InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Galati

Alegeri locale

(Sentinta civila nr. 2225 din data de 10.08.2012 pronuntata de Tribunalul Galati)

Domeniu Primari, primarii | Dosare Tribunalul Galati | Jurisprudenta Tribunalul Galati

Dosar nr. 5415/121/2012 R O M A N I A
TRIBUNALUL GALATI
SECTIE COONTENCIOS ADMINISTRATIV ?I FISCAL
S E N T I N ? A   NR.2225 DIN 10.08.2012       Deliberand asupra ac?iunii in contencios administrativ de fata:
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Gala?i - Sectia de contencios administrativ si fiscal
la data de 03.07.2012 sub nr. 5415/121/2012, reclamantul S V, in contradictoriu cu paratulConsiliul local
al comunei G, judetul Galati, a solicitat anularea Hotararii nr. 3/28.06.2012 emisa de paratul Consiliul
local al com. G si a punctului 14 din anexa care face parte integranta din aceasta hotarare, precum si
confirmarea acestuia in functia de consilier local. Reclamantul a mai solicitat si obligarea paratilor sa ii
valideze mandatul de consilier local.
In motivarea ac?iunii, reclamantul a aratat ca urmare a alegerilor din data de 10.06.2012 a fost 
ales in functia de consilier local pe lista PSD. Mai arata ca, in cadrul  sedintei  de constituire a
Consiliului local al comunei G, s-a a propus validarea mandatului sau de consilier local, conform
procesului verbal din data de 28.06.2012.
In continuare reclamantul sustine ca, dupa supunerea votului in plen pentru validarea mandatului
de consilier, s-a  adoptat Hotararea nr. 3/28.06.2012 prin care s-a  invalidat mandatul sau de consilier
local al Consiliului local al comunei G.
      Reclamantul mai precizeaza ca aceasta hotarare de invalidare este nelegala, iar secretarul
comunei nu a contrasemnat aceasta hotarare, formuland opinie motivata prin care a aratat ca invalidarea
mandatelor de consilieri locali alesi nu are temei legal.
      In drept reclamantul a invocat disp. art. 31 indice 1 din Legea nr 215/2001.
      Reclamantul a  solicitat judecarea cauzei in lipsa, conform disp. art. 242 Cod procedura civila.
      La dosar reclamantul a depus in copie Hotararea nr 3/28.06.2012, procese-verbale din
28.06.2012, opinie motivata a secretarului comunei G.
      Analizand actele si lucrarile dosarului, instan?a retine urmatoarele: 
      Urmare a alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale desfasurate la data de
10.06.2012, reclamantul S. V. a fost ales consilier local in comuna G, judetul Galati.
      La data de 28.06.2012, potrivit procesului-verbal din aceeasi zi,  a avut loc sedinta de
constituire a Consiliului local al comunei G, judetul Galati,  sedinta in cadrul careia, printre alte puncte
aflate pe ordinea de zi, s-a supus la vot si s-a decis invalidarea mandatului de consilier local privind
unele persoane alese in aceasta functie, printre care si reclamantul.
      Din procesul-verbal incheiat in aceeasi zi, 28.06.2012 in sedinta comisiei de validare aleasa de
Consiliul Local al comunei G, judetul Galati rezulta ca aceasta comisie a constatat ca au fost
respectate dispozitiile legale si ca nu sunt cazuri de incompatibilitate, motiv pentru care a hotarat sa
propuna validarea tuturor consilierilor men?iona?i in tabelul anexat , tabel in care figureaza si reclamantul.
      Cu toate acestea, paratul Consiliul local al comunei G a emis Hotararea nr 3/28.06.2012, prin
care s-a aprobat invalidarea mandatelor de consilieri locali in Consiliul local al acestei comune a
persoanelor prevazute in anexa, printre care si reclamantul (punctul 14 din anexa).
      Prin referatul nr. 4270/28.06.2012, secretarul comunei G a aratat ca in?elege sa refuze
contrasemnarea HCL nr 3/28.06.2012, intrucat, desi au fost respectate condi?iile legale in ceea ce
priveste alegerea consilierilor si nu sunt cazuri de incompatibilitate,  au fost invalidati o serie de
consilieri, consilierii alesi din forma?iunea PSD validandu-si alesii abtinandu-se la validarea celor din
formatiunea PNL si invers.
      Potrivit disp. art. 31 alin. 3 din Legea nr 215/2001 - Legea administratiei publice locale "Comisia
de validare examineaza legalitatea alegerii fiecarui consilier si propune consiliului local validarea sau
invalidarea mandatelor’’,  iar potrivit alin. 4 din acelasi act normativ si art.6 alin. 3 din O.G. 35/2002
pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare si functionare a consiliilor locale, "Comisia de
validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai in cazul in care se constata incalcarea
conditiilor de eligibilitate sau daca alegerea consilierului s-a facut prin frauda electorala, constatata in
conditiile Legii privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale’’.
Potrivit disp. art. 37 alin. 1 lit. h) din Legea nr 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administra?iei
publice locale,  Biroul Electoral Central ’’ solutioneaza sesizarile privitoare la frauda electorala, putand
dispune anularea alegerilor dintr-o circumscriptie electorala, in cazul in care constata, pe baza probelor
administrate, ca votarea si stabilirea rezultatului alegerilor au avut loc prin fraude de natura a modifica
atribuirea mandatelor in circumscriptia electorala respectiva; in astfel de cazuri, dispune repetarea
scrutinului, care are loc in termen de cel mult doua saptamani de la constatarea fraudei. Noile alegeri au
loc in aceleasi conditii, folosindu-se aceleasi liste electorale si aceleasi liste de candidati si candidaturi
independente, cu exceptia cazurilor in care   s-a dispus de catre birou anularea unei liste de candidati
sau a unor propuneri de candidaturi independente, in sarcina carora s-a retinut comiterea fraudei care a
determinat anularea alegerilor. Existenta fraudei electorale se stabileste de Biroul Electoral Central de la
caz la caz, pe baza probelor prezentate de cei care au invocat-o’’.
Referitor la eligibilitate, instanta retine ca, potrivit disp. art. 4 din Legea nr 67/2004 , ’’Au dreptul
de a fi alesi consilieri, primari sau presedinti ai consiliilor judetene cetatenii cu drept de vot care au
implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23 de ani, daca nu le este interzisa
asocierea in partide politice, potrivit art. 40 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata’’.
In cauza nu s-a facut dovada fraudei electorale in condi?iile prevazute de lege si nici a incalcarii
condi?iilor de eligibilitate, potrivit textelor de lege men?ionate mai sus, aspect confirmat de  men?iunile
din procesul -verbal incheiat la  data de 28.06.2012 in sedinta comisiei de validare aleasa de Consiliul
local al comunei G.
Potrivit disp. art. 31 indice 1 din Legea nr 215/2001, ’’Hotararea de validare sau invalidare a
mandatelor poate fi atacata de cei interesati la instanta de contencios administrativ in termen de 5 zile
de la adoptare sau, in cazul celor absenti de la sedinta, de la comunicare’’.
In cauza, reclamantul s-a adresat instantei de contencios administrativ in termenul legal de 5
zile, cu prezenta cerere.
Pentru toate aceste considerente , instan?a apreciaza ca hotararea atacata a fost adoptata cu
ignorarea rezultatelor alegerilor din data de 10.06.2012 in privinta reclamantului, precum cu incalcarea
disp. art. 31 alin. 3 si 4 din Legea nr 215/2001, hotararea de invalidare nefiind motivata si fiind bazata
numai pe voturi  negative, respectiv pe abtineri, manifestate discretionar si abuziv,  motiv pentru care, in
baza disp. art. 18 alin 1 din Legea nr 554/2004 privind contenciosul administrativ va admite in parte
contestatia, va anula in parte Hotararea nr 3/28.06.2012 emisa de parat numai in ceea ce priveste
invalidarea mandatului de consilier local al reclamantului si va obliga paratul Consiliul local al comunei
G., judetul Galati sa adopte o alta hotarare prin care sa valideze mandatul de consilier local al
reclamantului.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:


      Admite in parte contesta?ia formulata de reclamantul S.V.
      Anuleaza in parte Hotararea nr. 3/28.06.2012 emisa de paratul Consiliul Local al comunei G,
jud. Gala?i, in ceea ce prive?te invalidarea mandatului de consilier local al reclamantului.
      Obliga paratul Consiliul Local al com. G, jude?ul Gala?i sa adopte o alta hotarare prin care sa
valideze mandatul de consilier local al reclamantului.
      Irevocabila.
      Pronuntata in sedinta publica  din 10 august 2012..

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Primari, primarii

Potrivit principiului unicitatii caii de atac, a coroborarii dintre art. 2821 si 299 alin. 1 Cod procedura civila, impotriva deciziei pronuntate de Tribunalul Brasov in recurs nu se mai poate exercita un nou recurs. - Decizie nr. 3649/R din data de 03.09.2013
Cerere de revizuire a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Conditia de admisibilitate a revizuirii prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila - Decizie nr. 3436 din data de 25.06.2013
Taxe locale. Hotarari a consiliului local prin care se stabilesc taxe pe un teren proprietate publica a statului - Decizie nr. 1087 din data de 10.07.2006
Primar si Consiliul local - Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Sentinta civila nr. 721 - Sentinta civila nr. 721 din data de 22.05.2007
Primar. Cerere privind acordarea sporului de vechime si a premiului anual. Discriminare - Decizie nr. 5928 din data de 05.10.2011
Dispozitia primarului intemeiata pe art.33 din Legea nr.50/1991, modificata si republicata. Nelegalitate. - Decizie nr. 2394 din data de 15.11.2010
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
CONTESTATIE LA LEGEA ELECTORALA - Sentinta civila nr. 64 din data de 26.04.2008
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Obligatia de a face. Legea nr. 112/1995. Calitatea procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 12840 din data de 06.11.2008
Obligarea provizorie la tratament medical - Decizie nr. 101 din data de 22.04.2015
Infrac?iunii de amenin?are - Sentinta penala nr. 195 din data de 08.05.2015
savar?irea infrac?iunii de omor, prevazuta de art. 188(1) Cod Penal, cu aplicarea art. 41(1), art. 43(5), art. 79(3) Cod Penal ?i art. 396(10) Cod Procedura Penala (fapta din 06.11.2014). - Sentinta penala nr. 175 din data de 24.04.2015