InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

drepturi prevazute de Decretul-lege nr.118/1990

(Decizie nr. 1138/R din data de 17.11.2009 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Persoane persecutate din motive politice | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Prin sentinta nr.373 din 1 iunie 2009, pronuntata de Tribunalul Mures in dosarul nr_.., s-a  admis contestatia formulata de reclamantul I. L. impotriva deciziei nr.2408/C din 29.12.2008 emisa de parata Directia de Munca si Protectie Sociala Mures si in consecinta s-a anulat decizia, stabilindu-se in favoarea  reclamantului drepturile prevazute de  Decretul-lege nr.118/1990 modificat si republicat.
Pentru a pronunta aceasta sentinta prima instanta a retinut ca, asa cum au declarat si martorii audiati, reclamantul I. L. a avut stabilit domiciliu obligatoriu in perioada indicata de reclamant.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs DMPS Mures, solicitand admiterea acestuia.
In motivele de recurs s-a aratat ca, Comisia  Decretului-lege  nr.118/1990 in baza actelor depuse la dosarul cauzei, in mod legal si temeinic a respins contestatia petitionarului.
Declaratiile martorilor au o puternica lipsa de credibilitate in opinia recurente, deoarece martorii aveau in jur de 13-14 ani la data la care se presupune ca s-ar fi luat masura impotriva familiei reclamantului.
Recurenta a aratat ca statutul de chiabur nu este o situatie prevazuta ca  persecutie politica iar DMPS Mures nu poate sa largeasca sfera situatiilor prevazute la art.1 din decretul-lege nr.118/1990.
S-a aratat ca potrivit art.3 din Legea nr.221/2009 fixarea de domiciliu obligatoriu constituie o masura administrativa cu caracter politic, dar numai daca a fost intemeiata pe actele normative  prevazute expres de lege.
S-a aratat ca reclamantul nu a facut dovada ca masura administrativa invocata ar fi fost luata in baza vreunui act normativ prevazut de art.3 din Legea nr.221/2009.
Analizand cererea de recurs prin prisma motivelor invocate si a dispozitiilor art.3041 C.pr.civ. instanta a retinut urmatoarele:
Reclamantul a invocat ca beneficiaza de drepturile prevazute de Decretul-lege nr.118/1990, deoarece tatal reclamantului  a avut calitatea de chiabur  si datorita acestei calitati a avut stabilit domiciliul obligatoriu impreuna cu familia.
Prin decizia nr.2408/31.10.2008 emisa de DMPS Mures, petitionarului i s-a respins cererea pentru stabilirea calitatii de beneficiar al Decretului-lege nr.118/1990.
In loc sa atace decizia in termenul prevazut de lege,  reclamantul a facut un artificiu in sensul depunerii unei contestatii la organul care a emis decizia si nu la instanta, unde aceasta contestatie ar fi fost respinsa ca tardiva.
Deoarece contestatia nu a fost trimisa instantei competente sa o solutioneze si a fost solutionata tot de catre DMPS Mures, instanta a analizat pe fond conditiile invocate de reclamant.
Motivul invocat pentru acordarea drepturilor prevazute de Decretul-lege nr.118/1990 modificat, este acela ca  DMPS Mures nu a tinut cont de inscrisurile doveditoare depuse de reclamant.
Prima instanta  a verificat daca sunt sau nu indeplinite conditiile prevazute de lege pentru acordarea drepturilor stabilite de Decretul-lege nr.118/1990 si a ajuns la concluzia ca acestea sunt indeplinite datorita faptului ca tatal reclamantului a fost chiabur si a suferit privatiuni de natura sociala.
Potrivit art.1 alin. 1 din Decretul-lege nr.118/1990 "Constituie vechime in munca si se ia in considerare la stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi ce se acorda, in functie de vechimea in munca, timpul cat o persoana, dupa data de 6 martie 1945, pe motive politice:... d) a avut stabilit domiciliu obligatoriu;..."
    Scopul urmarit de legiuitor a fost acela de a acorda compensatii financiare persoanelor care au suferit vatamari in urma persecutiilor  din motive politice.
Aceste vatamari trebuie constatate in functie de fiecare persoana in parte.
Daca anumite persoane din familia reclamantului au suferit astfel de vatamari, respectiv tatal reclamantului, nu inseamna ca automat dreptul este recunoscut si copilului.
Reclamantul justifica aplicarea acestei masuri datorita calitatii de  chiabur pe care a avut-o tatal sau .
Martorii K. I. (f.20 dosar fond) si N. I. (f.20 dosar fond) au dat declaratii in fata notarului, mentionand ca domiciliul obligatoriu a fost luat fata de familia reclamantului si ca a incetat la 31 decembrie 1955 cand tatal reclamantului a fost sters de pe lista chiaburilor.
Potrivit legii,  drepturile se acorda persoanei care s-a aflat in situatia reglementata de lege, nu si altor persoane care fac parte din familie.
Vatamarile  trebuie sa vizeze fiecare persoana in parte, ori nu se poate vorbi de existenta unor vatamari fata de o persoana care  avea cativa ani la luarea masurii de stabilire a domiciliului obligatoriu.
De altfel este dovedit aspectul ca I.E., tatal reclamantului, ar fi avut calitatea de chiabur, nu si faptul ca in aceasta calitate ar fi fost persecutat. Cu atat mai putin se poate retine persecutia politica asupra copilului, respectiv asupra reclamantului.
Chiar daca martorii declara luarea masurii domiciliului obligatoriu, in adeverinta nr.2425/2008 a Primariei comunei Fantanele se mentioneaza ca nu exista nici un document cu privire la stabilirea acestei masuri.
Declaratiile martorilor nu pot fi luate in considerare in mod independent, ci trebuie coroborate cu celelalte acte din dosar.
Potrivit art.3 din Legea nr.221/2009 "Constituie masura administrativa cu caracter politic orice masura luata de organele fostei militii sau securitati, avand ca obiect dislocarea si stabilirea de domiciliu obligatoriu, internarea in unitati si colonii de munca, stabilirea de loc de munca obligatoriu, daca au fost intemeiate pe unul sau mai multe dintre urmatoarele acte normative_".
Aceste acte normative sunt prevazute la lit.a-f din art.3.
Nu se face dovada stabilirii domiciliului obligatoriu printr-un act emis in baza actelor normative prevazute de aceasta lege.
In consecinta am constatat ca nu s-a facut nicio dovada a persecutiei reclamantului, astfel ca in baza art.312 alin.1-3 C.pr.civ., instanta a admis recursul, a modificat in tot hotararea atacata si a respins actiunea formulata de reclamantul I. L.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Persoane persecutate din motive politice

Stabilirea calitatii de beneficiar a dl 118/1990 si a OUG 214/1999 - Sentinta civila nr. 250 din data de 24.03.2009
Persoane persecutate din motive politice - Sentinta civila nr. 51 din data de 18.02.2011
Decretul lege nr. 119/1990 prvind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate or constituite in prizonieri. Anularea deciziei de... - Sentinta comerciala nr. 4260 din data de 04.09.2007
5. Legea nr. 221/2009. Despagubiri pentru prejudiciul material - Decizie nr. 2438 din data de 28.11.2012
Decretul-Lege nr. 118/1990. Se exclude calitatea de persoana stramutata cu cea de persoana cu domiciliul fortat - Decizie nr. 1023 din data de 24.04.2012
Decretul-Lege nr. 118/1990. Calitatea de persoana persecutata. Vechime in munca - Decizie nr. 1035 din data de 24.04.2012
Prejudiciu moral suferit de sotia si fiica persoanei condamnate politic. Declararea neconstitutionalitatii art. 5 alin. 1 litera a teza I din Legea Nr. 221/2009 dupa pronuntarea instantei de fond - Decizie nr. 21 din data de 18.02.2011
Anulare act administrativ. Decizie de imputare - prejudiciu constand in decontarea sumelor cuprinse in prescrip?iile medicale eliberate unor pacien?i interna?i intr-o unitate spitaliceasca militara. - Sentinta civila nr. 102 din data de 26.09.2014
Insolven?a. Suspendare provizorie a executarii hotararii prin care s-a dispus intrarea debitoarei in faliment. - Hotarare nr. 34/CC din data de 10.03.2015
Insolven?a. Contesta?ie impotriva hotararii adunarii generale a creditorilor prin care a fost confirmat administratorul judiciar (desemnat provizoriu de judecatorul sindic). - Decizie nr. 396/A din data de 29.09.2014
Insolven?a. Confirmare plan de reorganizare judiciara. - Decizie nr. 606/A din data de 10.11.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Contribu?ia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S.). - Decizie nr. 4332/R din data de 10.09.2014
Anulare act administrativ-fiscal. Restituire taxa pe poluare ?i plata dobanda. Decizie de impunere pentru "dobanda necuvenita". - Decizie nr. 5817/R din data de 13.11.2014
Anulare act administrativ. Decizie de excludere la plata emisa de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura - Decizie nr. 6160/R din data de 17.12.2014
Contencios administrativ. Taxa de poluare - Decizie nr. 7669/R din data de 15.11.2013
Consecintele juridice ale inchiderii procedurii falimentului societatii debitoare asupra cauzelor aflate pe rolul instantelor in care respectiva societate este parte. Lipsa calitatii procesuale - Decizie nr. 8516/R din data de 10.12.2013
Faliment. Contestatie la tabelul preliminar de creante. Creantele supuse procedurii de verificare si exceptiile reglementate de lege - Decizie nr. 8517/R din data de 12.12.2013
Aspecte legate de Legea nr. 85/2006 privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva masurilor luate de practicianul in insolventa - Decizie nr. 8521/R din data de 12.12.2013
Faliment. Aspecte legate de solutionarea cererii de angajare a raspunderii personale materiale a persoanelor culpabile de ajungerea societatii debitoare in stare de insolventa. - Decizie nr. 8524/R din data de 12.12.2013
Faliment. Contestatie impotriva tabelului definitiv de creante. Consecinta modificarii tabelului definitiv de creante asupra planului de distribuire - Decizie nr. 7631/R din data de 14.11.2013