InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Posibilitatea lichidatorului judiciar numit in procedura de lichidare a Legii nr.31/1990 de a solicita deschiderea procedurii simplificate a insolventei prevazuta de Legea nr.85/2006. Aplicabilitatea in cauza a dispozitiilor art.260 alin.4 ...

(Decizie nr. 592 din data de 29.04.2011 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Societati comerciale | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Posibilitatea  lichidatorului  judiciar numit  in  procedura de  lichidare  a Legii nr.31/1990 de a solicita  deschiderea  procedurii simplificate a insolventei prevazuta de Legea nr.85/2006. Aplicabilitatea  in cauza a  dispozitiilor art.260 alin.4  din Legea  nr.31/1990 astfel cum  acestea  au  fost  modificate  prin Ordonanta de  Urgenta nr. 43/2010.


Acest text, ca de altfel intreg articolul 260 din Legea nr.31/1990 a fost modificat prin Ordonanta de Urgenta nr.43/2010, asa incat in prezent potrivit alin.4 al art.260 din lege, in vigoare la data formularii cererii de catre lichidatorul judiciar, in termen de 60 de zile de la numire( in realitate de la intrarea in vigoare a ordonantei potrivit art. VI din ordonanta), lichidatorul trebuie sa depuna la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registru, un raport privind situatia economica a societatii. Daca potrivit raportului, debitorul indeplineste conditiile pentru deschiderea procedurii simplificate de insolventa, lichidatorul are obligatia de a solicita deschiderea procedurii in termen de 15 zile de la data depunerii raportului.

Sectia  comerciala -  Decizia  comerciala  nr.592/29 aprilie 2011

Prin sentinta comerciala nr.408/F/2011 pronuntata de judecatorul sindic in dosar nr.6968/97/2010 al Tribunalului Hunedoara, s-a respins cererea formulata de lichidatorul C.E.I. Deva prin care a solicitat deschiderea procedurii insolventei SC C.C.E. SNC, societate aflata in dizolvare in conditiile Legii nr.31/1990.
Pentru a pronunta aceasta solutie judecatorul sindic a retinut ca prin incheierea nr.6082/2007 pronuntata de judecatorul delegat la Oficiul Registrului Comertului H. a fost numit C.E.I. in calitate de lichidator al debitoarei SC C.C.E.  SNC, societate aflata in dizolvare judiciara.
S-a retinut astfel, ca in dosar s-au depus declaratiile de creanta pentru o suma totala de 4402 lei, suma derizorie raportat la obiectul legii, astfel ca cererea de deschidere a procedurii insolventei este nejustificata cata vreme ea este instituita in scopul asigurarii platii pasivului debitoarei aflata in stare de insolventa asa incat sa satisfaca interesele creditorilor. Mai mult, cheltuielile de procedura ar fi mult mai mari decat creanta in sine ceea ce nu justifica declansarea insolventei.
Impotriva acestei solutii a declarat recurs lichidatorul SP C.E.I. Deva, solicitand modificarea sentintei in sensul admiterii cererii sale asa cum a fost formulata.
In motivarea recursului arata ca in cauza sunt indeplinite conditiile deschiderii procedurii simplificate a insolventei pe temeiul art.2701  din Legea nr.31/1990 republicata cu completarile si modificarile ulterioare ; ca de la data formularii cererii erau indeplinite conditiile deschiderii procedurii insolventei fata de societatea aflata in lichidare, societatea este o societate in nume colectiv iar in procedura insolventei se poate solicita judecatorului sindic obligarea asociatilor la plata pasivului. De asemenea, se invoca imprejurarea ca ORC H. pretinde lichidatorilor sa prezinte alaturat cererii de radiere a societatilor aflate in lichidare dovada finalizarii procedurii de lichidare.
Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate se constata urmatoarele :
In primul rand, dispozitiile art.2701  din Legea nr.31/1990 republicata nu sunt aplicabile in cauza. Asa cum se poate observa, aceste dispozitii au in vedere exclusiv lichidarea societatilor pe actiuni si in comandita pe actiuni din capitolul III, Titlul VII al Legii nr.31/1990, respectiv dispozitiile art.264 - 2702 , iar nu lichidarea societatilor cu raspundere limitata, cazul in speta, in legatura cu care exista alte dispozitii speciale, respectiv cele din Cap. II, Titlul VII, de sub art.262 – 263 si care nu reglementeaza o atare posibilitate, de sesizare a judecatorului sindic cu o cerere de deschidere a procedurii simplificate a insolventei.
Este adevarat ca textul art.260 alin.4 din Legea nr.31/1990, cuprinzand dispozitii generale cu privire la lichidarea societatilor comerciale, prevede ca lichidarea  nu libereaza pe asociati  si nu impiedica deschiderea procedurii de faliment a societatii.
Acest text, ca de altfel intreg articolul 260 din Legea nr.31/1990 a fost modificat prin Ordonanta de Urgenta nr.43/2010, asa incat in prezent potrivit alin.4 al art.260 din lege, in vigoare la data formularii cererii de catre lichidatorul judiciar, in termen de 60 de zile de la numire( in realitate de la intrarea in vigoare a ordonantei potrivit art. VI din ordonanta), lichidatorul trebuie sa depuna la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registru, un raport privind situatia economica a societatii. Daca potrivit raportului, debitorul indeplineste conditiile pentru deschiderea procedurii simplificate de insolventa, lichidatorul are obligatia de a solicita deschiderea procedurii in termen de 15 zile de la data depunerii raportului.
Asa cum se observa, lichidatorul recurent nu a urmat aceasta procedura prevazuta de textul art.260 alin.4 in continutul modificat prin OUG nr.43/2010, nu a intocmit si depus la registrul comertului un  raport privind situatia economica a societatii.
Desi este adevarat ca potrivit alin.7 al art.260 din Legea nr.31/1990 introdus prin OUG nr.43/2010, nedepunerea raportului in conditiile alin.4 al art.260 mai sus mentionat constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 la 100  de lei, raportul prevazut in continutul alin.4 al art.260 din lege are inclusiv o valoare probatorie, in sensul ca din continutul acestuia trebuie sa rezulte daca debitorul indeplineste conditiile pentru deschiderea procedurii simplificate a insolventei.
Din perspectiva celor mentionate, devin fara relevanta sustinerile recurentei privind faptul ca in procedura insolventei s-ar putea pronunta o solutie de obligare a asociatilor la plata pasivului, aceasta posibilitate nefiind o conditie a deschiderii procedurii in contextul legal prezentat iar faptul ca ORC H. are anumite solicitari la adresa recurentului lichidator cu privire la radierea societatii nu constituie un argument legal pentru a justifica demersul lichidatorului de a solicita deschiderea procedurii simplificate a insolventei societatii.
In aceste conditii in care cererea lichidatorului judiciar de deschidere a procedurii simplificate a insolventei cu privire la debitoarea SC C.C.E. SNC  in lichidare nu este intemeiata pe dispozitiile art.260 alin.4 din Legea nr.31/1990 astfel cum acestea au fost modificate prin OUG nr.43/2010, se impune a fi respinsa. De vreme ce o atare solutie, de respingere a cererii lichidatorului a fost pronuntata in cauza de catre judecatorul sindic, este adevarat, cu o alta motivare, solutia acestuia se va mentine prin respingerea prezentului recurs ca nefondat.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Societati comerciale

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017