InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Cluj

Functionari publici in cadrul politiei comunitare. Litigiu. Primaria municipiului. Lipsa calitatii procesuale pasive

(Decizie nr. 1955 din data de 09.09.2010 pronuntata de Curtea de Apel Cluj)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Cluj | Jurisprudenta Curtea de Apel Cluj

Curtea de Apel Cluj, Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 1955 din 9 septembrie 2010

Prin sentinta civila nr. 672 din data de 26 februarie 2010 pronuntata de Tribunalul Cluj - Sectia mixta de contencios administrativ si fiscal, de conflicte de munca si asigurari sociale s-a admis exceptia invocata de parata PRIMARIA MUNICIPIULUI DEJ si, in consecinta, s-a respins actiunea reclamantului SINDICATUL NATIONAL AL POLITISTILOR SI VAMESILOR PRO LEX, in calitate de reprezentant al membrilor de sindicat impotriva paratei, pentru exceptia lipsei calitatii procesuale pasive.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de parata PRIMARIA MUNICIPIULUI DEJ este fondata avand in vedere ca potrivit prev. art. 77 din Legea nr. 215/2001 "primarul, viceprimarul, secretarul unitatii administrativ teritoriale si aparatul de specialitate al primarului constituie o structura functionala cu activitate permanenta, denumita primaria comunei, orasului sau municipiului, care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale".
Totodata, potrivit prev. art. 20 alin. 1 din Legea nr. 215/2001 "comunele, orasele, municipiile si judetele sunt unitati administrativ teritoriale in care se exercita autonomia locala si in care se organizeaza si functioneaza autoritati ale administratiei publice locale" iar conform art. 21 alin. 1 teza I din aceeasi lege "unitatile administrativ teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu".
Art. 21 alin. 2 din Legea nr. 215/2001 stipuleaza in mod expres ca "in justitie unitatile administrativ teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean".
Codul de Procedura Civila in art. 41 alin. 1 si 2 prevede ca "orice persoana care are folosinta drepturilor civile poate sa fie parte in judecata iar asociatiile sau societatile care nu au personalitate juridica pot sta in judecata ca parate daca au organe proprii de conducere".
Din coroborarea prevederilor art. 20 alin. 1 cu art. 21 alin. 1 teza I-a din Legea nr. 215/2001, a apreciat instanta de fond, reiese ca unitatile administrativ teritoriale fiind comunele, orasele, municipiile si judetele numai acestea sunt persoane juridice de drept public, au capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu.
Astfel, a concluzionat instanta de fond, pentru a fi parte in procesul civil atat reclamantul cat si paratul trebuie sa indeplineasca si conditia existentei capacitatii procesuale.
Potrivit prev. art. 77 din Legea nr. 215/2001 primaria este o simpla structura functionala cu o activitate permanenta alcatuita din primar, viceprimari, secretarul comunei, orasului sau municipiului si din aparatul propriu de specialitate al consiliului local care "duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatilor locale".
Avand in vedere prevederile legale mentionate, instanta de fond a concluzionat ca primaria nu poate fi calificata ca si persoana juridica, deoarece este definita ca fiind o structura functionala interna a unitatii administrativ teritoriale  iar pe de alta parte nu intruneste elementele constitutive ale unei persoane juridice neavand un buget si patrimoniu propriu.
Coroborand ansamblul prevederilor legale expuse, cu prevederile art. 35 din Decr. nr. 31/1954 potrivit carora numai persoana juridica are capacitate procesuala - exercitiul drepturilor procedurale - tribunalul a apreciat ca parata nu are capacitate procesuala de folosinta  si a dispus admiterea exceptiei invocate si respingerea actiunii.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamantul SINDICATUL NATIONAL AL POLITISTILOR SI VAMESILOR PRO LEX, in calitate de reprezentant al membrilor sai de sindicat, solicitand admiterea acestuia,  desfiintarea hotararii atacate si trimiterea cauzei spre rejudecare primei instante.
In motivarea recursului, reclamantul a sustinut ca sentinta pronuntata de prima instanta este nelegala si netemeinica, fiind data cu incalcarea legii, deoarece in mod eronat s-a apreciat ca parata nu are calitate procesuala in cauza, in conditiile in care art. 77 din Legea nr. 215/2001 reglementeaza si defineste aceasta institutie ca pe o institutie cu activitate permanenta, constituita prin primar, viceprimar, secretarul unitatii administrativ-teritoriale, care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale, respectiv stabileste raporturile juridice necesare cu tertii.
Pe de alta parte, reclamantul a mai apreciat ca instanta de fond si-a intemeiat solutia pe considerente lipsite de legatura cu exceptia discutata, respectiv a argumentat respingerea cererii sale pe faptul ca Primaria Mun. Dej este doar o structura functionala cu activitate permanenta si ca atare, nu ar avea personalitate juridica si nu ar putea sta in instanta in nume propriu. Or, in opinia reclamantului, aceste argumente sunt de natura sa se subsumeze analizei notiunii de capacitate procesuala si unei eventuale exceptii a lipsei capacitatii procesuale, dar nu au nicio legatura cu ideea de calitate procesuala pasiva, deoarece aceasta calitate semnifica existenta unei identitati intre persoana paratului si cel obligat in raportul dedus judecatii, neavand de-a face cu ideea de existenta sau inexistenta a personalitatii juridice.
Pentru toate aceste considerente, reclamantul a solicitat admiterea recursului si desfiintarea hotararii atacate.
Analizand recursul prin prisma motivelor invocate si a actelor atasate la dosar, Curtea de apel constata ca este nefondat pentru urmatoarele considerente:
 Potrivit art. 2 alin. 2 din Legea nr. 188/1999 republicata, functionarul public este persoana numita, in conditiile acestui act normativ, intr-o functie publica. In acceptiunea art. 2 alin. 1 din Legea nr. 188/1999 republicata, functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala si locala si autoritatile administrative autonome.
Raporturile de serviciu, deduse judecatii in prezenta cauza, se nasc si se exercita in baza actului administrativ de numire emis in conditiile legii.
In calitate de autoritate a administratiei publice prin care se realizeaza autonomia locala, primarului ii revine conform art. 63 alin. 5 din Legea nr. 21572001, atributia de numire, sanctionare si suspendare , modificare sau incetare a raporturilor de serviciu pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate.
Potrivit art. 4 alin. 1, din Legea nr. 371/2004, Politia Comunitara se infiinteaza prin hotarare a consiliilor locale ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor, dupa caz, si se subordoneaza primarilor acestora.
Rezulta asadar fara echivoc ca titulara de obligatii in raportul juridic dedus judecatii nu este parata Primaria municipiului Dej, care constituie, dupa cum se prevede in cuprinsul art. 77 din Legea nr. 215/2001, o entitate compusa din primar, viceprimar, secretarul unitatii administrativ-teritoriale si aparatul de specialitate al primarului, in mod corect retinand prima instanta ca aceasta nu justifica legitimare procesuala pasiva in prezenta cauza.
Imprejurarea ca in argumentatie s-au folosit si argumente ce exced analizei exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive nu este de natura a infirma legalitatea solutiei de respingere a actiunii pentru lipsa calitatii procesuale pasive a paratei.
Ca urmare, in baza dispozitiilor art. 312 alin. 1 Cod procedura civila, Curtea va respinge recursul ca nefondat si va mentine sentinta recurata ca legala si temeinica, cu completarea motivarii in sensul celor aratate anterior.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012