InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Timisoara

Suspendarea executarii actului administrativ. Neideplinirea cumulativa a cerintelor art. 14 din Legea nr. 554/2004. Consecinta respingerii cererii ca nefondata

(Decizie nr. 998 din data de 06.07.2009 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)

Domeniu Cautiune | Dosare Curtea de Apel Timisoara | Jurisprudenta Curtea de Apel Timisoara

Suspendarea executarii actului administrativ. Neideplinirea cumulativa a cerintelor art. 14 din Legea nr. 554/2004. Consecinta respingerii cererii ca nefondata
Legea nr. 554/2001, art. 2 alin. (1) lit. s), t), art. 14 alin. (1),

      Nu este intemeiata in raport cu prevederile art. 14 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, actiunea care nu indeplineste conditiile cumulative ale textului legal.

      Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal,
       Decizia civila nr. 998 din 6 iulie 2009
      
      Prin sentinta civila nr. 549/13 mai 2009 pronuntata in dosarul  1938/30/2009 Tribunalul Timis a admis cererea reclamantei societate comerciala si a dispus suspendarea executarii Deciziei de impunere nr. 299/01.03.2007, privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala nr. 5/28.01.2009 a D.G.F.P. Timis, pana la solutionarea irevocabila a dosarului nr. 1614/30/2009 al Tribunalului Timis.
      In cauza a declansat recurs parata D.G.F.P. Timis si prin decizia civila nr. 998/6 iulie 2009 pronuntata in dosarul nr. 1938/30/2009 Curtea de Apel Timisoara a admis recursul, a modificat sentinta cu aplicarea art. 304 pct. 9 C.proc.civ. si a respins cererea reclamantei retinandu-se ca privitor la conditiile suspendarii executarii actului administrativ, Curtea aminteste ca, potrivit art.14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, "in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate".
      De asemenea, potrivit art. 15 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, "suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant, pentru motivele prevazute la art. 14, si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat. in acest caz, instanta poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula odata cu actiunea principala sau printr-o actiune separata, pana la solutionarea actiunii in fond".
      In privinta definitiilor legale ale pagubei iminente si cazurilor bine justificate, instanta constata ca, potrivit art. 2 alin. (1) lit. s) si t) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, acestea sunt astfel definite:
      ,,s) paguba iminenta - prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public;
      t) cazuri bine justificate - imprejurarile legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ;".
      Cu privire la suspendarea executarii actului administrativ fiscal, art. 215 alin. (1) din Codul de procedura fiscala prevede ca "introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu suspenda executarea actului administrativ fiscal".
      Alineatul al doilea al art. 215 din Codul de procedura fiscala stabileste ca "dispozitiile prezentului articol nu aduc atingere dreptului contribuabilului de a cere suspendarea executarii actului administrativ fiscal, in temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare. Instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o cautiune de pana la 20% din cuantumul sumei contestate, iar in cazul cererilor al caror obiect nu este evaluabil in bani, o cautiune de pana la 2.000 lei."
      In speta, reclamanta a indeplinit conditia depunerii cautiunii stabilite de instanta.
      Analizand cererea de suspendare a executarii actului administrativ atacat prin prisma acestor dispozitii legale, Curtea a constatat ca instanta de fond a retinut ca sunt indeplinite ambele conditii prevazute pentru suspendarea executarii actului administrativ, respectiv conditia existentei pagubei iminente si aceea a unui caz bine justificat.
      Cat priveste conditia pagubei iminente, instanta a remarcat faptul ca examinarea acestei conditii impune analizarea situatiei economice a reclamantei, a fondurilor de care dispune, comparativ cu valoarea sumei datorate conform actului administrativ pus in executare.
      O asemenea analiza implica si verificarea implicatiilor pe care le-ar avea plata integrala imediata a sumei datorate asupra continuarii activitatii reclamantei, inclusiv riscul eventual al disponibilizarii unor angajati, riscul privind intreruperea activitatii reclamantei sau cel legat de imposibilitatea achitarii altor debite, a caror neachitare ar putea atrage alte consecinte grave pentru societate.
      In speta, reclamanta nu a depus la dosar nici un inscris din care sa rezulte situatia sa economica precara, situatie care sa fie agravata de executarea actului administrativ a carui suspendare a solicitat-o.
      In aceasta privinta, instanta a constatat ca in speta, reclamanta nu a justificat indeplinirea acestei conditii, privind existenta pagubei iminente cauzate de executarea actului a carui suspendare a solicitat-o.
      Prin urmare, Curtea a considerat ca nu sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute de art.14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, motiv pentru care a apreciat ca solutia instantei de fond a fost data cu aplicarea gresita a legii, reclamanta nedovedind si conditia existentei pagubei iminente.
      Avand in vedere cele aratate mai sus, in conformitate cu art. 312 alin. (1) si (3) C.proc.civ., apreciind ca este intemeiat recursul formulat de parata D.G.F.P. Timis impotriva sentintei civile nr. 549/CA/13.05.2009, pronuntata de Tribunalul Timis in dosar nr. 1938/30/2009, Curtea a admis recursul.
      In consecinta, Curtea, rejudecand cauza, a modificat sentinta civila recurata in sensul ca a respins cererea reclamantei societate comerciala de suspendare a executarii deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata nr. 5/28.01.2009 emisa de D.G.F.P.Timis - Administratia Finantelor Publice pentru Contribuabilii Mijlocii.
      
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cautiune

restituire cautiune - Hotarare nr. 7 din data de 30.01.2018
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Masuri asiguratorii. Sechestru asigurator. Creanta partial exigibila. Admisibilitate. Obligativitatea fixarii cautiunii. - Decizie nr. 913/R din data de 10.11.2005
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Neindeplinirea formalitatilor prealabile constand in fixarea si punerea in vedere debitorului sa achite cautiunea in cazul suspendarii provizorii prevazuta de art. 403 Cod procedura civila – constituie nulitate absoluta si impune rejudecarea in condi... - Decizie nr. 1559/RC/2007 din data de 27.11.2007
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Plangere ordonanta procuror de luare a masurii controlului judiciar - Rezolutie nr. 104/I din data de 05.05.2015
Cerere de restituire a cautiunii - Hotarare nr. 89 din data de 09.02.2012
Neindeplinirea formalitatilor prealabile constand in fixarea si punerea in vedere debitorului sa achite cautiunea in cazul suspendarii provizorii prevazuta de art. 403 Cod procedura civila - constituie nulitate absoluta si impune rejudecarea in condi... - Decizie nr. 1559/RC/2007 din data de 27.11.2007
Liberare provizorie pe cautiune. Criterii de apreciere - Decizie nr. 251 din data de 09.11.2011
Masuri asiguratorii. Sechestru asigurator. Creanta partial exigibila. Admisibilitate. Obligativitatea fixarii cautiunii. - Decizie nr. 913/R din data de 10.11.2005