intrerupt sau nu prescriptia, or in speta, prescriptia nici nu a inceput vreodata sa curga, anterior anului 1974, tot datorita inexistentei premisei .
Celalalt argument expus in sustinerea exceptiei prescriptiei - cel referitor la faptul ca paratul, posesor de buna credinta, nu a cunoscut viciile actului sau - este strain de insasi natura apararii, intrucat codul civil reglementeaza distinct situatia prescriptiei fondate pe un just titlu, reducand de la 30 de ani, la 10 sau 20 de ani durata ceruta pentru a prescrie (art. 1895 - 1899 cod civil), dispozitii pe care paratul nu le-a invocat, alegandu-le pe cele generale, referitoare la prescriptia de 30 de ani, prev. de art. 1846 si urm. cod civil. Cele doua categorii de prescriptii reprezinta institutii juridice distincte, cu conditii si efecte diferite si ele nu pot fi confundate si nici combinate.
Pe de alta parte, existenta unui titlu pe care paratul il invoca exclude, de plano, prescriptia achizitiva, care presupune (in varianta prescriptiei obisnuite, de 30 de ani) tocmai inexistenta oricarui titlu, caci de aceea prescriptia este un mod originar de dobandire a proprietatii, asa cum este prevazut de art. 645 c.civil
Pentru toate aceste argumente, exceptia invocata urmeaza a fi respinsa.
Fata de cele expuse, vazand si dispozitiile art. 274, 277 c.pr.civ.,
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE : Respinge exceptia prescriptiei achizitive invocata de paratul D.V..
Admite cererea formulata de reclamanta F.C., in contradictoriu cu paratii COMISIA LOCALA DE APLICARE A LEGILOR FONDULUI FUNCIAR BARBATESTI, COMISIA JUDETEANA PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE ASUPRA TERENURILOR VALCEA si D.V..
Obliga pe parata Comisia Locala Barbatesti sa intocmeasca si sa inainteze Comisiei Judetene Valcea documentatia necesara validarii in natura a reclamantei pentru suprafata de teren agricol de 1900 m.p situata in comuna Barbatesti, punctul Trupul Muscel si obliga pe parata Comisia Judeteana Valcea sa procedeze la validarea in natura a reclamantei pentru terenul de mai sus.
Obliga, in solidar, pe paratele Comisia Locala Barbatesti si Comisia Judeteana Valcea la plata cheltuielilor de judecata catre reclamanta, in cuantum de 250 lei.
Cu drept de recurs, in termen de 15 zile, de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 4 iunie 2008. Presedinte, Grefier,
1
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Fondul funciar
Carte funciara - Sentinta civila nr. 224 din data de 30.07.2013Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
Contestatie in anulare speciala intemeiata pe motivul erorii materiale - Decizie nr. 452 din data de 10.05.2012
Constatarea nulitatii absolute partiale a titlului de proprietate - Decizie nr. 18 din data de 13.01.2011
Atribuirea unui teren revolutionarilor - Decizie nr. 45 din data de 19.02.2010
Actiune in revendicare - Decizie nr. 289 din data de 22.04.2010
Fond funciar - Decizie nr. 835 din data de 17.12.2009
Fond funciar - Sentinta civila nr. 680 din data de 12.09.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 629 din data de 19.07.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 376 din data de 18.04.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 333 din data de 04.04.2012
Modificare titlu - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 561 din data de 16.02.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 1387 din data de 16.12.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 992 din data de 27.10.2010
Revendicare - Sentinta civila nr. 842 din data de 06.10.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 620 din data de 14.07.2010
Proprietate privata - Sentinta civila nr. 549 din data de 16.06.2010
Anulare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 22 din data de 29.04.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 116 din data de 17.02.2010