InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Actiune avand ca obiect constatarea nulitatii deciziei de preluare emisa in baza Decretului nr. 223/1974 si retrocedarea imobilului astfel preluat.

(Decizie nr. 1582 R din data de 30.03.2010 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Restituiri | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

Actiune avand ca obiect constatarea nulitatii deciziei de preluare emisa in baza Decretului nr. 223/1974 si retrocedarea imobilului astfel preluat. Efecte juridice produse prin intrarea in vigoare a Decretului-Lege nr. 9/1989 emis in scopul repararii prejudiciilor materiale si morale produse prin mai multe acte normative, printre care si Decretul nr. 223/1974. Inexistenta unui titlu valabil al statului asupra imobilului in considerarea dispozitiilor Legii nr. 213/1998, dar si urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001. Mentinerea in recurs a deciziei prin care s-a admis apelul si s-a schimbat sentinta primei instante in sensul admiterii actiunii.


- Legea nr. 213/1998, art. 6


Curtea constata ca, prin Decretul-Lege nr.9/1989 a fost abrogat Decretul nr.223/1974 si ca, din expunerea de motive, se desprindea chiar spiritul dispozitiilor sale, si anume scopul reparatoriu al repararii prejudiciilor morale si materiale aduse cetatenilor prin aplicarea actelor normative aplicate printre care si Decretul nr.223/1974.
Efectul reparatoriu al actului mentionat nu se putea realiza decat prin inlaturarea consecintelor juridice ale actelor administrative de punere in aplicare a acestui decret.
Efectul inlaturarii consecintelor Decretului nr.223/1974 si a actelor administrative de punere in aplicare a acestuia, respectiv a deciziei nr.494/14.03.1989 emisa de fostul Consiliul Popular al Municipiului Bucuresti, in temeiul Decretului nr.223/1974, il reprezinta inlaturarea masurii de preluare cu plata a apartamentului situat in Bucuresti, str.Dumitru Petrescu, nr. 65, bl. C1b, sc. 1, et. 1, ap. 3, sector 4.
Ca urmare a inlaturarii masurii de preluare cu plata a apartamentului mentionat, se confirma dreptul de proprietate al intimatei reclamante asupra imobilului mentionat.
Din aceste considerente, Curtea retine ca instanta de apel a apreciat in mod corect asupra imprejurarii ca dreptul de proprietate asupra imobilului a apartinut intimatei-reclamante si ca aceasta trebuie sa beneficieze si sa exercite toate prerogativele dreptului sau de proprietate.



CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE, DECIZIA NR. 1582 R DIN 30 MARTIE 2010


                                              
Prin decizia civila nr.641.A din data de 14.03.1995, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a Conflicte Civila,, a fost admis apelul formulat de P.G.L. impotriva sentintei civile nr.8232/29.11.1994 a Judecatoriei Sectorului 4, in contradictoriu cu C.L.M.B si SCAVLB SA; a fost schimbata sentinta in sensul ca a fost admisa actiunea reclamantei; a fost constatata nulitatea absoluta nr.494/1989 emisa de fostul CPMB si a fost dispusa retrocedarea apartamentului nr.3, situat in Bucuresti, strada Dumitru Petrescu nr.65, Bl.C1b, sc.1, et.1, sector 4 catre reclamanta; s-a luat  act ca nu au fost solicitate cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, tribunalul a retinut ca, apartamentul nr.3 situat in Bucuresti, strada Dumitru Petrescu nr.65, Bl.C1b, sc.1, et.1, sector 4, a fost cumparat de reclamanta cu contractul nr.4908/21 iunie 1972.
Prin decizia nr.494/14.03.1989 emisa de CPMB in temeiul Decretului nr.223/1974, acest apartament a fost trecut in proprietatea statului, intrucat reclamanta plecase in strainatate.
Prin Decretul nr.223/1974 s-a urmarit ca terenurile si constructiile sa fie detinute de persoane fizice, care isi au domiciliul in tara, iar nu in strainatate.
In consecinta, suportul legal al trecerii in proprietatea statului a disparut prin repatrierea reclamantei, deci in spiritul art.3 din Legea nr.7/31.12.1989, reclamanta va beneficia de toate drepturile politice economice si sociale conferite cetatenilor romani.
Instanta de apel a retinut ca dreptul de proprietate este un drept economic si, avand in vedere, caracterul reparatoriu al actelor normative mai sus mentionate, in mod gresit prima instanta a respins actiunea reclamantei.
S-a retinut ca Decretul-lege nr.9/1989 nu prevedea in mod expres producerea unor efecte juridice retroactive, din expunerea de motive se desprindea chiar spiritul dispozitiilor sale, si anume scopul reparatoriu al prejudiciilor morale si materiale aduse cetatenilor prin aplicarea actelor normative aplicate printre care si Decret nr.223/1974.
Fata de considerentele expuse in baza art.298 Cod procedura civila tribunalul a admis apelul si a schimbat sentinta in sensul ca a admis actiunea reclamantei.
Tribunalul a constatat nulitatea absoluta a deciziei nr.494/1989 emisa de fostul CLMB si a dispus retrocedarea Apartamentul nr.3 situat in Bucuresti, strada Dumitru Petrescu nr.65, Bl.C1b, sc.1, et.1, sector 4, catre reclamanta.
Impotriva sus-mentionatei hotarari, in termen legal a declarat recurs recurentul-parat CLMB, criticand solutia pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivarea recursului, recurenta considera ca, in mod gresit instanta de apel ca si prima instanta a constatat nulitatea absoluta a deciziei nr.494/1989 emisa de CPMB si dispune retrocedarea ap.3 situat in str. Dumitru Petrescu nr.65, C1b, sc.1, et.1, sector 4 catre reclamanta.
Titlul de proprietate al statului il reprezinta actul juridic sau faptul juridic prin care statul a dobandit proprietatea bunurilor preluate de la persoane fizice sau juridice in perioada 1945-1989.
Aceste acte de aplicare a legii, care constituie titluri de proprietate ale statului, sunt acte de drept public, fiind emise de autoritatile publice carora legea le-a conferit competenta de a actiona in domeniul respectiv.
Sustine ca imobilul in litigiu a trecut in proprietatea statului, in temeiul Decretului nr.223/1974, prin lege in conditiile art. 645 Cod Civil, ce a avut ca efect stingerea dreptului de proprietate al fostului proprietar asupra imobilului in litigiu si constituirea unui drept de proprietate in favoarea statului.
Asadar, locuintele trecute in proprietatea statului in temeiul Decretului nr. 223/1974 (cazul imobilului obiect al prezentei cauze) au fost calificate in mod expres de legiuitor ca fiind preluate cu titlu si au format obiectul de reglementare al Legii nr. 112/1995.
Sustine ca o alta interpretare nu poate fi primita, deoarece o instanta de judecata nu poate da un sens unic unei notiuni juridice decat cea facuta de legiuitor, nici prin restrangerea dispozitiilor normei juridice, nici prin extrapolarea acesteia, fiind obligatoriu a se respecta intelesul si scopul normei juridice.
Invedereaza ca titlul de proprietate il reprezinta actul juridic sau faptul juridic, stricto sensu, prin care se poate dobandi proprietatea.
Potrivit dispozitiilor art.644-645 din Codul Civil, proprietatea bunurilor se dobandeste in urmatoarele moduri: prin succesiune, prin legate prin conventii, prin traditiune, prin succesiune, prin prescriptie, prin lege si prin ocupatiune.
Cand dobandirea proprietatii se face "prin lege", titlul de proprietate nu este legea (actul normativ) ca atare, ci actul de aplicare a legii, actul prin care imobilul a fost individualizat si prin care s-a procedat la preluarea lui de catre stat.
Actul de aplicare a legii, care constituie titlul de proprietate al statului, este un act de drept public, fiind emis de autoritatile publice carora tot legea le-a conferit competenta de a actiona in domeniul respectiv.
Invedereaza ca, prin Hotararea nr.1 din 2 februarie 1995, Curtea Suprema de Justitie a Sectii Unite a stabilit ca instantele nu au atributia de a cenzura si de a dispune restituirea imobilelor preluate de catre stat prin diferite acte normative, competenta revenind exclusiv Parlamentului.
Ulterior, prin dispozitiile art.6, alin.(1) din Legea nr. 213/1998, lege intrata in vigoare la 24 ianuarie 1999, legiuitorul a stabilit care sunt elementele in functie de care titlul de proprietate al statului privind preluarea unor imobile in perioada 6 martie 1945-22 Decembrie 1989 pot fi declarate valabil sau nevalabil, aprecierea urmand sa se faca, evident, in raport cu legislatia in vigoare si cu tratatele si conventiile internationale, la care Romania era parte in momentul aparitiei actului normativ, ca temei al preluarii.
Analiza titlului de proprietate al statului cu privire la imobilele preluate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 - pentru stabilirea valabilitatii sau nevalabilitatii acestuia este de competenta exclusiva a instantei de judecata, sesizata, ca atare, in fiecare caz, de persoana interesata.
Sustine ca stabilirea concordantei sau a neconcordantei dispozitiilor Decretului - Lege nr.223/1974 cu prevederile Constitutiei de la acel moment este apanajul instantei de judecata, iar nelegalitatea masurii preluarii imobilului de catre stat, se apreciaza prin raportare la legea fundamentala in vigoare Ia acel moment, si se pronunta expres, in fiecare caz in parte.
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a municipalitatii invedereaza urmatoarele:
Actiunea in revendicare este o actiune reala, petitorie al carui scop il constituie redobandirea bunului de catre adevaratul proprietar de la cel la care se afla.
Ca atare actiunea in revendicarea poate fi formulata doar de proprietarul bunului revendicat si impotriva posesorului actual al bunului revendicat.
Or, actiunea in revendicare este actiunea proprietarului neposesor impotriva posesorului neproprietar, iar reclamanta trebuie sa faca dovada calitatii procesuale pasive a celor chemati in judecata in calitate de parati.
Pentru aceste motive, solicita admiterea recursului, modificarea in tot a sentintei atacate, in sensul respingerii cererii de chemare in judecata ca neintemeiata.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 304 pct.9 din Codul de Procedura Civila.
In dovedirea sustinerilor, a solicitat incuviintarea probei cu inscrisuri, pe care le va depune.
La data de 25.03.2010, a formulat intampinare intimata-reclamanta P.G.R., prin care a solicitat respingerea recursului ca tardiv formulat.
In motivarea intampinarii a solicitat respingerea recursului ca tardiv formulat.
Cu privire la exceptia tardivitatii recursului solicita instantei de recurs sa observe ca decizia tribunalului a fost pronuntata la data de 14 martie 1995, respectiv acum 15 ani de zile.
Faptul ca de la dosarul cauzei lipseste dovada comunicarii nu inseamna ca la acel moment aceasta procedura nu a fost indeplinita.
Sustine ca, din documentele pe care le-a anexat prezentei, si anume din dispozitia primarului general al Municipiului B. reiesea in mod clar faptul ca aceasta decizie le fusese comunicata si au luat cunostinta de aceasta.
Pe cale de consecinta, solicita admiterea exceptiei formulate si respingerea recursul ca tardiv formulat.
Pe fondul cauzei, solicita respingerea recursului, ca nefondat, pentru urmatoarele considerente:
In fapt la data de 15 februarie 1994, numita P.G.L. a chemat in judecata pe paratele RAIAL, P.M.B. si SCAVLB S.A., solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa se constate nulitatea absoluta a deciziei nr.494/1989 emisa de fostul CPMB si sa dispuna retrocedarea apartamentului nr.3 situat in Bd. Dumitru Petrescu nr. 65, bl C1 B, sc. 1, et. 1, sector 4 Bucuresti.
In motivarea actiunii s-a aratat ca imobilul a fost trecut in proprietatea statului in baza Decretului nr.223/1974, masura luata fiind abuziva, incalcand chiar prevederile Constitutiei in vigoare la acea data.
S-a invederat ca, dupa 1989, acest Decret a fost abrogat, anulandu-se toate formele de trecere in proprietatea statului, efectuate in baza lui.
La dosarul cauzei exista de asemenea dovada ca numita P.G.L. a fost repatriata.
Se mentioneaza ca prin sentinta civila nr.8232/1994 a Judecatoriei Sectorului IV a fost respinsa, ca neintemeiata, actiunea formulata de numita P.G.L. pe considerentul ca decizia invocata nu putea fi lovita de nulitate absoluta, cata vreme a fost luata in baza unor dispozitii legale in vigoare la acea data.
Impotriva acestei sentinte reclamanta a formulat apel.
Tribunalul a admis apelul formulat de P.G.L., constatand nulitatea absoluta a deciziei nr.494/ 1989 emisa de CPMB si a dispus retrocedarea apartamentului situat in Bucuresti, str. Dumitru Petrescu, nr. 65, bl. C1b, sc. 1, et. 1, ap. 3, sector 4.
Pe fondul recursului, considera ca, in cauza, nu sunt incidente dispozitiile art. 304 pct. 9 intrucat hotararea Tribunalului are temei legal si a fost data cu aplicarea corecta a legii.
Prin Decizia nr. 5 din 20.11.2000 privind problema admisibilitatii actiunilor prin care se solicita anularea deciziilor fostelor consilii populare judetene de trecere in proprietatea statului a unor imobile in baza Decretului nr.223/1974 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie a fost admis recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie si s-a stabilit ca instantele judecatoresti sunt competente sa judece, potrivit normelor dreptului comun, actiunile in revendicare formulate cu privire la imobilele preluate de stat in temeiul prevederilor Decretului nr.223/1974.
Considera ca Tribunalul a pronuntat o hotarare legala si temeinica existand in acest sens si o practica unitara cu privire la situatia expusa in speta de fata.
Referitor la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a municipalitatii reclamanta considera ca aceasta este neintemeiata in speta fiind vorba de un imobil ce a fost trecut in proprietatea statului in baza Decretului 223/1974, statul fiind reprezentat de CLMB.
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive  a recurentului C.G.M.B., Curtea constata, din motivarea exceptiei ca recurentul realizeaza o confuzie intre calitatea procesuala pasiva a sa si capacitatea procesuala de folosinta, ca urmare a imprejurarii ca nu are personalitate juridica.
Cu privire la calitatea procesuala pasiva, instanta de recurs invedereaza ca calitatea procesuala pasiva presupune identitatea dintre persoana care este chemata in judecata, in calitate de parat, si persoana care este titulara obligatiei din cadrul raportului juridic litigios.
Cu privire la acest aspect, se constata ca apartamentului situat in Bucuresti, str. Dumitru Petrescu, nr. 65, bl. C1b, sc. 1, et. 1, ap. 3, sector 4 a fost preluat prin  deciziei nr.494/1989 emisa de CPMB, care este actualul CGMB.
Astfel, exista identitate intre persoana juridica, care a preluat imobilul litigios si cea care are calitatea de recurent-parat in prezenta cauza.
Pentru aceste motive, Curtea va respinge, ca neintemeiata, exceptia lipsei calitatii procesuale pasive.
Cu privire la capacitatea procesuala de folosinta, Curtea invedereaza recurentei-parate ca poate sta in judecata, in calitate de parat, in conformitate cu art.41 alin.2 din Codul de Procedura Civila.
Analizand actele si lucrarile dosarului din perspectiva criticilor formulate si a motivului de recurs prevazut de dispozitiile art. 304 pct.9 din Codul de Procedura Civila, Curtea retine ca recursul este nefondat pentru urmatoarele:
Decizia civila nr.641.A din data de 14.03.1995, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a Conflicte Civila, a fost data cu aplicarea corecta a legii in vigoare la data pronuntarii, respectiv cu aplicarea dispozitiilor Decretului-Lege nr.9/31.12.1989.
Curtea constata ca, prin Decretul-Lege nr.9/1989 a fost abrogat Decretul nr.223/1974 si ca, din expunerea de motive, se desprindea chiar spiritul dispozitiilor sale, si anume scopul reparatoriu al repararii prejudiciilor morale si materiale aduse cetatenilor prin aplicarea actelor normative aplicate printre care si Decretul nr.223/1974.
Efectul reparatoriu al actului mentionat nu se putea realiza decat prin inlaturarea consecintelor juridice ale actelor administrative de punere in aplicare a acestui decret.
Efectul inlaturarii consecintelor Decretului nr.223/1974 si a actelor administrative de punere in aplicare a acestuia, respectiv a deciziei nr.494/14.03.1989 emisa de fostul Consiliul Popular al Municipiului Bucuresti, in temeiul Decretului nr.223/1974, il reprezinta inlaturarea masurii de preluare cu plata a apartamentului situat in Bucuresti, str.Dumitru Petrescu, nr. 65, bl. C1b, sc. 1, et. 1, ap. 3, sector 4.
Ca urmare a inlaturarii masurii de preluare cu plata a apartamentului mentionat, se confirma dreptul de proprietate al intimatei reclamante asupra imobilului mentionat.
Din aceste considerente, Curtea retine ca instanta de apel a apreciat in mod corect asupra imprejurarii ca dreptul de proprietate asupra imobilului a apartinut intimatei-reclamante si ca aceasta trebuie sa beneficieze si sa exercite toate prerogativele dreptului sau de proprietate.
Curtea constata cu surprindere ca recurenta, prin motivele de recurs formulate, in prezenta cauza, invoca imprejurarea ca statul avea un titlu asupra imobilului litigios, si ca acest titlu il reprezenta actul de punere in aplicare a Decretului nr.223/1974, in contextul adoptarii de aproximativ 9 ani a Legii nr.10/2001, care statueaza caracterul abuziv al preluarii imobilelor de catre stat, in temeiul Decretului nr.223/1974 si confera posibilitatea efectiva a fostilor proprietari de a solicita si a obtine restituirea in natura a acestor imobile preluate abuziv.
In acest context, este mai mult decat inexplicabila asertiunea din cuprinsul motivelor de recurs, cu privire la faptul ca statul avea un titlu de proprietate asupra apartamentului situat in Bucuresti, str. Dumitru Petrescu, nr. 65, bl. C1b, sc. 1, et. 1, ap. 3, sector 4 si ca, in raport de aceasta imprejurare, trebuia respinsa actiunea formulata de catre intimata-reclamanta, avand ca obiect revendicarea imobilului sus-mentionat si constatarea nulitatii absolute a deciziei nr.494/14.03.1989 emisa de fostul CGMB in temeiul Decretului nr.223/1974.
Curtea retine ca chiar legiuitorul, prin adoptarea Legii nr.10/2001, a recunoscut ca a preluat in mod abuziv imobilele in temeiul Decretului nr.223/1974 si ca aceasta preluare abuziva reprezinta un aspect esential, care inlatura calitatea de proprietar a statului si confirma calitatea de proprietar al persoanei de la care a fost preluat bunul.
In raport de aceste consideratii, Curtea retine ca statul nu a avut niciodata calitatea de proprietar asupra apartamentului situat in Bucuresti, str. Dumitru Petrescu, nr. 65, bl. C1b, sc. 1, et. 1, ap. 3, sector 4, deoarece legea, respectiv Decretul nr.223/1974, nu reprezinta o modalitate de preluare, in conformitate cu dispozitiile art. 6 din Legea nr.213/1998.
Pentru aceste motive, Curtea va inlatura toate sustinerile recurentului cu privire la calitatea de proprietar a statutului.
Cu privire la invocarea hotararii nr.1/2 februarie 1995 a Curtii Supreme de Justitie referitoare la imposibilitatea instantelor de a cenzura si de a dispune restituirea imobilelor preluate abuziv de catre stat prin diferite acte normative, Curtea invedereaza recurentei, care are calitatea de institutie a statului, ca instanta suprema si-a schimbat pozitia ca urmare a numeroaselor condamnari a Curtii Europene a Drepturilor Omului, care a afirmat incalcarea art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului prin nerecunoasterea competentei instantelor de judecata de a statua asupra litigiului, avand ca obiect revendicarea imobilelor preluate abuziv de catre fostii proprietari.
Cu privire la recursul declarat in prezenta cauza, Curtea constata ca decizia instantei de apel a fost data cu respectarea dispozitiilor in vigoare la data pronuntarii si ca evolutia legislativa (adoptarea Legii nr.213/1998 si a Legii nr.10/2001) a confirmat viziunea instantelor de judecata cu privire la dreptul fostului proprietar de a se bucura de dreptul sau de proprietate asupra imobilului, care a fost preluat abuziv de catre statul roman prin autoritatile locale. Aceasta solutie a fost confirmata in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in cauzele Paduraru vs Romania, cauza Strain vs. Romania si altele.
Cu privire la fondul recursului, Curtea  retine ca masura preluarii cu plata a imobilului era in neconcordanta cu dispozitiile constitutionale in vigoare la acea data, respectiv cu art.12  din Constitutia din anul 1986.  Conform art.12 „terenurile si constructiile puteau fi expropriate numai pentru lucrari de interes obstesc si cu plata unei juste despagubiri”.
De asemenea, masura era in neconcordanta si cu dispozitiile art.17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, potrivit caruia  „orice persoana are dreptul la proprietate, atit singura, cit si in asociatie cu altii si nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa”, pe care Romania, in calitate de membru fondator al O.N.U. trebuia sa le respecte si sa ia toate masurile necesare sa protejeze dreptul de proprietate al cetatenilor sai.
Avand in vedere considerentele mentionate, tinand cont de dispozitiile art.12 din Constitutia din anul 1986, art.17  din Declaratia Universala a Drepturilor Omului din anul 1948 si dispozitiile Decretului-Lege nr.9/1989, Curtea apreciaza ca masurii de trecere in proprietatea statului  a apartamentului era nelegala si ca statul nu a devenit titular al dreptului de proprietate asupra imobilului revendicat, ci simplu detentor precar.
Pentru considerentele expuse, Curtea constata ca decizia apelata a fost data cu aplicarea corecta a dispozitiilor legale mentionate, respectiv Decretul-Lege nr.9/1989, art. 12 din Constitutia din anul 1986 si art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, motiv pentru care, in temeiul art. 312 din Codul de Procedura Civila, va respinge, ca neintemeiat, recursul formulat de recurentul-parat CGMB impotriva sentintei civile nr.641 A din data de 14.03.1995, pronuntate de catre Tribunalul Bucuresti - Sectia a III a Civila, in dosarul nr.175/1998, in contradictoriu cu intimata-reclamanta P.G.L. si cu intimata-parata SC A.V.L.B. SA.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007