InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Indemnizatie lunara reparatorie acordata in baza Legii nr. 341/2004. Calcul.

(Decizie nr. 125/R din data de 30.01.2013 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Indemnizatii | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Potrivit art. 15 din Legea nr. 287/2010, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei, insa imprejurarea ca Legea nr. 287/2010 nu mai foloseste sintagma de "salariu mediu brut", ci pe aceea de "castig salarial mediu brut" nu inseamna ca indemnizatiile cuvenite reclamantilor trebuie stabilite prin raportare la salariul aferent anului 2010, in contextul in care cele doua notiuni sunt echivalente, ambele desemnand indicatorul de referinta utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Prin sentinta civila nr. 2745 din 25.09.2012, pronuntata de Tribunalul Mures in dos. nr. 2026/102/2012 s-a admis in parte actiunea formulata de reclamantii P. A. M. si B. V. in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Mures si s-a dispus obligarea paratei la plata in favoarea  fiecarui reclamant a sumei lunare de 193 lei, cu titlu de diferenta de indemnizatie lunara reparatorie, pentru perioada februarie-decembrie 2011 si actualizarea sumelor mentionate in functie de rata inflatiei, calculata incepand cu data scadentei lunare a fiecarei diferente si pana la plata integrala a debitului.
Prin aceeasi sentinta s-au respins ca nefondate celelalte pretentii formulate de reclamanti.
Pentru a pronunta aceasta sentinta tribunalul a retinut ca prin actiunea introductiva  reclamantii P. A. M. si B. V.  au solicitat obligarea paratei Casa Judeteana de Pensii Mures la plata sumelor retinute nelegal din indemnizatia reparatorie aferenta lunilor ianuarie - decembrie 2011, in cuantum de 193 lei lunar, cu titlu de drepturi cuvenite si neachitate, precum si indexarea acestor sume cu indicele de inflatie, pentru fiecare luna, corespunzator coeficientului de inflatie comunicat de autoritatea competenta, plata unei sume de 500 lei pentru fiecare reclamant, cu titlu de daune morale si plata unei sume de 100 lei pe zi, cu titlu de daune cominatorii, pentru fiecare zi calendaristica, socotita de la data solutionarii cauzei si pana la efectuarea platii integrale a sumelor datorate .
Instanta de fond a mai retinut ca reclamantilor, in calitate de beneficiari ai prevederilor Legii nr. 341/2004, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. 4 din aceasta lege, li se cuvenea pentru anul 2011 o indemnizatie calculata prin aplicarea coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului 2011, in suma de 2.022 lei, acesta fiind anul pentru care se face plata si nu prin aplicarea coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului 2010, cum a procedat parata.
Faptul ca prin art. 15 din Legea nr. 287/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 s-a prevazut ca, "castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei" , fara a se mai folosi termenul din Legea nr. 341/2004, respectiv "salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat", nu poate duce la acceptarea concluziei paratei ca trebuie pastrate in plata indemnizatiile stabilite prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat aferent anului 2010, respectiv Legea nr. 12/2010, cele doua notiuni fiind echivalente.
S-a retinut de asemenea ca in acest sens s-a pronuntat si legiuitorul prin adoptarea OUG nr. 11/2011 privind utilizarea indicatorului de referinta castigul salarial mediu brut in actele normative din domeniul muncii si protectiei sociale. In cuprinsul articolului unic se prevede ca sintagma "salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat" se inlocuieste cu sintagma "castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat". Desi inlocuirea sintagmelor potrivit celor de mai sus este prevazuta in cuprinsul articolului unic doar in privinta dispozitiilor din Cap. IV al Legii nr. 329/2009, totusi, din insasi denumirea actului normativ si din expunerea de motive, reiese fara dubiu intentia de a echivala cele doua sintagme in domeniul tuturor actelor normative din domeniul muncii si protectiei sociale, inclusiv in cazul Legii nr. 341/2004.
Fata de cele retinute anterior, tribunalul a admis in parte actiunea reclamantilor si a obligat parata la plata in favoarea acestora  diferentelor de indemnizatie reparatorie in suma de 193 lei lunar, pentru perioada februarie 2011-decembrie 2011, sume ce vor fi indexate in functie de rata inflatiei. Pentru luna ianuarie 2011 instanta a respins pretentiile ca neintemeiate, in contextul in care reclamantii au recunoscut in cuprinsul actiunii ca au primit drepturile cuvenite.
Cu privire la petitul privind obligarea paratei la plata sumei de 500 lei, reprezentand daune morale instanta a constatat ca prin calcularea gresita de catre parata a cuantumului indemnizatiei reparatorii li s-au produs reclamantilor doar daune materiale, reparate prin admiterea primului capat de cerere, nu si daune morale.
De asemenea a fost respins si petitul privind obligarea paratei la plata unei sume de 100 lei pe zi, cu titlu de daune cominatorii, pentru fiecare zi calendaristica socotita de la data solutionarii cauzei si pana la efectuarea platii integrale a sumelor datorate, deoarece in speta este vorba de o obligatie de a da (plata unor sume de bani), susceptibila de a fi adusa la indeplinire pe calea executarii silite si nu de o obligatie de a face sau de a nu face.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal a declarat recurs parata si a solicitat casarea integrala a sentintei atacate si in consecinta respingerea actiunii introductive ca neintemeiata.
In motivarea recursului s-a aratat ca in conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 341/2004, indemnizatiile prevazute de acest act normativ s-au calculat prin aplicarea unui coeficient asupra salariului mediu brut lunar utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, pana in decembrie 2010.
S-a mai aratat ca in textul Legii nr. 287/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2011 nu se mai regaseste indicatorul "salariul mediu brut", ci "castigul salarial mediu brut", a carui valoare pentru anul 2011 este de 2022 lei.
In aceste conditii, in opinia paratei, pentru persoanele ale caror drepturi, incepand cu luna ianuarie 2011, au fost conditionate de valoarea salariului mediu brut, aceste drepturi nu au putut fi modificate sau actualizate, intrucat ultimul "salariu mediu brut" comunicat oficial a fost de 1836 lei, stabilit prin Legea nr. 12/2010.
Parata a mai invocat faptul ca reclamantii au solicitat aplicarea coeficientului de 1,10 la "castigul salarial mediu brut" si nu la "salariul mediu brut", asa cum prevede legea nr. 341/2004, ceea ce ar insemna o modificare sau o adaugare la lege.
In drept s-au invocat prevederile art. 304 pct. 4, 8 si 9 Cod procedura civila.
Reclamantii nu au formulat intampinare fata de recursul declarat de parata.
Examinand recursul dedus judecatii, prin raportare la motivele invocate, precum si din oficiu, in limitele prevazute de art. 3041 si 306 alin. 2 Cod procedura civila, Curtea a retinut urmatoarele:
Reclamantii P. A. M. si B. V. sunt beneficiari ai prevederilor Legii nr. 341/2004 - Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987.
Conform prevederilor art. 4 alin. 4 din legea mentionata, persoanele care au obtinut titlurile prevazute de art. 3 alin. 1 lit. b pct. 3 din lege, in categoria carora se includ si reclamantii, beneficiaza de o indemnizatie lunara reparatorie, calculata prin aplicarea coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, aferent anului pentru care se face plata, beneficiul acestei indemnizatii fiind recunoscut numai daca persoanele respective au un venit mai mic decat salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
In cursul anului 2011 indemnizatiile cuvenite reclamantilor s-au calculat prin aplicarea coeficientului de 1,10 asupra salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat aferent anului 2010.
Parata a invocat faptul ca a procedat in acest mod intrucat Legea nr. 12/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010 este ultimul act normativ care a precizat valoarea salariului mediu brut, iar Legea nr. 287/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 nu mai foloseste indicatorul de "salariu mediu brut", ci pe acela de "castig salarial mediu brut".
Intr-adevar, potrivit art. 15 din Legea nr. 287/2010, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei, insa imprejurarea ca Legea nr. 287/2010 nu mai foloseste sintagma de "salariu mediu brut", ci pe aceea de "castig salarial mediu brut" nu inseamna ca indemnizatiile cuvenite reclamantilor trebuie stabilite prin raportare la salariul aferent anului 2010, in contextul in care cele doua cele doua notiuni sunt echivalente, ambele desemnand indicatorul de referinta utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Pe de alta parte, trebuie avut in vedere ca Legea nr. 341/2004 face trimitere la indicatorul de referinta utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat aferent anului pentru care se face plata, or in aceste conditii indemnizatiile cuvenite reclamantilor pentru anul 2011 nu pot fi calculate prin raportare la  indicatorul de referinta utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in anul 2010.
Prin urmare, instanta de recurs a apreciat ca in mod corect a retinut instanta de fond ca sunt fondate pretentiile formulate de reclamanti vizand obligarea paratei la plata drepturilor banesti constand in diferentele dintre indemnizatia lunara cuvenita  si cea acordata.
Fata de cele ce preced, pentru considerentele aratate, Curtea a retinut ca sentinta atacata este legala, nefiind incidente motivele de recurs prevazute de art. 304 pct. 4, 8 si 9 Cod procedura civila si in consecinta in temeiul art. 312 alin. 1 Cod procedura civila recursul dedus judecatii a fost respins ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Indemnizatii

Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014
Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009