InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Magistrati. Asigurare de viata si bunuri.

(Decizie nr. 173/CM/ din data de 29.05.2007 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Potrivit art. 100 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, magistratii beneficiaza de asigurare realizata din fonduri bugetare pentru viata, sanatate si bunuri in limita veniturilor, pentru 15 ani de activitate.

Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a declarat recurs la 23 martie 2007 impotriva sentintei civile 296/21.02.2007 pronuntata de Tribunalul Tulcea in dosarul nr. 955/88/2006, pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In fapt, prin cererea adresata acestei instante si inregistrata sub nr. 4922/2006, B.D. a chemat in judecata pe paratii Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Tribunalul Tulcea si Parchetul de pe langa Curtea de Apel Constanta, pentru a fi obligati sa-i plateasca suma de 2478,80 RON, reprezentand contravaloarea primelor de asigurare, pentru viata si bunuri, cu aplicarea indicelui de inflatie si a dobanzii legale prevazute de Codul de procedura fiscala, pana la stingerea definitiva a datoriei, pe ultimii trei ani.
In motivare, reclamanta a aratat ca are calitatea de magistrat din anul 1994.
A precizat reclamanta ca, in urma aparitiei Legii nr. 92/1992, privind organizarea judecatoreasca, prin art. 100 s-a prevazut ca magistratii beneficiaza de asigurare realizata din fondurile bugetare pentru viata si bunuri, in limita veniturilor pentru 15 ani de activitate, iar "despagubirea prevazuta in art. 100 din Legea nr. 92/1992 va fi platita conform prevederilor art. 2 din Ordinul nr. 42 din 29.06.1999 al procurorului general, direct de ordonatorii de credite".
Conform dispozitiilor art. 77 din noul act normativ "magistratii beneficiaza de asigurare pentru risc profesional, realizate din fondurile bugetare ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, de Ministerul Public, pentru viata, sanatate si bunuri in limita veniturilor pentru anii lucrati in aceste functii, dar nu mai mult de 15 ani de activitate.
Considera reclamanta ca, intrucat Ordinul procurorului general nr. 42/1999, nefiind abrogat, este indreptatita sa i se deconteze atat primele de asigurare obligatorii, cat si cele de asigurare facultativa de viata si bunuri, fara sa mai fie necesare instructiuni, ordine sau lucrari de guvern, care sa stabileasca conditiile realizarii asigurarii prev. la alin.1 art. 77 din Legea nr. 303/2004.
A mai aratat ca, referitor la prevederile art. 77 din legea nr. 303/2004, nemodificata, se stipuleaza ca asigurarea prevazuta la alin.1 se realizeaza in conditiile stabilite prin hotararea guvernului, observandu-se ca, din analiza acestui text rezulta ca, pentru indeplinirea acestei obligatii de catre guvern, nu este prevazut nici un termen.
Prin sentinta civila nr. 296, pronuntata de Tribunalul Tulcea la data de 21 februarie 2007, in dosarul nr. 955/88/2006 (nr. in format vechi 4922/2006), a fost admisa in parte cererea formulata de reclamanta B.D.; au fost obligati paratii la plata sumei de 568 RON, actualizata cu indicele de inflatie, la data platii efective, reprezentand contravaloarea primelor de asigurare pentru perioada 29 noiembrie 2003 - 29 septembrie  2004.
De asemenea, a fost respins capatul de cerere cu privire la plata contravalorii primelor de asigurare pentru perioada 29 septembrie 2004 - 29 noiembrie 2006, precum si capatul de cerere privind plata primelor de asigurare actualizate cu dobanda legala, ca nefondate.
Pentru a solutiona astfel, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele considerente:
Conform art. 100 din Legea nr. 92/1992, in vigoare pana la data de 29 septembrie 2004, magistratii au dreptul de a beneficia de fonduri bugetare de asigurare pentru viata, sanatate si bunuri.
Intrucat paratul Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie nu a luat masura asigurarii locuintei si a autoturismelor, aflate in proprietatea reclamantei, aceasta a procedat personal la asigurarea lor asa dupa cum rezulta din copiile politelor de asigurare si din chitantele depuse la dosarul cauzei.
Ordinul Procurorului general nr. 42 din 29 iunie 1999, dat in aplicarea art. 100 din Legea nr. 92/1992, stipuleaza prin art.2:
"In vederea crearii de economii la bugetul aprobat, Ministerul Public, ordonatorii de credite vor plati direct despagubirea prevazuta de art. 100 alin.1 din Legea nr. 92/1992, privind organizarea judecatoreasca, in cuantumul aprobat de Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, numai in situatia in care s-a produs un eveniment care sa dea procurorului dreptul la aceasta plata si numai in conditiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare".
Art.75 din Legea nr.24/2000, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative prevede ca: Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si altele asemenea acte ale conducatorilor ministerelor _ se emit numai pe baza si in executarea legilor".
Art. 76 din Legea nr.24/2000 prevede ca "Ordinele_ trebuie sa se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza carora au fost emise si nu pot contine solutii care sa contravina prevederilor acestora".
Instanta a apreciat ca reclamanta este indreptatita la a beneficia de prevederile art. 100 din Legea nr. 92/1999, respectiv decontarea primei de  asigurare.
Conform prevederilor art. 77 alin.1 din Legea nr. 303/2004, privind statutul magistratilor, lege care a intrat in vigoare incepand cu data de 29 septembrie 2004:
"Magistratii beneficiaza de asigurare pentru risc profesional, realizata din fondurile bugetare ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie ale Ministerului Justitiei, sau, dupa caz, ale Ministerului Public, pentru viata, sanatate si bunuri, in limita veniturilor pentru anii lucrati in aceste functii, dar nu in mai mult de 15 ani de activitate".
Potrivit prevederilor art. 77 alin.3 din aceeasi lege:
"Asigurarea prevazuta la alin.(1) se realizeaza in conditiile stabilite prin hotarare a guvernului".
Din analiza prevederilor art. 77 alin.1 si alin.3 din Legea nr. 303/2004, reiese ca magistratii beneficiaza, din fondurile Ministerului de Justitie, Inaltei Curti de Casatie si Justitie si Ministerul Public, de asigurare de bunuri (inclusiv pentru autoturisme), viata si sanatate, insa numai pentru risc profesional, urmand ca prin hotarare a Guvernului sa se stabileasca si conditiile in care se va realiza decontarea primelor de asigurare.
Ca atare, dreptul magistratului de a beneficia de o decontare a primelor de asigurare subzista numai in raportul de asigurare pentru risc profesional, iar acest drept nu se poate valorifica in lipsa prevederilor vizand conditiile de decontare a primei de asigurare.
Art.77 alin.1 din Legea nr. 303/2004 prevede doar dreptul de asigurare, limita maxima a despagubirii si fondurile bugetare din care se va face despagubirea, cat priveste insa conditiile de acordare a acestora se arata in mod explicit in alin.3 al aceluiasi articol ca acestea se vor reglementa printr-o hotarare a Guvernului.
Art.77(3) din legea nr. 303/2004, nemodificata, este conform cu disp. art. 4(3) din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnica legislativa si care dispune ca: "actele normative date in executarea legilor, ordonantelor sau a Hotararilor Guvernului se emit in limitele si potrivit normelor care le ordona".
Cu alte cuvinte, cade in sarcina guvernului de a stabili conditiile in care se va acorda despagubirea prevazuta la art. 77 alin.1 din Legea nr. 303/2004, nemodificata.
Pe de alta parte, reclamanta nu a facut dovada producerii evenimentului pentru care magistratii beneficiaza de asigurare, intrucat aceasta nu vizeaza  orice riscuri, ci numai riscurile profesionale.
In consecinta, instanta de fond a apreciat ca legea  mai sus invocata prevede doar drepturile de asigurare, limita maxima a despagubirii si durata in timp a asigurarii, fara a dezvolta aspecte ce privesc concret continutul si limitele acestui drept, conditiile de exercitare sau normele tehnice de aplicare a dispozitiilor legale.
Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat, in esenta, urmatoarele:
Instanta de fond si-a intemeiat hotararea pe dispozitiile art. 100 din Legea nr. 92/1992, cererea reclamantei fiind examinata sub incidenta dispozitiilor art. 78 din Legea nr. 303/2004 si a Legii nr. 92/1992.
In aplicarea dispozitiilor art. 100 alin.1  din legea nr. 92/1992 republicata M.J. a aprobat Instructiunile nr. 761 din 22 aprilie 1999 referitoare la modul de aplicare a prevederilor art. 100 din Legea nr. 92/1992, conform carora ordonatorii de credite vor plati direct despagubirea prev. de disp. art. 100 alin.1 numai in situatia in care s-ar produce un eveniment care sa dea dreptul magistratului la aceasta plata.
Dispozitiile art.2 din Instructiunile anterior mentionate statueaza care sunt evenimentele pentru care se poate beneficia de asigurare si anume, evenimentele determinate de exercitarea functiei de magistrat.
De asemenea, Procurorul General al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a emis Ordinul nr. 42 din 29.06.1999 care la art. 2 prevede ca: in vederea crearii de economii la bugetul aprobat Ministerului Public ordonatorii de credite vor plati direct despagubirea prevazuta de art. 100 alin.1 din Legea nr. 92/1992, in cuantumul aprobat de Procurorul General al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, numai in situatia in care s-a produs un eveniment care sa dea dreptul procurorului la aceste plati, cu exceptia despagubirilor pentru autovehicule, care se vor efectua de societatile de asigurari in baza contractului incheiat de fiecare procuror pentru raspundere civila.
Totodata, Ordinul precizeaza ca evenimentul se impune a fi constatat de catre institutiile publice competente, iar despagubirea se va efectua numai dupa solutionarea definitiva a cauzei de catre instanta de judecata, prin urmare - similar disp. cuprinse in Instructiunile Ministerului Justitiei.
Din continutul art. 100 din Legea nr. 92/1992 nu reiese in mod clar obligatia angajatorului de a asigura magistratii pentru viata, sanatate, inclusiv pentru bunuri iar aceasta asigurare nu poate functiona in lipsa unui contract de asigurari care trebuie incheiat in forma scrisa.
Astfel, "in Romania, activitatea de asigurare se desfasoara sub forma asigurarilor de viata si a celor generale facultative  sau obligatorii, in conditiile legii".
In aceste conditii, este evident ca asigurarea prevazuta de Legea de organizare judecatoreasca este o asigurare facultativa si nu o asigurare obligatorie.
A sustinut ca dispozitiile art. 100 din Legea nr. 92/1992 nu instituie o obligatie a angajatorului, ci un drept al beneficiarului - angajat de a solicita institutiei sa incheie un contract de asigurare in care angajatorul sa aiba calitatea de beneficiar al asigurarii.
Pronuntarea instantei de fond si sustinerile reclamantei conform carora raporturile juridice de asigurare prev. de art. 100 din Legea nr. 92/1992 s-a nascut "ex lege" si nu a avut la baza vointa partilor, constituie o incalcare a dispozitiilor Legii nr. 136/1996, care prevad - in mod expres - ca un raport de asigurare obligatorie sau facultativa se naste si este valabila doar in cazul in care a fost incheiat cu contract de asigurare.
Instanta de fond a dispus in mod nelegal plata contravalorii primelor de asigurare, actualizate cu indicele de inflatie, in situatia in care Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ca institutie bugetara nu poate sa inscris in bugetul propriu nici o plata fara baza legala pentru respectiva cheltuiala.
Astfel, a sustinut ca fondurile alocate Ministerului Public pe anul 2006 pentru plata dreptului de personal au fost aprobate prin Legea bugetului de stat 379/2005, lege ce nu cuprinde un capitol distinct de cheltuieli pentru plata diferentelor de drepturi salariale acordate de catre instanta, astfel ca acordarea ulterioara a unei sume de bani peste cea datorata - chiar reprezentand indicele de inflatie - nu se justifica.
Neaplicarea indicelui de inflatie se datoreaza si faptului ca in conformitate cu dispozitiile art. 14 alin.(2) din Legea nr. 500/2002 "nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in buget si nici angajata si efectuata din aceasta daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala."
Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in lipsa unei prevederi legale care sa reglementeze materia actualizarii drepturilor cu rata inflatiei nu are la dispozitie alte surse de finantare in afara celor alocate prin lege.
Recursul  nu este fondat.
Analizand sentinta reculata, prin prisma criticilor formulate, Curtea a respins recursul ca nefundat pentru urmatoarele considerente.
Potrivit art. 100 alin.2 din Legea nr. 92/1992 magistratii beneficiaza de asigurare realizata din fonduri bugetare, pentru viata, sanatate si bunuri in limita veniturilor, pentru 15 ani de activitate.
Ordinul Procurorului General nr. 42/1999 dat in aplicarea art. 100 din legea nr. 92/1992 prevede prin art. 2 faptul ca in vederea crearii de economii la  bugetul aprobat Ministerului Public, ordonatorii de credite vor plati direct despagubirea prevazuta de art. 100 alin.1 din Legea nr. 92/1992 privind organizarea judiciara, in cuantumul aprobat de Procurorul General al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie numai in situatia in care s-a produs un eveniment care sa dea procurorului dreptul la aceasta plata si anume in conditiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare.
Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative prevede prin art. 75 ca "ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte" ale conducatorilor ministerelor _ se emit numai pe baza si in executarea legilor".
Art. 76 din acelasi act normativ prevede ca "ordinele, instructiunile si alte asemenea acte trebuie sa se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza si executarea carora au fost emise si nu pot  contine solutii care sa contravina prevederilor acestora".
Este de observat ca prin dispozitiile art. 100 alin.1 din Legea nr. 92/1992 legiuitorul nu conditiona beneficiul asigurarii de aparitia unui eveniment care sa vizeze  un risc profesional.
Ordinul Procurorului General nr. 42/1999, restrangand acest drept la situatiile in care s-a produs un risc profesional, adauga la textul de lege, incalcandu-se dispozitiile art. 75 si art. 76 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
Prin urmare, in mod corect prima instanta a admis in parte actiunea si a obligat paratii sa plateasca reclamantilor contravaloarea primelor de asigurare aferente perioadei noiembrie 2003 - 29 septembrie 2004.
Prin sentinta recurata s-a respins capatul de cerere cu privire la plata contravalorii primelor de asigurare pentru perioada 29 septembrie 2004 - 29 noiembrie 2006, precum si capatul de cerere privind plata primelor de asigurare actualizate cu dobanda legala  ca nefondate, intrucat acestea cad sub incidenta dispozitiilor Legii nr. 303/2004.
In ce priveste motivul de recurs referitor la faptul ca Legea nr. 92/1992 se referea la o asigurare facultativa nu obligatorie, Curtea retine:
In conformitate cu prevederile art. 100 alin.1 din Legea nr. 92/1992 magistratii beneficiaza de asigurare realizata, deci fonduri bugetare pentru viata, sanatate si bunuri, iar limita veniturilor pentru 15 ani de activitate.
Din dispozitiile legale mentionate rezulta ca legiuitorul nu distinge intre asigurarea obligatorie si asigurarea facultativa.
In consecinta, unde legiuitorul nu distinge, nici interpretul nu poate sa o faca.
Critica referitoare la aplicarea dispozitiilor art. 1078 si 1089 Cod civil si obligarea la plata dobanzilor pentru trecut este lipsita de interes, intrucat, asa cum am aratat mai sus, instanta de fond a respins acest capat de cerere ca nefondat.
In cauza, ne aflam in prezenta unui litigiu de munca si nu a unui litigiu de asigurari sociale, intrucat Codul muncii reglementeaza totalitatea raporturilor individuale si colective de munca, modul in care se efectueaza controlul aplicarii reglementarilor din domeniul raportului de munca, precum si jurisdictia muncii.
Raporturile juridice de munca ale magistratilor sunt calificate in literatura juridica tot ca raporturi juridice tipice de munca, deoarece aceste raporturi sunt de natura contractuala implicand actul lor de vointa.
Ultima critica vizeaza gresita obligare la plata contravalorii primelor de asigurare actualizate cu indicele de inflatie.
Prin neplata sumelor reprezentand contravaloarea primelor de asigurare s-a creat reclamantului un prejudiciu determinat de valorizarea monedei nationale si pentru acoperirea integrala a prejudiciului suferit de reclamanta se impune obligarea paratilor la plata sumelor actualizate cu indicele de inflatie la momentul platii.
Potrivit art. 1084 Cod civil, daunele interese ce sunt debite - creditorului cuprind, in genere, pierderea ce a suferit si beneficiul de care a fost lipsit.
In executarea hotararii judecatoresti, recurentul, in calitate de ordonator de credite, va intocmi necesarul sumelor de bani reprezentand contravaloarea primelor de asigurare si va inainta propunerea catre Ministerul Finantelor Publice.
Pentru considerentele aratate, potrivit art. 312 Cod procedura civila, curtea a respins recursul ca nefundat si a mentinut sentinta recurata ca legala si temeinica.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007