InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Invocarea din oficiu de catre instanta de recurs a termenului de decadere de 1 an reglementat de art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004.

(Decizie nr. 773 din data de 05.02.2014 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Contracte | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Invocarea din oficiu de catre instanta de recurs a termenului de decadere de 1 an reglementat de art.1 alin.6 din Legea nr.554/2004.
             

         Potrivit  dispozitiilor art. 1 al. 6 din Legea contenciosului administrativ , autoritatea publica emitenta a unui act administrativ unilateral nelegal poate sa solicite instantei anularea acestuia, in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. In cazul admiterii actiunii, instanta se pronunta, daca a fost sesizata prin cererea de chemare in judecata, si asupra validitatii actelor juridice incheiate in baza actului administrativ nelegal, precum si asupra efectelor juridice produse de acestea. Actiunea poate fi introdusa in termen de un an de la data emiterii actului.
              In situatia in care partile au incheiat contractul la data de 21.12.2010 , iar instanta de judecata  a fost investita la data de 16.01.2013, actul producand efecte juridice in acest interval de timp, se apreciaza ca in situatia in care reclamantii nu au formulat actiune in termenul de un an de la data emiterii actului , intervine sanctiunea decaderii din dreptul de a mai formula actiune in instanta .

 Sectia de contencios administrativ si fiscal – Decizia nr. 773/05 februarie 2014

Sectia a II-a Civila,de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Hunedoara prin sentinta nr. 4067/CA/2013 a admis actiunea reclamantului Municipiul D. si Consiliul Local al municipiului D. prin Primar , a fost constatata  nulitatea absoluta a contractului nr. 43175/21.12.2010 avand ca obiect delegarea serviciului public de salubritate a municipiului D. si obligarea paratei la predarea amplasamentului rampei de gunoi. A fost respinsa cererea reconventionala formulata de parata S.  SA.
          Instanta a retinut prin considerentele expuse ca,  fata de prevederile art. 30 al. 3 din Legea nr. 51/2006 si art. 6 lit. e din Legea nr. 101/2006 , incheierea contractului trebuia aprobata prin hotarare a consiliului local ,act administrativ care nu exista in cauza, astfel ca sanctiunea care intervine este cea a nulitatii contractului, iar ca o consecinta parata trebuie sa returneze depozitul de deseuri.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata S. SA solicitand modificarea hotararii si respingerea actiunii in contencios administrativ .
          Prin motivele de recurs se arata ca parata a gestionat activitatea din cadrul depozitului de deseuri inca de la infiintarea serviciului, din anul 1998 , gestiunea fiind incredintata prin procesul-verbal din data de 08.05.2000. Prin motivele de recurs  se solicita si admiterea cererii reconventionale.
Reclamantii  au depus intampinare prin care solicita respingerea recursului ,sentinta pronuntata de tribunal  fiind temeinica si legala.
Curtea, analizand sentinta atacata sub aspectul recursului declarat de parata, a constatat  urmatoarele :
Municipiul D. si Consiliul Local al Municipiului D. au solicitat sa se anuleze contractul nr.43175/ 21.12.2010 incheiat cu S. SA , fata de imprejurarea ca nu a fost adoptata o hotarare de consiliu local prin care sa se aprobe acest act administrativ .
Contractul, in calitate de act asimilat actului administrativ , a fost incheiat de parti la data de 21.12.2010 , iar actiunea in contencios administrativ a fost inregistrata la instanta de fond la data de 16.01.2013 .
Potrivit dispozitiilor art. 1 al.6 din Legea contenciosului administrativ, autoritatea publica emitenta a unui act administrativ unilateral nelegal poate sa solicite instantei anularea acestuia, in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. In cazul admiterii actiunii, instanta se pronunta, daca a fost sesizata prin cererea de chemare in judecata, si asupra validitatii actelor juridice incheiate in baza actului administrativ nelegal, precum si asupra efectelor juridice produse de acestea. Actiunea poate fi introdusa in termen de un an de la data emiterii actului.
Textul legal enuntat se refera la situatia in care autoritatea publica emitenta a unui act administrativ pe care il apreciaza ca fiind nelegal , a intrat in circuitul civil, in sensul ca produce efecte juridice, astfel ca nu mai poate sa intervina revocarea actului administrativ , situatie in care aceasta entitate publica are posibilitatea de a solicita instantei de judecata sa constate nulitatea actului, dar cu respectarea anumitor conditii, respectiv in termen de un an de la data emiterii, respectiv a incheierii contractului administrativ .
In situatia in care partile au incheiat contractul la data de 21.12.2010 , iar instanta de judecata a fost investita la data de 16.01.2013, actul producand efecte juridice in acest interval de timp, se apreciaza ca in situatia in care reclamantii nu au formulat actiune in termenul de un an de la data emiterii actului , intervine sanctiunea decaderii din dreptul de a mai formula actiune in instanta .
Fata de imprejurarea ca exceptia de ordine publica invocata de instanta este intemeiata, nu vor mai fi analizate celelalte motive de recurs invocate de parata.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor art.304 pct.9 din Codul de procedura civila, s-a admis recursul declarat de parata-reclamanta reconventionala  S. SA Deva  impotriva sentintei nr. 4067/CA/2013 pronuntata de Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului Hunedoara, s-a   modificat in parte sentinta atacata si s-a respins actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantii Municipiul D. si Consiliul Local al municipiului D.  in contradictoriu cu parata S. SA Deva, fata de imprejurarea ca sunt indeplinite cerintele privind sanctiunea decaderii , instanta nemaianalizand celelalte motive de recurs invocate de parata prin cerere.
S-au mentinut  celelalte dispozitii ale sentintei in privinta solutionarii cererii reconventionale, cerere prin care parata a solicitat sa fie obligati reclamantii la emiterea hotararii de consiliu local, deoarece emiterea unui act administrativ nu poate sa aiba loc decat dupa  procedura stabilita de lege, iar instanta de judecata nu se poate substitui autoritatii administratiei publice locale.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017