InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Diferente salariale cadre didactice rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008.

(Decizie nr. 465/CM/ din data de 25.08.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Prejudicii; daune; Salarizare | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Ca urmare a constatarii neconstitutionalitatii modificarilor aduse O.G. nr. 15/2008, aprobata prin Legea nr. 221/2008, prin ordonante succesive emise de Guvern, in mod corect prima instanta a admis actiunea reclamantilor si a obligat paratii la plata diferentelor de drepturi salariale rezultate din aplicarea Legii nr. 221/2008.
In cauza sunt incidente si prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie care prevede ca: "orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa, decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international".
In practica C.E.D.O. s-a statuat ca notiunea de "bunuri" in sensul art. 1 din Protocolul 1 la Conventie cuprinde atat "bunuri actuale" cat si valori patrimoniale, inclusiv in anumite situatii bine stabilite creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza suficienta in dreptul intern si in virtutea carora reclamantul poate pretinde cel putin o speranta legitima in exercitarea efectiva a dreptului sau.
Reclamantii, fiind beneficiari ai dispozitiilor O.G. nr. 15/2008, asa cum a fost aprobata prin Legea nr. 221/2008, pot pretinde o "speranta legitima" cu privire la realizarea drepturilor lor referitor la cresterile salariale.
In speta, nu s-a dovedit ca ingerinta in dreptul reclamantilor cu privire la respectarea drepturilor lor salariale s-a facut cu observarea limitarilor reglementate de art. 1 din Protocolul 1, aditional la Conventie.
Astfel, potrivit art. 1 din Protocol, privarea de un bun se poate face daca aceasta este prevazuta de lege, adica de normele interne aplicabile si daca este impusa de o cauza de utilitate publica.
Pentru ca o ingerinta sa fie legala, aceasta trebuie, pe de o parte sa fie prevazuta de lege, asigurandu-se principiul suprematiei legii, principiu fundamental intr-o societate democratica, iar pe de alta parte sa pastreze un just echilibru intre cerintele interesului general al comunitatii si imperativele dreptului la respectarea bunurilor reclamantilor (cauza Viasu contra Romaniei).
Ori, in cauza, chiar Curtea Constitutionala a considerat ca normele emise de Guvern pentru modificarea O.G. nr. 15/2008 aprobata prin Legea nr. 221/2008 sunt neconstitutionale, si constituie o ingerinta in dreptul la un salariu marit al reclamantilor, incalca legea si nu fac altceva decat sa contracareze unele masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant, adoptate de Parlament.
Orice drepturi de natura salariala obtinute ca diferente de salariu prin hotarari judecatoresti care nu au putut fi prevazute in proiectul de buget initial necesita o rectificare bugetara care va fi aprobata tot de catre consiliul local, acesta avand atributia de a participa si aproba proiectele de buget local potrivit art. 45 alin. 2 lit. "a" din Legea nr. 215/2001.
Potrivit art. 63 alin. 4 lit. "a" si "c" din Legea nr. 215/2001, republicata, Primarul exercita functia de ordonator principal de credite si intocmeste proiectul bugetului local si il supune spre aprobare consiliului local.
In conformitate cu prevederile art. 61 alin. 2 din acelasi act normativ, primarul asigura punerea in aplicare a hotararilor consiliului local.
Gresita intocmire a bugetului sau alocarea unor fonduri insuficiente nu poate constitui motiv de neacordare a unor drepturi banesti stabilite pentru un salariat prin lege.

Prin cererea inregistrata sub nr. 3257/118/2010 pe rolul Tribunalului Constanta, Sindicatul Liber al Salariatilor din I.P. Constanta, in numele membrilor sai, a investit instanta, in contradictoriu cu paratii I.S.J. Constanta, Liceul Teoretic O. Constanta, Consiliul Local al Municipiului Constanta si Primarul Municipiului Constanta, solicitand ca, prin hotararea ce se va pronunta, paratii sa fie obligati la calculul si plata drepturilor salariale neacordate, rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008, reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite, in conformitate cu prevederile Legii nr. 221/2008, pentru aprobarea O.G. nr. 15/2008, incepand cu 1 octombrie 2008 pana la data platii efective, corespunzator perioadei lucrate in unitatea de invatamant.
In motivarea actiunii, reclamantii au aratat ca Guvernul Romaniei a aprobat O.G. nr. 15/2008 prin care sunt reglementate cresteri salariale ale personalului din invatamant pentru anul 2008, iar actul normativ mentionat a fost aprobat, cu modificari, prin Legea nr. 221/27.10.2008, de esenta fiind modificarea ce a vizat majorarea coeficientului de multiplicare de 1.000 lei pentru personalul didactic si didactic auxiliar la 400,00 lei, pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008, si care reprezinta valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare.
Reclamantii, prin reprezentant, sustin ca, desi Legea nr. 221/2008 prevedea aceste cresteri salariale pentru personalul didactic si personalul didactic auxiliar, incepand cu 1 octombrie 2008, paratii nu au procedat la calculul si plata drepturilor salariale, contrar dispozitiilor legii.
De asemenea, s-a mai aratat ca, desi inainte de promulgare, la sesizarea Guvernului, legea de aprobare a O.G. nr. 15/2008 a facut obiect al controlului de constitutionalitate, iar instanta de contencios constitutional a constatat - prin Decizia nr. 1093/15.10.2008, ca legea nu intra in contradictie cu dispozitiile legii fundamentale, Guvernul, incalcand principiul separatiei puterilor in stat, a emis O.U.G. nr. 136/2008, care prin dispozitiile sale limiteaza efectele cresterilor salariale dispuse de Parlament, prin Legea nr. 221/2008. Mai mult, prin O.U.G. nr. 151/2008, Guvernul Romaniei, incalcand dispozitiile constitutionale a facut inaplicabile prevederile Legii nr. 221/2008.
Paratul I.S.J. Constanta a formulat intampinare, prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive, iar pe fondul cauzei a solicitat respingerea actiunii.
Parata Liceul Teoretic O. Constanta a formulat intampinare prin care arata ca considera ca nu datoreaza aceste diferente pentru perioada 1.04.2009 -31.12.2009 deoarece pentru aceasta perioada se aplica O.U.G. nr. 31/2009 si O.U.G. nr. 41/2009 care nu au fost declarate neconstitutionale.
Prin sentinta civila nr. 750/19.04.2010 pronuntata de Tribunalul Constanta, s-a admis exceptia lipsei calitatii procesual pasive a paratului I.S.J. Constanta.
In baza art. 246 Cod procedura civila, s-a luat act de renuntarea la judecata formulata de reclamanta A.C.
S-a admis in parte actiunea formulata de reclamanti prin Sindicatul Liber al Salariatilor din Invatamantul Preuniversitar Constanta, in contradictoriu cu paratii Liceul Teoretic O. Constanta, Consiliul Local Constanta si Primarul Municipiului Constanta.
Au fost obligati paratii Liceul Teoretic O. Constanta, Consiliul Local Constanta si Primarul Municipiului Constanta la calcularea drepturilor salariale rezultate din aplicarea Legii nr. 221/2008 si plata catre reclamanti a diferentelor dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite pentru perioada 1.10.2008 - 31.12.2009, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective, corespunzator perioadei efectiv lucrate in unitatea de invatamant.
S-a respins cererea formulata in contradictoriu cu Inspectoratul Scolar Judetean Constanta ca fiind indreptata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a retinut urmatoarele:
Prin art. 1 alin. (1) lit. "b" si "c" din O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ale personalului din invatamant pe anul 2008 se stabilea o evaluare a coeficientului de multiplicare 1,000, in raport de care in anumite intervale de timp era asigurata o crestere a drepturilor salariale ale personalului didactic si didactic auxiliar pentru anul 2008 cu 16% mai mult fata de nivelul din 31 decembrie 2007.
Acest act normativ a fost aprobat - cu modificari - prin Legea nr. 221/2008, fiind consacrata o majorare a coeficientului de multiplicare de 1,000 la 400,00 lei pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008 si care reprezenta valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare.
Constatarea prin decizii succesive a neconstitutionalitatii modificarilor aduse de Guvern la O.G. nr. 15/2008, astfel cum fusese aprobata prin Legea nr. 221/2008, nu poate avea decat o singura finalitate - recunoasterea indreptatirii personalului din invatamant la plata drepturilor salariale, astfel cum au fost consacrate prin O.G. nr. 15/2008, in conditiile in care aceasta ordonanta a fost aprobata prin lege.
Numai o atare abordare este in acord cu prevederile constitutionale consacrate de art. 1 alin. (5), potrivit cu care "In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
Potrivit dispozitiilor art. 157 alin. (2) din Codul muncii, neplata salariului constituie o incalcare a contractului de munca intervenit intre angajator si salariat, de natura a antrena raspunderea civila contractuala a celui ce angajeaza.
In temeiul normelor si principiilor civile contractuale, este consacrata obligatia angajatorului de a-l despagubi pe salariat, in situatia in care a suferit  un prejudiciu material sau moral din culpa angajatorului in timpul indeplinirii obligatiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul (art. 169 alin. 1 Codul muncii).
Ori, nesocotirea drepturilor salariale recunoscute de lege - chiar in contextul in care ea provine din partea puterii executive, este de natura a aduce prejudicii personalului didactic si didactic auxiliar, reprezentat in cauza de reclamanti, fiind de natura a antrena raspunderea civila contractuala.
In mod judicios a fost determinat cadrul procesual din perspectiva partilor litigante, de catre reclamanti, dat fiind faptul ca scopul actiunii deduse judecatii nu se limiteaza la calculul diferentelor de drepturi salariale neacordate, rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008, reprezentand diferenta dintre drepturile efectiv incasate si cele cuvenite membrilor de sindicat, ci si la plata acestor drepturi, pretinse de reclamant cu incepere de la data de 1 octombrie 2008.
Prin art. 167 al Legii nr. 84/1995, republicata, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 354/2004, este reglementata modalitatea de functionare sub aspectul finantarii unitatilor de invatamant preuniversitar, fiind consacrata expres finantarea din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii.
Din economia dispozitiilor cuprinse in "Normele metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar de stat", aprobate prin H.G. nr. 538/2001 rezulta ca, "incepand cu anul 2001, cheltuielile privind finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, in a caror raza acestea isi desfasoara activitatea, cu exceptia cheltuielilor suportate de la bugetul de stat" (art. 1).
Plata salariilor si a celorlalte drepturi banesti ale salariatilor din invatamant reprezinta o componenta a finantarii unitatilor scolare, finantare care se realizeaza, de la si prin intermediul bugetelor locale, respectiv a ordonatorilor principali de credite ai acestora.
Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale bugetelor locale, chiar daca au o destinatie fixa - salariile sau alte drepturi banesti ale personalului din invatamantul preuniversitar fac parte din bugetele locale, iar deschiderea si repartizarea creditelor bugetare se efectueaza de catre ordonatorul principal de credite.
 Avand in considerare art. 167 al Legii nr. 84/1995, republicata, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 354/2004 si Normele metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar de stat, aprobate prin H.G. nr. 538/2001, s-a constatat ca plata salariilor si a celorlalte drepturi banesti ale salariatilor din invatamant reprezinta o componenta a finantarii unitatilor scolare, iar aceasta finantare se realizeaza de la bugetul local. Deschiderea si repartizarea creditelor bugetare se efectueaza de catre ordonatorul principal de credite.
Unitatea de invatamant - in speta parata Liceul Teoretic O. Constanta - este o institutie de stat cu personalitate juridica care are obligatia de a intocmi bugetul propriu, pe care il inainteaza ordonatorilor principali de credite, respectiv reprezentantii autoritatii administrativ teritoriale. 
In consecinta, I.S.J. Constanta nu poate avea calitate procesuala pasiva in cauza, considerent pentru care exceptia lipsei calitatii procesual pasive, invocata de paratul Inspectoratul Scolar Judetean Constanta, a fost admisa.
Neplata salariilor stabilite prin lege constituie o incalcare a contractului de munca dintre angajat si angajator, ceea ce atrage raspunderea civila contractuala a celui care angajeaza. (art. 157 alin. 2 Codul muncii). In cauza se aplica principiile raspunderii civile contractuale, astfel incat cel vinovat trebuie sa asigure repararea integrala a prejudiciului produs.
Pentru considerentele expuse, paratii Liceul Teoretic O. Constanta,  dar si Consiliul Local al Municipiului Constanta, in calitate de finantator si Primarul Municipiului Constanta, in calitate de ordonator principal de credite, au fost obligati la calcularea si plata diferentelor salariale neacordate, potrivit O.G. nr. 15/2008, cu modificarile aduse prin Legea nr. 221/2008, in valoare actualizata cu indicele de inflatie la data platii efective.
Solutia este impusa nu doar de considerentele retinute prin prisma legislatiei nationale, ci si in acord cu art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia Europeana a Drepturilor Omului si cu practica jurisprudentiala a instantei de contencios european.
In practica CEDO, notiunea de "bunuri" vizeaza atat "bunurile actuale", cat si valorile patrimoniale, inclusiv in situatii bine stabilite, creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza suficienta in dreptul intern, in virtutea carora reclamantul poate pretinde cel putin o "speranta legitima" in exercitarea efectiva a dreptului sau.
Potrivit art. 1 din Protocol, privarea de un bun poate interveni doar daca aceasta este prevazuta de lege, de normele interne aplicabile si daca este impusa de o cauza de utilitate publica.
In referire la prejudiciul suferit de reclamanti, pentru considerentele mai sus expuse, se impune concluzia ca acesta trebuie sa fie reparat in integralitate, concluzie care este in acord cu practica jurisprudentiala a CEDO care a stabilit ca "reparatia trebuie sa fie echitabila si sa acopere daunele materiale suferite ca urmare a ingerintei produse (hotararea din 7 februarie 2008, cauza Tarik contra Romaniei).
Instanta a constatat ca drepturile salariale rezultate din aplicarea Legii    nr. 221/2008 sunt datorate pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice, respectiv 31.12.2009 (art. 47 din Legea nr. 330/2009).
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs Unitatea Scolara Liceul Teoretic O. Constanta.
Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat in esenta urmatoarele:
Recurenta considera ca nu datoreaza aceste diferente pentru perioada 1.04.2009 - 31.12.2009, pentru urmatoarele considerente:
Prin actiunea introductiva cadrele didactice din cadrul recurentei, reprezentate de S.L.S.I.P. Constanta au solicitat calcularea drepturilor salariale rezultate din aplicarea Legii nr. 221/2008 si la plata diferentelor dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite, in conformitate cu prevederile Legii nr. 221/2008, incepand cu 01.10.2008, actualizate in raport cu indicele de inflatie la data platii efective.
Instanta de fond nu a tinut cont de faptul ca drepturile salariale stabilite prin Legea nr. 221/2008 au avut o aplicabilitate limitata, pana in 1 aprilie 2009, si nu pana la 31.12.2009.
Este adevarat ca de la momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 221/2008 mai multe acte normative de modificare a acestei legi au fost declarate neconstitutionale si si-au incetat aplicabilitatea (O.U.G. nr. 136/2008, O.U.G. nr. 151/2008, O.U.G. nr. 1/2009).
Incepand cu data de 01.04.2009 intra in vigoare O.U.G. nr. 31/2009, care modifica prevederile Legii nr. 221/2008 pentru luna aprilie 2009. Apoi intra in vigoare O.U.G. nr. 41/2009, care stabileste coeficientii de salarizare pentru perioada mai-decembrie 2009, modificand Legea nr. 221/2008.
Nici O.U.G. nr. 31/2009 si nici O.U.G. nr. 41/2009 nu au fost declarate neconstitutionale, astfel ca pentru perioada aprilie-decembrie 2009 au fost in vigoare si aplicabile.
Deciziile Curtii Constitutionale nr. 105/2010 si 106/2010 resping exceptiile de constitutionalitate ridicate de sindicate impotriva acestor acte normative.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs si Primarul Municipiului Constanta si Consiliul Local al Municipiului  Constanta.
Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat in esenta urmatoarele:
In mod gresit instanta a interpretat textele de lege ce au vizat modificarile ulterioare ale O.U.G. nr. 15/2008, asa cum a fost aprobat cu modificari prin Legea nr. 221/2008. Astfel, se poate observa ca, desi instanta a retinut ca modificarile aduse prin O.U.G. nr. 1/2009, O.U.G. nr. 31/2009 si O.U.G. nr. 41/2009 sunt aduse unui act normativ declarat neconstitutional, aceste modificari privesc insasi textul O.U.G. nr. 15/2008, nicidecum O.U.G.  nr. 136/2008 si O.U.G. nr. 151/2008. Prin urmare, nu se poate retine critica adusa de catre instanta ca aceste acte normative consecutive ar fi de drept inoperabile, astfel incat aceste acte normative, pana la constatarea neconstitutionalitatii, prin urmare sunt in vigoare si sunt aplicabile, urmand efectele normale ale actelor normative in vigoare, publicate in Monitorul Oficial. Astfel, doar aceste acte normative sunt cele care stabilesc coeficientii de crestere salariala ce se aplica personalului din invatamant, pana la data de 31.12.2009.
Nu se poate ca o instanta sa presupuna ca un act normativ - indiferent de numele acestuia - este inoperant din punct de vedere al efectelor juridice, mai ales cand, in mod clar, asa cum rezulta din insusi continutul actelor normative la care se face referire, acestea nu se refera la O.U.G. nr. 136/2008 si nr. 151/2008, si la insasi actul invocat de catre reclamanti, si anume O.G. nr. 15/2008,. Modificat prin Legea nr. 221/2008. Prin aceasta interpretare se acorda niste drepturi salariale la care reclamantii nu sunt indreptatiti, fiind astfel in situatia unei imbogatiri fara just temei.
Pe de alta parte, obligatia platii acestor sume nu poate fi retinuta in sarcina paratilor, intrucat impiedicarea efectuarii acestora este facuta printr-un act normativ, iar efectuarea acestor plati nu se poate face decat in urma existentei unor cheltuieli bugetare aprobat, deci obligarea paratilor la plata acestor sume s-a facut cu incalcarea legii finantelor publice locale.
Analizand sentinta recurata din prisma criticilor formulate, curtea a  respins recursurile ca nefondate pentru urmatoarele considerente comune:
La 30.01.2008, Guvernul Romaniei a probat O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant.
Potrivit art. 1 alin. 1 lit. "b" din O.G. nr. 15/2008: "coeficientii de multiplicare prevazuti pentru functiile didactice de predare cu gradul didactic II definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fara pregatire de specialitate si pentru functiile didactice auxiliare sunt majorati cu 10% incepand cu 01.01.2008 fata de nivelul din 31.12.2007"; iar conform lit. "c" a aceluiasi articol: "pentru functiile didactice prevazute in anexele 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1.000 va fi:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,593 de lei.
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 de lei, respectiv o crestere de 6%.
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 291,678 lei, respectiv o crestere cu inca 6%.
Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru aceasta perioada poate deveni 299,933 lei, in conditiile realizarii principalilor indicatori economici pe care este construit bugetul de stat pe anul 2008, respectiv cresterea produsului intern brut, tinta de inflatie, precum si nivelul productivitatii muncii".
O.G. nr. 15/2008 a fost aprobata cu modificari, de catre Parlamentul Romaniei prin Legea nr. 221/27.10.2008, principala modificare constand in majorarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru personalul didactic si auxiliar, la 400,00 lei pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2008 si care reprezinta valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare.
Legea nr. 221/2008 de aprobare a O.G. nr. 15/2008 a facut obiectul controlului de constitutionalitate inainte de promulgarea acesteia la sesizarea Guvernului, iar prin Decizia nr. 1093/15.10.2008, Curtea Constitutionala a constatat ca aceasta lege este constitutionala.
In motivarea acestei decizii, Curtea Constitutionala a retinut ca majorarea valorii coeficientului de multiplicare utilizat la stabilirea salariilor de baza pentru functiile didactice si functiile didactice auxiliare din invatamant reprezinta o masura politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant, legiuitorul fiind competent sa stabileasca conditiile si criteriile de acordare a acestora, deoarece, potrivit art. 61 alin. 1 din Constitutie: "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii".
Cu referire la obligativitatea stabilirii sursei de finantare pentru aprobarea cheltuielilor bugetare, prevazuta de art. 138 alin. 5 din Constitutie, Curtea Constitutionala a constatat ca acesta constituie un aspect distinct fata de cel al lipsei fondurilor pentru sustinerea finantarii din punct de vedere bugetar.
Curtea Constitutionala a facut trimitere la Decizia nr. 47/1993 prin care s-a retinut ca stabilirea sursei de finantare si insuficienta resurselor financiare din sursa astfel stabilita sunt doua aspecte diferite: primul aspect este legat de imperativele art. 138 alin. 5 din Constitutie, iar al doilea nu are caracter constitutional fiind o problema exclusiv de oportunitate politica, ce priveste in esenta, relatiile dintre Parlament si Guvern.
Desi Legea nr. 221/2008 a fost declarata constitutionala, ulterior promulgarii Guvernul a emis O.U.G. nr. 136/2008 care prin art. 2 prevede ca: "valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din invatamant, stabilita prin Legea nr. 221/2008 pentru aprobarea O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant se va aplica incepand cu plata drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2009_".
Aceasta ordonanta de urgenta a fost declarata neconstitutionala prin Decizia nr. 1221/12.11.2008.
In motivarea acestei decizii Curtea Constitutionala a retinut ca in conditiile in care legiuitorul primar a stabilit deja prin Legea nr. 221/2008 pentru aprobarea O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, conditiile si criteriile de acordare a acestor cresteri salariale, Guvernul prin interventia sa ulterioara, intra in conflict cu prevederile art. 61 alin. 1 din Constitutie, potrivit carora: "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii."
In continuare, Curtea a constatat ca dispozitiile O.U.G. nr. 136/2008 infrang si prevederile art. 115 alin. 6 din Constitutie, deoarece afecteaza drepturi fundamentale, precum si dreptul la munca si la protectie sociala a muncii si dreptul la un nivel de trai decent, asa cum sunt consfintite in prevederile constitutionale ale art. 41 si art. 47 alin. 1.
La data de 11.11.2008, Guvernul emite O.U.G. nr. 151/2008 care prin  art. I pct. 2 si 3 stabileste salariile de baza ale personalului didactic din invatamant modificand din nou valoarea coeficientului de multiplicare prevazut prin O.G. nr. 15/2008 aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008.
Sesizata in legatura cu neconstitutionalitatea art. I pct. 2 si 3 din O.U.G. nr. 151/2008, Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 842/2.06.2009 dar si prin Decizia nr. 984/30.06.2009 declara aceste texte de lege ca fiind neconstitutionale.
In motivarea Deciziei nr. 842/2.06.2009, Curtea Constitutionala a retinut ca prevederile art. I pct. 2 si 3 din O.U.G. nr. 151/2008 reduc in mod substantial majorarile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din invatamant in temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a O.G. nr. 15/2008.
In continuare, Curtea a facut trimitere la Decizia nr. 1221/12.11.2008 prin care a declarat neconstitutionala o reglementare similara adoptata de Guvern tot printr-o ordonanta de urgenta (O.U.G. nr. 136/2008).
Ca urmare, Curtea a constatat ca O.U.G. nr. 151/2008 incalca prevederile art. 1 alin. 4 si 5, art. 41, art. 47 alin. 1, art. 61 alin. 1 si art. 15 alin. 4 si 6 din Constitutie.
Prin art. 2 si 3 din O.U.G. nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar sunt din nou reduse majorarile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din invatamant in temeiul Legii nr. 221/208 de aprobare a O.G. nr. 15/2008.
Prin Decizia nr. 989/30.06.2009, Curtea Constitutionala a constatat inca o data neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din O.U.G. nr. 151/2008, concomitent cu constatarea neconstitutionalitatii art. 2 si 3 din O.U.G. nr. 1/2009 privind unele masuri din domeniul salarizarii in sectorul bugetar.
Atat prin dispozitiile O.U.G. nr. 31/2009 cat si prin dispozitiile O.U.G. nr. 41/2009 se reglementeaza modificari ale unor prevederi introduse prin art. I pct. 2 si 3 din O.U.G. nr. 151/2008, prevederi constatate neconstitutionale de catre Curtea Constitutionala.
Cum modificarile aduse O.G. nr. 15/2008 prin dispozitiile art. I pct. 2 si 3 din O.U.G. nr. 151/2008 nu-si mai produc efectele fiind suspendate de drept, potrivit art. 31 alin. 3, teza a II-a din Legea nr. 47/1992, nici modificarile aduse prin acte normative ulterioare unor prevederi legale suspendate de drept nu pot produce efecte.
Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate cu privire la O.U.G. nr. 31/2009 si O.U.G. nr. 41/2009 ca inadmisibile nu pentru ca aceste ordonante erau constitutionale, ci pentru ca ulterior sesizarii Curtii, O.G. nr. 15/2008 a fost abrogata in mod expres prin art. 48 pct. 16 al Capitolului VI din Legea nr. 330/2009.
Cu toate acestea, in Decizia nr. 124/9.02.2010, Curtea Constitutionala constata ca art. 2 din O.U.G. nr. 41/2009 erau oricum afectate de vicii de neconstitutionalitate prin Decizia nr. 842/2.06.2009 si, respectiv, Decizia nr. 989 din 30.06.2009.
Curtea a reamintit considerentele de principiu din Decizia nr. 983/30.06.2009 unde a retinut ca nici modificarea sau completarea dispozitiei legale criticate de legiuitorul ordinar sau delegat nu poate acoperi neconstitutionalitatea constatata de Curtea Constitutionala, actele normative succesive de modificare sau completare fiind lovite de acelasi viciu de neconstitutionalitate in masura in care confirma solutia legislativa declarata neconstitutionala. O astfel de solutie se impune si pentru ca viciul de constitutionalitate stabilit de instanta de contencios constitutional trebuie eliminat si nu perpetuat prin actele normative succesive de modificare si completare.
In consecinta, ca urmare a constatarii neconstitutionalitatii modificarilor aduse O.G. nr. 15/2008, aprobata prin Legea nr. 221/2008, prin ordonante succesive emise de Guvern, in mod corect prima instanta a admis actiunea reclamantilor si a obligat paratii la plata diferentelor de drepturi salariale rezultate din aplicarea Legii nr. 221/2008.
In cauza sunt incidente si prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie care prevede ca: "orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa, decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international".
In practica C.E.D.O. s-a statuat ca notiunea de "bunuri" in sensul art. 1 din Protocolul 1 la Conventie cuprinde atat "bunuri actuale" cat si valori patrimoniale, inclusiv in anumite situatii bine stabilite creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza suficienta in dreptul intern si in virtutea carora reclamantul poate pretinde cel putin o speranta legitima in exercitarea efectiva a dreptului sau.
Reclamantii, fiind beneficiari ai dispozitiilor O.G. nr. 15/2008, asa cum a fost aprobata prin Legea nr. 221/2008, pot pretinde o "speranta legitima" cu privire la realizarea drepturilor lor referitor la cresterile salariale.
In speta, nu s-a dovedit ca ingerinta in dreptul reclamantilor cu privire la respectarea drepturilor lor salariale s-a facut cu observarea limitarilor reglementate de art. 1 din Protocolul 1, aditional la Conventie.
Astfel, potrivit art. 1 din Protocol, privarea de un bun se poate face daca aceasta este prevazuta de lege, adica de normele interne aplicabile si daca este impusa de o cauza de utilitate publica.
Pentru ca o ingerinta sa fie legala, aceasta trebuie, pe de o parte sa fie prevazuta de lege, asigurandu-se principiul suprematiei legii, principiu fundamental intr-o societate democratica, iar pe de alta parte sa pastreze un just echilibru intre cerintele interesului general al comunitatii si imperativele dreptului la respectarea bunurilor reclamantilor (cauza Viasu contra Romaniei).
Ori, in cauza, chiar Curtea Constitutionala a considerat ca normele emise de Guvern pentru modificarea O.G. nr. 15/2008 aprobata prin Legea nr. 221/2008 sunt neconstitutionale, si constituie o ingerinta in dreptul la un salariu marit al reclamantilor, incalca legea si nu fac altceva decat sa contracareze unele masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant, adoptate de Parlament.
Orice drepturi de natura salariala obtinute ca diferente de salariu prin hotarari judecatoresti care nu au putut fi prevazute in proiectul de buget initial necesita o rectificare bugetara care va fi aprobata tot de catre consiliul local, acesta avand atributia de a participa si aproba proiectele de buget local potrivit art. 45 alin. 2 lit. "a" din Legea nr. 215/2001.
Potrivit art. 63 alin. 4 lit. "a" si "c" din Legea nr. 215/2001, republicata, Primarul exercita functia de ordonator principal de credite si intocmeste proiectul bugetului local si il supune spre aprobare consiliului local.
In conformitate cu prevederile art. 61 alin. 2 din acelasi act normativ, primarul asigura punerea in aplicare a hotararilor consiliului local.
Gresita intocmire a bugetului sau alocarea unor fonduri insuficiente nu poate constitui motiv de neacordare a unor drepturi banesti stabilite pentru un salariat prin lege.
Pentru considerentele aratate mai sus potrivit art. 312 Cod procedura civila, curtea a respins recursurile ca nefondate.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Prejudicii; daune; Salarizare

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014