Acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice
(Sentinta civila nr. 96 din data de 06.02.2014 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Prin actiunea formulata, asa cum a fost precizata la f. 19 si la termenul din 06.02.2014 de catre reclamantul Sindicatul Invatamantul Preuniversitar in contradictoriu cu paratii:
1. Inspectoratul Scolar
2. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti
3. Ministerul Finantelor Publice Bucuresti si
4. Scoala Gimnaziala R.
s-a solicitat obligarea unitatii de invatamant parate sa plateasca angajatilor membrii de sindicat, care au imputernicit reclamantul sa promoveze actiunea, ajutorul financiar cuvenit in baza legii nr. 315/2006, in cuantum de 70 euro/anul 2009 si de 50 euro/anul 2010, calculat la cursul de schimb valutar al BNR la data platii.
De asemenea, s-a solicitat obligarea paratilor Inspectoratul Scolar si Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti sa aloce sumele necesare platii acestor drepturi, iar paratul Ministerul Finantelor Publice sa vireze paratului Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti sumele necesare in acest sens.
In motivare arata ca in temeiul art. 1 din legea nr. 315/2006 cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar au dreptul la un ajutor financiar in vederea achizitionarii de carti sau programe educationale pe suport electronic, necesare imbunata?irii calitatii activitatii didactice, ce se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar al BNR la data platii.
Sumele necesare acordarii ajutorului financiar se asigura de la bugetul de stat prin Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti.
In anul 2009 s-a platit cadrelor didactice din ajutorul financiar cuvenit suma de 130 lei fiecaruia, ramanand o diferenta neachitata de 70 euro, iar pentru anul 2010 solicita ½ din acest ajutor, respectiv 50 euro pentru perioada ianuarie 2010 - iunie 2010 avand in vedere ca Legea nr. 315/2006 a fost abrogata la data de 03.07.2010.
Ajutorul financiar se acorda de unitatea de invatamant preuniversitar la care cadrul didactic isi desfasoara activitatea, in termen de 45 de zile de la data cererii conf. art. 3 din HG nr. 453/2007 pentru aprobarea NM de aplicare a Legii nr. 315/2006.
Conform art. 5 din HG nr. 453/2007 paratilor le reveneau urmatoarele atributii pentru acordarea ajutoarelor financiare:
1. Unitatile ?colare vor solicita lunar, pana la data de 10 a fiecarei luni, la inspectoratul scolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii urmatoare:
2. Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor solicita lunar, pana la data de 20 a fiecarei luni, la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti Directia Generala buget-finante, patrimoniu si investitii, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare.
3. Sumele necesare platii ajutorului financiar prevazut la art. 1 alin. (2) se asigura in bugetul Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti, capitolul 65.01 invatamant”, art. 57.02.01 „Ajutoarele sociale in bani”, in limita creditelor bugetare aprobate.
4. Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii din cadrul Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti va aloca lunar catre inspectoratele scolare/al municipiului Bucuresti sumele solicitate, in limita creditelor bugetare deschise.
5. Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor aloca lunar catre unitatile scolare sumele necesare efectuarii platii ajutoarelor intr-un cont de disponibil deschis in afara bugetului local.
6. Plata ajutorului financiar se face de catre unitatile de invatamant, integral, pe baza documentelor justificative, sau in avans, intr-o singura transa, cu incadrare in cuantumul stabilit la art. 1, alin. (2). Plata se face in lei, la cursul de schimb din data efectuarii platii”.
Sustine ca Ministerul Finantelor Publice are calitate procesuala pasiva in cauza dat fiind ca are atributii directe legate de plata acestor sume de bani potrivit art. 3 (1), pct. 6 din HG nr. 34/2009, art. 1 din OG nr. 22/2002, art. 19 din Legea nr. 500/2002.
In drept invoca art. 1 din Legea nr. 315/2006.
Prin intampinare, paratul Inspectoratul Scolar se opune admiterii actiunii ca fiind neintemeiata pe considerentul ca pe anul 2010 Legea nr. 315/2006 a fost abrogata si potrivit procedurii de acordare a ajutoarelor financiare solicitate, instituite de HG nr. 453/2007, Inspectoratul Scolar Judetean nu are competente legale pentru a aproba credite bugetare si de a aloca lunar sumele platii ajutoarelor, ci doar de a transmite documentele necesare de la unitatile de invatamant la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti si invers, de la acest minister catre unitatile de invatamant.
Ministerul Educatiei Nationale (fost MECTS) prin intampinarea formulata solicita respingerea ac?iunii ca neintemeiata, sustinand in esenta ca ajutorul financiar se achita pe baza de documente justificative, iar la dosarul cauzei nu exista dovezi de angajare a unor cheltuieli personale pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic la nivelul anilor 2009 si 2010. Pentru ca ajutorul sa devina debit de plata, modalitatea regula instituita de lege este dovedirea anticipata cu inscrisuri conf. art. 5, alin. 6 din NM de aplicare a Legii nr. 3154/2006 aprobate prin HG nr. 453/2007 si numai ca exceptie este consacrata posibilitatea platii in avans cu justificarea ulterioara a sumelor acordate. In lipsa actelor justificative, sumele bugetare prevazute cu titlu de ajutor financiar au fost anulate de drept la inchiderea anului bugetar conf. art. 61, alin. 1, si alin. 3 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice.
Prin intampinarea depusa de paratul Ministerul Finantelor Publice se invoca exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive dat fiind ca nu exista nici un raport de garantie sau subordonare fata de ceilalti parati in calitate de ordonatori de credite.
Totodata invoca exceptia prescriptiei dreptului la actiune pentru anul 2009, cererea fiind introdusa peste termenul de 3 ani prevazut de art. 1 si 3 din D. nr. 167/1958, precum si exceptia inadmisibilitatii actiunii pentru lipsa stampilei avocatului, a dovezii mandatului acestuia de la reclamant si a imputernicirii de reprezentare data de membrii de sindicat pentru promovarea ac?iunii, faptul ca nu arata in numele cui face actiunea, solicitand in consecinta respingerea acesteia.
Prin notele de sedinta depuse de reclamant se solicita respingerea exceptiilor invocate de paratul Ministerul Finan?elor Publice. In ce priveste exceptia prescriptiei, precizeaza ca plata ajutorului financiar se face anual, incepand cu luna ianuarie din anul urmator si termenul curge de la data alocarii fondurilor angajatorului care face plata, astfel ca la data inregistrarii actiunii la 19 dec. 2012 termenul de 3 ani nu era implinit.
Referitor la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive arata ca Ministerul Finantelor Publice are calitate, intrucat ajutorul financiar se asigura de la bugetul de stat, iar acest minister coordoneaza actiunile in responsabilitatea Guvernului cu privire la sistemul bugetar, deci avea obligatia de a include in bugetul pe 2009 si 2010 sumele corespunzatoare pentru asigurarea platilor. Sustine ca MEN nu a incasat la bugetul propriu sumele solicitate in anul 2009 si 2010.
Parata Scoala Gimnaziala R. nu a depus intampinare.
Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
Analizand mai intai exceptiile invocate de paratul Ministerul Finantelor Publice constata ca fiind intemeiata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in cauza, in lipsa oricarui raport de subordonare intre acesta si ceilalti parati sau de garantare a platii drepturilor pretinse, asa incat va fi admisa aceasta exceptie si se va respinge in consecin?a actiunea fata de Ministerul Finantelor Publice.
Exceptia prescriptiei dreptului material la actiune se gaseste nefondata avand in vedere ca ajutoarele financiare prevazute de Legea nr. 315/2006 se acorda anual conform art. 2 din Lege, deci puteau fi pretinse pana la finele fiecarui an. Actiunea de fata a fost inregistrata la data de 19 dec. 2012, fiind asadar in termenul de prescriptie de 3 ani conf. art. 268, alin. (1), lit. c, Codul Muncii.
Exceptia inadmisibilitatii actiunii invocata de acelasi parat nu va fi retinuta, avand in vedere ca lipsurile sesizate au fost complinite conf. art. 132, art. 133 (2) C.p.c. si art. 161 (1) C.p.c.
Pe fond instanta constata ca Legea nr. 315/2006 in vigoare de la 15.07.2006 pana la 03.07.2010, cand a fost abrogata expres prin art. 15 din Legea nr. 118/2010, a stabilit la art. 1 ca „se acorda un ajutor financiar cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice”.
Potrivit art. 2 din aceeasi lege ajutorul financiar se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data platii.
In speta s-a facut dovada ca membrii de sindicat reprezentanti de reclamantul Sindicatul Invatamantului Preuniversitar au solicitat ajutorul financiar pe anii 2009 si 2010 prin depunerea la dosar a cererilor formulate si a situa?iei intocmite in acest sens de unitatea de invatamant parata.
In anul 2009 s-a platit la data de 22.12.2009 suma de 130 lei/beneficiar din ajutorul financiar de 100 euro cuvenit, conform tabelului depus la dosar, ramanand de plata echivalentul in lei a 70 euro.
Pentru anul 2010 ajutorul financiar trebuia acordat cadrelor didactice pe cele 6 luni de aplicare a legii, pana la abrogarea ei la data de 03.07.2010, respectiv in cuantum de 50 euro in echivalent in lei.
Procedura de acordare a ajutorului financiar a fost stabilita prin NM de aplicare a Legii nr. 315/2006 aprobate prin HG nr. 453/2007 potrivit careia unitatile de invatamant si inspectoratele scolare judetene erau obligate sa solicite ierarhic sumele, respectiv deschiderea de credite necesare pentru plata acestor drepturi, iar Ministerul Educatiei Nationale (fost MECTS) trebuia sa asigure fondurile aferente, in limita creditelor bugetare aprobate, care urmau sa fie alocate tot pe cale ierarhica unitatii de invatamant angajatoare.
Prin urmare competenta legala pentru aprobarea creditelor bugetare necesare pentru plata acestor drepturi revenea paratului Ministerul Educatiei Nationale. In apararea sa nu se invoca impedimente sub acest aspect, ci doar ca plata era conditionata, ca regula, de dovedirea anticipata cu documente justificative a efectuarii cheltuielilor in scopul prevazut, dovada care nu s-a facut in cauza. Ori o astfel de interpretare nu este confirmata de disp. art. 5, alin. 6 din NM de aplicare a Legii nr. 315/2006 aprobata prin HG nr. 453/2007, intrucat textul nu impune ca regula cadrelor didactice avansarea de cheltuieli prealabile platii ajutorului respectiv, ci doar justificarea cuantumului primit cu documente in conditiile legii, aceasta fiind singura obligatie instituita in sarcina personalului didactic.
Cum nu s-au platit diferentele cuvenite, nu se poate pretinde dovada anticipata a cheltuielilor angajate de cadrele didactice din venituri proprii, fiind de notorietate ca in invatamantul preuniversitar salariile sunt sub nivelul salariului mediu pe economie. De aceea plata in avans stabilita alternativ prin aceeasi norma nu poate fi privita ca o exceptie.
In situatia in care la nivelul Ministerului Educatiei Nationale existau creditele necesare acordarii acestor ajutoare, care insa nu au fost utilizate in scopul prevazut pana la inchiderea anului financiar, culpa revine tot ministerului intrucat paratii din subordine au facut dovada cu inscrisurile depuse la dosar ca au efectuat toate demersurile necesare in acest sens. De altfel, potrivit art. 61 din legea nr. 500/2002 orice venit neincasat si orice cheltuiala angajata, lichidata si ordonantata, in cadrul prevederilor bugetare si neplatita pana la data de 31 decembrie se vor incasa sau se vor plati, dupa caz, in contul bugetului pe anul urmator.
Pe de alta parte, in cazul inexistentei fondurilor in bugetul ministerului in calitate de ordonator principal de credite, responsabilitatea revine in principal acestui parat, care avea obligatia asigurarii resurselor financiare necesare in bugetul din anii respectivi, dat fiind ca Legea nr. 315/2006 nu condi?ioneaza in nici un fel acordarea ajutorului financiar.
Dispozitiile acestei legi sunt imperative, nu facultative, asa incat limitarea acordarii ajutoarelor prin HG nr. 453/2007 la nivelul creditelor aprobate nu va fi avuta in vedere intrucat se adauga la lege printr-un act normativ inferior.
Asa fiind, vazand ca ajutorul financiar reglementat in vederea imbunatatirii calitatii activitatii didactice trebuia acordat pentru sus?inerea intereselor profesionale ale cadrelor didactice, ac?iunea formulata, astfel cum a fost precizata este intemeiata si va fi admisa fata de paratii Inspectoratul Scolar , Ministerul Educatiei Nationale si Scoala Gimnaziala R. va fi respinsa fata de paratul Ministerul Finantelor Publice pe exceptia lipsei calitatii procesuale pasive .
Reclamantul nu a solicitat/justificat cheltuieli de judecata in proces.
1. Inspectoratul Scolar
2. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti
3. Ministerul Finantelor Publice Bucuresti si
4. Scoala Gimnaziala R.
s-a solicitat obligarea unitatii de invatamant parate sa plateasca angajatilor membrii de sindicat, care au imputernicit reclamantul sa promoveze actiunea, ajutorul financiar cuvenit in baza legii nr. 315/2006, in cuantum de 70 euro/anul 2009 si de 50 euro/anul 2010, calculat la cursul de schimb valutar al BNR la data platii.
De asemenea, s-a solicitat obligarea paratilor Inspectoratul Scolar si Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti sa aloce sumele necesare platii acestor drepturi, iar paratul Ministerul Finantelor Publice sa vireze paratului Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti sumele necesare in acest sens.
In motivare arata ca in temeiul art. 1 din legea nr. 315/2006 cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar au dreptul la un ajutor financiar in vederea achizitionarii de carti sau programe educationale pe suport electronic, necesare imbunata?irii calitatii activitatii didactice, ce se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar al BNR la data platii.
Sumele necesare acordarii ajutorului financiar se asigura de la bugetul de stat prin Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti.
In anul 2009 s-a platit cadrelor didactice din ajutorul financiar cuvenit suma de 130 lei fiecaruia, ramanand o diferenta neachitata de 70 euro, iar pentru anul 2010 solicita ½ din acest ajutor, respectiv 50 euro pentru perioada ianuarie 2010 - iunie 2010 avand in vedere ca Legea nr. 315/2006 a fost abrogata la data de 03.07.2010.
Ajutorul financiar se acorda de unitatea de invatamant preuniversitar la care cadrul didactic isi desfasoara activitatea, in termen de 45 de zile de la data cererii conf. art. 3 din HG nr. 453/2007 pentru aprobarea NM de aplicare a Legii nr. 315/2006.
Conform art. 5 din HG nr. 453/2007 paratilor le reveneau urmatoarele atributii pentru acordarea ajutoarelor financiare:
1. Unitatile ?colare vor solicita lunar, pana la data de 10 a fiecarei luni, la inspectoratul scolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii urmatoare:
2. Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor solicita lunar, pana la data de 20 a fiecarei luni, la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti Directia Generala buget-finante, patrimoniu si investitii, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare.
3. Sumele necesare platii ajutorului financiar prevazut la art. 1 alin. (2) se asigura in bugetul Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti, capitolul 65.01 invatamant”, art. 57.02.01 „Ajutoarele sociale in bani”, in limita creditelor bugetare aprobate.
4. Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii din cadrul Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti va aloca lunar catre inspectoratele scolare/al municipiului Bucuresti sumele solicitate, in limita creditelor bugetare deschise.
5. Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor aloca lunar catre unitatile scolare sumele necesare efectuarii platii ajutoarelor intr-un cont de disponibil deschis in afara bugetului local.
6. Plata ajutorului financiar se face de catre unitatile de invatamant, integral, pe baza documentelor justificative, sau in avans, intr-o singura transa, cu incadrare in cuantumul stabilit la art. 1, alin. (2). Plata se face in lei, la cursul de schimb din data efectuarii platii”.
Sustine ca Ministerul Finantelor Publice are calitate procesuala pasiva in cauza dat fiind ca are atributii directe legate de plata acestor sume de bani potrivit art. 3 (1), pct. 6 din HG nr. 34/2009, art. 1 din OG nr. 22/2002, art. 19 din Legea nr. 500/2002.
In drept invoca art. 1 din Legea nr. 315/2006.
Prin intampinare, paratul Inspectoratul Scolar se opune admiterii actiunii ca fiind neintemeiata pe considerentul ca pe anul 2010 Legea nr. 315/2006 a fost abrogata si potrivit procedurii de acordare a ajutoarelor financiare solicitate, instituite de HG nr. 453/2007, Inspectoratul Scolar Judetean nu are competente legale pentru a aproba credite bugetare si de a aloca lunar sumele platii ajutoarelor, ci doar de a transmite documentele necesare de la unitatile de invatamant la Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului Bucuresti si invers, de la acest minister catre unitatile de invatamant.
Ministerul Educatiei Nationale (fost MECTS) prin intampinarea formulata solicita respingerea ac?iunii ca neintemeiata, sustinand in esenta ca ajutorul financiar se achita pe baza de documente justificative, iar la dosarul cauzei nu exista dovezi de angajare a unor cheltuieli personale pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic la nivelul anilor 2009 si 2010. Pentru ca ajutorul sa devina debit de plata, modalitatea regula instituita de lege este dovedirea anticipata cu inscrisuri conf. art. 5, alin. 6 din NM de aplicare a Legii nr. 3154/2006 aprobate prin HG nr. 453/2007 si numai ca exceptie este consacrata posibilitatea platii in avans cu justificarea ulterioara a sumelor acordate. In lipsa actelor justificative, sumele bugetare prevazute cu titlu de ajutor financiar au fost anulate de drept la inchiderea anului bugetar conf. art. 61, alin. 1, si alin. 3 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice.
Prin intampinarea depusa de paratul Ministerul Finantelor Publice se invoca exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive dat fiind ca nu exista nici un raport de garantie sau subordonare fata de ceilalti parati in calitate de ordonatori de credite.
Totodata invoca exceptia prescriptiei dreptului la actiune pentru anul 2009, cererea fiind introdusa peste termenul de 3 ani prevazut de art. 1 si 3 din D. nr. 167/1958, precum si exceptia inadmisibilitatii actiunii pentru lipsa stampilei avocatului, a dovezii mandatului acestuia de la reclamant si a imputernicirii de reprezentare data de membrii de sindicat pentru promovarea ac?iunii, faptul ca nu arata in numele cui face actiunea, solicitand in consecinta respingerea acesteia.
Prin notele de sedinta depuse de reclamant se solicita respingerea exceptiilor invocate de paratul Ministerul Finan?elor Publice. In ce priveste exceptia prescriptiei, precizeaza ca plata ajutorului financiar se face anual, incepand cu luna ianuarie din anul urmator si termenul curge de la data alocarii fondurilor angajatorului care face plata, astfel ca la data inregistrarii actiunii la 19 dec. 2012 termenul de 3 ani nu era implinit.
Referitor la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive arata ca Ministerul Finantelor Publice are calitate, intrucat ajutorul financiar se asigura de la bugetul de stat, iar acest minister coordoneaza actiunile in responsabilitatea Guvernului cu privire la sistemul bugetar, deci avea obligatia de a include in bugetul pe 2009 si 2010 sumele corespunzatoare pentru asigurarea platilor. Sustine ca MEN nu a incasat la bugetul propriu sumele solicitate in anul 2009 si 2010.
Parata Scoala Gimnaziala R. nu a depus intampinare.
Din actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
Analizand mai intai exceptiile invocate de paratul Ministerul Finantelor Publice constata ca fiind intemeiata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in cauza, in lipsa oricarui raport de subordonare intre acesta si ceilalti parati sau de garantare a platii drepturilor pretinse, asa incat va fi admisa aceasta exceptie si se va respinge in consecin?a actiunea fata de Ministerul Finantelor Publice.
Exceptia prescriptiei dreptului material la actiune se gaseste nefondata avand in vedere ca ajutoarele financiare prevazute de Legea nr. 315/2006 se acorda anual conform art. 2 din Lege, deci puteau fi pretinse pana la finele fiecarui an. Actiunea de fata a fost inregistrata la data de 19 dec. 2012, fiind asadar in termenul de prescriptie de 3 ani conf. art. 268, alin. (1), lit. c, Codul Muncii.
Exceptia inadmisibilitatii actiunii invocata de acelasi parat nu va fi retinuta, avand in vedere ca lipsurile sesizate au fost complinite conf. art. 132, art. 133 (2) C.p.c. si art. 161 (1) C.p.c.
Pe fond instanta constata ca Legea nr. 315/2006 in vigoare de la 15.07.2006 pana la 03.07.2010, cand a fost abrogata expres prin art. 15 din Legea nr. 118/2010, a stabilit la art. 1 ca „se acorda un ajutor financiar cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice”.
Potrivit art. 2 din aceeasi lege ajutorul financiar se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data platii.
In speta s-a facut dovada ca membrii de sindicat reprezentanti de reclamantul Sindicatul Invatamantului Preuniversitar au solicitat ajutorul financiar pe anii 2009 si 2010 prin depunerea la dosar a cererilor formulate si a situa?iei intocmite in acest sens de unitatea de invatamant parata.
In anul 2009 s-a platit la data de 22.12.2009 suma de 130 lei/beneficiar din ajutorul financiar de 100 euro cuvenit, conform tabelului depus la dosar, ramanand de plata echivalentul in lei a 70 euro.
Pentru anul 2010 ajutorul financiar trebuia acordat cadrelor didactice pe cele 6 luni de aplicare a legii, pana la abrogarea ei la data de 03.07.2010, respectiv in cuantum de 50 euro in echivalent in lei.
Procedura de acordare a ajutorului financiar a fost stabilita prin NM de aplicare a Legii nr. 315/2006 aprobate prin HG nr. 453/2007 potrivit careia unitatile de invatamant si inspectoratele scolare judetene erau obligate sa solicite ierarhic sumele, respectiv deschiderea de credite necesare pentru plata acestor drepturi, iar Ministerul Educatiei Nationale (fost MECTS) trebuia sa asigure fondurile aferente, in limita creditelor bugetare aprobate, care urmau sa fie alocate tot pe cale ierarhica unitatii de invatamant angajatoare.
Prin urmare competenta legala pentru aprobarea creditelor bugetare necesare pentru plata acestor drepturi revenea paratului Ministerul Educatiei Nationale. In apararea sa nu se invoca impedimente sub acest aspect, ci doar ca plata era conditionata, ca regula, de dovedirea anticipata cu documente justificative a efectuarii cheltuielilor in scopul prevazut, dovada care nu s-a facut in cauza. Ori o astfel de interpretare nu este confirmata de disp. art. 5, alin. 6 din NM de aplicare a Legii nr. 315/2006 aprobata prin HG nr. 453/2007, intrucat textul nu impune ca regula cadrelor didactice avansarea de cheltuieli prealabile platii ajutorului respectiv, ci doar justificarea cuantumului primit cu documente in conditiile legii, aceasta fiind singura obligatie instituita in sarcina personalului didactic.
Cum nu s-au platit diferentele cuvenite, nu se poate pretinde dovada anticipata a cheltuielilor angajate de cadrele didactice din venituri proprii, fiind de notorietate ca in invatamantul preuniversitar salariile sunt sub nivelul salariului mediu pe economie. De aceea plata in avans stabilita alternativ prin aceeasi norma nu poate fi privita ca o exceptie.
In situatia in care la nivelul Ministerului Educatiei Nationale existau creditele necesare acordarii acestor ajutoare, care insa nu au fost utilizate in scopul prevazut pana la inchiderea anului financiar, culpa revine tot ministerului intrucat paratii din subordine au facut dovada cu inscrisurile depuse la dosar ca au efectuat toate demersurile necesare in acest sens. De altfel, potrivit art. 61 din legea nr. 500/2002 orice venit neincasat si orice cheltuiala angajata, lichidata si ordonantata, in cadrul prevederilor bugetare si neplatita pana la data de 31 decembrie se vor incasa sau se vor plati, dupa caz, in contul bugetului pe anul urmator.
Pe de alta parte, in cazul inexistentei fondurilor in bugetul ministerului in calitate de ordonator principal de credite, responsabilitatea revine in principal acestui parat, care avea obligatia asigurarii resurselor financiare necesare in bugetul din anii respectivi, dat fiind ca Legea nr. 315/2006 nu condi?ioneaza in nici un fel acordarea ajutorului financiar.
Dispozitiile acestei legi sunt imperative, nu facultative, asa incat limitarea acordarii ajutoarelor prin HG nr. 453/2007 la nivelul creditelor aprobate nu va fi avuta in vedere intrucat se adauga la lege printr-un act normativ inferior.
Asa fiind, vazand ca ajutorul financiar reglementat in vederea imbunatatirii calitatii activitatii didactice trebuia acordat pentru sus?inerea intereselor profesionale ale cadrelor didactice, ac?iunea formulata, astfel cum a fost precizata este intemeiata si va fi admisa fata de paratii Inspectoratul Scolar , Ministerul Educatiei Nationale si Scoala Gimnaziala R. va fi respinsa fata de paratul Ministerul Finantelor Publice pe exceptia lipsei calitatii procesuale pasive .
Reclamantul nu a solicitat/justificat cheltuieli de judecata in proces.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Cadre didactice
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017
TRAFIC DE DROGURI - Sentinta penala nr. 4 din data de 18.01.2017
Incuviintare executare silita formulata de executorul judecatoresc. Amenda aplicata de I.S.C.T.R. - Decizie nr. 366 din data de 20.04.2017