Art.51 din Legea nr.128/1997 privind Statutul cadrelor didactice.
(Decizie nr. 8938 din data de 15.10.2008 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)Tribunalul Dolj, prin sentinta nr. 3886 din 3 iunie 2008, a respins actiunea formulata de Uniunea Sindicatelor Independente in numele membrilor sai C.D.C.D. impotriva paratilor Scoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi si Consiliul local Ciupercenii Noi.
Pentru a se pronunta astfel, instanta a retinut ca reclamantul, membru al sindicatului reclamant, este angajat al unitatii scolare parate, indeplinind functia didactica de profesor cu vechime de 9 ani, asa cum rezulta din adeverintele emise de unitatea scolara parata.
Potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza este format din salariul de baza al functiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit, gradatia de merit, sporul de dirigentie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate si sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.
Potrivit art.50, alin.l din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 transe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Aceste 3 transe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientul de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invatamant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege si constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.
Pe langa acest coeficient marit, acordat de art.50 (alin. 1) si stabilit prin Anexa 2 la Legea nr. 128/1997, art.50 (alin.2) arata ca la determinarea coeficientului de ierarhizare, si nu a coeficientului de multiplicare prevazut de anexa, pentru fiecare transa de vechime suplimentara instituita de (alin.l), se acorda o crestere de 1/25 fata de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmand a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.
Asadar, aceasta crestere de 1/25 prevazuta de art.50 (alin.2) se acorda suplimentar pentru determinarea bazei drepturilor salariale cuvenite, calculate asa cum s-a dezvoltat anterior, baza de care cadrul didactic beneficiaza pana la trecerea la o treapta superioara de vechime, modificata doar de eventualele cresteri ale valorilor de multiplicare. Deci, legiuitorul a instituit prin acest aliniat, o crestere suplimentara a drepturilor salariale pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Faptul ca reclamantul este director si ca salariul sau de baza este stabilit la nivelul maxim al salariului de baza al functiei didactice -educator, invatator, profesor gradul I cu o vechime de peste 40 de ani in temeiul art. 51 din legea 128/1997, la care se adauga indemnizatia de conducere, nu il indreptateste pe acesta si la plata transelor suplimentare, care reprezinta o crestere suplimentara a drepturilor salariale numai pentru cei ce au o anumita vechime in invatamant.
Impotriva sentintei a declarat recurs reclamanta Uniunea Sindicatelor Independente din Invatamant Dolj, criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate.
In motivare arata ca persoana in numele careia a fost formulata actiunea , C.D.C.D.este director si potrivit HG nr. 1942/2004,m judetul Dolj este judet pilot, iar in conditiile art. 51 din Legea nr. 349/2004 "Nivelul salariului de baza al personalului de conducere, indrumare si control din inspectoratele judetene, respectiv a municipiului Bucuresti si Ministerul Educatiei si Cercetarii, se stabileste la nivelul maxim al functiei didactice, educator, invatator, profesor gradul I, cu vechime de peste 40 ani _"
Solicita judecarea in lipsa conform art. 242 cod procedura civila.
Cu privire la motivul de recurs invocat, nu a fost depusa intampinare de catre intimatii parati.
Recursul se admite pentru considerente care se expun in continuare.
Din examinarea sentintei prin prisma motivelor invocate, a actelor si lucrarilor dosarului si din oficiu, potrivit art. 3041 cod procedura civila, Curtea constata ca hotararea este afectata de motivul de modificare prevazut de art. 304 pct. 9 cod procedura civila.
Astfel, este intemeiata critica, care vizeaza aplicarea gresita a legii de catre instanta, avand in vedere noile dispozitii ale Legii nr. 349 din 14 iulie 2004, prin care a fost modificata si completata Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic, publicata in M.O. nr. 683 din 29 iulie 2004.
In speta, se constata ca persoana reprezentata in instanta de catre Uniunea Sindicatelor Independente din Invatamant Dolj , C.D.C.D. in temeiul art. 28 din Legea nr. 54/2003 a sindicatelor, indeplineste functia de director gradul II la Scoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi, judetul Dolj, de la data de 1 mai 2006, aspecte care rezulta din carnetul de munca (filele 11-13 dosar fond poz. 32-37 si din adresa nr. 235 din 17 martie 2008 (fila 10 dosar fond) reiese ca are un salariu de baza de 2.564 lei, o vechime de 9 ani si transa peste 40 ani.
Instanta a apreciat eronat ca legiuitorul a instituit prin art. 50 alin. 2 din Legea nr. 128/1997 o crestere suplimentara de 1/25 fata de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime in raport de vechimea in invatamant de 30-35 ani; 35-40 ani si peste 40 ani numai pentru cadrele didactice avand aceasta vechime in munca, fara a avea in vedere modificarea si completarea adusa Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, prin Legea nr. 349/2004.
In acest sens, prin aceasta lege , art. I, pct. 19 prevede ca art. 51(1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51(1) Nivelul salariului de baza al personalului de conducere, indrumare si control din inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti si din Ministerul Educatiei si Cercetarii se stabileste la nivelul de baza al functiei didactice - educator, invatator, profesor gradul I cu vechime de peste 40 ani la care se adauga o indemnizatie de conducere de pana la:
a. 10-30% pentru inspectorul scolar principal de specialitate si inspectorul scolar;
b. 15-35% pentru directorul casei corpului didactic ;
c. 25-40% pentru inspectorul scolar general adjunct;
d. 30-50% pentru inspectorul de specialitate sau functii echivalente in Ministerul Educatiei si Cercetarii;
e. 35-55% pentru inspectorul scolar general sau pentru functii echivalente in Ministerul Educatiei si Cercetarii".
Dupa alin. (1) al art. 51 se introduce un alineat nou, alin. (11) cu urmatorul cuprins:
"(11) Remunerarea directorului unitatii de invatamant este asigurata printr-un salariu de baza al carui cuantum se stabileste in conditiile alin. (1) la care se adauga o indemnizatie de conducere de pana la 50%".
La art. II din lege se prevede - "Pentru asigurarea aplicarii corecte a principiilor noului sistem de finantare si administrare al unitatilor de invatamant, in intregul sistem de invatamant preuniversitar de stat, prevederile prezentei legi se vor aplica gradual, esalonat, in perioada ianuarie 2005 - decembrie 2007, dupa,cum urmeaza:
a. incepand cu 1 ianuarie 2005, unitatile de invatamant din judetele pilot stabilit prin Hotarare a Guvernului trec la aplicarea noului sistem de finantare, administrare si salarizare a personalului cu conditia indeplinirii integrale a prevederilor art. 7 si 145 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b. sistemul de salarizare si stimulare a personalului didactic si de conducere prevazut in prezenta lege se aplica in unitatile de invatamant-pilot in limita fondurilor publice aprobate si de care dispun prin venituri proprii si cu indeplinirea tuturor prevederilor cerute de Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la finantarea si administrarea unitatilor de invatamant;
c. prevederile alin. (3) si (31) ale art. 104 intra in vigoare de la 1 ianuarie 2005".
Cum judetul Dolj este un judet-pilot, potrivit HG nr. 1942/2004 privind nominalizarea judetelor-pilot care vor aplica nou sistem de finantare si administrare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat , se constata ca persoana reprezentata de catre recurenta reclamanta, este indreptatita la plata drepturilor solicitate prin actiunea de fata.
Cu atat mai mult, intimata Scoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi arata ca nu s-a facut aplicarea art. 50 alin. 1 si 2 din Legea nr. 128/1997 si nici in carnetul de munca nu a fost inscris salariul de baza corespunzator transei de peste 40 ani, asa cum prevede art. 51 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, text nou introdus prin Legea nr. 349/2004.
Ca atare, in temeiul art. 312 cod procedura civila, raportat la art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, Curtea admite recursul si modifica sentinta, in sensul ca se admite actiunea si obliga paratii sa acorde transele suplimentare de vechime prevazute de art. 51 (50 alin. 1 si 2) din Legea nr. 128/1997 ca urmare a noii numerotari a textelor prevazute de Legea nr. 349/2004 si la plata pe o perioada de 3 ani a drepturilor salariale reprezentand diferentele dintre sumele ce trebuiau platite conform Legii nr. 128/1997 si cele efectiv platite, actualizate la zi potrivit hotararilor de indexare anuale si a coeficientul de inflatie pe perioada respectiva, conform art. 1084 Cod civil si art. art. 161 alin. 4 Codul Muncii.
Pentru a se pronunta astfel, instanta a retinut ca reclamantul, membru al sindicatului reclamant, este angajat al unitatii scolare parate, indeplinind functia didactica de profesor cu vechime de 9 ani, asa cum rezulta din adeverintele emise de unitatea scolara parata.
Potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza este format din salariul de baza al functiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit, gradatia de merit, sporul de dirigentie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate si sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.
Potrivit art.50, alin.l din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 transe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Aceste 3 transe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientul de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invatamant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege si constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.
Pe langa acest coeficient marit, acordat de art.50 (alin. 1) si stabilit prin Anexa 2 la Legea nr. 128/1997, art.50 (alin.2) arata ca la determinarea coeficientului de ierarhizare, si nu a coeficientului de multiplicare prevazut de anexa, pentru fiecare transa de vechime suplimentara instituita de (alin.l), se acorda o crestere de 1/25 fata de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmand a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.
Asadar, aceasta crestere de 1/25 prevazuta de art.50 (alin.2) se acorda suplimentar pentru determinarea bazei drepturilor salariale cuvenite, calculate asa cum s-a dezvoltat anterior, baza de care cadrul didactic beneficiaza pana la trecerea la o treapta superioara de vechime, modificata doar de eventualele cresteri ale valorilor de multiplicare. Deci, legiuitorul a instituit prin acest aliniat, o crestere suplimentara a drepturilor salariale pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Faptul ca reclamantul este director si ca salariul sau de baza este stabilit la nivelul maxim al salariului de baza al functiei didactice -educator, invatator, profesor gradul I cu o vechime de peste 40 de ani in temeiul art. 51 din legea 128/1997, la care se adauga indemnizatia de conducere, nu il indreptateste pe acesta si la plata transelor suplimentare, care reprezinta o crestere suplimentara a drepturilor salariale numai pentru cei ce au o anumita vechime in invatamant.
Impotriva sentintei a declarat recurs reclamanta Uniunea Sindicatelor Independente din Invatamant Dolj, criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate.
In motivare arata ca persoana in numele careia a fost formulata actiunea , C.D.C.D.este director si potrivit HG nr. 1942/2004,m judetul Dolj este judet pilot, iar in conditiile art. 51 din Legea nr. 349/2004 "Nivelul salariului de baza al personalului de conducere, indrumare si control din inspectoratele judetene, respectiv a municipiului Bucuresti si Ministerul Educatiei si Cercetarii, se stabileste la nivelul maxim al functiei didactice, educator, invatator, profesor gradul I, cu vechime de peste 40 ani _"
Solicita judecarea in lipsa conform art. 242 cod procedura civila.
Cu privire la motivul de recurs invocat, nu a fost depusa intampinare de catre intimatii parati.
Recursul se admite pentru considerente care se expun in continuare.
Din examinarea sentintei prin prisma motivelor invocate, a actelor si lucrarilor dosarului si din oficiu, potrivit art. 3041 cod procedura civila, Curtea constata ca hotararea este afectata de motivul de modificare prevazut de art. 304 pct. 9 cod procedura civila.
Astfel, este intemeiata critica, care vizeaza aplicarea gresita a legii de catre instanta, avand in vedere noile dispozitii ale Legii nr. 349 din 14 iulie 2004, prin care a fost modificata si completata Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic, publicata in M.O. nr. 683 din 29 iulie 2004.
In speta, se constata ca persoana reprezentata in instanta de catre Uniunea Sindicatelor Independente din Invatamant Dolj , C.D.C.D. in temeiul art. 28 din Legea nr. 54/2003 a sindicatelor, indeplineste functia de director gradul II la Scoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi, judetul Dolj, de la data de 1 mai 2006, aspecte care rezulta din carnetul de munca (filele 11-13 dosar fond poz. 32-37 si din adresa nr. 235 din 17 martie 2008 (fila 10 dosar fond) reiese ca are un salariu de baza de 2.564 lei, o vechime de 9 ani si transa peste 40 ani.
Instanta a apreciat eronat ca legiuitorul a instituit prin art. 50 alin. 2 din Legea nr. 128/1997 o crestere suplimentara de 1/25 fata de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime in raport de vechimea in invatamant de 30-35 ani; 35-40 ani si peste 40 ani numai pentru cadrele didactice avand aceasta vechime in munca, fara a avea in vedere modificarea si completarea adusa Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, prin Legea nr. 349/2004.
In acest sens, prin aceasta lege , art. I, pct. 19 prevede ca art. 51(1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51(1) Nivelul salariului de baza al personalului de conducere, indrumare si control din inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti si din Ministerul Educatiei si Cercetarii se stabileste la nivelul de baza al functiei didactice - educator, invatator, profesor gradul I cu vechime de peste 40 ani la care se adauga o indemnizatie de conducere de pana la:
a. 10-30% pentru inspectorul scolar principal de specialitate si inspectorul scolar;
b. 15-35% pentru directorul casei corpului didactic ;
c. 25-40% pentru inspectorul scolar general adjunct;
d. 30-50% pentru inspectorul de specialitate sau functii echivalente in Ministerul Educatiei si Cercetarii;
e. 35-55% pentru inspectorul scolar general sau pentru functii echivalente in Ministerul Educatiei si Cercetarii".
Dupa alin. (1) al art. 51 se introduce un alineat nou, alin. (11) cu urmatorul cuprins:
"(11) Remunerarea directorului unitatii de invatamant este asigurata printr-un salariu de baza al carui cuantum se stabileste in conditiile alin. (1) la care se adauga o indemnizatie de conducere de pana la 50%".
La art. II din lege se prevede - "Pentru asigurarea aplicarii corecte a principiilor noului sistem de finantare si administrare al unitatilor de invatamant, in intregul sistem de invatamant preuniversitar de stat, prevederile prezentei legi se vor aplica gradual, esalonat, in perioada ianuarie 2005 - decembrie 2007, dupa,cum urmeaza:
a. incepand cu 1 ianuarie 2005, unitatile de invatamant din judetele pilot stabilit prin Hotarare a Guvernului trec la aplicarea noului sistem de finantare, administrare si salarizare a personalului cu conditia indeplinirii integrale a prevederilor art. 7 si 145 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b. sistemul de salarizare si stimulare a personalului didactic si de conducere prevazut in prezenta lege se aplica in unitatile de invatamant-pilot in limita fondurilor publice aprobate si de care dispun prin venituri proprii si cu indeplinirea tuturor prevederilor cerute de Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la finantarea si administrarea unitatilor de invatamant;
c. prevederile alin. (3) si (31) ale art. 104 intra in vigoare de la 1 ianuarie 2005".
Cum judetul Dolj este un judet-pilot, potrivit HG nr. 1942/2004 privind nominalizarea judetelor-pilot care vor aplica nou sistem de finantare si administrare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat , se constata ca persoana reprezentata de catre recurenta reclamanta, este indreptatita la plata drepturilor solicitate prin actiunea de fata.
Cu atat mai mult, intimata Scoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi arata ca nu s-a facut aplicarea art. 50 alin. 1 si 2 din Legea nr. 128/1997 si nici in carnetul de munca nu a fost inscris salariul de baza corespunzator transei de peste 40 ani, asa cum prevede art. 51 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, text nou introdus prin Legea nr. 349/2004.
Ca atare, in temeiul art. 312 cod procedura civila, raportat la art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, Curtea admite recursul si modifica sentinta, in sensul ca se admite actiunea si obliga paratii sa acorde transele suplimentare de vechime prevazute de art. 51 (50 alin. 1 si 2) din Legea nr. 128/1997 ca urmare a noii numerotari a textelor prevazute de Legea nr. 349/2004 si la plata pe o perioada de 3 ani a drepturilor salariale reprezentand diferentele dintre sumele ce trebuiau platite conform Legii nr. 128/1997 si cele efectiv platite, actualizate la zi potrivit hotararilor de indexare anuale si a coeficientul de inflatie pe perioada respectiva, conform art. 1084 Cod civil si art. art. 161 alin. 4 Codul Muncii.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cadre didactice
Acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice - Sentinta civila nr. 96 din data de 06.02.2014Cadru Didactic. Indemnizatie de pensionare. - Decizie nr. 187/A din data de 05.05.2014
Control Curtea de Conturi. Indemnizatia de conducere pentru cadrele didactice universitare. - Decizie nr. 2424 din data de 27.09.2011
Cadre didactice. Transe suplimentare de vechime. - Decizie nr. 1515 din data de 05.09.2011
Recurs - dreptul cadrelor didactice ce-si desfasoara activitatea intr-o alta localitate decat cea de domiciliu la contravaloarea transportului efectuat lunar. - Decizie nr. 270 din data de 04.03.2011
Cadre didactice - Sentinta civila nr. 274 din data de 09.03.2009
Plata drepturilor salariale reprezentand transele suplimentare care se acorda la 30 ani, respectiv 35 ani de activitate in invatamant. - Sentinta civila nr. 584 din data de 03.10.2008
Recurs - dreptul cadrelor didactice ce-si desfasoara activitatea intr-o alta localitate decat cea de domiciliu la contravaloarea transportului efectuat lunar. - Decizie nr. 270 din data de 04.03.2011
Cadre didactice - Sentinta civila nr. 274 din data de 09.03.2009
Acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice - Sentinta civila nr. 96 din data de 06.02.2014
Acordarea diferentelor de drepturi salariale rezultate din neaplicarea Legii nr. 349/2004 personalului didactic cu functii de conducere - Sentinta civila nr. 1875 din data de 26.09.2013
Transe suplimentare de vechime prevazute de art. 50 din Legea nr.128/1997. Conditii de admisibilitate in cazul persoanelor cu functii de conducere. - Sentinta civila nr. 895 din data de 19.11.2009
Recunoasterea dreptului educatorilor, invatatorilor si institutorilor cu vechime in invatamant de peste 25 de ani si gradul didactic I la reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului si la plata drepturilor salariale ... - Sentinta civila nr. 933 din data de 24.10.2006
Incidenta disp.art. 106 alin.2 din Legea nr.128/1997 privind statutul personalului didactic si a art.128 din Legea nr.19/2000 - Sentinta civila nr. 293 din data de 02.02.2009
Aplicabilitatea art.14 si 15 din Legea 128/1997 conform carora perioada de detasare de care poate beneficia un cadru didactic titular este de 6 ani. Aplicabilitate art. 5 din Leg. 29/1990 care prevede termenul de 1 an de zile de formulare acti... - Sentinta civila nr. 19 din data de 08.02.2005
Plata drepturilor salariale reprezentand transele suplimentare care se acorda la 30 ani, respectiv 35 ani de activitate in invatamant. - Sentinta civila nr. 584 din data de 03.10.2008
Titularizare pe post/catedra in baza Legii nr.1/2011 - Sentinta civila nr. 2888 din data de 20.06.2012
Fond - litigiu de munca. Autoritate de lucru judecat. Conditii. Primordialitatea autoritatii de lucru judecat fata de principiul obligativitatii deciziilor date in interesul legii. - Sentinta civila nr. 2183/F din data de 23.07.2013
Calitatea procesuala activa intr-o cauza avand ca obiect restituirea de catre cadrele didactice a unor drepturi salariale incasate necuvenit, urmare a unor constatari ale Camerei de Conturi. - Sentinta civila nr. 2724F din data de 16.10.2012
Cadre didactice. Ajutor de nastere. Obligativitatea clauzei din contractul colectiv de munca la nivel de ramura invatamant referitoare la plata ajutorului de nastere - Decizie nr. 969 din data de 06.05.2008