InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Galati

Competenta instantei de contencios administrativ. Actiune intemeiata pe dispozitiunile OG nr.5/2001. Regulator de competenta

(Sentinta civila nr. 87 din data de 30.09.2005 pronuntata de Curtea de Apel Galati)

Domeniu Chemare in judecata (actiuni, cereri) | Dosare Curtea de Apel Galati | Jurisprudenta Curtea de Apel Galati

Prin cererea inregistrata la Judecatoria Focsani sub nr. 584/2005, creditoarea SC E. SA Focsani, prin reprezentantii sai legali, a solicitat in temeiul OG nr. 5/2001 emiterea somatiei de plata impotriva debitorului D.I. pentru suma de 6.265.134 lei reactualizata in raport cu rata inflatiei aplicabila la data platii efective, reprezentand pret energie termica, prestari servicii si majorari.
Prin sentinta civila nr. 614/2005 Judecatoria Focsani a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Vrancea, in temeiul prevederilor art. 2 si 20 din Legea nr. 326/2001 coroborate cu art. 2 lit. b, si c, art. 8 alin. 2 si art. 18 alin. 4 lit. c, din Legea nr. 554/2004.
La Tribunalul Vrancea cauza a fost inregistrata sub nr. 599/C+C/2005.
Prin sentinta civila nr. 127/2005 Tribunalul Vrancea a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Judecatoriei Focsani, motivat de faptul ca reclamanta nu este o persoana vatamata in sensul art. 1 din Legea nr. 554/2004, lege care nu este aplicabila in speta, aceasta indicand de altfel, prin actiunea formulata, ca isi intemeiaza pretentiile pe dispozitiile OG nr. 5/2001.
Examinand conflictul negativ de competenta de fata, Curtea a constatat ca potrivit art. 1 din Legea nr. 554/2004 orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ, contenciosul administrativ fiind, potrivit art. 2 lit. e, activitatea de solutionare de catre instanta a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea unui act administrativ, fie din nesolutionarea in termen ori refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim.
In intelesul aceleiasi legi (art. 2 alin. 1 lit. a,), persoana vatamata poate fi orice persoana fizica sau juridica vatamata prin acte administrative, fiind asimilate actelor administrative, potrivit art. 2 alin. 1 lit. c, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect prestarea serviciilor publice.
Din analiza coroborata a acestor articole rezulta ca procedura reglementata de Legea contenciosului administrativ, lege cu caracter special, este menita sa apere persoanele fizice sau juridice de abuzurile autoritatilor administrative (si a acelor asimilate de lege) si nu poate constitui o cale prin care autoritatea administrativa insasi sa se indrepte impotriva unei persoane fizice sau juridice, cu exceptia situatiei in care si aceasta ar fi tot o autoritate administrativa.
SC E. SA Focsani, creditoare intr-o somatie de plata, nu este persoana vatamata in sensul art. 1 din Legea nr. 554/2004 si, in acest caz, creanta sa poate fi realizata prin procedura somatiei de plata prevazuta de OG nr. 5/2001, nu in contencios administrativ, cu atat mai mult cu cat, in cauza supusa judecatii, creditoarea insasi a ales sa isi intemeieze in drept pretentiile pe prevederile OG nr. 5/2001.
Potrivit art. 2 din OG nr. 5/2001, cererea privind somatia de plata se depune la instanta competenta pentru judecarea fondului cauzei in prima instanta.
Cum cererea are caracter comercial iar valoarea este sub un miliard lei, Curtea a constatat ca apartine Judecatori Focsani competenta de solutionare a cauzei in temeiul art. 2 pct. 1 lit. a, C. proc. civ. 
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Chemare in judecata (actiuni, cereri)

DISCRIMINARE SI HARTUIRE MORALA IN CADRUL DERULARII RAPORTURILOR DE MUNCA. DAUNE MORALE. NETEMEINICIA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. - Sentinta civila nr. 1752/LM/2009 din data de 14.05.2009
Neindeplinirea procedurii prevazute de art. 720/1 Cod proc. civila atrage respingerea cererii ca inadmisibila. - Decizie nr. 77/R din data de 23.03.2006
Cerere pentru recunoasterea tranzactiei formulate pe cale principala - Decizie nr. 186 din data de 25.06.2015
Restituire bursa de studii ca urmare a pierderii calitatii de student - Sentinta civila nr. 612 din data de 10.12.2014
Actiune in contencios administrativ avand ca obiect cererea de contestare a unui fapt negativ. Inadmisibilitate. Respingere recurs reclamant - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Drepturi revolutionari - Decizie nr. 173/R din data de 02.03.2010
Cheltuieli de judecata. Momentul de la care se datoreaza in caz de renuntare la judecata. - Decizie nr. 316 din data de 07.04.2006
Motive de recurs invocate dupa expirarea termenului prevazut de art. 303(1) Cod procedura civila - Decizie nr. 201 din data de 08.03.2006
Apel declarat peste termen de mostenitorul paratului nelegal citat - Decizie nr. 217 din data de 10.03.2006
Repunerea in termenul de exercitare a cailor de atac - Decizie nr. 184 din data de 02.03.2006
Compensare bugetara-situatii de inadmisibilitate - Decizie nr. 775 din data de 12.10.2004
Anulare act - Sentinta civila nr. 3761 din data de 13.05.2010
Hotarare care sa tina loc de act autentiv - Sentinta civila nr. 4692 din data de 17.06.2010
Internare medicala - Hotarare nr. 182 din data de 23.05.2011
Autoritate de lucru judecat - Hotarare nr. 1543 din data de 29.06.2011
Prescriptia dreptului de a cere executarea silita - Hotarare nr. 1598 din data de 05.07.2011
Perceptia dreptului la actiune in repararea pagubei pricinuite prin fapta ilicita - Hotarare nr. 1591 din data de 05.07.2011
Art. 248,215,292 CP cu aplicare Art. 33 lit A CP - Hotarare nr. 315 din data de 07.11.2011
Schimbare incadrare juridica - Hotarare nr. 3462 din data de 03.05.2011
Atribuire termen aferent DL 42/1990 - Hotarare nr. 2514 din data de 15.11.2011