InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Stagiul de cotizare. Auditor public extern.

(Decizie nr. 1247 din data de 25.11.2015 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Pensii | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Stagiul de cotizare. Auditor public extern.

OUG nr. 59/2011: art. 8 alin.3 din Anexa;
Legea nr. 7/2006: art.74 alin.2 si 3, 75 alin.1


Prin art. 8 alin.3 din Anexa la OUG nr. 59/2011 se prevede:”prin exceptie de la prevederile alin.2, la determinarea punctajului mediu anual se ia in considerare stagiul de cotizare utilizat la deschiderea drepturilor initiale de pensie, astfel cum a fost acesta reglementat in legislatia in vigoare la data stabilirii acestora, in masura in care acesta este mai favorabil beneficiarului”.

Sectia I Civila si pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr.1247/25.11.2015

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Alba  sub dosar nr…/107/2014, reclamantul B.N. in contradictoriu cu paratele C.N.P.P. –  C.C.C. si C.J.P. A. a solicitat ca prin hotarare judecatoreasca sa se dispuna: anularea partiala a Hotararii nr…/24.02.2014 emisa de Comisia Centrala de Contestatii;  anularea deciziei nr... emisa la data de 27.11.2012 de catre C.J.P. Alba si emiterea unei noi decizii in baza O.U.G. nr.59/2011,care sa cuprinda:- valorificarea stagiului de cotizare de 30 ani, - valorificarea perioadei 12.08.1070-11.09.1978 in grupa II de munca si aplicarea procentului suplimentar de 25% pentru fiecare an,- valorificarea punctajului suplimentar in procent de 0,3% pentru fiecare luna lucrata dupa indeplinirea conditiilor de pensionare,- valorificarea corespunzatoare a stagiului asimilat;plata drepturilor banesti cuvenite si neachitate potrivit celor solicitate incepand cu 01.06.2012, drepturi actualizate cu indicele de corectie si de inflatie la data plati.
In expunerea de motive, reclamantul a aratat ca este beneficiarul unei pensii de serviciu, stabilita initial in baza Legii nr.217/2008 si recalculata in baza Legii  nr.119/2010, cand a devenit o pensie contributiva.
Avand in vedere categoria socioprofesionala, in care se include si reclamantul, a persoanelor afectate de aplicarea  Legii nr.119/2010, a fost emisa O.U.G. nr.59/2011 prin care legiuitorul a inteles sa reglementeze o noua procedura de recalculare a pensiilor de serviciu, distincta si ulterioara denumita revizuire si care se impunea a fi realizata asupra tuturor pensiilor de serviciu.
Daca  Legea nr.119/2010 constituie reglementarea de drept substantial prin care pensiile de serviciu au fost transformate in pensii contributive, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.59/2011 reprezinta prevederea legala de natura procedurala prin care statul reglementeaza procedura recalcularii pensiilor si modul de calcul al drepturilor de pensie, tinand cont de specificul situatiilor categoriilor socio-profesionale in cauza.
In conditiile in care reclamantul a beneficiat de pensie de serviciu, recalculata  conform  Hotararii Guvernului  nr.737/2010 privind metodologia de recalculare a categoriilor de pensii de serviciu prevazute la art.1 lit. c) - h) din  Legea nr.119/2010, considera ca prin decizia contestata, cuantumul trebuia stabilit prin aplicarea dispozitiilor  O.U.G. nr.59 din 29 iunie -2011, respectiv utilizarea metodologiei de calcul prevazuta in anexa care face parte integranta din ordonanta de urgenta.
La data inscrierii la pensie prin decizia …/11.03.2009 in temeiul art.51 alin.(2) din Legea nr.94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi a Romaniei cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu prevederile art.74 alin (2) si (3) si art. 75 alin (1), din Legea nr.7/2006, privind statutul functionarului public parlamentar republicata, au fost prevazute urmatoarele conditii cumulative de pensionare: sa aiba un stagiu de cotizare de minimul 30 de ani, din care cel putin 14 ani in cadrul Curtii de Conturi si sa aiba varsta de 60 de ani, conditii indeplinite si retinute in decizia de pensie.
Sustine incidenta dispozitiilor art.8 alin (3) din O.U.G. nr.59/2011, potrivit carora la „determinarea punctajului mediu anual se ia in considerare stagiul de cotizare utilizat la deschiderea drepturilor initiale de pensie, astfel cum acesta a fost reglementat in legislatia in vigoare la-data stabilirii acestora, in masura in care acesta este mai favorabil beneficiarului”.
Avand in vedere faptul ca reclamantul a fost inscris la pensie cu conditia unui stagiu de cotizare de 30 de ani, la revizuirea deciziei se aplica aceleasi conditii si nu se modifica elementele care au dus la stabilirea initiala a pensiei, astfel cum a procedat C.J.P. la emiterea deciziei contestate.
Referitor la perioada 12.08.1970-11.09.1978 in care a beneficiat de incadrare in grupa II de munca, invoca dispozitiile art.4 din metodologia la O.U.G. nr.59/2011 respectiv, la stabilirea stagiului de cotizare se iau in considerare si perioadele in care asiguratii au desfasurat activitate, potrivit legii, in conditii deosebite, speciale si alte conditii de munca precum si in grupa I sau II de munca, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001.
Potrivit adeverintei …/2006 eliberata de angajator, depusa la dosarul de pensie, reclamantul a beneficiat, prin natura activitatii pe care a desfasurat-o, o perioada de 8 ani de incadrare in grupa II, perioada care nu a fost valorificata corespunzator de catre C.J.P.
Apreciaza ca, C.J.P.  A.  nu  poate  cenzura  un  inscris,  responsabilitatea corectitudinii acestuia revine unitatii emitente, astfel cum prevedea si Ord. nr.50/1990, cu atat mai mult cu cat apare si temeiul de drept in cuprinsul adeverintei si nu a fost anulata sau nu exista inscrieri in fals impotriva acesteia.
Atitudinea culpabila a paratei de a nu valorifica in mod corect stagiul de cotizare il prejudiciaza pe reclamant de beneficiul drepturilor de pensie si de asemenea de aplicare a procentului de 25% pentru fiecare an incadrat in grupa II de munca.
In sustinerea celor aratate vine art.15 alin.(1) lit. a) din metodologia de calcul, care prevede ca (1) Persoanele care au desfasurat activitati in locuri de munca incadrate in grupele I si II de munca, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001,... beneficiaza de majorarea punctajelor lunare realizate in perioadele respective, dupa cum urmeaza: a) cu 25% pentru perioadele in care au desfasurat activitati in locuri incadrate in grupa II de munca sau in conditii deosebite de munca, potrivit legii;
In ce priveste punctajul suplimentar de 0.3% pentru fiecare luna lucrata dupa indeplinirea conditiilor de pensionare invoca art.18 din Metodologia de calcul, potrivit caruia asiguratii care, dupa indeplinirea conditii/or de pensionare pentru limita de varsta, au contribuit o anumita perioada la sistemul public beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3% pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.
Dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, in luna noiembrie 2008, reclamantul a continuat activitatea la C.C.A. pana la 22 mai 2012 rezultand o contributie suplimentara la sistemul public de pensii de 25 luni (noiembrie 2008-ianuarie 2009, ianuarie 2010-august 2010, martie 2011-mai 2012), fapt pentru care trebuie sa beneficieze de o majorare a punctajului realizat cu 0,3% pentru fiecare luna. Mentioneaza faptul ca in perioada noiembrie 2008- mai 2012, a beneficiat de pensia de serviciu in lunile:februarie-decembrie 2009 (11 luni) ; septembrie 2010-februarie 2011 (6 luni) perioada pentru care solicita aplicarea procentului suplimentar.
 In ce priveste stagiul asimilat precizeaza ca la emiterea deciziei contestate parata nu s-au respectat dispozitiile art.5 alin.(1) lit. b si c) din O.U.G. nr. 59/2011 si art. 49 alin.(1) din Legea nr. 263/2010, in sensul ca nu a valorificat corespunzator stagiul asimilat in care reclamantul a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar si a satisfacut serviciul militar.
De asemenea, ca urmare a valorificarii perioadei de grupa II de munca, se impune si acordarea sporului suplimentar reglementat de art.3 alin. (2) din Metodologia de calcul aprobata prin O.U.G. nr. 59/2011, in sensul ca constituie stagiu de cotizare si perioada suplimentara la vechimea in munca sau la vechimea in serviciu acordata in baza legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 pentru perioadele realizate in grupele I si II, respectiv in conditii deosebite, conditii speciale si alte conditii de munca”.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca fiind netemeinica si nelegala, motivand ca reclamantul nu se incadreaza in prevederile art.8 alin.3 din O.U.G. nr.59/2011 deoarece stagiul de cotizare utilizat la deschiderea drepturilor de pensie de asigurari sociale in anul 2010 a fost cel conform legislatiei asigurarilor sociale in vigoare la acea data (L.19/2000) si nu cel de 30 ani la care se refera Legea nr.94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi a Romaniei coroborat cu art.74 alin.2 si 3 si art.75 alin.1 din Legea nr.7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar. Actele normative respective fac referire la vechimea de 30 ani necesara deschiderii dreptului la pensie de serviciu si nu reprezinta un stagiu complet de cotizare in intelesul legislatiei de asigurari sociale.
Referitor la valorificarea grupei II de munca pe perioada 12.08.1970-11.09.1978 arata ca aceasta perioada nu poate fi valorificata la stabilirea stagiului de cotizare, intrucat nominalizarea s-a facut in baza Deciziei nr. …/16.05.2005 data la care actele normative de incadrare in grupe superioare de munca au fost abrogate (art.198 din Legea nr.19/2000).
Dupa data de 01.04.2001 cand a intrat in vigoare Legea nr.19/2000 nu mai exista o baza legala pentru incadrarea in grupe superioare de munca, iar eliberarea adeverintelor din care rezulta ca o persoana si-a desfasurat activitatea in locuri de munca incadrate in grupa I si/sau II de munca se face numai daca nominalizarea persoanei s-a facut anterior acestei date si numai pe baza documentelor intocmite la timpul respectiv.
Angajatorii sau detinatorii de arhive nu au temei legal pentru a nominaliza persoane noi in grupe de munca, pot doar sa ateste o situatie existenta anterior datei de 01.04.2001.
Art.158 alin.2 din Legea nr.263/2010 care prevede in mod imperativ „Adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca sunt valorificate, numai in situatia in are au fost emise conform legii, pe baza documentelor verificabile intocmite anterior datei de in aprilie 2001.”
Prin urmare daca nu beneficiaza grupa de munca nu poate beneficia nici de punctajul suplimentar acordat in temeiul art.169  din Legea nr.263/2010.
Referitor la valorificarea stagiului asimilat invedereaza  instantei ca s-au valorificat urmatoarele perioade: 22.10.1968-11.02.1970 (efectuarea stagiului militar); 01.10.1978-01.10.1982 (facultate).
Prin sentinta civila nr…/4.02.2015  Tribunalul Alba a respins contestatia, retinand urmatoarele:
In temeiul Legii nr.217/2008 pentru modificare si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, prin Decizia nr. …/11.03.2009 reclamantului i s-a stabilit pensie de serviciu in cuantum de 5680 lei, incepand cu data de 02.02.20098.
Incepand cu data de 01.09.2010, prin intrarea in vigoare a Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor si a Hotararii Guvernului nr.737/2010 privind metodologia de recalculare a categoriilor de pensii de serviciu prevazute la art.1 lit. c-h din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, pensia de serviciu a reclamantului a fost supusa procesului de recalculare, devenind pensie in intelesul Legii nr.19/2000 si in acest sens s-a emis Decizia nr…/15.09.2010, stabilindu-se un cuantum al pensiei de 1762 lei.
Urmare a cererii nr…/21.05.2012 reclamantul a solicitat recalcularea drepturilor de pensie prin valorificarea adeverintelor nr…/27.04.2012, eliberata de Curtea de Conturi a Romaniei, nr…/11.09.2006  eliberata de SC R. S.A. A.I. si nr. ../29.01.2009 eliberata de SC M. S.A. A.
Prin Decizia nr…/13.08.2012 a C.J.P. A. au fost recalculate drepturile de pensie ale contestatorului prin valorificarea sporului de vechime aferent perioadei 01.04.1992–08.02.1993, a indemnizatiei de conducere aferenta lunii noiembrie 1996, a compensatiei aferenta lunii iulie 1998 si a stagiului de cotizare realizat dupa pensionare (01.07.2010 – 21.05.2012).
Ulterior prin Decizia nr… emisa la data de 27.11.2012 de catre C.J.P. A. reclamantului i s-au revizuit drepturile la pensie ca urmare a depunerii declaratiilor rectificative aferente perioadei 2001– 2007.
Impotriva deciziei de pensie emisa la data de 13.08.2012 s-a formulat contestatie la data de 11.09.2012 iar a celei emisa la 27.11.2012 la data de 19.12.2012. Prin Hotararea nr… a Comisiei Centrale de Contestatii din data de 24.02.2014 s-au admis partial contestatiile formulate de reclamant si s-a dispus C.J.P. A.  recalcularea drepturilor de pensie conform prevederilor O.U.G. nr. 59/2011; revizuirea Deciziei nr…/27.11.2012 sub urmatoarele aspecte: valorificarea venitului asigurat in suma de 5380 lei aferent lunii decembrie 2006 conform adeverintei nr…/17.10.2012, eliberata de C.J.P.A.–Directia Economic, stagii de Cotizare si Arhive, nevalorificarea compensatiei de 41.400 lei pentru perioada 16.07.1998–01.08.1998; s-au respins celelalte obiectii ca fiind neintemeiate.
Fata de aceasta hotarare a C.C.C. parata C.J.P. A. emite Decizia de revizuire nr…/13 mai 2014 prin care i se stabileste reclamantului o pensie in cuantum de 2128 lei, plata facandu-se incepand cu 01.06.2012.
Aceasta decizie a fost contestata, contestatie solutionata prin Hotararea nr… din 28.07.2014 a Comisiei Centrale de Contestatii, in sensul respingerii. 
Referitor la prima problema de drept ridicata de reclamant care priveste  recalcularea pensiei stabilite prin  Decizia nr. ..  din 27.11.2012  in temeiul dispozitiilor art.8 alin. 3 din anexa O.U.G. nr. 59/2011, motivat de faptul ca parata nu a calculat corect pensia raportat la textul de lege invocat.
Art. 8 alin.2 din anexa O.U.G.  nr. 59/2011  stabileste ca stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual conform prezentei metodologii este cel prevazut in anexa nr. 1, iar la alin. 3 se stipuleaza ca prin exceptie de la prevederile alin. (2), la determinarea punctajului mediu anual se ia in considerare stagiul de cotizare utilizat la deschiderea drepturilor initiale de pensie, astfel cum a fost acesta reglementat in legislatia in vigoare la data stabilirii acestora, in masura in care acesta este mai favorabil beneficiarului.
Reclamantul a indeplinit in cadrul Curtii de Conturi a Romaniei functia de controlor financiar, o perioada de 16 ani, avand un stagiu total de cotizare de 33 ani, 8 luni.
Prin Decizia nr…/17.06.2010, in virtutea calitatii de controlor/auditor public extern si pentru ca a desfasurat o activitate de 16 ani  i s-a acordat pensia de serviciu conf. Legii nr.217/2008.
Potrivit art.51 alin. (2) din Legea nr.94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, persoanele care au indeplinit functia de auditor public extern, pe o durata de cel putin 14 ani in cadrul Curtii de Conturi, beneficiaza la data pensionarii de pensii de serviciu, in conditiile prevazute de lege pentru functionarul public parlamentar.
Conform art.74 alin. (2) din Legea nr.7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani au dreptul la pensie pentru limita de varsta la implinirea varstei de 65 de ani, iar potrivit alin.(3), la implinirea varstei prevazute la alin.(2), functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, beneficiaza de pensie de serviciu in cuantumul prevazut la art.82 din Legea privind statutul judecatorilor si procurorilor nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 75 alin.1 din acelasi act normativ, in baza caruia s-a acordat pensia de serviciu reclamantului, prevede ca functionarii publici parlamentari care au o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, pot solicita pensionarea si inainte de implinirea varstei de 65 de ani, dar nu mai devreme de 60 de ani; dispozitiile art.74 alin.(3)-(6) din prezenta lege se aplica in mod corespunzator.
Intr-adevar stagiul de cotizare de 30 ani este evident mai favorabil pentru stabilirea punctajului mediu anual, dar nu exista nici un temei legal pentru utilizarea sa la calculul pensiei reclamantului.
Din interpretarea textelor de lege mai sus redate rezulta ca stagiul de 30 ani reprezinta stagiul de cotizare necesar a fi realizat in profesia de personal al Curtii de Conturi a Romaniei pentru a beneficia de pensia de serviciu, nicidecum pentru calculul punctajului mediu anual care in cazul pensiilor de serviciu oricum nu prezenta relevanta, cuantumul acestora reprezentand 80 % din venitul brut realizat in luna anterioara celei in care respectivul se pensioneaza.
Pe de alta parte, pensia de serviciu a reclamantului a fost recalculata in temeiul Legii nr.119/2010, operatiune in urma careia cuantumul a fost stabilit  la suma de 1762 lei, potrivit Deciziei nr…/15.09.2010 emisa de catre parata C.J.P. A. , stagiul complet de cotizare prevazut de Legea nr.19/2000 era de 33 ani 8 luni, deci acesta era stagiul deschiderii initiale a dreptului la pensie pentru limita de varsta a reclamantului, utilizat conform art.8 alin.(3) din Metodologia de calcul.
Referitor la  Decizia nr…/30.01.2012 a Curtii Constitutionale publicata in Monitorul Oficial nr.144/05.03.2012 invocata de reclamant, Tribunalul retine ca prin aceasta decizie nu s-a constatat neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, ci s-a respins, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 lit.i) si ale art. 82 alin.(1) lit.c) din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici. Drept urmare ea nu are putere obligatorie potrivit art. 31*(1)  din Legea nr.47/1992.
Legat de nevalorificarea perioadei 12.08.1970–11.09.1978, in functia de lacatus la Sectia a III-a in cadrul Intreprinderii R.A.I., fata de continutul adeverintei nr…/11.09.2006 eliberata de SC R. SA A.I. in mod legal  nu a fost valorificata la stabilirea stagiului de cotizare in grupa II de munca, pentru ca nu respecta cerintele prevazute de lege.
   Astfel potrivit mentiunilor din carnetul de munca de la poz.11–24 acesta a fost incadrat ca lacatus la unitatea de mai sus insa nu s-a operat de catre angajator vreo referire la grupa de munca.
Aceasta mentiune din carnetul de munca se impune a fi avuta in vedere  de casa judeteana de pensii, deoarece, potrivit art.1 din Dec. nr.92/1976 ”carnetul de munca este actul oficial prin care se dovedeste vechimea in munca, vechimea neintrerupta in munca, vechimea neintrerupta in aceeasi unitate, vechimea in  functie, meserie sau specialitate, timpul lucrat in locuri de munca cu conditii deosebite, retributia tarifara de incadrare si alte drepturi ce se includ in aceasta.
Conform disp.art.15 din  Ordinul nr.50/1990 pentru precizarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite care se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii „dovedirea perioadelor de activitate desfasurate in locurile de munca si activitatile ce se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii se face pe baza inregistrarii acestora in carnetul de munca conform metodologiei de completare a acestuia stabilite de Ministerul Muncii si Ocrotirilor Sociale”.
Desi in cuprinsul adeverintei apare actul intern in baza caruia s-a facut nominalizarea,  respectiv Decizia …/16.06.2005 in continutul adeverintei nu se face referire la nici un temei juridic al incadrarii in grupa de munca ci numai general este indicat Ordinul nr.50/1991.
Ca atare, respingerea de catre parate a cererii de valorificare a acestui inscris pe considerentele expuse mai sus este fondata si nu inseamna cenzurarea datelor acestuia, ci doar verificarea indeplinirii conditiilor de forma si de fond la care se refera art.126 din Normele de aplicare a  Legii nr.263/2010, aprobate prin H.G. nr.257/2011, prin prisma actelor care au stat la baza emiterii lui si a dispozitiilor legale incidente.
Reclamantul mai invedereaza ca nu s-a luat in calcul o crestere a punctajului cu 0,3% pe fiecare luna lucrata dupa pensionare ori din buletinele de calcul depuse de parata C.J.P. aceste sustineri sunt infirmate, regasindu-se perioadele nov. 2008– an.2009, ian.2010–mai 2012 valorificarea stagiului de cotizare realizat.
Instanta insa nu poate stabili daca calculul paratei este corect deoarece reclamantul nu a inteles sa se prevaleze de o expertiza de specialitate contabila care sa fie efectuata in cauza si mai mult obiectul contestatiei priveste numai nevalorificarea perioadei lucrate dupa pensionare.
Ultima critica se refera la nevalorificarea stagiului asimilat: 22.10.1968- 1.02.1970 si  01.10.1978–01.10.1982 ori prin chiar Decizia nr…  din 15.09.2010 de recalculare a pensiei in conformitate cu prev. Legii nr.119/2010 i s-a retinut un stagiu asimilat de 5 ani 3 luni 19 zile, care reprezinta perioada stagiului militar si a efectuarii studiilor superioare.
Acest beneficiu al legii nu a fost inlaturat nici cu ocazia emiterii deciziilor contestate din  27.11.2012  si cea din 13.05.2014 de catre parata, astfel cum rezulta din continutul deciziilor si a buletinului de calcul.
Fata de considerentele expuse mai sus, Tribunalul a respins contestatia reclamantului ca fiind nefondata.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a declarat apel contestatorul B.N. solicitand schimbarea in totalitate a sentintei atacate in sensul admiterii actiunii astfel cum a fost formulata; cu cheltuieli de judecata.
In motivarea apelului se arata ca in mod gresit a retinut instanta ca stagiul de cotizare de 30 de ani va fi utilizat doar pentru deschiderea dreptului la pensie nu si pentru stabilirea punctajului.
Conform art.8  din Metodologia de calcul aprobata prin  O.U.G. nr. 59/2011 „la determinarea punctajului mediu anual se ia in considerare stagiul de cotizare utilizat la deschiderea drepturilor de pensie, astfel cum a fost acesta reglementat de legislatia in vigoare la data stabilirii acestora, in masura in care acesta este mai favorabil beneficiarului”.
Sub aspectul valorificarii grupei de munca, nu se poate retine dispozitiile H.G.  nr.257/2011 care la data eliberarii adeverintei nu era in vigoare, astfel ca adeverintele eliberate inainte de emiterea acestor acte normative, produc efecte juridice si se utilizeaza la stabilirea si/sau modificarea drepturilor de pensie daca indeplinesc conditiile legale de valabilitate. In acest sens sunt si dispozitiile Ord. 590/2008, pct.6.
Ultima critica vizeaza respingerea capatului de cerere privind aplicarea majorarii de 0,3% pentru fiecare luna lucrata dupa indeplinirea conditiilor de pensionare, retinandu-se gresit ca aceasta majorare este inclusa in buletinul de calcul aferent perioadei noiembrie 2008-ianuarie 2009, ianuarie 2010- mai 2012.
Intimata  C.J.P.  a depus concluzii scrise, prin care se solicita respingerea apelului, sustinand ca apelantul face o confuzie intre stagiul de cotizare si vechimea in munca necesara deschiderii dreptului de pensie de serviciu, iar adeverinta nu poate fi valorificata deoarece nu indeplineste cerintele legale.
Curtea, verificand potrivit art.479 din Codul de procedura civila, in limitele cererii de apel, stabilirea situatiei de fapt si aplicarea legii de catre prima instanta, retine urmatoarele:
Apelul este fondat in limitele ce urmeaza a fi mentionate:
Contestatorul B.N. a fost inscris la pensie cu drepturi incepand cu data de 02.02.2009, pensia fiind acordata in temeiul  Legii nr.217/2008, conform deciziei nr…/11.03.2009.
Prin  Legea nr. 217/2008  s-a  modificat si completat Legea nr.94/1992 , la pct. 61 prevazandu-se: „Articolul 111 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
     "Art. 111 - (1) Auditorii publici externi sunt supusi incompatibilitatilor prevazute de Codul etic al profesiei.
     (2) Persoanele care au indeplinit functia de controlor financiar sau auditor public extern pe o durata de cel putin 14 ani in cadrul Curtii de Conturi beneficiaza la data pensionarii de pensii de serviciu, in conditiile prevazute de lege pentru functionarul public parlamentar."
Contestatorul are indeplinita prima conditie (a exercitat functia de controlor financiar sau auditor public extern pe o durata de cel putin 14 ani in cadrul Curtii de Conturi), astfel ca trebuia sa beneficieze de pensie de serviciu in aceleasi conditii ca si functionarul public parlamentar.
Potrivit  Legii nr.7/2006, art. 74 alin.2 si 3 si art. 75 alin.1, pot beneficia de pensie de serviciu peroanele care au o vechime in munca de 30 de ani, astfel:
Prin art. 74  alin.3 se prevede ca la implinirea varstei prevazute la alin. (2), functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, beneficiaza de pensie de serviciu in cuantumul prevazut la art. 82 din Legea privind statutul judecatorilor si procurorilor  nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
     Prin art.8 alin.3 din Anexa la O.U.G nr. 59/2011 se prevede: ”prin exceptie de la prevederile alin.2, la determinarea punctajului mediu anual se ia in considerare stagiul de cotizare utilizat la deschiderea drepturilor initiale de pensie, astfel cum a fost acesta reglementat in legislatia in vigoare la data stabilirii acestora, in masura in care acesta este mai favorabil beneficiarului”.
In sensul aplicarii situatiei de exceptie reglementata  de dispozitiile art. 8 alin.3 din  O.U.G.  nr. 59/2011 controlorilor Curtii de Conturi este si interpretarea data de Curtea Constitutionala in considerentele Deciziei nr.60/2012. Din considerentele acestei decizii rezulta ca in privinta controlorilor, prin asimilare cu functionarii publici parlamentari, stagiul de cotizare de 30 de ani este mai favorabil datorita numarului mai mic de ani ai stagiului complet de cotizare, astfel ca in privinta lor se va putea aplica acest text legal.
Prin urmare, este fondata critica formulata de apelant referitoare la stagiul de cotizare de 30 de ani.
In ceea ce priveste valorificarea adeverintei nr…/20096 eliberata de SC R. SA, in faliment, nu exista nici un motiv legal pentru a se refuza valorificarea acesteia.
Intimata sustine ca s-ar eluda dispozitiile legale care vizeaza plata diferentiata a CAS in functie de grupele de munca.
Intimata ignora insa faptul ca doar prin Legea nr.49/1992 s-a prevazut plata diferentiata a contributiei de asigurari sociale in functie de grupele de munca, astfel ca nu se poate retine incalcarea acestor dispozitii la nivelul anilor 1970-1978.
Pe de alta parte, faptul ca nominalizarea persoanelor care beneficiaza in concret de grupa de munca s-a facut doar dupa anul 2001 nu poate fi imputat contestatorului, angajatorul raspunzand de legalitatea si veridicitatea celor inscrise in aceste adeverinte.
Este insa nefondata critica referitoare la aplicarea majorarii pentru fiecare luna lucrata dupa implinirea conditiilor de pensionare.
Potrivit art.99 din Legea nr.263/2010 pentru asiguratii care au realizat stagiul minim de cotizare si care contribuie la sistemul public de pensii dupa implinirea varstei standard de pensionare prevazuta in anexa nr. 5, punctajul lunar realizat in perioada respectiva se majoreaza cu 0,5%.
Potrivit  Anexei  5– barbati, persoanele nascute in ianuarie 1948 se puteau pensiona in mai 2012 la varsta de 64 ani si 4 luni.
Or, contestatorul nu a realizat nici un stagiu de cotizare dupa implinirea varstei standard de pensionare, respectiv dupa luna mai 2012, astfel ca nu poate beneficia de prevederile art. 99 din Legea nr. 263/2010.
Fata de considerentele mentionate, in temeiul art. 480 Cod procedura civila s-a admis apelului declarat de contestatorul B.N., s-a schimbat in parte sentinta atacata, in sensul admiterii in parte a contestatiei formulata de contestatorul  B.N. si  anularii partiale  a  Hotararea nr…/24.02.2014 emisa de Comisia Centrala de Contestatii din cadrul CNPP, precum si a Deciziei nr…/27.11.2012 emisa de CJP. A. sub aspectul stagiului de cotizare si a valorificarii adeverintei nr…/25.02.2009  eliberata  de  SC R.SA, prin lichidator judiciar, in sensul ca vor fi obligate paratele la emiterea deciziei de revizuire a pensiei prin luarea in calculul pensiei pentru limita de varsta a stagiului de cotizare de 30 de ani, precum si la valorificarea grupei a II-a de munca reiesita din adeverinta nr…/25.02.2009 eliberata de SC R.SA, prin lichidator judiciar si la plata diferentei dintre pensia astfel revizuita si pensia efectiv acordata, incepand cu data de 01.06.2012, data deschiderii initiale a dreptului la pensie pentru limita de varsta. S-au mentinut, in rest, dispozitiile sentintei apelate.



Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Pensii

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017