InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de pensionarii.

(Decizie nr. 1898 din data de 07.11.2011 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Pensii | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de  pensionarii.

Legea nr. 95/2006: art. 257, 259;
        
     Din modificarile aduse Legii nr.95/2006 prin  O.U.G. nr.107/2010,  rezulta  in mod evident ca  legiuitorul a inteles  sa  schimbe radical baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de  pensionarii care au  pensii mai mari de 740 lei, prin aplicarea procentului de 5,5% asupra intregii pensii, nu numai pentru diferenta dintre  cuantumul  pensiei si  o anume limita, asa cum a  fost  plafonata  anterior.          
   
      Sectia pentru conflicte de munca si asigurari sociale – Decizia civila nr. 1898/07 noiembrie 2011.
   
    Prin contestatia inregistrata la Tribunalul Sibiu sub dosar nr. 1360/85/2011  contestatorul L.N. a chemat-o in judecata pe intimata C.J.P. Sibiu solicitand: obligarea intimatei la restituirea sumei retinute prin aplicarea gresita a 5,5 % CAS.
In motivarea contestatiei sale contestatorul sustine ca intimata in mod gresit a facut aplicarea procentului de 5,5 % la cuantumul integral al pensiei cuvenite.
In drept se invoca Legea 95/2006.
Intimata C.J.P. Sibiu a depus intampinare prin care solicita respingerea contestatiei, motivand ca incepand ianuarie 2011 s-a procedat la retinerea contributiei de asigurari sociale de sanatate de 5,5 % din veniturile de pensie conform O.U.G. 107/2010 raportat la prevederile art.259(2) din Legea nr.95/2006 (f.15).
Prin sentinta civila nr. 526/17.05.2011 pronuntata de Tribunalul Sibiu in cauza s-a respins contestatia formulata de contestatorul L.N. impotriva intimatei C.J.P. Sibiu.
Pentru a hotari, astfel, tribunalul a retinut ca intimata a facut aplicarea corecta a prevederile art.257 din Legea nr. 95/2006 modificata prin O.U.G. nr. 107/2010 conform careia, pensionarii ale caror venituri din pensie depasesc 740 lei datoreaza contributia lunara pentru asigurari sociale de sanatate calculate in conditiile art.259(2) din aceeasi lege. In atare situatie, rezulta ca intimatei nu i se poate retine nici o culpa in diminuarea veniturilor cuvenite contestatorului.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs, in termenul legal, reclamantul L.N. solicitand admiterea recursului, schimbarea in totalitate a sentintei si pe fond admiterea actiunii asa cum a fost formulata.
In expunerea de motive recurentul invoca aspectul vadit discriminatoriu in ceea ce priveste aplicarea procentului de 5,5% asupra intregului cuantum al pensiei raportat la faptul ca persoanele care beneficiaza de o pensie de pana la 740 lei sunt scutite a li se retine CAS iar persoanele cu pensii intre 740 si 783 lei li se retine un procent variabil evident mai mic decat cel stabilit prin OUG. nr. 107/2010.
Recurentul mai arata, ca pe rolul Curtii de Apel Bucuresti este inregistrata o actiune in constatarea nelegalitatii dispozitiei de aplicare a procentului de 5,5% asupra intregului cuantum al pensie asa cum a fost prevazut prin OUG nr.107/2010 si cu siguranta masura care se va dispune va fi de a se constata caracterul discriminatoriu al dispozitiei atacate si unitarizarea modului de aplicare a procentului pentru toate categoriile de venituri din pensii.  
Prin intampinarea depusa in aceasta faza procesuala de intimata C.J.P. Sibiu se solicita respingerea recursului ca nefondat, reinterandu-se apararile din fata instantei de fond.
CURTEA, analizand sentinta atacata prin prisma criticilor formulate cat si din oficiu conform cerintelor art.304 indice 1 cod procedura civila in limitele statuate de art.306 alin.2 cod procedura civila, retine urmatoarele: 
Recursul este nefondat. 
Potrivit art. 259 alin.(2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, modificata  „Contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei”.
In acelasi mod este reglementata retinerea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate de Codul Fiscal (legea nr.571/2003) astfel cum a fost modificat si completat prin OUG. nr.117/2010.
     Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, potrivit modificarilor si completarilor aduse Legii nr. 95/2006, prin  O.U.G. nr. 107/2010, art.257 alin.2 indice 2 prevede urmatoarele: „pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor art. 259 alin. (2)”.
         Formularea anterioara a  art. 259  al.2  din L. nr. 95/2006,  aplicabila  pana in decembrie 2010 inclusiv,  era  urmatoarea: ”contributia datorata …. se aplica   numai la  veniturile   din pensiile  care depasesc  limita  supusa   impozitului  pe venit,   se calculeaza  pentru diferenta dintre  cuantumul pensiei  si aceasta  limita  si se vireaza odata cu  plata drepturilor  banesti  asupra carora  se calculeaza, de catre  cei care efectueaza  plata acestor drepturi”.
Pentru  anul 2010,  limita supusa   impozitului  pe venit a  fost de 1000 lei  conf. art. 69  din Codul fiscal(L. nr.571/2003).
Comparand  textele legale  inainte   si dupa  modificarea  lor  prin  O.U.G. nr.107/2010,  rezulta  in mod evident ca  legiuitorul a inteles  sa  schimbe radical baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de  pensionarii care au  pensii mai mari de 740 lei, prin aplicarea procentului de 5,5% asupra intregii pensii, nu numai pentru diferenta dintre  cuantumul  pensiei si  o anume limita, asa cum a  fost  plafonata  anterior. Altfel,  s-ar fi   pastrat  mentiunea expresa „pentru diferenta dintre cuantumul pensiei  si aceasta limita” cuprinsa  in  textul art. 259 al.2. anterior modificarii, limita care s-ar fi redus de la 1000 lei  la 740 lei. Mai mult, nu ar fi fost necesara partea finala a art.259 al.2  potrivit careia ”prin aplicarea   acestei cote nu poate rezulta o pensie mai mica  de 740 lei” , pentru ca in nici un caz in care retinerile ar fi privit doar  diferenta, nu s-ar  ajunge  la aceasta situatie.
Prin urmare,  prin eliminarea   acestei mentiuni,  textul de lege in discutie nu poate fi interpretat  in sensul solicitat de recurent, prin  raportare  la sistemul anterior, in sensul unei plafonari a bazei de calcul la suma de 740 lei, respectiv la  calcularea contributiei doar  pentru diferenta.
     Aceasta concluzie se desprinde si din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 aprobate prin H.G.nr.150/2011 care la titlul „contributii sociale obligatorii” prevad la punct 18 urmatoarele: pentru pensionari ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei, contributia datorata se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite de lege asupra intregului venit si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi”
     In consecinta, in mod corect intimata a procedat la calcularea contributiei de asigurari sociale asupra intregului cuantum al pensiilor care depasesc 740 lei.
     Referitor la sustinerile recurentului vizand incalcarea prin acest text de lege a principiului nediscriminarii, Curtea,  urmeaza a le inlatura ca nefondate. Astfel, sesizata cu controlul constitutional al acestor prevederi legale, Curtea Constitutionala a statuat prin mai multe decizii  ca este firesc ca valoarea contributiei sa difere de la persoana la persoana, in functie de cuantumul veniturilor realizate. Aceasta diferenta este rezonabila si justificata de situatia obiectiv deosebita in care se afla persoanele care realizeaza venituri mai mari fata de cele ale caror venituri sunt mai reduse, precum si de principiul solidaritatii si subsidiaritatii in colectarea si utilizarea fondurilor, aplicabil in materia asigurarilor sociale de sanatate. De asemenea, Curtea a retinut ca acest mod de reglementare nu contravine principiului constitutional al egalitatii in drepturi care permite legiuitorului sa instituie un tratament juridic diferentiat atunci cand situatiile de fapt avute in vedere sunt obiectiv diferite. (ex.dec.539/2006, 934/2006 1175/17.09.2009, 847/2011)
     In acest context, promovarea unei actiunii in contencios administrativ in constatarea nelegalitatii actului normativ in discutie nu poate conduce la o alta solutie in cauza, relevant in speta fiind faptul ca textul de lege, asa cum a fost modificat este in vigoare, nu a fost declarat neconstitutional si ca atare isi produce pe deplin efecte.
     Fata de cele ce preced, Curtea, constata ca solutia primei instante face o aplicare si interpretare corecta a legii la cazul dedus judecatii, nefiind incident nici unul din cazurile de casare sau modificare a hotararii expres prev. de art.304 punct 1-9 Cod procedura civila,
     Asa fiind, in conformitate cu art.312 alin.(1) Cod procedura civila a respins ca nefondat recursul cu care a fost investita de catre reclamant, mentinand ca legala si temeinica sentinta atacata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017