De asemenea, se completeaza si cu cele ale Legii nr.76/2002 privind asigurarile de somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, potrivit carora, in cadrul restructurarii activitatii care conduce la modificarea substantiala a numarului si struct...
(Decizie nr. 41/R-MF din data de 14.01.2010 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti) Prin actiunea civila precizata, reclamanta B.M. a chemat in judecata pe
parata S.C.N.T.B.S.R.L., solicitand ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa se
pronunte sa se dispuna anularea deciziei nr.35/25.02.2009 emisa de S.C.N.T.B.S.R.L., sa fie
reintegrata in functie detinuta anterior concedierii si obligarea paratei la plata salariilor care ar fi
beneficiat de la data concedierii si pana la reintegrarea efectiva pe postul detinut anterior
concedierii .
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca desfiintarea postului sau nu a
avut la baza o cauza reala si serioasa intrucat desfiintarea postului pe care il ocupa nu era
de natura sa eficientizeze activitatea societatii parate.
Mai arata reclamanta ca a comunicat paratei ca este de acord cu orice post
in cadrul societatii, insa i s-a comunicat ca s-a hotarat disponibilizarea sa ca urmare a demisiei
sotului sau din cadrul societatii.
De asemenea, societatea parata a luat decizia disponibilizarii sale fara a
notifica cazul agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca, multumindu-se numai sa
mentioneze in decizia de disponibilizare ca : "societatea nu are locuri disponibile pentru
pregatirea profesionala a salariatei" .
In urma probelor administrate in cauza, Tribunalul Arges - prin sentinta civila
nr.1396/CM/6 noiembrie 2009 - a admis contestatia formulata de reclamanta si a anulat decizia
nr. 35/25.02.2009 emisa de S.C.N.T.B.S.R.L.
A dispus reintegrarea contestatoarei in functia detinuta anterior concedierii
A obligat pe intimata la plata salariilor actualizate, majorate, indexate si a
celorlalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatorul de la data concedierii si pana la
reintegrarea efectiva a acesteia.
S-a retinut de instanta de fond la pronuntarea acestei sentinte ca, prin
decizia civila nr.35/25.02.2009 emisa de S.C.N.T.B.S.R.L. s-a dispus incetarea contractului
individual de munca al contestatoarei, conform art. 65 din Codul muncii, incepand cu data de
06.03.2009.
Analizand legalitatea acestei decizii, prin prisma motivelor invocate de
contestatoare, instanta a retinut ca, potrivit disp. art. 76 din Codul muncii, masura concedierii
este lovita de nulitate absoluta, deoarece nu s-au respectat dispozitiile art. 74 alin1 lit. (d) rap la
art. 64 din Codul muncii .
Astfel, art. 74 lit. (d) Codul muncii prevede ca decizia de concediere se
comunica salariatului in scris si trebuie sa contina in mod obligatoriu lista tuturor locurilor de
munca disponibile in unitate si termenul in care salariatii urmeaza sa opteze pentru a ocupa
un loc de munca vacant, in conditiile art. 64 Codul muncii.
Art.64 din Codul muncii la care se face trimitere stipuleaza la alin.(1) ca
in cazul in care concedierea se dispune pentru motivele prevazute la art. 61 lit ( c) si (d),
precum si in cazul in care contractul individual de munca a incetat de drept in temeiul .art. 56
lit. (f),angajatorul are obligatia de a-i propune salariatului alte locuri de munca vacante in unitate
compatibile cu pregatirea profesionala sau dupa caz, cu capacitatea de munca stabilita de
medicul de medicina a muncii .
Conform alin 2 al aceluiasi articol, in situatia in care angajatorul nu dispune
de locuri de munca vacante potrivit alin.(1), acesta are obligatia de a solicita sprijinul agentiei
teritoriale de ocupare a fortei de munca in vederea redistribuirii salariatului, corespunzator
pregatirii profesionale si/sau, dupa caz, capacitatii de munca stabilite de medicul de medicina
a muncii .
In decizia contestata, intimata a mentionat doar ca unitatea nu dispune de
alte locuri de munca potrivit pregatirii profesionale a contestatoarei, al carei post se desfiinteaza.
In plus, potrivit art.64 alin.4 Codul muncii, angajatorul poate dispune
concedierea salariatului dupa notificarea cazului catre A.T.O.F.M., conform alin.2 .
In cauza , intimata nu a solicitat sprijinul agentiei teritoriale pentru ocuparea
fortei de munca in vederea redistribuirii contestatoarei, corespunzator pregatirii sale
profesionale .
In concluzie, intimata a incalcat legea, decizia de concediere fiind lovita de
nulitate absoluta.
De asemenea, a incalcat dispozitiile art. 74 din Carta Sociala Europeana
privitoare la masurile sociale care vizeaza ajutorul pentru redistribuirea sau recalificarea
lucratorilor si dispozitiile Directivei nr. 78/59/CE/20.07.1998 privind legislatia statelor membre .
Impotriva acestei sentinta a declarat recurs, in termen legal, parata
S.C.N.T.B.S.R.L..
Se arata in motivarea recursului formulat ca sentinta instantei de fond este
nelegala fata de motivul de casare prevazut de art.304 pct.9 Cod procedura civila, solicitand
reanalizarea cauzei si sub aspectul prevazut de art.3041 Cod procedura civila.
In mod gresit instanta de fond a retinut ca desfacerea contractului de munca
al contestatoarei este nelegala.
Din actele dosarului rezulta ca inca de la sfarsitul primului semestru al
anului 2008 societatea s-a confundat cu serioase probleme economice ce au impus masuri de
reorganizare a societatii, inclusiv de reducere a numarului de posturi prin concedieri colective de
personal, situatie care a determinat si concedierea contestatoarei si care a fost facuta cu
respectarea dispozitiilor legale in materia concedierii individuale pentru motive care nu tin de
persoana salariatului.
Instanta de fond nu a avut in vedere ca desfiintarea locului de munca a fost
efectiva, reala si serioasa, postul neregasindu-se in organigrama ulterioara concedierii,
desfiintarea s-a bazat pe motive obiective, care nu au legatura cu persoana salariatei.
Contestatoarea a beneficiat de un preaviz de 20 de zile si de drepturile care decurg din
contractul de munca.
Dispozitiile Legii nr.76/2002, invocate de instanta de fond, vizeaza
concedierea colectiva de personal si nu cea individuala, care formeaza obiectul prezentei cauze.
Fata de motivele aratate se solicita admiterea recursului, desfiintarea
hotararii instantei de fond si respingerea contestatiei ca neintemeiata.
Recursul declarat de intimata este nefondat.
In mod corect instanta de fond a apreciat ca, la emiterea deciziei nr.35 din
25 februarie 2009, prin care s-a dispus incetarea contractului individual de munca al
contestatoarei conform art.65 din Codul muncii, intimata nu a solicitat sprijinul A.T.O.F.M. in
vederea redistribuirii contestatoarei in conformitate cu pregatirea sa profesionala.
Intr-adevar, potrivit art.64 din Codul muncii, angajatorul poate dispune
concedierea salariatului dupa notificarea cazului catre A.T.O.F.M.
Textul art.64 nu are in vedere situatia concedierii pentru motive care nu tin
de persoana salariatului, fie ca este vorba de o concediere individuala sau de una colectiva, de
unde ar rezulta ca intr-o atare situatie angajatorul nu are obligatia propunerii altor locuri de
munca vacante sau, in caz contrar, de a solicita sprijinul A.T.O.F.M..
O asemenea solutie ar fi insa contrara spiritului dispozitiilor legislatiei
muncii. Nu ar fi logic ca in cazul concedierii pentru inaptitudine fizica sau psihica ori
necorespundere profesionala sa se ofere un alt loc de munca, or, dupa caz, sa se intervina la
A.T.O.F.M., iar pentru desfiintarea locului de munca, pentru motive care nu tin de persoana
salariatului, sa nu se procedeze la fel.
De altfel, dispozitiile Codului muncii se completeaza cu cele ale
C.C.M.U.N.N., care prevede, atunci cand disponibilizarile de personal nu pot fi evitate, a se
comunica fiecarui salariat daca i se ofera sau nu un loc de munca.
De asemenea, se completeaza si cu cele ale Legii nr.76/2002 privind
asigurarile de somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, potrivit carora, in cadrul restructurarii
activitatii care conduce la modificarea substantiala a numarului si structurii profesionale a
personalului, angajatorii au obligatia de a instiinta A.T.O.F.M. In practica judiciara s-a apreciat
ca in pofida formularii limitative a art.64 alin.1 si 2, dispozitiile sale trebuie aplicate si in situatiile
vizate de art.65 alin.1, intrucat relatiile de munca se bazeaza si pe principiul bunei-credinte si a
garantarii dreptului la protectie impotriva somajului.
Astfel s-a decis ca obligatia respectiva este prealabila desfacerii
contractului, incat omisiunea de a o aduce la indeplinire atrage nulitatea acelei masuri.
Cum intimata-recurenta nu si-a indeplinit obligatia de a notifica situatia la
A.T.O.F.M., in mod corect instanta de fond a apreciat ca decizia de incetare a contractului de
munca a contestatoarei este lovita de nulitate absoluta.
Sentinta astfel pronuntata fiind legala si temeinica, recursul formulat
impotriva acesteia este nefondat si, in baza art.312 alin.1 Cod procedura civila, urmeaza a fi
respins.
CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE
25. Criterii incredintare minor unuia din parinti.
Art.38 alin.4 din Codul familiei
Art. 2 si 5 din Legea nr.272/2004
Cu toate ca nici dispozitiile art.42 si 97 din Codul familiei si nici ale art.
2 din Legea nr. 272/2004 nu stabilesc in concret care sunt criteriile in privinta
incredintarii copiilor minori la unul din parinti, din aceste texte de lege se desprinde
concluzia ca aceste criterii sunt legate nu numai de posibilitatile materiale ale parintilor,
ci si de varsta copilului, de gradul de atasament al copilului, de masura in care fiecare
dintre parinti se poate preocupa de ingrijirea acestuia. In aprecierea criteriilor de
incredintare a minorei trebuie sa primeze interesul acesteia, si nu al parintilor sau al
bunicilor cu care aceasta a locuit.
(Decizia civila nr. 41/R-MF/14 Ianuarie 2010)
parata S.C.N.T.B.S.R.L., solicitand ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa se
pronunte sa se dispuna anularea deciziei nr.35/25.02.2009 emisa de S.C.N.T.B.S.R.L., sa fie
reintegrata in functie detinuta anterior concedierii si obligarea paratei la plata salariilor care ar fi
beneficiat de la data concedierii si pana la reintegrarea efectiva pe postul detinut anterior
concedierii .
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca desfiintarea postului sau nu a
avut la baza o cauza reala si serioasa intrucat desfiintarea postului pe care il ocupa nu era
de natura sa eficientizeze activitatea societatii parate.
Mai arata reclamanta ca a comunicat paratei ca este de acord cu orice post
in cadrul societatii, insa i s-a comunicat ca s-a hotarat disponibilizarea sa ca urmare a demisiei
sotului sau din cadrul societatii.
De asemenea, societatea parata a luat decizia disponibilizarii sale fara a
notifica cazul agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca, multumindu-se numai sa
mentioneze in decizia de disponibilizare ca : "societatea nu are locuri disponibile pentru
pregatirea profesionala a salariatei" .
In urma probelor administrate in cauza, Tribunalul Arges - prin sentinta civila
nr.1396/CM/6 noiembrie 2009 - a admis contestatia formulata de reclamanta si a anulat decizia
nr. 35/25.02.2009 emisa de S.C.N.T.B.S.R.L.
A dispus reintegrarea contestatoarei in functia detinuta anterior concedierii
A obligat pe intimata la plata salariilor actualizate, majorate, indexate si a
celorlalte drepturi de care ar fi beneficiat contestatorul de la data concedierii si pana la
reintegrarea efectiva a acesteia.
S-a retinut de instanta de fond la pronuntarea acestei sentinte ca, prin
decizia civila nr.35/25.02.2009 emisa de S.C.N.T.B.S.R.L. s-a dispus incetarea contractului
individual de munca al contestatoarei, conform art. 65 din Codul muncii, incepand cu data de
06.03.2009.
Analizand legalitatea acestei decizii, prin prisma motivelor invocate de
contestatoare, instanta a retinut ca, potrivit disp. art. 76 din Codul muncii, masura concedierii
este lovita de nulitate absoluta, deoarece nu s-au respectat dispozitiile art. 74 alin1 lit. (d) rap la
art. 64 din Codul muncii .
Astfel, art. 74 lit. (d) Codul muncii prevede ca decizia de concediere se
comunica salariatului in scris si trebuie sa contina in mod obligatoriu lista tuturor locurilor de
munca disponibile in unitate si termenul in care salariatii urmeaza sa opteze pentru a ocupa
un loc de munca vacant, in conditiile art. 64 Codul muncii.
Art.64 din Codul muncii la care se face trimitere stipuleaza la alin.(1) ca
in cazul in care concedierea se dispune pentru motivele prevazute la art. 61 lit ( c) si (d),
precum si in cazul in care contractul individual de munca a incetat de drept in temeiul .art. 56
lit. (f),angajatorul are obligatia de a-i propune salariatului alte locuri de munca vacante in unitate
compatibile cu pregatirea profesionala sau dupa caz, cu capacitatea de munca stabilita de
medicul de medicina a muncii .
Conform alin 2 al aceluiasi articol, in situatia in care angajatorul nu dispune
de locuri de munca vacante potrivit alin.(1), acesta are obligatia de a solicita sprijinul agentiei
teritoriale de ocupare a fortei de munca in vederea redistribuirii salariatului, corespunzator
pregatirii profesionale si/sau, dupa caz, capacitatii de munca stabilite de medicul de medicina
a muncii .
In decizia contestata, intimata a mentionat doar ca unitatea nu dispune de
alte locuri de munca potrivit pregatirii profesionale a contestatoarei, al carei post se desfiinteaza.
In plus, potrivit art.64 alin.4 Codul muncii, angajatorul poate dispune
concedierea salariatului dupa notificarea cazului catre A.T.O.F.M., conform alin.2 .
In cauza , intimata nu a solicitat sprijinul agentiei teritoriale pentru ocuparea
fortei de munca in vederea redistribuirii contestatoarei, corespunzator pregatirii sale
profesionale .
In concluzie, intimata a incalcat legea, decizia de concediere fiind lovita de
nulitate absoluta.
De asemenea, a incalcat dispozitiile art. 74 din Carta Sociala Europeana
privitoare la masurile sociale care vizeaza ajutorul pentru redistribuirea sau recalificarea
lucratorilor si dispozitiile Directivei nr. 78/59/CE/20.07.1998 privind legislatia statelor membre .
Impotriva acestei sentinta a declarat recurs, in termen legal, parata
S.C.N.T.B.S.R.L..
Se arata in motivarea recursului formulat ca sentinta instantei de fond este
nelegala fata de motivul de casare prevazut de art.304 pct.9 Cod procedura civila, solicitand
reanalizarea cauzei si sub aspectul prevazut de art.3041 Cod procedura civila.
In mod gresit instanta de fond a retinut ca desfacerea contractului de munca
al contestatoarei este nelegala.
Din actele dosarului rezulta ca inca de la sfarsitul primului semestru al
anului 2008 societatea s-a confundat cu serioase probleme economice ce au impus masuri de
reorganizare a societatii, inclusiv de reducere a numarului de posturi prin concedieri colective de
personal, situatie care a determinat si concedierea contestatoarei si care a fost facuta cu
respectarea dispozitiilor legale in materia concedierii individuale pentru motive care nu tin de
persoana salariatului.
Instanta de fond nu a avut in vedere ca desfiintarea locului de munca a fost
efectiva, reala si serioasa, postul neregasindu-se in organigrama ulterioara concedierii,
desfiintarea s-a bazat pe motive obiective, care nu au legatura cu persoana salariatei.
Contestatoarea a beneficiat de un preaviz de 20 de zile si de drepturile care decurg din
contractul de munca.
Dispozitiile Legii nr.76/2002, invocate de instanta de fond, vizeaza
concedierea colectiva de personal si nu cea individuala, care formeaza obiectul prezentei cauze.
Fata de motivele aratate se solicita admiterea recursului, desfiintarea
hotararii instantei de fond si respingerea contestatiei ca neintemeiata.
Recursul declarat de intimata este nefondat.
In mod corect instanta de fond a apreciat ca, la emiterea deciziei nr.35 din
25 februarie 2009, prin care s-a dispus incetarea contractului individual de munca al
contestatoarei conform art.65 din Codul muncii, intimata nu a solicitat sprijinul A.T.O.F.M. in
vederea redistribuirii contestatoarei in conformitate cu pregatirea sa profesionala.
Intr-adevar, potrivit art.64 din Codul muncii, angajatorul poate dispune
concedierea salariatului dupa notificarea cazului catre A.T.O.F.M.
Textul art.64 nu are in vedere situatia concedierii pentru motive care nu tin
de persoana salariatului, fie ca este vorba de o concediere individuala sau de una colectiva, de
unde ar rezulta ca intr-o atare situatie angajatorul nu are obligatia propunerii altor locuri de
munca vacante sau, in caz contrar, de a solicita sprijinul A.T.O.F.M..
O asemenea solutie ar fi insa contrara spiritului dispozitiilor legislatiei
muncii. Nu ar fi logic ca in cazul concedierii pentru inaptitudine fizica sau psihica ori
necorespundere profesionala sa se ofere un alt loc de munca, or, dupa caz, sa se intervina la
A.T.O.F.M., iar pentru desfiintarea locului de munca, pentru motive care nu tin de persoana
salariatului, sa nu se procedeze la fel.
De altfel, dispozitiile Codului muncii se completeaza cu cele ale
C.C.M.U.N.N., care prevede, atunci cand disponibilizarile de personal nu pot fi evitate, a se
comunica fiecarui salariat daca i se ofera sau nu un loc de munca.
De asemenea, se completeaza si cu cele ale Legii nr.76/2002 privind
asigurarile de somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, potrivit carora, in cadrul restructurarii
activitatii care conduce la modificarea substantiala a numarului si structurii profesionale a
personalului, angajatorii au obligatia de a instiinta A.T.O.F.M. In practica judiciara s-a apreciat
ca in pofida formularii limitative a art.64 alin.1 si 2, dispozitiile sale trebuie aplicate si in situatiile
vizate de art.65 alin.1, intrucat relatiile de munca se bazeaza si pe principiul bunei-credinte si a
garantarii dreptului la protectie impotriva somajului.
Astfel s-a decis ca obligatia respectiva este prealabila desfacerii
contractului, incat omisiunea de a o aduce la indeplinire atrage nulitatea acelei masuri.
Cum intimata-recurenta nu si-a indeplinit obligatia de a notifica situatia la
A.T.O.F.M., in mod corect instanta de fond a apreciat ca decizia de incetare a contractului de
munca a contestatoarei este lovita de nulitate absoluta.
Sentinta astfel pronuntata fiind legala si temeinica, recursul formulat
impotriva acesteia este nefondat si, in baza art.312 alin.1 Cod procedura civila, urmeaza a fi
respins.
CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE
25. Criterii incredintare minor unuia din parinti.
Art.38 alin.4 din Codul familiei
Art. 2 si 5 din Legea nr.272/2004
Cu toate ca nici dispozitiile art.42 si 97 din Codul familiei si nici ale art.
2 din Legea nr. 272/2004 nu stabilesc in concret care sunt criteriile in privinta
incredintarii copiilor minori la unul din parinti, din aceste texte de lege se desprinde
concluzia ca aceste criterii sunt legate nu numai de posibilitatile materiale ale parintilor,
ci si de varsta copilului, de gradul de atasament al copilului, de masura in care fiecare
dintre parinti se poate preocupa de ingrijirea acestuia. In aprecierea criteriilor de
incredintare a minorei trebuie sa primeze interesul acesteia, si nu al parintilor sau al
bunicilor cu care aceasta a locuit.
(Decizia civila nr. 41/R-MF/14 Ianuarie 2010)
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Adoptii
Deschiderea procedurii de adoptie interna - Decizie nr. 23 din data de 11.06.2010Deschiderea procedurii adoptiei interne, indeplinirea conditiilor prevazute de art. 29 din Legea nr.273/2004. - Decizie nr. 1272 din data de 03.12.2015
Stabilire Program Vizitare Minor - Sentinta civila nr. 17511 din data de 01.09.2010
incuviintare adoptie - Sentinta civila nr. 2182 din data de 13.07.2011
Refuzul tatalui de a consim?i la adop?ia copilului sau de catre actualul so? al mamei nu poate fi considerat abuziv - Decizie nr. 330 din data de 24.03.2011
Criteriile de apreciere a unei adoptii ca fiind adoptie nationala sau internationala in lumina dispozitiilor Legii nr.273/2004. - Decizie nr. 73 din data de 26.01.2011
Contestare nulitate adoptie. Respingerea actiunii ca neintemeiata. - Sentinta civila nr. 70/S din data de 19.02.2014
Contestare nulitate absoluta adoptoe, lipsa recunoastere paternitate - Sentinta civila nr. 9/S din data de 10.01.2014
Adoptie minor. Conditii. Admisibilitatea cererii de interventie in interes propriu formulata de asistentul maternal profesionist la care era plasat adoptatul. Obligatia DGASPC de a analiza posibilitatea incredintarii copilului in vederea adoptiei asi... - Sentinta civila nr. 43/S din data de 08.04.2009
Adoptie. Adoptat major. Conditii. Lipsa obligativitatii introducerii in cauza a parintelui firesc al adoptatului - Sentinta civila nr. 33/S din data de 17.03.2009
Adoptie minor. Judecarea cauzei in Camera de Consiliu. Participarea obligatorie a procurorului la solutionarea cauzei. Conditii pentru incuviintarea adoptiei. Solutionarea cauzei cu respectarea interesului superior al minorului in conditiile dezinter... - Sentinta civila nr. 17/S din data de 29.01.2009
Adoptie minor. Participarea obligatorie a procurorului la solutionarea cauzei. Conditii pentru adoptie. Existenta consimtamantului parintelui firesc la adoptie in conditiile exprimarii acestuia in fata reprezentantilor DGASPC, desi, ulterior, fiind l... - Sentinta civila nr. 15/S din data de 29.01.2009
Incuviintarea deschiderii procedurii adoptiei. Conditii. Interpretarea conduitei parintelui firesc, legal citat. de a nu se prezenta la judecarea cauzei pentru a-si exprima consimtamantul sau refuzul cu privire la deschiderea procedurii. Suplinirea c... - Sentinta civila nr. 12/S din data de 22.01.2008
Adoptie interna minori - Sentinta civila nr. 15/C/CC din data de 30.03.2007
Deschiderea procedurii adoptiei interne, indeplinirea conditiilor prevazute de art. 29 din Legea nr.273/2004. - Decizie nr. 1272 din data de 03.12.2015
Deschiderea procedurii de adoptie interna - Decizie nr. 23 din data de 11.06.2010
Contestare nulitate adoptie. Respingerea actiunii ca neintemeiata. - Sentinta civila nr. 70/S din data de 19.02.2014
Contestare nulitate absoluta adoptoe, lipsa recunoastere paternitate - Sentinta civila nr. 9/S din data de 10.01.2014
Adoptie minor. Conditii. Admisibilitatea cererii de interventie in interes propriu formulata de asistentul maternal profesionist la care era plasat adoptatul. Obligatia DGASPC de a analiza posibilitatea incredintarii copilului in vederea adoptiei asi... - Sentinta civila nr. 43/S din data de 08.04.2009
Adoptie. Adoptat major. Conditii. Lipsa obligativitatii introducerii in cauza a parintelui firesc al adoptatului - Sentinta civila nr. 33/S din data de 17.03.2009