InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Primar si Consiliul local

(Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Primari, primarii | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

    Primar si Consiliul local. Lipsa calitate procesuala pasiva in litigiile avand ca obiect drepturi salariale pretinse de personalul didactic avand ca izvor raporturile juridice de munca stabilite intre Inspectoratul scolar si unitatile scolare ca angajatori pe de o parte, si cadrele didactice in calitate de salariati, pe de alta parte.
     
     Din analiza art.58 alin.1 si 2 si art.32 alin.5 din c.c.m .unic la nivelul ramurii invatamantului rezulta cu claritate ca raportul juridic de munca se naste intre Inspectoratul scolar si unitatile scolare in calitate de angajatori pe de o parte si cadrele didactice ca salariati pe de alta parte,  asa incat in cadrul unui conflict de drepturi numai  aceste parti au calitate procesuala.

     Sectia conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr.21/9 ianuarie
2006

Prin sentinta civila nr.799/2005 pronuntata de Tribunalul Hunedoara in dosar nr.3306/2005 s-a admis actiunea in conflict de drepturi formulata si precizata de reclamantul Sindicatul Preuniversitar Judetul Hunedoara, in numele si pentru membrii sai de sindicat: H.N, M.R. etc. in contradictoriu cu paratii Inspectoratul Scolar al judetului Hunedoara, Consiliul Local al judetului Hunedoara, Primarul municipiului Hunedoara si Scoala Generala nr.3 Hunedoara si in consecinta: paratii au fost obligati la calcularea drepturilor salariale ale personalului didactic, constand in avansuri, sporuri si alte drepturi salariale ca procent aplicat la salariul de baza sau salariul functiei didactice dupa caz; la plata diferentelor salariale rezultate din acest calcul, actualizate cu indicele de inflatie.
Pentru a pronunta  aceasta hotarare tribunalul a retinut,cu referire la probele dosarului si dispozitiile legale incidente, ca paratii au aplicat gresit normele legale referitoare la salarizarea personalului, nefacand distinctie intre salariul de baza al functiei sau postului ocupat si salariul de baza al persoanei.
Exceptia  lipsei calitatii procesuale pasive a unitatilor administrativ-teritoriale a fost respinsa de prima instanta aratand ca, potrivit art.7 alin.3 din Legea nr.84/1995 invatamantul de stat este finantat de la bugetul statului si bugetul local astfel ca exista legitimarea procesual pasiva a consiliului local, iar legitimarea procesual pasiva a institutiei Primarului decurge din calitatea acestuia de ordonator de credite.
Recursul promovat de Primarul si Consiliul Local al municipiului Hunedoara au fost admise pe urmatorul considerent:
Art.58 alin.1 si 2 din contactul colectiv de munca la nivel de ramura prevede faptul ca in invatamantul preuniversitar pentru personalul didactic de predare, contractul de munca se incheie intre inspectoratul scolar si salariat.
Art.32 alin.5 din contractul colectiv de munca instituie in sarcina inspectoratului scolar obligatia de a verifica modul si baza in care se efectueaza calculul salariilor, urmarindu-se daca sunt aplicate corect toate prevederile legale referitoare la modul de calcul al salariului cuvenit.
Fata de aceste dispozitii rezulta cu claritate ca raportul de munca, in speta, priveste Inspectoratul scolar si unitatile scolare ca angajatori pe de o parte, iar pe de alta parte, pe reclamanti in calitate de salariati. In consecinta, calitate procesuala pasiva in litigiile ce decurg din modul de calcul si plata a salariilor reclamantilor o au doar inspectoratele scolare  si unitatile scolare.
In ce priveste consiliul local, acesta este institutia caruia unitatea scolara ii inainteaza proiectul de buget intocmit cu identificarea tuturor categoriilor de venituri si cheltuieli, finantate din bugetul local insotit de note de fundamentare, calitate in care aproba, prin hotarare proiectul de buget.
Primarul are, potrivit art.68 din Legea 215/2001, doar, calitatea de ordonator de credite, repartizand creditele aprobate. Asa fiind, se constata ca intre reclamanti si paratii recurenti nu exista nici un raport juridic legat de plata drepturilor salariale iar  obligatiile administratiei,  referitoare la salarizarea personalului didactic, sunt stabilite in raport cu inspectoratele scolare si unitatile scolare si nu in raport cu personalul didactic, asa incat natura lor este administrativa si nu de dreptul muncii.
Fata de cele ce preced, retinandu-se gresita solutionare de catre instanta de fond a acestei exceptii in conformitate cu art.312 alin 1 raportat al art. 304 punct.9 C.Pr.Civ., curtea a  admis ca fondat recursul paratelor, modificand sentinta atacata in sensul respingerii actiunii promovate de reclamanti impotriva Consiliului Local si Primarul municipiului Hunedoara.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Primari, primarii

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017