Calitate procesuala pasiva in actiunile avand ca obiect contravaloare servicii de utilitate publica.
(Decizie nr. 76 din data de 20.03.2008 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)Deoarece platile efectuate din patrimoniul unitatii administrativ teritoriale pentru servicii de utilitati publice se ordona de primar si se aduc la indeplinire de primarie ca structura functionala, rezulta ca primaria are calitate procesuala pasiva in litigiile avand ca obiect pretentii reprezentand contravaloarea serviciilor de utilitate publica.
Prin sentinta nr. 27/28.03.2007, Tribunalul Gorj a admis actiunea reclamantei SC A. SA, formulata prin lichidator, impotriva paratei Primaria Municipiului Tg. Jiu, avand ca obiect pretentii reprezentand contravaloare servicii de utilitate publica.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel Primaria Municipiului Tg. Jiu invocand faptul ca nu are calitate procesuala pasiva deoarece este o structura functionala care aduce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului.
Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a Curtii de Apel Craiova, prin incheierea nr. 5 din 16.01.2008 a scos de pe rol apelul declarat de parata Primaria Municipiului Tg. Jiu si l-a inaintat Sectiei Comerciale a Curtii de Apel Craiova , apreciind ca la data sesizarii instantei, competenta de solutionare a cauzei apartinea instantei comerciale.
Curtea de Apel Craiova-Sectia Comerciala a apreciat ca Primaria are calitate procesuala pasiva avand in vedere urmatoarea motivare:
Calitatea procesuala pasiva presupune existenta identitatii intre persoana paratului si persoana care urmeaza a fi obligata in raportul juridic dedus judecatii, iar in cauza aceasta identitate exista.
Astfel, potrivit art. 21 alin 1 din Legea 215/2001 unitatile administrativ teritoriale sunt persoane juridice de drept public cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu si sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice in conditiile legii.
Alineatul 2 al articolului 21 prevede ca, in justitie unitatile administrativ teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean.
Din textele precizate reiese ca municipiul ca unitate administrativ teritoriala este reprezentat in justitie de primar.
In exercitarea atributiilor prevazute de art. 63 din Legea 215/2001, intre care si aceea de ordonator principal de credite, primarul emite dispozitii cu caracter normativ sau individual ( art. 68 din Legea 215/2001).
Dispozitiile primarului sunt duse la indeplinire in conformitate cu dispozitiile art. 77 din Legea 215/2001 de primarie, structura functionala constituita din primar, viceprimar, secretarul unitatii administrativ - teritoriale si aparatul de specialitate.
Din interpretarea coroborata a prevederilor mentionate rezulta ca, fiind vorba de o plata din patrimoniul unitatii administrativ - teritoriale pentru servicii de utilitati publice, ce se ordona de primar si se duce la indeplinire de primarie ca structura functionala, primaria are calitate procesuala pasiva.
Astfel, Curtea a respins ca nefondat apelul, conform art. 296 C.pr. civ.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Primari, primarii
Potrivit principiului unicitatii caii de atac, a coroborarii dintre art. 2821 si 299 alin. 1 Cod procedura civila, impotriva deciziei pronuntate de Tribunalul Brasov in recurs nu se mai poate exercita un nou recurs. - Decizie nr. 3649/R din data de 03.09.2013Cerere de revizuire a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Conditia de admisibilitate a revizuirii prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila - Decizie nr. 3436 din data de 25.06.2013
Taxe locale. Hotarari a consiliului local prin care se stabilesc taxe pe un teren proprietate publica a statului - Decizie nr. 1087 din data de 10.07.2006
Primar si Consiliul local - Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Sentinta civila nr. 721 - Sentinta civila nr. 721 din data de 22.05.2007
Primar. Cerere privind acordarea sporului de vechime si a premiului anual. Discriminare - Decizie nr. 5928 din data de 05.10.2011
Dispozitia primarului intemeiata pe art.33 din Legea nr.50/1991, modificata si republicata. Nelegalitate. - Decizie nr. 2394 din data de 15.11.2010
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
CONTESTATIE LA LEGEA ELECTORALA - Sentinta civila nr. 64 din data de 26.04.2008
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Obligatia de a face. Legea nr. 112/1995. Calitatea procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 12840 din data de 06.11.2008
Aprobarea prev de art. 21 al. 3 din L. 215/2001 pentru incheierea de catre o unitate administrativ - teritoriala a unui contract de servicii juridice este o conditie ce trebuie indeplinita anterior incheierii contractului, nu ulterior - Hotarare nr. 1069 din data de 05.06.2014
Alegeri locale - Sentinta civila nr. 2225 din data de 10.08.2012
Declaratie de interese - Sentinta civila nr. 801 din data de 02.04.2013