Drept fiscal. Actiunea prefectului privind nelegala acordare a unor scutiri la plata redeventelor cuvenite consiliilor locale, in contractele de concesiune in care figureaza in calitate de concesionari. Admisibilitate
(Decizie nr. 539/CA din data de 08.12.2008 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)Drept fiscal. Actiunea prefectului privind nelegala acordare a unor scutiri la plata redeventelor cuvenite consiliilor locale, in contractele de concesiune in care figureaza in calitate de concesionari. Admisibilitate
Justificandu-si interesul in promovarea actiunii pe dispozitiile art. 19 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 340/2004 privind institutia prefectului, curtea a procedat la anularea ca nelegala a scutirilor la plata de redevente aferente contractelor de concesiune, acordate de paratul consiliu local, raportat prevederilor art. 125 lit. a) din O.U.G. nr. 92/2003.
Curtea de Apel Iasi, decizia nr. 539/CA din 8 decembrie 2008
Prin sentinta civila 699/CA/12.06.2008 a Tribunalului Iasi s-a dispus:
"Respinge exceptiile invocate de paratul Consiliul Local al Municipiului Pascani, judetul Iasi privind lipsa interesului legitim in promovarea si exercitarea dreptului la actiune al reclamantului Prefectul Judetului Iasi si a unui drept recunoscut de lege si care sa fi fost vatamat.
Admite actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Prefectul Judetului Iasi in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al Municipiului Pascani.
Anuleaza Hotararea nr. 162 din 31 octombrie 2007 a Consiliului Local al Municipiului Pascani."
A retinut instanta de fond:
Examinand cu prioritate exceptiile invocate de catre paratul Consiliul Local al Municipiului Pascani, in conformitate cu dispozitiile art. 137 Cod procedura civila, tribunalul a respins exceptiile pentru considerentele care vor fi expuse:
Prefectul poate solicita instantei de contencios administrativ anularea actelor administrative emise sau adoptate cu incalcarea prevederilor legale, in temeiul art. 3 alin.1 din Legea nr. 554/2004.
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin.1 din Legea nr. 554/2004 "prefectul poate ataca, in fata instantei de contencios administrativ actele emise de autoritatile administratiei publice locale, daca le considera nelegale", iar alin.3 al aceluiasi articol prevede ca "pana la solutionarea cauzei, actul atacat, potrivit alin.1 este suspendat de drept". Aceasta dispozitie legala este coroborata cu cea prevazuta la art. 1 alin.3 din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, cu modificarile si completarile ulterioare: "prefectul este garantul respectarii legii si a ordinii publice la nivel local", iar potrivit art. 24 alin.1 lit. f din aceeasi lege, "prefectul, in calitatea sa de reprezentant al Guvernului verifica legalitatea actelor administrative ale consiliului judetean, ale consiliului local sau ale primarului".
Aceste dispozitii legale confera prefectului legitimare procesuala activa.
Consiliul Local al Municipiului Pascani a fost chemat in judecata in calitate de parat, ca emitent al actului.
Cu privire la fondul cauzei, instanta retine ca actiunea este intemeiata.
Potrivit art. 125 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala republicat, arata ca la cererea temeinic justificata a debitorilor, persoane fizice sau juridice, creditorii bugetari locali, prin autoritatile administratiei publice locale, care administreaza aceste bugete pot acorda, pentru obligatiile bugetare restante pe care le administreaza, urmatoarele inlesniri la plata:
a) esalonari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, redeventelor, contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
b) amanari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
c) esalonari la plata majorarilor de intarziere de orice fel, cu exceptia majorarilor de intarziere datorate pe perioada de esalonare;
d) amanari sau/scutiri, ori amanari/sau reduceri de majorari de intarziere, cu exceptia majorarilor de intarziere datorate pe perioada de amanare;
e) scutiri sau reduceri de impozite si taxe locale, in conditiile legii.
Hotararea nr. 162/31.10.2007 a Consiliului Local al Municipiului Pascani aproba scutirea de plata in proportie de 75% a redeventei datorata pentru anul 2007 de S.C. "L." S.A., conform contractului de concesiune nr. 10/20.08.2007, adica suma de 11.466 lei.
In art. 2 din aceeasi hotarare se aproba scutirea la plata majorarilor de intarziere aferente redeventei datorate pentru anul 2007 conform contractului de concesiune nr. 10/20.08.1997 in proportie de 75%, adica suma de 386,26 lei.
Conform dispozitiei de la art. 125 lit. a) si d) din O.G. nr.92/2003 autoritatile publice locale pot acorda numai esalonari la plata redeventei si nu scutirea la plata redeventei.
Fiind exceptata scutirea de plata a redeventei, evident ca si majorarile de intarziere aferente redeventei datorate sunt exceptate, conform dispozitiilor de la lit. d.
Textul de lege enunta si limiteaza in acelasi timp, inlesnirile de plata. La acest text nu pot fi adaugate alte litere, asa cum sustine paratul.
In consecinta, Hotararea Consiliului Local al Municipiului Pascani nr. 145/19.09.2007 prin care s-au hotarat prevederile art. 1 si 2 este lovita de nulitate absoluta.
Pentru considerentele expuse, tribunalul a admis actiunea si a dispus anularea Hotararii Consiliului Local al Municipiului Pascani nr. 145/19.09.2007.
Curtea a constatat recursul paratei ca fiind nefondat, pentru considerentele de mai jos.
Astfel, corect a fost solutionata in cauza exceptia invocata de parata-recurenta, reclamantul Prefectul judetului Iasi justificandu-si calitatea procesuala activa pe dispozitiile art.3 alin.1 din Legea contenciosului administrativ, coroborat cu art.1 alin.3 si art.24 alin.1 lit. f) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, ce-i confera acestuia calitatea de "garant al respectarii legii si ordinii publice la nivel local", in virtutea careia are ca atributie distincta verificarea legalitatii actelor administrative emise de consiliul local, recurent in cauza.
Si fondul litigios a fost corect solutionat de prima instanta, organul deliberativ al unitatii administrativ-teritoriale putand emite acte administrative doar in limitele expres prevazute de legislatia incidenta domeniului reglementat, iar in speta fiind vorba de o scutire la plata unei redevente aferenta unui contract de concesiune, sediul materiei era reprezentat de prevederile din art.125 din OUG nr.92/2003, care la lit. a) prevede posibilitatea acordarii de "esalonari" la incasarea acestor venituri la bugetul local, iar nu de "scutiri", cum eronat sustine recurenta.
De asemeni, pentru ipoteza invocata de recurenta ca temei al scutirilor in litigiu, respectiv a existentei unor calamitati naturale ce au condus la imposibilitatea folosirii de concesionar a bunului ce facea obiectul contractului de concesiune, acesta din urma avea deschisa procedura speciala de primire a unor despagubiri in conformitate cu prevederile Legii nr.381/2002, procedura ce nu il exonera insa de plata redeventei la care s-a obligat fata de autoritatea administrativa locala.
Justificandu-si interesul in promovarea actiunii pe dispozitiile art. 19 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 340/2004 privind institutia prefectului, curtea a procedat la anularea ca nelegala a scutirilor la plata de redevente aferente contractelor de concesiune, acordate de paratul consiliu local, raportat prevederilor art. 125 lit. a) din O.U.G. nr. 92/2003.
Curtea de Apel Iasi, decizia nr. 539/CA din 8 decembrie 2008
Prin sentinta civila 699/CA/12.06.2008 a Tribunalului Iasi s-a dispus:
"Respinge exceptiile invocate de paratul Consiliul Local al Municipiului Pascani, judetul Iasi privind lipsa interesului legitim in promovarea si exercitarea dreptului la actiune al reclamantului Prefectul Judetului Iasi si a unui drept recunoscut de lege si care sa fi fost vatamat.
Admite actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Prefectul Judetului Iasi in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al Municipiului Pascani.
Anuleaza Hotararea nr. 162 din 31 octombrie 2007 a Consiliului Local al Municipiului Pascani."
A retinut instanta de fond:
Examinand cu prioritate exceptiile invocate de catre paratul Consiliul Local al Municipiului Pascani, in conformitate cu dispozitiile art. 137 Cod procedura civila, tribunalul a respins exceptiile pentru considerentele care vor fi expuse:
Prefectul poate solicita instantei de contencios administrativ anularea actelor administrative emise sau adoptate cu incalcarea prevederilor legale, in temeiul art. 3 alin.1 din Legea nr. 554/2004.
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin.1 din Legea nr. 554/2004 "prefectul poate ataca, in fata instantei de contencios administrativ actele emise de autoritatile administratiei publice locale, daca le considera nelegale", iar alin.3 al aceluiasi articol prevede ca "pana la solutionarea cauzei, actul atacat, potrivit alin.1 este suspendat de drept". Aceasta dispozitie legala este coroborata cu cea prevazuta la art. 1 alin.3 din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, cu modificarile si completarile ulterioare: "prefectul este garantul respectarii legii si a ordinii publice la nivel local", iar potrivit art. 24 alin.1 lit. f din aceeasi lege, "prefectul, in calitatea sa de reprezentant al Guvernului verifica legalitatea actelor administrative ale consiliului judetean, ale consiliului local sau ale primarului".
Aceste dispozitii legale confera prefectului legitimare procesuala activa.
Consiliul Local al Municipiului Pascani a fost chemat in judecata in calitate de parat, ca emitent al actului.
Cu privire la fondul cauzei, instanta retine ca actiunea este intemeiata.
Potrivit art. 125 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala republicat, arata ca la cererea temeinic justificata a debitorilor, persoane fizice sau juridice, creditorii bugetari locali, prin autoritatile administratiei publice locale, care administreaza aceste bugete pot acorda, pentru obligatiile bugetare restante pe care le administreaza, urmatoarele inlesniri la plata:
a) esalonari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, redeventelor, contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
b) amanari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
c) esalonari la plata majorarilor de intarziere de orice fel, cu exceptia majorarilor de intarziere datorate pe perioada de esalonare;
d) amanari sau/scutiri, ori amanari/sau reduceri de majorari de intarziere, cu exceptia majorarilor de intarziere datorate pe perioada de amanare;
e) scutiri sau reduceri de impozite si taxe locale, in conditiile legii.
Hotararea nr. 162/31.10.2007 a Consiliului Local al Municipiului Pascani aproba scutirea de plata in proportie de 75% a redeventei datorata pentru anul 2007 de S.C. "L." S.A., conform contractului de concesiune nr. 10/20.08.2007, adica suma de 11.466 lei.
In art. 2 din aceeasi hotarare se aproba scutirea la plata majorarilor de intarziere aferente redeventei datorate pentru anul 2007 conform contractului de concesiune nr. 10/20.08.1997 in proportie de 75%, adica suma de 386,26 lei.
Conform dispozitiei de la art. 125 lit. a) si d) din O.G. nr.92/2003 autoritatile publice locale pot acorda numai esalonari la plata redeventei si nu scutirea la plata redeventei.
Fiind exceptata scutirea de plata a redeventei, evident ca si majorarile de intarziere aferente redeventei datorate sunt exceptate, conform dispozitiilor de la lit. d.
Textul de lege enunta si limiteaza in acelasi timp, inlesnirile de plata. La acest text nu pot fi adaugate alte litere, asa cum sustine paratul.
In consecinta, Hotararea Consiliului Local al Municipiului Pascani nr. 145/19.09.2007 prin care s-au hotarat prevederile art. 1 si 2 este lovita de nulitate absoluta.
Pentru considerentele expuse, tribunalul a admis actiunea si a dispus anularea Hotararii Consiliului Local al Municipiului Pascani nr. 145/19.09.2007.
Curtea a constatat recursul paratei ca fiind nefondat, pentru considerentele de mai jos.
Astfel, corect a fost solutionata in cauza exceptia invocata de parata-recurenta, reclamantul Prefectul judetului Iasi justificandu-si calitatea procesuala activa pe dispozitiile art.3 alin.1 din Legea contenciosului administrativ, coroborat cu art.1 alin.3 si art.24 alin.1 lit. f) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, ce-i confera acestuia calitatea de "garant al respectarii legii si ordinii publice la nivel local", in virtutea careia are ca atributie distincta verificarea legalitatii actelor administrative emise de consiliul local, recurent in cauza.
Si fondul litigios a fost corect solutionat de prima instanta, organul deliberativ al unitatii administrativ-teritoriale putand emite acte administrative doar in limitele expres prevazute de legislatia incidenta domeniului reglementat, iar in speta fiind vorba de o scutire la plata unei redevente aferenta unui contract de concesiune, sediul materiei era reprezentat de prevederile din art.125 din OUG nr.92/2003, care la lit. a) prevede posibilitatea acordarii de "esalonari" la incasarea acestor venituri la bugetul local, iar nu de "scutiri", cum eronat sustine recurenta.
De asemeni, pentru ipoteza invocata de recurenta ca temei al scutirilor in litigiu, respectiv a existentei unor calamitati naturale ce au condus la imposibilitatea folosirii de concesionar a bunului ce facea obiectul contractului de concesiune, acesta din urma avea deschisa procedura speciala de primire a unor despagubiri in conformitate cu prevederile Legii nr.381/2002, procedura ce nu il exonera insa de plata redeventei la care s-a obligat fata de autoritatea administrativa locala.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Prefecturi, prefecti
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017Constatarea nulitatii absolute a ordinului prefectului de constituire a dreptului de proprietate - Decizie nr. 638 din data de 08.09.2006
Functie publica. Incompatibilitate cu orice alta activitate publica sau remunerata - Decizie nr. 63 din data de 23.01.2006
Actiune prin care se solicita obligarea Prefectului la a asigura reclamantului posibilitatea consultarii tuturor hotararilor prin care au fost solutionate cereri de acordare de despagubiri in baza Legii nr. 9/1998. Exceptarea de la acces a informat... - Decizie nr. 256 din data de 07.02.2011
Cerere formulata in contradictoriu cu Institutia Prefectului-Serviciul public comunitar permise conducere si inmatriculare vehicule, avand ca obiect obligarea la inmatricularea autovehicul, fara plata taxei de poluare. - Decizie nr. 228 din data de 03.02.2011
Ordin al Prefectului Municipiului Bucuresti prin care se aproba structura organizare si functionare a unei institutii cu atributii in domeniul programelor si reformelor necesare pentru respectarea obligatiilor ce decurg din calitatea Romaniei ca stat... - Decizie nr. 2345 din data de 11.11.2010
Actiune prefect-tutela administrativa - Sentinta civila nr. 318 din data de 07.04.2017
Tutela administrativa - Sentinta civila nr. 74 din data de 27.01.2017
In acceptiunea aratata a dobandirii dreptului de proprietate asupra terenurilor aferent constructiilor cumparate in conditiile Legii nr. 112/1995 s-a incadrat modul de a proceda a Institutiei Prefectului in emiterea ordinelor initiale care nu a inclu... - Decizie nr. 164/R/2010 din data de 30.12.2011
Actiune in anulare a H.C.L. prin care se acorda spor de dispozitiv promovata de INSTITUTIA PREFECTULUI. Netemeinicie. - Sentinta civila nr. din data de 16.05.2008
Gresita solutionare a laturii civile a cauzei prin obligarea la repararea pagubei a unei societati comerciale radiate - Decizie nr. 574 din data de 13.10.2014
Impacarea partilor. Cerinta existentei unui acord de vointa - Decizie nr. 778 din data de 08.12.2014
Comiterea infractiunii de furt de catre cel care este gazduit de persoana vatamata - Decizie nr. 740 din data de 24.11.2014
Infractiunea de furt calificat. Furtul savirsit prin efractie si de o persoana mascata, deghizata sau travestita - Decizie nr. 545 din data de 29.09.2014
Infractiunea de coruptie sexuala prevazuta de art. 202 alin.1 cod penal din 1969. Infractiunea de corupere sexuala a minorilor prevazuta de art. 221 alin. 4 cod penal - Decizie nr. 687 din data de 10.11.2014
Judecata in prima instanta. Procedura simplificata a judecarii in cazul recunoasterii vinovatiei. Caracterul revocabil - Decizie nr. 527 din data de 22.09.2014
Proceduri speciale. Acordul de recunoastere a vinovatiei. Neindeplinirea conditiilor prevazute de art.480-482 cod procedura penala - Decizie nr. 513 din data de 16.09.2014
Sustragerea de componente ale sistemelor de irigatii. Incadrare juridica - Decizie nr. 503 din data de 10.09.2014
Infractiunea de omor. Incidenta art. 199 Cod penal. Fapta savirsita asupra unui membru de familie - Decizie nr. 542 din data de 29.09.2014
Apel. Trimitere spre rejudecare aceleiasi instante. Dreptul la un proces echitabil - Decizie nr. 488 din data de 03.09.2014