InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Primari. Sporul de vechime in munca si premiul anual prevazute de art. 18 alin. 1 din Legea nr. 14/1991. Inaplicabilitatea acestor dispozitii legale, in raport de prevederile art. 57 alin. 5 si 6 din Legea nr.215/2001 republicata

(Decizie nr. 711 din data de 04.11.2008 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Primari; primarii; Salarizare | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

Primari. Sporul de vechime in munca si premiul anual prevazute de art. 18 alin. 1 din Legea nr. 14/1991. Inaplicabilitatea acestor dispozitii legale, in raport de prevederile art. 57 alin. 5 si 6 din Legea nr.215/2001 republicata
Curtea de Apel Iasi, decizia nr. 711 din 4 noiembrie 2008
Prin cererea inregistrata sub nr.581/06.03.2008 pe rolul Tribunalului Vaslui, reclamantul S.T. a chemat in judecata pe paratul Consiliul local al municipiului Husi, solicitand obligarea paratului la plata sporului de vechime in munca, a premiului lunar de 2% si a premiului anual pentru perioada iunie 2004- martie 2008, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective. Prin aceeasi actiune, reclamantul a solicitat si obligarea paratului la inscrierea sporului de vechime in carnetul de munca.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat faptul ca, incepand cu luna iunie 2004 indeplineste functia de primar si pana in prezent a fost remunerat numai cu remuneratia prevazuta pentru aceasta functie, cuvenindu-i-se insa si sporul de vechime potrivit Legii nr.40/1991.
La termenul de judecata din data de 10.04.2008, instanta, din oficiu, a invocat exceptia prescriptiei dreptului reclamantului la actiune, pentru perioada iunie 2004- martie 2005.
Prin sentinta civila nr.657/12.06.2008, Tribunalul Vaslui a admis exceptia prescriptiei dreptului la actiune, pentru perioada iunie 2004-martie 2005 si a respins acordarea drepturilor solicitate de catre reclamant pentru aceasta perioada, a admis in parte actiunea reclamantului, cu obligarea paratului sa plateasca acestuia sporul de vechime in munca, aferent perioadei lucrate, sporul lunar de 2% si premiul anual, pentru perioada martie 2005-martie 2008, reactualizate cu indicele de inflatie la data platii efective. Paratul a fost obligat si la inscrierea sporului de vechime in munca in carnetul de munca al reclamantului.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut urmatoarele:
In temeiul dispozitiilor art.283 alin.1 lit.c) din Codul muncii, dreptul reclamantului la actiune, in ceea ce priveste drepturile banesti solicitate pentru perioada iunie 2004-martie 2005 este prescris, avand in vedere data introducerii prezentei actiuni, respectiv 06.03.2008.
In ceea ce priveste fondul cauzei, s-a retinut ca actiunea formulata de catre reclamant este intemeiata, intrucat acesta detine functia de primar al municipiului Husi, beneficiind pe durata exercitarii mandatului, potrivit dips.art.39 din Legea nr.393/2004, de vechime in munca si specialitate.
S-a mai retinut ca, potrivit dispozitiilor art.18 din Legea nr.154/1998, persoanele care ocupa functii de demnitate publica au dreptul pentru activitatea desfasurata la o indemnizatie lunara stabilita in conformitate cu prevederile anexei nr.II.
Art.20 din aceeasi lege a stabilit ca aceasta indemnizatie reprezinta baza de calcul pentru drepturile si obligatiile ce se determina in raport cu venitul salarial. Prima instanta a retinut astfel ca sunt aplicabile dispozitiile legale referitoare la alte drepturi salariale, care includ sporul de vechime in munca reglementat de art.14 si premiul anual, prevazut de art.18 alin.1 din Legea nr.14/1991, dispozitii ce nu au fost abrogate expres de legiuitor prin anexa nr.10 a legii nr.154/1998.
Impotriva acestei sentinte civile a formulat recurs Consiliul local al municipiului Husi, considerand-o ca fiind nelegala si netemeinica pentru urmatoarele motive:
Art.20 alin.1 din Legea nr.154/1998 prevede ca indemnizatia reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei de demnitate publica si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
Potrivit disp.art.61 alin.5 din Legea nr.215/2006, astfel cum aceasta a fost modificata si completata prin Legea nr.286/2006, pe durata mandatului, primarul si viceprimarul primesc o indemnizatie lunara, ca unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei de primar , respectiv de viceprimar si care reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial. Primarul si viceprimarul nu beneficiaza de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege.
Se mai arata ca art.14 ,17 si 18 din Legea nr.40/1991 sunt aplicabile doar personalului salarizat, nu si primarilor care sunt alesi intr-o functie de demnitate publica, avand ca unica forma de remunerare indemnizatia stabilita potrivit legii.
Prin intampinarea formulata, intimatul a solicitat respingerea recursului ca fiind nefondat.
Analizand recursul formulat de Consiliul local al municipiului Husi, curtea de apel a retinut ca acesta este fondat pentru urmatoarele considerente:
In cauza este incident motivul de recurs prevazut de art.304 pct.9 din C.pr.civ., hotararea fiind pronuntata de catre prima instanta cu aplicarea gresita a dispozitiilor legale.
Potrivit dispozitiilor Legii nr.40/1991 cu privire la salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive, retinute de catre prima instanta in considerentele hotararii:
Persoanele salarizate potrivit acestei legi beneficiaza, la functia de baza de un spor de vechime in munca de pana la 25% calculat la salariul de baza, corespunzator timpului efectiv lucrat in program normal de lucru (art.14 alin.1).
Pentru premierea individuala a personalului se constituie un fond de premiere lunar prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii. Din acest fond pot fi acordate premii in cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct la obtinerea a unor rezultate in activitate apreciate ca valoroase(art.17).
Pentru activitatea desfasurata, personalul salarizat potrivit prezentei legi beneficiaza la sfarsitul anului calendaristic de un premiu anual de pana la un salariu mediu lunar de baza realizat in anul pentru care se face plata(art.18).
Chiar daca prin anexa nr.10 a Legii nr.154/1998 nu au fost abrogate aceste dispozitii, se constata ca acestea in mod gresit au fost retinute in speta, intrucat persoanele care ocupa functii de demnitate publica alese in administratia publica locala, deci si reclamantul-intimat, ce indeplineste functia de primar, au fost excluse de la aplicarea acestor dispozitii prin prevederile exprese ale urmatoarelor acte normative:
In anul 2005 a fost adoptata O.U.G. nr.108 privind unele masuri in domeniul salarizarii persoanelor care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite din administratia publica locala.
In preambulul acestui act normative s-au retinut urmatoarele:
“Prin Programul de guvernare pentru perioada 2005-2008, Guvernul Romaniei si-a propus, ca obiectiv prioritar, intarirea capacitatii institutionale din administratia publica locala.
In vederea sustinerii acestui obiectiv este necesara asigurarea unui cadru legal prin care sa se elimine inechitatile create prin acordarea nejustificata a unor drepturi de natura salariala (spor de vechime in munca), in baza hotararilor definitive si irevocabile ale unor instante de judecata. In acest sens si pentru a se evita extinderea aplicarii unor dispozitii contrare prevederilor legale, ca urmare a altor actiuni in instanta in curs de solutionare, se impune, in regim de urgenta, reglementarea situatiei privind remunerarea functiilor de demnitate publica, alese si numite, din administratia publica locala."
Astfel, conform dispozitiilor art.2 din aceasta ordonanta: “Pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, din administratia publica locala, indemnizatiile prevazute in anexa reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial. La calculul cuantumului indemnizatiei nu se adauga sporul de vechime in munca si nici alte sporuri prevazute de lege."
Se mai retine ca, potrivit dispozitiilor art.3 alin.4 si 5 din O.G. nr.3/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica: “Pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele nr. VII/1, VII/2, VII/3 si VII/1a, VII/2a, VII/3a, precum si in anexele nr. VII/1b, VII/2b si VII/3b reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
In aplicarea prevederilor alin.(4) persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege."
Aceleasi dispozitii le regasim si in art. 3 alin.4 si 5 din O.G. nr.10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica: “Pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a si VII/1b, VII/2b, VII/3b, precum si nr. VII/1c, VII/2c, VII/3c reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
In aplicarea prevederilor alin.(4), persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege".
Se mai retine ca, potrivit art. 57 alin.5 si 6 din Legea administratiei publice locale nr.215/2001, republicata: “Pe durata mandatului, primarul si viceprimarul primesc o indemnizatie lunara, ca unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei de primar, respectiv de viceprimar, si care reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial. Primarul si viceprimarul nu beneficiaza de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege.
Durata mandatului constituie vechime in munca si in specialitatea studiilor absolvite."
Avand in vedere modul in care legiuitorul a inteles sa reglementeze, chiar prin aceste din urma dispozitii legale, drepturile banesti de care beneficiaza primarii, precizandu-se in acelasi articol faptul ca acestia nu sunt indreptatiti la spor de vechime, dar durata mandatului constituie vechime in munca si in specialitate, se retine ca in mod eronat prima instanta a retinut in sprijinul acordarii sporului solicitat de catre reclamant prin actiune, dispozitiile art. 39 din Legea nr.393/2004 privind Statutul alesilor locali, potrivit carora: “Durata exercitarii mandatului de primar si de viceprimar, de presedinte si de vicepresedinte al consiliului judetean constituie vechime in munca si in specialitate si se ia in calcul la promovare si la acordarea tuturor drepturilor banesti rezultate din aceasta, inclusiv la calcularea si la recalcularea pensiei."
Pentru toate aceste considerente, in temeiul dispozitiilor art.312 alin.2 din C.pr.civ., curtea de apel a admis recursul declarat de Consiliul local al municipiului Husi, a modificat in parte sentinta pronuntata de catre prima instanta, in sensul ca a respins actiunea formulata de catre reclamant, mentinandu-se restul dispozitiilor sentintei.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Primari; primarii; Salarizare

Gresita solutionare a laturii civile a cauzei prin obligarea la repararea pagubei a unei societati comerciale radiate - Decizie nr. 574 din data de 13.10.2014
Impacarea partilor. Cerinta existentei unui acord de vointa - Decizie nr. 778 din data de 08.12.2014
Comiterea infractiunii de furt de catre cel care este gazduit de persoana vatamata - Decizie nr. 740 din data de 24.11.2014
Infractiunea de furt calificat. Furtul savirsit prin efractie si de o persoana mascata, deghizata sau travestita - Decizie nr. 545 din data de 29.09.2014
Infractiunea de coruptie sexuala prevazuta de art. 202 alin.1 cod penal din 1969. Infractiunea de corupere sexuala a minorilor prevazuta de art. 221 alin. 4 cod penal - Decizie nr. 687 din data de 10.11.2014
Judecata in prima instanta. Procedura simplificata a judecarii in cazul recunoasterii vinovatiei. Caracterul revocabil - Decizie nr. 527 din data de 22.09.2014
Proceduri speciale. Acordul de recunoastere a vinovatiei. Neindeplinirea conditiilor prevazute de art.480-482 cod procedura penala - Decizie nr. 513 din data de 16.09.2014
Sustragerea de componente ale sistemelor de irigatii. Incadrare juridica - Decizie nr. 503 din data de 10.09.2014
Infractiunea de omor. Incidenta art. 199 Cod penal. Fapta savirsita asupra unui membru de familie - Decizie nr. 542 din data de 29.09.2014
Apel. Trimitere spre rejudecare aceleiasi instante. Dreptul la un proces echitabil - Decizie nr. 488 din data de 03.09.2014
Cauze de neimputabilitate. Eroarea de fapt. Conditii de existenta - Decizie nr. 448 din data de 17.06.2014
Gresita solutionare a actiunii civile. Incalcarea dispozitiilor art.19 si 23 Cod procedura penala. Achiesarea inculpatului la pretentiile partii civile - Decizie nr. 446 din data de 17.07.2014
Cerere de deschidere a procedurii insolven?ei. Fila CEC refuzata la plata din lipsa de disponibil. Caracterul acesteia de titlu executoriu. Certitudinea crean?ei analizata din perspectiva art. 662 din Noul Cod de procedura civila. Caracterul de procedura - Decizie nr. 178 din data de 14.07.2014
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 4 cod penal privind dezincriminarea. Infractiunea de inselaciune prevazuta de art. 215 alin.4 Cod penal din 1969 - Decizie nr. 429 din data de 30.06.2014
Aplicarea legii penale mai favorabile. Neagravarea situatiei inculpatului in propria cale de atac - Decizie nr. 348 din data de 12.06.2014
Proceduri prevazute in legi speciale. Recunoasterea si executarea hotararii penale de condamnare si transferare a persoanelor condamnate in vederea continuarii executarii pedepselor. Lipsa certificatului DTN - Anexa 5 la Legea nr. 302/2004 - Sentinta penala nr. 7 din data de 18.04.2014
Daune morale solicitate in temeiul art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009. Inciden?a deciziei nr. 1358/21.10.2010 a Cur?ii Constitu?ionale. Despagubiri materiale fundamentate pe dispozi?iile art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 221/2009. Sfera - Decizie nr. 488 din data de 04.06.2014
Interpretarea gre?ita a actului juridic dedus judeca?ii, inciden?a motivului de modificare prevazut de art. 304 pct. 8 Cod procedura civila de la 1865. Interpretarea voin?ei par?ilor conform clauzelor contractului. No?iunea de "arvuna". Deosebirea acestei - Decizie nr. 507 din data de 11.06.2014
Cerere de deschidere a procedurii insolven?ei formulata de debitoare sub imperiul Legii nr. 85/2006. Inciden?a dispozi?iilor art. 348 din OUG nr. 91/2013, la momentul pronun?arii incheierii de judecatorul sindic. Efectele Deciziei Cur?ii Constitu?ionale - Decizie nr. 76 din data de 07.04.2014
Cerere de antrenare a raspunderii patrimoniale. Condi?ii pentru incidenta cazurilor prevazute de art.138 lit. a ?i c din Legea nr.85/2006. Stocuri nevandabile. Lipsa interesului personal al administratorului statutar in continuarea activita?ii societa?ii - Decizie nr. 565 din data de 23.06.2014