InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Incetarea de drept a contractelor de munca ale administratorilor/ directorilor la data intrarii in vigoare a OUG nr. 82/2007.

(Decizie nr. 395/CM/ din data de 06.08.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Contracte de munca; Despagubiri; penalitati; Mandat; mandatari; Raporturi de munca | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Articolul V din OUG 82/2007, in conformitate cu care contractele de munca ale administratorilor/directorilor incheiate pentru indeplinirea mandatului de administrator/director incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante, inceteaza de drept la data intrarii in vigoare a ordonantei si nu transforma automat raportul de munca intr-un raport de drept comercial sau nu grefeaza neconditionat raportul de munca pe raportul comercial. SC O.T. SA a declarat recurs la data de 28 decembrie 2009 impotriva sentintei civile nr.1301/09.12.2009 pronuntata de Tribunalul Constanta, pe care a criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In fapt:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta la data de 19.06.2009, contestatorul V.I. a solicitat in contradictoriu cu intimata SC O.T. SA, constatarea nulitatii absolute/anularea a deciziei nr. 222/10.06.2009 emisa de Consiliul de Administratie, repunerea partilor in situatia anterioara in sensul reintegrarii contestatorului in functia detinuta anterior - director resurse umane, obligarea intimatei la plata despagubirilor egale cu salariile indexate, majorate si actualizate  si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatorul de la data emiterii deciziei si pina al afectiva reintegrare, obligarea intimatei si a numitului M.V.  la plata daunelor materiale in suma de 10.000 lei, daunelor morale in suma de 20.000 lei si cheltuielilor de judecata.
      In motivare se arata ca prin contractul individual de munca nr. 6414/16.12.2005, contestatorul a dobindit functia de director resurse umane, ulterior in urma concursului organizat si a deciziei Consiliului de Administratie nr. 3/16.12.2005, incepind cu data de 16.12.2005, contestatorul a fost validat in functia d e director resurse umane.
     Prin decizia  nr. 222/10.06.2009, a constatat ca incetase de drept contractul individual de munca nr. 6414/2005, asa cum rezulta din decizia nr. 2/10.06.2009 care nu i-a fost comunicata contestatorului  si prin care s-a dispus revocarea sa din functie , din functia de director resurse umane.
      Se invoca nulitatea absoluta a deciziei deoarece, in cazul in care i se atribuie caracterul de concediere, conform disp. art. 74 c.m, decizia nu contine elementele unei astfel de decizii, obligatorii sub sanctiune, nu este motivata in fapt si in drept, nu contine descrierea motivelor care au determinat concedierea  si nici fundamentul - art. 56 lit. h c.m., nu contine nici  o mentiune referitoare la  durata preavizului  si nici referitor la lista locurilor de munca disponibile in organigrama unitatii si nici termenul in care trebuia sa opteze contestatorul pentru ocuparea unui loc de munca vacant.
       Daca se trece de aceste motive de nulitate absoluta se solicita sa se constate netemeinicia deciziei deoarece  nu este incident nici un  caz din cele strict si limitativ reglementat de lege, cit timp a ocupat functia de director resurse umane, contestatorul a  indeplinit integral si corespunzator atributiile  ce ii reveneau conform contractului individual de munca si fisa postului.
      In cazul in care se considera ca decizia  se refera la modificarea raporturilor de munca ,  potrivit art. 41 alin. 1 si 3 c.m,  emiterea deciziei s-a realizat fara acordul salariatului-contestatorului , ceea ce nu este permis .
      Emiterea deciziei si modul de comunicare a acesteia justifica acordarea daunelor materiale dar si daunele morale.
       Anexat contestatiei se depun inscrisuri: decizia contestata, decizia nr. 222/2005  si fisa postului.
        Prin intimpinare intimata invoca necompetenta instantei - sectiei civile, ci a sectiei comerciale pentru capatul de cerere ce se refera la constatarea nulitatii absolute a deciziei emise de Consiliul de Administratie, inadmisibilitatii actiunii si lipsa calitatii procesual active a contestatorului  pentru primul capat de cerere, lipsa calitatii procesual pasive a numitului M.V. pentru toate capetele de cerere, iar pe fondul cauzei se solicita respingerea contestatiei ca nefondata deoarece incetarea contractului individual de munca a fost urmarea revocarii contestatorului de catre Consiliul de Administratie din functia de director in baza disp. art. 143 si 143/1 din legea 31/1990  si art. 18 alin. 2 lit. c din statutul intimatei.
       Anexat intimpinarii se depune decizia nr. 2/10.06.2009 a Consiliului de Administratie, decizia contestata cu dovada comunicarii.
 Prin sentinta civila nr. 1301/09.12.2009, Tribunalul Constanta a admis in parte actiunea precizata si formulata de reclamantul V.I. in contradictoriu cu parata SC  O.T.  SA Constanta si a constatat nulitatea absoluta a deciziei nr.2/10.06.2009 si a deciziei nr.222/10.06.2009 emise de parata.
A dispus reintegrarea reclamantului in functia detinuta anterior emiterii deciziei si a fost obligata parata la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si actualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat reclamantul de la data emiterii deciziilor si pana la efectiva reintegrare.
S-a respins actiunea formulata in contradictoriu cu paratul M.V. ca fiind indreptata impotriva unei persoane fara calitate procesual pasiva.
A fost obligata parata la plata catre reclamant a sumei de 2400 lei reprezentand cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:
        Prioritar instanta a solutionat exceptiile invocate de intimata, prin incheierea de sedinta motivata din data de 13.10.2009, in sensul ca a admis exceptia lipsei calitatii procesual pasive a numitului M.V., a respins exceptia lipsei calitatii  procesual active a contestatorului si a inadmisibilitatii a stabilit natura cauzei ca fiind un litigiu de munca.
       Contestatorul a fost angajat prin contractul individual de munca nr. 64141/ 16.12.2005, incepind cu data de 16.12.2005, pe functia de director resurse umane la unitatea intimata, pe durata nedeterminata.
         Prin decizia nr. 2/10.06.2009, Consiliul de Administratie a luat masura de revocare a contestatorului de pe functia detinuta, in urma dezbaterilor si referatului nr. 1499/05.06.2009 al Directorului General, in conformitate cu disp. art. 143 si 143 ind. 1 din legea 31/1990 si art. 18 alin. 2 lit. c din statutul intimatei.
        Urmarea emiterii deciziei nr. 2/2009 a Consiliului de Administratie, a fost constatarea incetarii de drept a contractului de munca al contestatorului.
        Aceasta decizie produce efecte juridice asupra contractului individual de munca al contestatorului, asupra raporturilor juridice dintre parti, in sensul ca unitatea intimata considera incetat contractul.
       Temeiul indicat de intimata pe care se sprijina decizia emisa este art. 56 lit. h c.m , text care reglementeaza strict si limitativ cazurile in care un contract individual de munca se inceteaza de drept.
        De asemenea, intimata isi intemeiaza masura pe disp. art. 18 al. 2 din contractul colectiv de munca incheiat la nivelul unitatii, text care reglementeaza atributiile Consiliului de Administratie, printre care si numirea si revocarea directorilor  si stabilirea remuneratiei lor.
      Textul sus-mentionat se refera la competenta Consiliului de Administratie de a numi acesti directori  si de a revoca din functie directorii, competenta respectata in speta.
      Coroborarea temeiurilor de drept pe care intimata le-a avut in vedere la luarea masurii contestate, conduce la concluzia ca daca intimata a valorificat referatul nr. 1499/05.06.2009, aceasta echivaleaza cu stabilirea masurii datorita neregulilor constatate prin analiza perioadei 15.03.2009 - 31.05.2009, nereguli ce constituie abateri de la fisa postului, in final abateri cu caracter disciplinar.
     Valorificarea acestui referat este specifica unui inceput de cercetare disciplinara  nerealizata in cazul contestatorului, emiterea deciziei fiind in lipsa cercetarii prealabile.
     Tratarea situatiei contestatorului s-a realizat prin prisma unor abateri disciplinare, decizia avind caracter de sanctiune disciplinara, pentru care intimata nu a efectuat cercetarea prealabila disciplinara obligatorie sub sanctiunea prevazuta de codul muncii, ceea ce conduce la constatarea nulitatii absolute a deciziei nr. 222/2009.  
      Aceeasi sanctiune se aplica si deciziei nr. 2/2009 care dispune revocarea contestatorului din functia de director resurse umane  prin masura Consiliului de Administratie pentru argumente similare si care se expun in continuare.
     Sustinerea intimatei in sensul ca emiterea deciziei nu a insemnat sanctionarea contestatorului din punct de vedere disciplinar nu poate fi primita, deoarece mentionarea neregulilor legate de activitatea efectiva a  contestatorului  in referatul nr. 1499/2009 - baza emiterii imediate a deciziei, este specifica sanctiunii disciplinare.
      Invocarea prevederilor din Legea 31/1990 referitor la posibilitatea si cazurile de revocare a directorilor societatilor comerciale nu este oportuna deoarece revocarea reprezinta si aceasta in sine tot o categorie de sanctiune, pe care insa legiuitorul a lasat-o, din punct de vedere al competentei speciale stabilite prin Legea 31/1990, consiliilor de administratie in exclusivitate.
       Existenta unui contract de mandat sustinut de intimata nu este justificata deoarece raporturile de munca dintre parti primeaza, au fost intai stabilite prin incheierea unui contract de munca, fara a exista si un contract de mandat ulterior sau chiar concomitent, elementele unicului contract de munca nu cuprind si elementele specifice contractului de mandat care nu poate fi oferit in aceste imprejurari tacit, implicit, la data incheierii unui alt gen de contract.
     Intentia ambelor parti din momentul incheierii singurului contract dintre ele a fost acela al stabilirii raporturilor de munca, nu de mandat, care trebuie sa fie realizat expres, sau din manifestarea de vointa a partilor sa poata fi constatat, evident, ceea ce in speta nu se regaseste.
      De asemenea, nu se vor retine sustinerile potrivit carora contestatorul facea parte din categoria directorilor cu atributii delegate, pentru motivul ca atributiunile sale sunt conforme si derivate din contractul sau de munca pe functia de director resurse umane, fara sa se fi incheiat un contract de munca pe alta functie si ulterior, prin delegare, contestatorului sa ii fie delegate si alte atributiuni specifice postului de director resurse umane.
      Sustinerea intimatei in sensul ca raporturile dintre parti au dubla natura - de munca si comerciala, nu pot fi retinute deoarece contestatorul, desi a fost numit in anul 2005 prin decizia nr. 3/16.12.2005 in functia de director resurse umane, la data respectiva intre parti s-a incheiat contractul individual de munca pe aceasta functie.
        Asadar, natura raporturilor dintre parti este cert aceea dintre salariat-angajator  - raport de munca, fara caracterul comercial pe care il confera un contract de mandat comercial.
        Nu se poate sustine ca odata incheiat un contract individual de munca acesta  cuprinde si elementele specifice altui gen de contract recte de mandat comercial, deoarece daca se intentiona existenta acestui ultim contract, se incheia anterior, ulterior, concomitent cu contractul de munca, astfel salariatul derulind un dublu raport juridic - de munca si de mandat comercial. 
        Pornind de la aceasta constatare, contestatorul nu facea parte dintre directorii cu atributii delegate, ca pentru el sa opereze  reglementarea din  OUG nr. 82/2007, respectiv contractul sau individual de munca sa inceteze de drept, deoarece reglementarea prin acest text se refera la contractele de munca ale administratorilor /directorilor incheiate pentru indeplinirea mandatului de administrator/director  inainte de intrarea in vigoare a OUG 82/2007.
       Ca urmare, decizia prin care a fost revocat din functia de director - nr. 222/2009, dar si decizia nr. 2/2009, emise de Consiliul de Administratie, ca urmare a unor abateri disciplinare, pentru care nu s-a urmat procedura speciala a cercetarii prealabile, sunt nule si ca o consecinta a acestei constatari, a admiterii contestatiei, se dispune reintegrarea contestatorului in functia detinuta anterior emiterii deciziei, cu plata tuturor drepturilor actualizate, majorate indexate cuvenite de la data emiterii deciziei si pana la efectiva reintegrare.
      Pentru argumentele expuse referitor la natura raporturilor dintre parti-de munca, chemarea in judecata a numitului M.V. este eronata, persoana respectiva nefiind angajator in acceptiunea codului muncii, astfel ca nu se intruneste dubla identitate dintre persoana chemata in judecata si debitorul obligatiei a carei executare se cere.
       Critica sentintei prin motivele de recurs a vizat in esenta nelegalitatei sentintei din urmatoarea perspectiva :
1. In mod gresit a fost respinsa exceptia nulitatii absolute a capatului de cerere privind constatarea nulitatii absolute a deciziei consiliului de administratie nr.10/2009, fara a se observa ca analiza acestui capat de cerere nu este supus jurisdictiei muncii, ci instantelor de contencios administrativ.
2. Caracterul nefondat al capatului de cerere privind constatarea nulitatii absolute a deciziei consiliului de administratie al SC O.T. SA nr.2/10.06.2009, acest capat de cerere fiind si inadmisibil, insa instanta a dat un raspuns exceptiei.
Desi acest motiv de recurs vizeaza nelegalitatea, admiterea capatului de cerere privind constatarea nulitatii absolute a deciziei consiliului de administratie nr.2/10.06.2009, argumentele care sustin acest motiv de recurs sunt in legatura cu decizia consiliului de administratie al SC O.T. SA nr.10/2009, despre care invedereaza ca a fost emisa cu respectarea disp. Art. 142 si 143 din Legea nr.31/1990 si art. 18(2) si 18(12) din Statutul SC O.T. SA.
3. In mod nelegal instanta de fond a constatat inexistenta unor raporturi de mandat intre societate si contestator avand in vedere numirea de catre consiliul de administratie a directorilor, raporturile juridice dintre acestia si societate au la baza un contract de mandat.
Fara a exista un contract de mandat - dat de catre consiliul de administratie al societatii, reclamantul nu putea sa aiba calitatea de director resurse umane al SC O.T. SA.
Dupa intrarea in vigoare a disp. art. V din OUG nr.82/2007, nu mai este posibila incheierea contractelor individuale de munca pentru directori, aceasta interdictie rezultand din art. 152 alin.2 si 3 din lege.
4. Instanta de fond a constatat in mod nelegal calitatea reclamantului de director cu atributii de conducere delegate de catre consiliul de administratie al SC O.T. SA.
In precizarile depuse pentru termenul de judecata din 02.12.2009, reclamantul neaga calitatea de direct acestuia cu atributii delegate.
SC O.T. SA are calitate de societate comerciala pe actiuni a carei situatie financiara anuala face obiectiv obligatiei legale de auditare financiara, fiind aplicabile prevederile art. 143 alin.4 din Legea nr.31/1990.
Reclamantului nu ii sunt aplicabile prevederile alin.5 ale art. 143 din Legea nr. 31/1990, fiind director cu atributii de conducere delegate, intrucat la SC O.T. SA nu pot exista alti directori decat directori cu atributii delegate.
Daca reclamantul era un director fara atributii delegate, nu era necesara o decizie a Consiliului de administratie.
Decizia nr. 2/10.06.2009 este legala fiind respectate conditiile impuse de art. 143/1 1 din Legea nr. 31/1990 si art. 18(2) din Statutul SC O.T. SA.
Pe baza raportului de drept comercial se grefeaza pe raportul de munca.
Incetarea raporturilor de drept comercial care primeaza, determina incetarea raportului de munca.
Incetarea contractului individual de munca s-a facut in conditiile art.55 lit.a si nu in ipoteza concedierii definita de art. 58 din codul muncii.
In consecinta, nu sunt incidente prevederile art. 41, 65, 74, 76 si 78 din Codul muncii invocate de reclamant prin cererea de chemare in judecata.
Recursul nu este fondat.
Curtea, analizand sentinta atacata din perspectiva criticilor formulate, va respinge recursul avand in vedere urmatoarele:
1. Decizia consiliului de administratie nr.2/10.06.2009 de revocare din functie a reclamantului intimat a avut efecte asupra raporturilor de munca dintre parti, astfel incat aceasta decizie este supusa controlului instantei de jurisdictia muncii in conformitate cu disp. art. 281 din codul muncii.
Decizia Consiliului de administratie al SC O.T. SA nu a vizat masuri de administrare de natura a atrage competenta de solutionare sub aspectul nulitatii absolute a instantelor de drept comercial din perspectiva disp. Legii nr. 31/1990 a societatilor comerciale, ci a avut ca obiect precis determinat incetarea derularii raporturilor de munca pentru unul dintre salariatii societatii comerciale.
Tribunalul Constanta a dat un raspuns distinct exceptiei inadmisibilitatii prin incheierea interlocutorie din 13.10.2009.
In ceea ce priveste criticile referitoare la caracterul nefondat al acestui capat de cerere, curtea are in vedere urmatoarele:
Prin contractul individual de munca nr. 6414/16.12.2005 incheiat cu SC O.T. SA Constanta in calitate de angajator, intimatul a dobandit calitatea de salariat, avand functia de director resurse umane.
Postul a fost dobandit pe baza de concurs organizat de SC O.T. SA Constanta si incepand cu 16.12.2005 a fost validat in functia de director resurse umane.
In speta, nu sunt aplicate disp. art. 142, 143/11 si art. 143 din Legea nr. 31/1900, precum si ale art. 18 alin. 2 lit.c si art. 18(12) din Statutul SC O.T. SA, intrucat reclamantului nu i-au fost delegate atributii de conducere a societatii.
Atributiile de serviciu au fost stabilite de catre directorul general prin fisa postului.
De asemenea, modul de organizare a activitatii directorului de resurse umane nu este stabilit prin act constitutiv, prin statutul sau prin decizia consiliului de administratie, ci prin fisa postului semnata de directorul general in calitate de angajator.
Functia ocupata de intimat se incadreaza in teza a doua a alin. 5 din art. 143 din Legea nr. 31/1990 in sensul ca: "orice alta persoana, indiferent de denumirea tehnica a postului ocupat in cadrul societatii este exclusa de la aplicarea normelor prezentei legi cu privire la directorii societatii pe actiuni".
Nu este reala ipoteza expusa de recurenta referitoare la numirea in calitate de Director resurse umane de catre consiliul de administratie prin decizia nr. 3/16.12.2005, fapt ce ar determina natura dubla, comerciala si de dreptul muncii a raporturilor juridice dintre reclamant si intimata, postul fiind ocupat prin concurs, decizia mai sus aratata nefacand altceva decat sa aprobe referatul Serviciului Juridic Actionariat privind  validarea in functia de Director Resurse Umane.
Nefiind numit de consiliul de administratie, este exclusa existenta vreunui contract de mandat incheiat (fie si verbal cum s-a incercat sa se acrediteze ideea prin motivele de recurs) intre salariat si angajator.
Nu se poate deci discuta  in cauza despre existenta unui contract de mandat pe care s-au grefat raporturilor de munca.
Pretinsa invocare a incidentei disp. art.V din OUG nr.82/2007 in conformitate cu care contractele de munca ale administratorilor/directorilor incheiate pentru indeplinirea mandatului de administrator/director incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inceteaza de drept la data intrarii in vigoare a ordonante - nu transforma automat raportul de munca intr-un raport de drept comercial sau nu grefeaza neconditionat raportul de munca pe raportul comercial.
Contractul de munca incheiat intre reclamant si intimata nu a avut drept obiect indeplinirea mandatului de director, ci a functiei de director resurse umane, conform clasificarii ocupatiilor din Romania (lit.E din contractul individual de munca).
In acelasi contract s-a aratat explicit ca prevederile lui se completeaza cu disp. Legii nr. 53/2003 ale codului muncii si ale contractului colectiv de munca, nefacandu-se nici un moment trimitere la disp. Legii nr. 31/1990.
Pe de alta parte, daca societatea ar fi apreciat ca in situatia reclamantului sunt incidente disp. art. V din OUG nr.82/2007, avea obligatia ca la momentul intrarii in vigoare a acestui act normativ sa clarifice raporturile juridice dintre parti, sa emita eventual o decizie de incetare de drept a contractului individual de munca si sa treaca la incheierea contractului de mandat.
Raporturile juridice dintre parti nu au evoluat de aceasta maniera, ci in mod intempestiv si fara a invoca incidenta dispozitiilor legale mai sus evocate, angajatorul emite decizia consiliului de administratie nr.2/10.06.2009, distorsionand in mod voit raporturile juridice dintre parti, incercand sa acrediteze ideea la un interval atat de mare de la intrarea in vigoare a art. V din OUG nr.82/2007, ca se impune revocarea din functia de director resurse umane, temeiul indicat nefiind acest act normativ, ci art. 143 si 143/1 din Legea nr. 31/1990 republicata si art. 18 alin.2 lit.c din Statutul societatii O.T. SA.
Apare in aceste conditii excesiva si nejustificata invocarea drept criticile ale sentintei, incidenta art. V din OUG nr. 82/2007, cata vreme ce acest temei nu a stat la baza emiterii Deciziei consiliului de administratie nr. 2/10.06.2009 prin care s-a revocat din functia de director resurse umane salariatul.
Contractul individual de munca al salariatului a continuat sa fiinteze si dupa intrarea in vigoare a actului normativ mai sus aratat, cat si a interdictiei, prev.de art. 152 alin. 2 si 3 din lege, insa acest fapt nu poate fi sanctionat de instanta de recurs si in afara litigiului dedus judecatii, cata vreme o eventuala culpa nu poate fi retinuta decat tot in sarcina angajatorului.
Instanta de fond, cat si instanta de control judiciar, sunt obligate sa analizeze cauza in limitele obiectului fixat de catre reclamant in considerarea principiului disponibilitatii partilor neputand supune analizei si controlului situatiei de fapt exterioare raportului juridic dedus judecatii.
Imprejurarea ca SC O.T. SA are calitatea de societate comerciala pe actiuni a carei situatie financiara anuala face obiectul obligatiei legale de auditare financiara, nu atrage incidenta disp. art. 143 din Legea nr. 31/1990 in mod automat si nici nu poate sa conduca la concluzia ca reclamantul nu-si putea exercita atributiile de serviciu in lipsa unei delegari ale atributiilor de catre consiliul de administratie, cata vreme angajatorul nu a inteles sa atribuie nici un fel de delegare de atributii, ci sa stabileasca obligatiile de serviciu prin fisa postului.
Neavand atributii delegate, pe buna dreptate nu sunt incidente disp. alin. 5 din art. 143 din Legea nr. 31/1990, in conformitate cu care "in intelesul prezentei legi, direct al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii in conformitate cu art. 1". Orice alta persoana, indiferent de denumirea tehnica a postului ocupat in cadrul societatii este exclusa de la aplicarea dispozitiilor Legii nr. 31/1990 cu privire la directorii societatii pe actiuni.
De altfel, si in art. 18 alin. 3 din Statutul societatii se arata ca directorii pot fi numiti dintre administratori sau din afara consiliului de administratie, ceea ce nu este cazul in speta, reclamantul nefiind numit, ci a ocupat postul prin concurs.
Daca reclamantul ar fi fost numit, s-ar fi aplicat principiul simetriei actelor juridice, cine numeste poate si revoca in conditiile legii.
Iata de ce tribunalul a sanctionat in mod corespunzator si emiterea deciziei nr. 2/10.06.2009, nefiind incidente disp.art. 143/1.1 din Legea nr. 31/1990 si art. 18(2) din Statutul SC O.T. SA pentru argumentele pe larg expuse mai sus.
Reclamantul nu a fost un director cu atributii delegate de consiliul de administratie, astfel ca el nu putea fi revocat in temeiul art.143.1 1 din Legea nr. 31/1990, atributiile sale de serviciu fiind clar stipulate prin contractul individual de munca si fisa postului si anume, obligatia de a realiza norma de munca si atributiile din fisa postului, obligatia de a respecta disciplina muncii, obligatia de fidelitate, obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii, obligatia de confidentialitate.
Mentionarea unor asemenea atributii, exclud ipoteza exercitarii unei functii de director cu atributii de delegatie, el conturand cu claritate un veritabil raport de munca supus jurisdictiei muncii, in ceea ce priveste incheierea, executarea si incetarea.
Incetarea raportului de munca nu putea avea drept temei prevederile art. 56 /h din codul muncii  si art. 30 lit. G din CCM, deciziei 222; atribuindu-i-se valoarea juridica a unei decizii de concediere este lovita de nulitate absoluta pentru lipsa elementelor prev. de art. 74 din codul muncii.
Caracterizarea acestei decizii ca o decizie de concediere este determinata si de imprejurarea ca la emiterea ei recurenta a valorificat referatul nr. 1499/05.06.2009, ceea ce echivaleaza cu stabilirea masurii datorita neregulilor constatate prin analiza perioadei 15.03.2009 - 31.05.2009, nereguli ce constituie abateri de la fisa postului, in final abateri cu caracter disciplinar.
Valorificarea referatului este specifica fara indoiala unei cercetari disciplinare, care insa in fapt nu s-a realizat in cazul contestatorului, emiterea deciziei realizandu-se in lipsa cercetarii disciplinare.
Tribunalul a considerat deci in mod justificat si argumentat ca decizia nr.222/10.06.2009 este lovita de nulitate absoluta pretinsa invocare a incidentei disp. art. 56 lit.h din codul muncii ca temei al incetarii de drept a contractului individual de munca fiind nejustificata.
Drept urmare, situatia juridica a raporturilor de munca nu se afla in ipoteza art. 55 lit.a din codul muncii, ci in ipoteza concedierii definita in art. 58 din acelasi act normativ.
Pe cale de consecinta, Curtea gasind toate criticile neintemeiate, va respinge recursul, in conformitate cu art. 312 Cod pr.civila, hotararea atacata fiind legala si temeinica.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca; Despagubiri; penalitati; Mandat; mandatari; Raporturi de munca

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014