InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Cazuri si conditii in care dreptul de asigurari sociale prevazut de Legea 448/2006 poate fi suspendat pe baza dispozitiei directorului executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.

(Hotarare nr. 517 din data de 28.01.2013 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Cazuri si conditii in care dreptul de asigurari sociale prevazut de Legea 448/2006 poate fi suspendat pe baza dispozitiei directorului executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.

Potrivit art. 36 alin. 5 din H.G. nr. 268/2007 "Stabilirea, suspendarea sau incetarea dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale se face conform legii, in baza dispozitiei directorului executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene", insa legea si actele normative subsecvente adoptate in aceasta materie nu prevad decat cazul reglementat la art. 902 alin. 1 lit. b si alin. 5 din Legea nr. 448/2006  in care dreptul la prestatii sociale poate fi suspendat pe baza deciziei de reevaluare a Comisiei Superioare, ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in care aceeasi comisie se sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor legale.

Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal -Decizia 517/28 ianuarie 2013

           Constata ca pe rolul Tribunalului Hunedoara s-a inregistrat sub nr. 8276/97/2011 actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta M.M. in contradictoriu cu  paratii Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului H., Serviciul de evaluare complexa D., Consiliul Judetean H., Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Comisia Superioara de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, solicitand instantei ca prin hotarare judecatoreasca sa se anuleze Dispozitia nr. 1107/5.10.2011, emisa de parata 1  si obligarea paratei 4 sa dispuna prin decizie incetarea suspendarii dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale incepand cu data de 5.10.2011.
In motivarea cererii reclamanta a aratat ca este incadrata in grad de handicap din anul 2005, prin decizia I.C.C.J. nr. 1846/2011 paratele au fost obligate sa-i recunoasca statutul de persoana cu handicap permanent, eliberandu-i-se un certificat nerevizuibil, astfel ca suspendarea drepturilor banesti acordate in baza acestui  certificat valabil este ilegala.
Prin sentinta administrativa nr. 2823/CA/2012 tribunalul a admis actiunea reclamantei si a anulat Dispozitia nr. 1107/5.10.2011 emisa de parata Directia  Generala de  Asistenta Sociala si Protectia Copilului Hunedoara.
De asemenea, a respins ca nefondata cererea reconventionala formulata de parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Hunedoara impotriva reclamantului - parat reconventional Muntean Maria, precum si cererea de  chemare in garantie a Ministerului Muncii Familiei si Protectiei  Sociale si a Agentiei  Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut urmatoarele:
La baza emiterii dispozitiei atacate a stat procesul-verbal de control nr. 159/18672/21.07.2011 al Directiei Generale de Inspectie Sociala din cadrul M.M.F.P.S. prin care la masura nr. 12 s-a dispus reanalizarea tuturor dosarelor cu privire la persoanele cu handicap in special psihic si mintal, precum si suspendarea dreptului la prestatii sociale in cazul prezentarii unor documente justificative irelevante. In baza acestui proces-verbal s-a intocmit de catre D.G.A.S.P.C.H. un referat  din care rezulta ca reclamanta a fost solicitata sa se prezinte la reevaluare prin trimiterea a doua adrese, carora nu le-a dat curs.
  Potrivit  art. 36 alin. 5 din H.G. nr. 268/2007 "Stabilirea, suspendarea sau incetarea dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale se face conform legii, in baza dispozitiei directorului executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene", insa aceste dispozitii trebuie coroborate cu altele de aceeasi forta juridica cu legea pentru a stabili cazurile de suspendare. Textul suscitat ii confera Directorului General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului H. doar competenta de a lua masura suspendarii fara insa a stabili si conditiile in care aceasta poate fi luata.
Conform procedurilor interne, aprobate de Directorul General, in cazul unor reclamatii se solicita persoanei vizate prezentarea la reevaluare, iar in caz de refuz se emite dispozitie in vederea suspendarii drepturilor banesti.
In ce priveste nelegalitatea masurii luate de parate se constata ca potrivit disp. art. 59 lit. a din Legea nr. 448/2006 persoanele cu handicap au obligatia sa se prezinte din oficiu sau la solicitare pentru evaluare si reevaluare la comisiile cu competenta in domeniu, indiferent de temeiul de valabilitate al certificatului de incadrare in grad si tip de handicap, iar lit. b arata ca aceste persoane trebuie sa depuna diligentele necesare pentru a beneficia de drepturile prevazute de lege.
Legea 448/2006, in varianta in vigoare la data de 05.10.2011 (momentul emiterii actului administrativ atacat) prevede in art. 902 alin. 5 ca, "pe baza deciziei de reevaluare reglementate la alin. (1) lit. b), emisa in 5 zile de la raportare, conducatorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului competente din punct de vedere teritorial suspenda, prin act administrativ, dreptul la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale, pana la incheierea procesului de reevaluare".
Actul  la care se face trimitere, prevazut de art. 902 alin. (1) lit. b), este decizia Comisiei Superioare de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap prin care se solicita reevaluarea persoanelor adulte cu handicap, ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in care se sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor legale.
Or in speta, nu rezulta ca la emiterea actului atacat s-ar fi avut in vedere o astfel de decizie individuala chiar daca se invoca procesul verbal de control nr. 159/18672/21.07.2011 al Directiei Generale de Inspectie Sociala din cadrul M.M.F.P.S. Valorificarea concluziilor acestui act trebuie realizata cu respectarea etapelor prevazute de lege si nu omisso medio prin ignorarea dispozitiilor art. 902 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 448/2006.
In masura in care concluziile controlului ar fi relevat neregularitati cu privire la gradul de handicap al reclamantului, era de competenta Comisiei Superioare sa analizeze aceasta situatie si tinand cont si de faptul ca gradul de handicap si caracterul sau permanent au fost confirmate prin hotarari judecatoresti irevocabile, opozabile tuturor, inclusiv paratelor sa dispuna sau nu reevaluarea acestuia.
In lipsa acestui act si respectiv a unor dispozitii cu putere de lege (atat ca forta juridica cat si ca accesibilitate), Procedurile interne nr. 650/24.01.2011 aprobate de Directorul General in mod evident nu au un astfel de caracter si implicit nu pot fi opozabile unui tert asa cum este reclamantul.
Neindeplinirea obligatiei prevazuta de art. 59 lit. c din Legea 448/2006 de catre debitorul ei este astfel, in mod aparent, lipsita de sanctiune, astfel ca optiunea reclamantului de a nu se prezenta la reevaluare nu ar putea fi sanctionata, in contextul procedural descris mai sus, cu masura suspendarii dreptului la prestatii sociale, drept care se acorda din oficiu persoanelor cu handicap pe perioada valabilitatii documentului care atesta incadrarea in grad de handicap, in toate cazurile in care se afla in plata in evidenta directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, conform art. 36 din H.G. nr. 268/2007.
Desi prin dispozitiile art. 36 alin. 5 din H.G. nr. 268/2007 se atribuie directorului executiv al Directiei generale judetene de asistenta sociala si protectia copilului competenta suspendarii acestor drepturi, nici legea si nici actele normative subsecvente acesteia nu reglementeaza cazurile in care dreptul la prestatii sociale poate fi suspendat. Ori lipsa reglementarii acestor cazuri face ca orice masura de suspendare sa apara ca fiind lipsita de temei legal. Metodologia interna a Directiei parate nu este in masura sa suplineasca lipsa normelor legale in materia suspendarii drepturilor susmentionate, aceste norme avand doar caracter intern, de indrumare, ele nu reprezinta acte normative cu caracter general.
Neprezentarea reclamantului la reevaluare apare astfel a fi o conduita lipsita de sanctiune juridica, cel putin la momentul la care s-a dispus suspendarea drepturilor sociale cuvenite reclamantului, persoana incadrata in grad de handicap permanent in baza unei sentinte judecatoresti irevocabile, ce produce efecte juridice erga omnes, deci inclusiv fata de parate.
Prin urmare, s-a admis actiunea in ce priveste anularea dispozitiei nr. 115/2011.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului H., solicitand admiterea acestuia, cu consecinta respingerii actiunii reclamantului, admiterii cererii reconventionale si a cererilor de chemare  in garantie a Ministerului  Muncii Familiei si Protectiei  Sociale  si  a Agentiei  Nationale  pentru Plati  si Inspectie Sociala.
Curtea a constatat ca recursul paratei este nefondat, aratand in esenta ca in speta este incident  art. 36 alin. 5 din H.G. nr. 268/2007 in conformitate cu care  "Stabilirea, suspendarea sau incetarea dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale se face conform legii, in baza dispozitiei directorului executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene", insa legea si actele normative subsecvente adoptate in aceasta materie nu prevad decat cazul reglementat la art. 902 alin. 1 lit. b si alin. 5 din Legea nr. 448/2006  in care dreptul la prestatii sociale poate fi suspendat respectiv pe baza deciziei de reevaluare a Comisiei Superioare, ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in care aceeasi comisie se sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor legale, emisa in 5 zile de la raportare.
Ori, parata recurenta a emis dispozitia de suspendare intr-o alta situatie decat cele reglementate legal. Pe de alta parte, neindeplinirea acestei obligatii legale de catre debitorul ei, era, asa cum s-a aratat, lipsita de sanctiune, astfel incat conduita reclamantului de a nu se prezenta la reevaluare, chiar in ipoteza in care avea aceasta obligatie, nu era sanctionabila cu masura suspendarii dreptului la prestatii sociale, drept care se acorda din oficiu persoanelor cu handicap pe perioada valabilitatii documentului care atesta incadrarea in grad de handicap, in toate cazurile in care se afla in plata in evidenta directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, conform art. 36 din H.G. nr. 268/2007.
Elaborarea unei Proceduri interne nr. 650/24.01.2011 de catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului H., la indrumarea forurilor superioare, de natura a reglementa cu caracter intern proceduri privind incetarea, suspendarea ori repunerea in drepturi de prestatii sociale nu poate   suplini lipsa normelor legale in materie, metodologia in sine neintrunind calitatile unui act normativ.
In consecinta, Dispozitia emisa de Directorul General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului H. este nelegala astfel ca in mod corect a fost anulata de prima instanta, motiv pentru recursul paratei a fost respins.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017