InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. TRECEREA DIN DOMENIUL PUBLIC IN DOMENIUL PRIVAT AL E TERENURILOR FORESTIERE. LEGALITATEA HOTARARII AUTORITATII ADMINISTRATIVE LOCALE.

(Decizie nr. 247 din data de 26.09.2007 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Autoritatii (infractiuni contra) | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

      SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. TRECEREA DIN DOMENIUL PUBLIC IN DOMENIUL PRIVAT AL E TERENURILOR FORESTIERE. LEGALITATEA HOTARARII AUTORITATII ADMINISTRATIVE LOCALE.

      Terenurile forestiere din patrimoniul unitatilor administrativ teritoriale fac parte din domeniul public, ele neputand sa aiba regimul juridic al proprietatii private.
      In acest sens pct.9 din Anexa III din Legea 213/1998 prevede ca terenurile cu destinatie forestiera fac parte din domeniul public al unitatilor administrativ teritoriale, fiind exceptate doar terenurile din domeniul privat al statului, precum si terenurile din proprietatea persoanelor fizice si juridice de drept privat.
       Art.3 din OG 96/1998 privind regimul silvic si administrarea fondului forestier national enumera toate formele de proprietate existente care alcatuiesc fondul forestier national si in care nu se regaseste ca existand fond forestier proprietatea unitatilor administrativ teritoriale.
      Art.54 alin.1 din Codul silvic interzice reducerea suprafetei fondului forestier proprietate publica, pentru care hotararea consiliului local prin care se trece un teren forestier din domeniul public in domeniul privat este nelegala.
      - pct.9 din Anexa III din Legea 213/1998; art.3 si 24(1) din OG 96/1998; art.54 alin.1 din Codul silvic.

      Prin sentinta nr.197 din 9.05.2007 Tribunalul Satu Mare s-a respins actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamantul prefectul judetului impotriva paratului consiliul local pentru anularea Hotararii nr. 262/2006 adoptata de parat.
      Pentru a pronunta astfel instanta de fond a retinut urmatoarele:
      Prin Hotararea nr. 262/21.12.2006 adoptata de consiliul local s-a aprobat trecerea din domeniul public in domeniul privat al municipiului a terenului cu destinatie forestiera.
Din expunerea de motive la Proiectul de hotarare privind trecerea din domeniul public in domeniul privat al acestui a terenului forestier rezulta ca s-au avut in vedere dispozitiile art. 1 alin. 5 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 modificata si completata, prin care se impune obligatia primarului sa afiseze lunar, in termen de cel mult 10 zile, la loc vizibil tabelul cuprinzand bunurile disponibile ce pot  acordate in compensare, precum si faptul ca pentru ca terenul forestier sa poata face obiectul acordarii de bunuri prin compensare si de a fi depus la dispozitia titularilor notificarilor la legea mentionata se impune trecerea acestora in domeniul privat al municipiului.
In vederea executarii controlului asupra legalitatii acesteia, hotararea a fost comunicata Institutiei Prefectului la data de 10.01.2007. Astfel, data la care reclamantul a luat la cunostinta de existenta acestei hotarari este 10.01.2007.
Potrivit art. 7 alin. 5 din Legea nr. 554/2004  - lege cu valoare generala in materie de contencios administrativ "in cazul actiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agentia Nationala a Functionarilor Publici sau al celor care privesc cererile celor vatamati prin ordonante sau dispozitii din ordonante, precum si in cazul  prevederilor art. 4 alin. 2, nu este obligatorie procedura prealabila". Cu toate acestea , prin art. 26 din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, care desi anterioara Legii nr. 554/2004 are valoare de lege speciala cu privire la dispozitiile de procedura pe care le cuprinde, s-a prevazut ca "in exercitarea atributiei cu privire la verificarea legalitatii actelor administrative ale consiliului judetean, ale presedintelui consiliului judetean, ale consiliului local sau ale primarului, prefectul, cu cel putin 10 zile inaintea introducerii actiunii in contencios administrativ, va solicita autoritatilor care au emis actul, cu motivarea necesara, reanalizarea actului socotit nelegal, in vederea modificarii sau, dupa caz a revocari acestuia".
In cazul actiunilor in contencios administrativ introduse de prefect, acesta este obligat sa indeplineasca procedura prealabila reglementata de art. 26 din Legea nr. 340/2004 nefiind aplicabile dispozitiile art. 7 din Legea nr. 554/2004 invocate de parat in aparare pentru a justifica tardivitatea formularii plangerii prealabile.
Retinand ca prefectul a formulat plangerea prealabila la data de 14.03.2007 si a introdus actiunea in contencios administrativ in a 10-a zi de la data formularii acesteia, respectiv la 23.03.2007 in termenul de decadere de 1 an de la data la care a luat cunostinta de actul administrativ unilateral apreciat ca nelegal, termen prevazut de art. 11 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, instanta de fond a apreciat ca apararile invocate de parat in legatura cu nerespectarea dispozitiilor legale privind termenele de formulare a plangerii prealabile sunt nefondate, urmand a fi inlaturate.
Pe fondul cauzei, actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamant a fost apreciata ca nefondata, acesta interpretand in mod eronat dispozitiile legale invocate prin actiunea introductiva.
In mod gresit reclamantul a retinut ca potrivit prevederilor Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile ulterioare, terenurile cu destinatie forestiera proprietate a unitatilor administrativ-teritoriale pot face parte doar din domeniul public al acestora si ca transmiterea terenurilor forestiere din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor in domeniul privat al acestora nu se poate realiza prin hotarare a consiliului local, ci poate face doar obiectul unui act normativ cu aceeasi forta juridica ca si legea  speciala care reglementeaza administrarea fondului forestier national.
Intr-adevar Anexa III pct. 9 din Legea nr. 213/1998 prevede ca fac parte din domeniul public al unitatilor administrativ teritoriale "terenurile cu destinatie forestiera daca nu fac parte din domeniul privat al statului si daca nu sunt proprietatea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice de drept privat". Din aceasta dispozitie legala rezulta insa in mod indubitabil ca legiuitorul nu a exclus posibilitatea ca terenurile forestiere sa faca parte din chiar domeniul privat al statului (contrar prevederilor art. 3 alin. 1 lit. a din OG nr. 96/1998 asupra carora vom reveni in continuare), iar prin dispozitiile art. 10 alin. 2 din aceasta lege a prevazut posibilitatea ca terenurile apartinand domeniului public al unitatilor administrativ teritoriale, indiferent de natura acestora, sa poata trece in domeniul privat al acestora prin hotarare a autoritatilor deliberative a unitatii administrativ teritoriale.
Legea nr. 26/1996, Codul Silvic si OG nr. 96/1998 - aceasta din urma cuprinzand dispozitii speciale fata de Codul Silvic -, reglementeaza regimul juridic al fondului forestier national si cuprind dispozitii privind conditiile exercitarii dreptului de proprietate asupra terenurilor care constituie fondul forestier national. Art. 1 din Legea nr. 26/1996 prevede "padurile, terenurile destinate impaduririi, cele care servesc nevoilor de cultura, productie ori administratie silvica, iazurile, albiile paraurilor, precum si terenurile neproductive, incluse in amenajamentele silvice in conditiile legii, constituie indiferent de natura dreptului de proprietate, fondul forestier national", iar la art. 4 alin. 1 prevede "Fondul forestier national este dupa caz, proprietate publica sau privata ...".
Verificand in ansamblu prevederile OG nr. 96/1998 privind regimul silvic si administrarea fondului forestier national, instanta constata ca prin art. 3 din acest act normativ potrivit caruia "Dupa forma de proprietate, fondul forestier national, definit la art. 1 din Codul silvic este constituit din:
      a). fondul forestier proprietate publica a statului,
      b). fondul forestier proprietate publica a unitatilor administrativ teritoriale (comune, orase, municipii),
      c). fondul forestier proprietate privata a unitatilor de cult (parohii, schituri, monarhii),  a institutiilor de invatamant, Academiei Romane sau a  altor persoane de drept     privat;
      d). fondul forestier proprietate privata indiviza a persoanelor fizice (fosti composesori,  mosneni si razesi sau mostenitori ai acestora),
      e). fondul forestier proprietate privata a persoanelor fizice,"
s-a explicat continutul notiunii de fond forestier national definita in Codul Silvic, realizandu-se totodata o clasificare a terenurilor ce constituie acest fond forestier national.
Constatand ca aceasta clasificare a terenurilor ce intra in fondul forestier national carora li se aplica regimul silvic prevazut de Codul Silvic, nu este exhaustiva - din aceasta clasificare fiind excluse chiar terenurile forestiere aflate in domeniul privat al statului, retinand caracterul OG nr. 96/1998 de norma speciala fata de Legea nr. 26/1996 privind Codul Silvic si nu fata de Legea nr. 213/1998, ca actele normative care reglementeaza regimul silvic cuprind un sistem unitar de norme cu caracter tehnic silvic, economic si juridic, referitor la  amenajarea, paza, protectia contra daunatorilor, exploatarea si regenerarea padurilor, in vederea asigurarii gestionarii durabile a ecosistemelor forestiere, iar respectarea acestor norme este obligatorie pentru toti proprietarii de paduri, indiferent de format de proprietate (art. 7 alin. 1 si 2 din OG nr. 96/1998) si nu cuprind dispozitii imperative referitoare la natura juridica a drepturilor de proprietate asupra terenurilor forestiere ce intra in fondul forestier national, precum si dispozitiile Legii nr. 10/2001, respectiv ale Legii nr. 18/1991 privind fondul funciar care prevad in mod expres posibilitatea restituirii in natura sau prin compensare a terenurilor forestiere preluate de la fostii proprietari, instanta a apreciat ca, trecerea terenurilor forestiere din domeniul public al unitatilor administrativ teritoriale in domeniul privat al acestora nu este interzisa in mod direct sau implicit de vreo dispozitie legala in vigoare.
In conditiile in care nici Legea nr. 26/1996 si nici OG nr. 96/1998 nu prevad o procedura speciala de trecere din domeniul public in domeniul privat a terenurilor cu destinatie forestiera consiliul local a procedat in mod corect si legal atunci cand a adopta hotararea obiect al prezentei actiuni in baza art. 10 alin. 2 din Legea nr. 213/1998.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs Prefectul, care solicita casarea sentintei si rejudecarea cauzei in fond in sensul anularii Hotararii nr.262/2006 de Consiliul local.
      In motivare se arata ca hotararea a fost data cu incalcarea si gresita  aplicare a legii, respectiv Legea 213/1998 prevede ca, termenele cu destinatie forestiera proprietatea unitatilor administrativ - teritoriale pot face parte doar din domeniul public local al comunelor, oraselor si municipiilor - pct.III din anexa la lege - , in general, trecerea bunurilor din domeniul public in domeniul privat facandu-se, dupa caz, prin hotarare a guvernului, a consiliului judetean sau consiliului local, daca prin Constitutie sau prin lege nu se dispune altfel, conform art.10 alin.2 din Legea 213/1998.
      Arata ca OG 96/1998 este un act normativ cu caracter special, prevederile acesteia derogand de la prevederile legii generale - Legea 213/1998- transmiterea terenurilor forestiere din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor in domeniul privat al acestora neputandu-se realiza prin hotarare a consiliului local, ci poate face obiectul unui act normativ cu aceeasi forta juridica ca si legea speciala care reglementeaza administrarea fondului forestier national.
      Precizeaza ca unitatile administrative pot detine terenuri forestiere in domeniul public conform art. 3 din OG 96/1998, in continuare redand apartenenta fondului forestier national dupa forma de proprietate, dupa OG 96/1998, art. 3 si art. 1 din Legea 26/1996 (Codul silvic), cu trimitere la art.10 alin.2 din legea 213/1998 privind modul de trecere din domeniul public in domeniul privat, pentru sustinere invocand si adresa MAI nr.7448/VPD/20.02.2007, potrivit careia orice transmiteri de terenuri forestiere din domeniul public  al unitatilor administrativ - teritoriale in domeniul privat al acestora, efectuata prin hotarare de consiliu local este ilegala.
      Privitor la reconstituirea dreptului de proprietate publica asupra suprafetei de 151,28 ha teren cu vegetatie forestiera pentru municipiul Satu Mare, arata ca aceasta s-a facut prin Hotararea nr.16/22.04.2004 a Comisiei Judetene Pentru Aplicarea legii fondului funciar Satu Mare, potrivit art. 6 lit. d) din HG 1172/2001, solutionarea cererii de reconstituire a dreptului de proprietate publica a comunelor, oraselor si municipiilor pentru terenuri forestiere revine Comisiei Judetene, obligatia primarului prevazuta in art. 1 alin.5 din Legea 10/2001 nefiind relevanta in cauza.
      Mai sustine ca daca s-ar admite ca legala hotararea de consiliu local privind trecerea in domeniul privat a suprafetei in cauza, cu invocarea art. 6 din HG 1172/2001, care stabileste ca atributie a comisiei judetene reconstituirea dreptului de proprietate publica a unitatilor administrativ - teritoriale pentru terenurile forestiere, s-ar crea un precedent ce ar putea duce la abuzuri ca urmare a introducerii in circuitul civil a terenului.
      Arata ca daca Legea 26/1996 si OG 96/1998 nu prevad nici o procedura speciala de trecere din domeniul public in domeniul privat a terenurilor cu destinatie forestiera, aceasta procedura nu poate fi creata, proprietatea publica apartinand unitatilor administrativ - teritoriale.
      Prin intampinarea depusa in cauza, Consiliul Local solicita respingerea recursului ca netemeinic si nelegal, invocand in drept prevederile art. 10 alin.2 din Legea 213/1998 raportat la prevederile OG 96/1998 si Legea 26/1996, Hotararea Consiliului Local nr.262/2006 fiind temeinica si legala.
      Examinand sentinta atacata prin prisma motivelor de recurs, a actelor de la dosar si dispozitiilor legale aplicabile spetei, se retine urmatoarele:
      Prin Hotararea nr.262/21.12.2006 data de Consiliul Local s-a aprobat trecerea din domeniul public in domeniul privat a terenului cu destinatie forestiera, in suprafata de 151,28 ha inscris in CF nr.622, nr. top.2017 si CF nr.623, nr. top.2018, temeiul legal invocat fiind prevederile art.10 alin.2 din legea 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si art. 38 alin.2 lit.c) si art. 46 alin.2/1 din Legea 215/2001 privind administratia publica.
      Potrivit prevederilor art. 54 alin.1 din Codul silvic reducerea suprafetei fondului forestier proprietate publica este interzisa. Alin.2 al aceluiasi articol reglementeaza exceptiile de la prevederile alin.1.
      Potrivit art. 53 din aceeasi lege, Regia Nationala a Padurilor poate cumpara terenuri... in vederea impaduriri, aceste terenuri intrand in domeniul public al statului.
      De asemenea, potrivit art. 24 (1) din Ordonanta nr.96/1994, republicata, privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national este interzisa reducerea suprafetelor padurilor din fondul forestier national, cu exceptia situatiilor prevazute la literele a) -d).
      Cum motivele invocate de catre intimat - atribuirea de bunuri in compensare - nu se incadreaza in niciuna dintre exceptiile prevazute de cele doua dispozitii legale citate mai sus, dispozitii legale care au caracter de reglementari speciale fata de prevederile Legii 213/1998, Curtea a apreciat solutia data de instanta de fond ca fiind netemeinica si nelegala, a admis recursul si a modificat sentinta atacata in sensul ca a admis actiunea introdusa de Prefect, dispunand anularea Hotararii nr.262/21.12.2006 emisa de parat.

(Decizia nr.247/CA/26.09.2007 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal).

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Autoritatii (infractiuni contra)

Acordarea consimtamantului subsecvent pentru executarea a doua mandate europene de arestare, dupa ce persoana solicitata a fost predata autoritatilor solicitante, in baza unui alt mandat european de arestare, intemeiata pe dispozitiile art. 27 alin. 4 din - Decizie nr. 632/64/2012 din data de 02.09.2013
Interpretarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 335/2007, legea camerelor de comert din Romania prin care se prevede in mod imperativ interdictia de a se utiliza denumirea de „camera de comert”, de catre alte organizatii decat cele constituite cu respecta - Decizie nr. 887/R din data de 24.04.2013
Drept procesual civil. Contestatie in anulare - art.318 Cod procedura civila - Decizie nr. 814/R din data de 19.11.2009
Actiune in anularea hotararii A.G.A..Necesitatea stabilirii prin convocator a unei date de referinta ulterioara convocarii. Obligatia notificarii asociatilor ca situatiile financiare anulare sunt disponibile gratuit, la cerere. Nulitatea votului admi... - Decizie nr. 167/Ap din data de 03.11.2005
Faliment. Antrenarea raspunderii membrilor organelor de conducere.Raspunderea administratorului debitoarei pentru comiterea faptelor prevazute de art.137 alin.1 lit.a, d si e din Legea nr.64/1995 republicata. Conditiile pentru antrenarea raspunder... - Decizie nr. 153/R din data de 31.03.2005
Functionari publici. Incetare eliberare din functie GArda Financiara - Sentinta civila nr. 299/CA din data de 23.01.2012
cerere liberare sub control judiciar - Rezolutie nr. ** din data de 04.02.2010
Suspendare judecata in materie contraventionala- imposibilitate aplicare art.242 din codul de procedura civila - Decizie nr. 620/R/C din data de 22.05.2008
Insolventa - atragerea raspunderii personale patrimoniale a administratorului debitorului - Sentinta civila nr. 535/sind din data de 02.03.2009
NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 602/CA din data de 10.09.2008
Inadmisibilitatea invocarii exceptiei de nelegalitate a Raportului de audit de operatiuni intocmit de CURTEA DE CONTURI – Autoritatea de Audit. - Decizie nr. 7518 din data de 03.11.2014
Exercitarea de catre autoritatea publica a dreptului de apreciere cu exces de putere. - Decizie nr. 2556 din data de 07.05.2012
Autoritate de lucru judecat respinsa. - Sentinta civila nr. 8685 din data de 29.06.2010
Autoritate de lucru judecat respinsa. - Sentinta civila nr. 8685 din data de 29.06.2010
Acordarea consimtamantului subsecvent pentru executarea a doua mandate europene de arestare, dupa ce persoana solicitata a fost predata autoritatilor solicitante, in baza unui alt mandat european de arestare, intemeiata pe dispozitiile art. 27 alin. 4 din - Decizie nr. 632/64/2012 din data de 02.09.2013
Interpretarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 335/2007, legea camerelor de comert din Romania prin care se prevede in mod imperativ interdictia de a se utiliza denumirea de "camera de comert", de catre alte organizatii decat cele constituite cu respecta - Decizie nr. 887/R din data de 24.04.2013
Drept procesual civil. Contestatie in anulare - art.318 Cod procedura civila - Decizie nr. 814/R din data de 19.11.2009
Actiune in anularea hotararii A.G.A..Necesitatea stabilirii prin convocator a unei date de referinta ulterioara convocarii. Obligatia notificarii asociatilor ca situatiile financiare anulare sunt disponibile gratuit, la cerere. Nulitatea votului admi... - Decizie nr. 167/Ap din data de 03.11.2005
Faliment. Antrenarea raspunderii membrilor organelor de conducere. Raspunderea administratorului debitoarei pentru comiterea faptelor prevazute de art.137 alin.1 lit.a, d si e din Legea nr.64/1995 republicata. Conditiile pentru antrenarea raspunder... - Decizie nr. 153/R din data de 31.03.2005
Functionari publici. Incetare eliberare din functie GArda Financiara - Sentinta civila nr. 299/CA din data de 23.01.2012