InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Art.41 si 42 din Legea nr. 19/2000 cu referire la art.194 alin.1

(Decizie nr. 231 R din data de 30.01.2008 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

Art.41 si 42 din Legea nr. 19/2000 cu referire la art.194 alin.1


„Reducerea varstelor standard de pensionare  pentru persoanele care au desfasurat activitati incadrate prin lege in conditii deosebite, se face corespunzator  timpului efectiv lucrat in aceste conditii, din varstele standard de pensionare prevazute in anexa nr.3 la lege, cu respectarea conditiilor prevazute la art.42 din lege”.
Perioadele in care beneficiarul a realizat stagii de cotizare in sisteme neintegrate , trebuie avute in vedere, ca urmare a aplicarii dispozitiilor art.194 alin.1 din Legea nr. 19/2000, de vreme ce solicita acordarea drepturilor de pensie pentru limita de varsta.

                                                       Decizia civila nr.231/R/30.01.2008

Prin sentinta civila nr.1817/2007, pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, s-a respins, ca neintemeiata, actiunea formulata de contestatorul G. Ghe., in contradictoriu cu intimata Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca, prin decizia emisa la data de 06 septembrie 2007, a fost respinsa cererea de inscriere la pensie anticipata partial, formulata de catre contestator, inregistrata sub nr.13424 din 11.06.2007, pentru ca neindeplinirea prevederilor art.50 din Legea nr.19/2000.
Tribunalul a aratat ca din cerere contestatorului nu rezulta ce fel de tip de pensia a solicitat contestatorul, deoarece formularul se refera la pensia pentru acordarea pensiei de limita de varsta/pensia anticipata/pensie anticipata partiala, motiv pentru care s-a verificat in ce masura contestatorul indeplinea sau nu conditiile pentru deschiderea dreptului de pensie de limita de varsta si a pensiei anticipata partiala.
S-au avut in vedere dispozitiile art.50 alin.1 din Legea nr.19/2000, conform carora asiguratii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum si cei care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 10 ani pot solicita pensie anticipata partiala cu reducerea varstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani si s-a constatat ca, in speta, prima conditie de acordare a pensiei anticipate partiale, respectiv realizarea stagiului complet de cotizare sau depasirea acestuia, nu este indeplinita, pentru ca stagiul de cotizare realizat in sistemul public este de 22 ani 7 zile (compus din 11 ani 11 luni 23 zile in conditii normale, 8 ani 14 zile in grupa a II a de munca, 2 ani stagiu aferent grupei I si II) iar durata stagiului complet de cotizare de 35 de ani.
S-a mai avut in vedere ca partea contestatoare a realizat stagii de cotizare si in sisteme neintegrate de 16 ani si 17 zile, insa acestea nu au fost avute in vedere, deoarece potrivit art. 194 alin.1 din Legea nr.19/2000 intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta lege, iar nu pentru deschiderea dreptului la pensia anticipata partial.
Chiar si in situatia in care ar fi fost posibila recunoasterea stagiilor realizate in sisteme neintegrate pentru deschiderea dreptului la pensie anticipata partial, prima instanta a retinut ca fiind neindeplinita cea de a doua conditie prevazuta de art.50 alin.1 din Legea nr.19/2000.
Astfel, avand in vedere varsta standard de pensionare a contestatorului, de 65 ani si prevederile legale mai sus mentionate care nu permit reducerea acestei varstei cu mai mult de 5 ani, data nasterii contestatorului si faptul ca varsta acestuia este de 54 ani 7 luni, dispozitiile art.167 alin.2 din Legea nr.19/2000, prima instanta a constatat ca nu sunt indeplinite cerintele legale pentru acordarea acestui tip de pensie.
In ceea ce priveste cererea privind obligarea intimatei la emiterea unei decizii privind acordarea pensiei pentru limita de varsta, Tribunalul a constatat ca potrivit dispozitiilor art.41 alin.1 din Legea nr.19/2000, pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul public.
Prevederea legala stabileste ca varsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati iar atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a legii, prin cresterea varstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute in anexa nr.3.
Potrivit dispozitiilor de la pct.3 din cap.II. referitoare la pensia pentru limita de varsta (Sectiunea 1 capitolul IV din lege), varstele standard de pensionare si stagiile minime sau complete de cotizare pentru femei si barbati sunt prevazute in anexa nr. 3 la lege, detaliata in functie de data nasterii in anexa nr. 9 la prezentele norme.
In cauza dedusa judecatii, fata de data nasterii contestatorului, dispozitiile legale amintite si de cele ale prevederilor din anexa 3 a Legii nr.19/2000 coroborate cu cele din anexa nr.9 a OMMSSF nr.340/2001, varsta standard de pensionare in cazul contestatorului este de 65 de ani, cum a retinut si intimata.
Intrucat, din durata totala a stagiului de cotizare, contestatorul a realizat un stagiu de cotizare de 14 ani impliniti in grupa I de munca, fata de dispozitiile art.194 alin.1 din Legea nr.19/2000 si de faptul ca pentru pensia de limita de varsta se recunosc stagiile de cotizare realizate in sisteme neintegrate in vederea deschiderii dreptului la pensie, ceea ce atrage inclusiv aplicarea dispozitiilor referitoare la reducerea varstei de pensionare, Tribunalul va verifica indeplinirea conditiilor prevazute de lege, prin raportare la dispozitiile art.1671 alin.1 din Legea nr.19/2000.
Conform acestei prevederi legale, intr-un interval de 10 ani de la data intrarii in vigoare a legii, persoanele care au desfasurat activitati incadrate in grupa I de munca, conform legislatiei anterioare, pot solicita pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare, conform tabelului nr.4.
S-a apreciat ca reducerea care se acorda pentru o durata de 14 ani in grupa I de munca este de 8 ani si 5 luni, ceea ce inseamna ca era necesar ca partea contestatoare sa aiba varsta de 56 ani si 7 luni pentru a fi indeplinita conditia prevazuta de lege pentru acordarea acestui tip de pensie. Or, in speta, contestatorul avea varsta de 54 ani si 7 luni.
Tribunalul a mai constatat ca si in cazul in care ar fi aplicata reducerea prevazuta de art.42 alin.1, care rezulta din cumularea stagiului realizat in grupa I si II de munca, tot nu sunt indeplinite conditiile pentru acordarea acestui tip de pensie.
Astfel, potrivit dispozitiilor pct.44 ind.1 din cap.VIII. - Dispozitii tranzitorii privind pensiile - din OMMSSF nr.340/2001, persoanele care au desfasurat activitati incadrate in grupa I si II de munca in baza legislatiei anterioare beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare astfel: a) fie se cumuleaza perioadele lucrate in grupa I si II de munca si se face reducerea varstei conform tabelului nr.1 de la art. 42 din lege, corespunzatoare locurilor de munca in conditii deosebite; b) fie se face reducerea varstei pe fiecare grupa de munca (pentru grupa II de munca din tabelul nr. 1 de la art. 42 din lege si pentru grupa I de munca din tabelul nr.4 de la art. art.167 ind.1 din lege) si se alege reducerea cea mai avantajoasa. Reducerea conform tabelului nr.4 de la art.1671 din lege pentru grupa I de munca nu se cumuleaza cu reducerea conform tabelului nr.1 de la art.42 din lege pentru grupa II de munca.
Aplicand reducerea prevazuta de art.42 alin.1 pentru o durata de 24 ani, de 5,5 ani (adica 5 ani si 6 luni), prima instanta a considerat ca era necesar ca partea contestatoare sa aiba varsta de 65 - 5 ani si 6 luni, adica 59 ani si 6 luni, cerinta care nu este indeplinita.
Impotriva acestei hotarari s-a formulat recurs de catre contestatorul G. Ghe. care a criticat-o pentru nelegalitate, sub urmatoarele motive:
Prima instanta gresit nu a avut in vedere ca potrivit Legii nr.19/2000 modificata si completata, coroborata cu actele normative emise de MIRA, IICM nr.399/1961, Decretul Lege nr.68/1990, OG nr.33/2002 si Legea nr.338/2002, recurentul este indreptatit sa solicite iesirea la pensie la limita de varsta cu luarea in considerare si a perioadei lucrate in grupa I de munca si in conditii speciale de munca, pentru care legiuitorul a prevazut un stagiul de cotizare complet.
Recurentul a aratat ca a lucrat neintrerupt 14 ani (paisprezece) si 9 (noua) luni In Ministerul de Interne, in grupa I munca deosebit de grea si cu raspundere mare in cadrul SRI, precum si 22 de ani in viata civila, in total 36 de ani si 9 noua luni.
S-a aratat ca pentru anii lucrati in grupa I de munca, trebuie aplicata o reducere a varstei cu 8 opt ani si 5 cinci luni.
S-au invocat prevederile Anexei 3 din Legea nr.19/2000 si s-a sustinut ca la data depunerii dosarului pentru pensie la limita de varsta, recurentul indeplinea cerintele legale pentru acordarea acestui tip de pensie.
Analizand intregul material probator administrat in cauza, prin prisma criticilor invocate de catre recurent, incadrate in motivul de recurs prevazut de art.304 pct.9 C.pr.civ., cat si din oficiu, conform art.304/1 C.pr.civ., Curtea retine urmatoarele:
Prima instanta, interpretand si aplicand gresit prevederile legale incidente in cauza a apreciat eronat ca decizia contestata de recurent este legala si temeinica, de vreme ce din actele dosarului rezulta in mod evident ca recurentul indeplinea, la data formularii cererii de pensionare, cerintele necesare pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limita de varsta prevazute de art.41 alin 1 din Legea nr.19/2000, respectiv varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistem public.
Astfel, in raport de prevederile imperative cuprinse in Anexa 3 la Legea nr.19/2000, varsta standard de pensionare a acestuia la data formularii cererii sale de pensionare (iunie 2007), era de 63 ani si o luna.
Prima instanta a constatat in mod gresit faptul ca varsta standard de pensionare a contestatorului este de 65 de ani, intrucat dispozitiile Anexei nr.9 la OMMSSF nr.340/2001, mentionate in considerentele hotararii recurate nu pot fi aplicate cu prioritate fata de prevederile Anexei nr.3 la Legea nr. 19/2000, avand in vedere forta juridica superioara a legii ( Legea nr. 19/2000) fata de un act administrativ (OMMSSF nr.340/2001), care adauga in mod nepermis la lege.
De altfel, la anexa 3 din Legea nr.19/2000 se face trimitere expresa si prin art.44, cap.VIII din Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, care prevede ca "reducerea varstelor standard de pensionare pentru persoanele care au desfasurat activitati incadrate prin lege in conditii deosebite, se face corespunzator timpului efectiv lucrat in aceste conditii, din varstele standard de pensionare prevazute in anexa nr.3 la lege, cu respectarea conditiilor prevazute la art.42 din lege."
In ceea ce priveste a doua conditie prevazuta de art. 41 din Legea nr. 19/2000 pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, anume stagiul minim de cotizare, Curtea retine ca este indeplinita in cauza.
Astfel, perioadele in care recurentul a realizat stagii de cotizare in sisteme neintegrate trebuie avute in vedere, ca urmare a aplicarii dispozitiilor art.194 alin 1 din Legea nr.19/2000, de vreme ce acesta solicita acordarea drepturilor de pensie pentru limita de varsta.
De asemenea, trebuie sa se tina seama ca recurentul a realizat, potrivit actelor depuse la dosarul cauzei, un stagiu de cotizare de 14 ani impliniti in grupa I de munca.
Potrivit art.1671 alin1 din Legea nr.19/2000, pentru cei 14 ani lucrati de catre recurent in grupa I de munca, recunoscuti de altfel si de catre instanta de fond, reducerea varstei de pensionare, care se acorda conform tabelului nr. 4, este de 8 ani si 5 luni. Totodata, Curtea retine ca potrivit alin.4 din acelasi act normativ „varstele standard de pensionare din care se face reducerea prevazuta in tabelul nr. 4 sunt cele corespunzatoare anului, respectiv lunii in care se deschide dreptul de pensie, prevazute in anexa nr.3, in conditiile realizarii stagiului complet de cotizare corespunzator anului, respectiv lunii in care se deschide dreptul de pensie”.
In consecinta, in urma aplicarii reducerii de 8 ani si 5 luni la varsta standard de pensionare corespunzatoare lunii iunie 2007 (63 ani si o luna), Curtea constata ca, in luna in care s-a formulat cerere de pensionare (iunie 2007), recurentul a implinit varsta minima necesara pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, respectiv 54 ani si 8 luni.
In atare conditii, prima instanta in mod gresit a respins cererea contestatorului recurent de acordare a pensiei pentru limita de varsta.
Pentru toate considerentele aratate, in baza art.312 C.pr.civ., Curtea a admis recursul, a modificat in tot sentinta recurata, in sensul ca a admis contestatia, a anulat decizia nr.13424 din 6.09.2007 emisa de Casa de Pensii a Sectorului 3, a obligat intimata sa emita decizia de pensie pentru limita de varsta in favoarea contestatorului, cu incepere de la data indeplinirii conditiilor de pensionare, respectiv 15.06.2007.
In temeiul art.274 C.pr.civ. a obligat pe intimata la plata drepturilor de pensie cuvenite, cu incepere din 15.06.2007 la zi.



Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007