Capacitate procesuala de folosinta.Primarii.
(Sentinta comerciala nr. 2183 din data de 09.11.2011 pronuntata de Tribunalul Valcea)Capacitate procesuala de folosinta.Primarii. Desi, in contract apare denumirea de "Primaria comunei S", vointa interna a partilor trebuie interpretata in sensul ca incheierea contractului s-a efectuat in fapt intre unitatea-administrativ teritoriala, reprezentata de primar si prestator.
Aceasta concluzie se impune avand in vedere urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin.1 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, "comunele, orasele, municipiile si judetele sunt unitati administrativ-teritoriale in care se exercita autonomia locala si in care se organizeaza si functioneaza autoritati ale administratiei publice locale".
Art. 21 din aceeasi lege dispune la alin.1 ca "unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu", acestea "sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii".
Conform alin.2 al art. 21 din lege, "in justitie, unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean".
De asemenea, art. 62 din legea nr. 215/2001 prevede ca "primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane sau straine, precum si in justitie".
Din analiza acestor dispozitii legale rezulta ca unitatea administrativ-teritoriala, in speta comuna S, are personalitate juridica si poate sta in nume propriu in judecata, fiind reprezentata de catre Primarul comunei.
Primaria unitatii administrativ-teritoriale este, conform art. 77 din Legea nr. 215/2001, o structura functionala cu activitate permanenta constituita din primar, viceprimar, secretarul unitatii administrativ-teritoriale si aparatul de specialitate al primarului, structura care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale.
Se deduce ca primaria nu are personalitate juridica pentru a avea calitate de parte in judecata, asa cum prevad dispozitiile art. 41 alin.1 Cod procedura civila "orice persoana care are folosinta drepturilor civile poate sa fie parte in judecata".
Sentinta nr. 2183/2011din 09 Noiembrie 2011 Sectia Comerciala Tribunalul Valcea
La data de 29.07.2011 Primaria comunei S a formulat cerere in anulare impotriva sentintei nr.1446/22.06.2011 a Tribunalului Valcea in contradictoriu cu C ST si creditoare SC L SRL.
In motivare s-a aratat ca prin sentinta sus-mentionata debitoarea a fost obligata la plata sumei de 123.550,35 lei cu titlu de pretentii banesti, pretentii ce deriva din contracte de prestari servicii transport.
S-a subliniat ca Primaria nu are personalitate juridica, astfel ca ea nu poate sta in judecata neavand calitate procesuala pasiva, iar pe fond se arata ca solutionarea unei astfel de cereri necesita administrarea unui probatoriu complex pe calea dreptului comun, nefiind suficienta existenta unor acte semnate si stampilate de catre parti, mai ales in conditiile in care aceasta creanta a fost contestata conform art.9 din OUG nr.119/2007.
Nefiind o creanta certa, intrucat niciuna dintre facturile fiscale depuse la dosar nefiind acceptata de catre beneficiar, iar procesele-verbale de receptie nu au fost depuse toate in original, procese ce nu fac dovada acceptarii la plata a facturilor emise, se solicita admiterea contestatiei in anulare si pe fond respingerea cererii formulate de catre creditoarea SC L SRL.
Prin Notele scrise depuse la dosar, creditoarea a aratat ca prin procesele-verbale de receptie s-a constata executarea lucrarilor contractate, iar o parte din facturile emise a fost achitata de catre debitoare, ramanand un rest de 123.550,35 lei.
In aceste conditii, pretul lucrarilor executate si receptionate, ramas neachitat apare ca o creanta certa, lichida si exigibila, in sensul art.1 alin.1 din OUG nr.119/2007, astfel ca se solicita respingerea cererii in anulare.
Analizand actele dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Prin sentinta nr.1446/22.06.2011 a fost admisa cererea de emitere a ordonantei de plata, asa cum a fost formulata de creditoarea SC L SRL, cu impotriva debitoarei Primaria Comunei S, judetul Valcea, in sensul ca debitoarea a fost somata sa plateasca creditoarei suma de 123.550,35 lei cu titlu de pretentii banesti, in termen de 20 de zile de la data ramanerii irevocabile a prezentei ordonante, fiind admisa exceptia lipsei calitatii procesule pasive a debitoarei Comuna S, judetul Valcea si respinsa cererea fata de debitoarea Comuna S ca fiind introdusa impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut in considerente ca prin cererea inregistrata sub nr. 4122/90/2010, creditoarea SC L SRL a chemat in judecata debitoarele COMUNA S PRIN PRIMAR si PRIMARIA COMUNEI S, solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa fie obligate acestea la plata sumei de 123.550,35 lei, reprezentand contravaloarea facturilor nr. 130/15.12.2008, 145/13.03.2009, 146/13.03.2009, 201/13.05.2009 202/13.05.2009 si 203/13.05.2009 emise in baza contractelor de servicii nr. 86/87/15.12.2008 si nr. 18/06.03.2009, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii creditoarea a aratat ca in baza contractelor nr. xx/15.12.2008 si nr. zz/06.03.2009. au prestat servicii pentru debitoare pentru care au fost emise facturile nr. 130/15.12.2008, 145/13.03.2009, 146/13.03.2009, 201/13.05.2009 202/13.05.2009 si 203/13.05.2009, dintre care unele au fost achitate partial, ramanand un rest de plata de achitat in suma 123.550,35 lei.
Desi a trimis mai multe notificari debitoarelor, demersurile intreprinse au ramas fara nici un rezultat.
Prin intampinare debitoarele, au solicitat in principal, pe cale de exceptie respingerea cererii fata de comuna S, ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva, iar in ce priveste Primaria Comunei S ca fiind nefondata.
Cu privire la exceptia invocata, debitoarea Comuna Stoilesti a aratat ca potrivit inscrisurilor aflate la dosar, reclamanta a incheiat contractul cu Primaria Comunei Stoilesti, persoana juridica care nu exista.
S-a aratat ca intrucat nu a semnat contractul prezentat ca proba de catre reclamanta nu poate fi obligata la plata vreunei sume de bani, neavand calitate procesuala pasiva.
Pe fondul cauzei s-a mentionat ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 2 al. 1 din OUG nr. 119/2007, in sensul ca pretinsa creanta nu este certa, lichida si nici exigibila, intrucat in contract pretul nu este stabilit, iar facturile prezentate nu sunt insusite, semnate si parafate de catre institutie, nefiind acceptate la plata.
S-a mai aratat ca in ce priveste lucrarile ce se pretind ca au fost executate potrivit contractelor, nu exista procese-verbale de receptie.
Din actele si lucrarile dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de debitoarea Comuna Stoilesti, instanta a constat ca este intemeiata pentru urmatoarele:
Calitatea procesuala presupune existenta unei identitati intre persoana reclamantului si persoana care este titular al dreptului in raportul juridic dedus judecatii (calitate procesuala activa), si pe de alta parte, intre persoana paratului si cel obligat in acelasi raport juridic (calitate procesuala pasiva).
In speta, contractele nr. xx din 03.12.2008, nr. zz din 03.12.2008 si nr. yy din 06.03.2009 au fost incheiate intre reclamanta SC L SRL si Primaria Comunei S reprezentata de primar. Intrucat parte contractanta este Primaria Comunei S reprezentata de primar si nu Comuna Stoilesti, aceasta din urma institutie nefiind parte in raportul juridic contractual, nu are nici drepturi sau obligatii ce izvorasc din respectivele contracte.
Prin urmare, nu are nici calitate procesuala pasiva, cererea urmand a fi respinsa ca fiind introdusa impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Referitor la sustinerea ca Primaria Comunei Stoilesti nu are personalitate juridica, instanta a retinut ca aceasta institutie, reprezentata de primar, este parte in raportul juridic contractual, avand astfel drepturi si obligatii ce izvorasc din aceste contracte.
Pe fond, s-a retinut ca din probele administrate in cauza, rezulta ca intre debitoar, in calitate de beneficiar, si creditoarea SC L SRL, in calitate de executant, s-a incheiat contractul nr. xx din 03.12.2008, prin care executantul s-a obligat sa efectueze lucrari de reprofilare, amenajare, incarcare, cilindrare drumuri comunale si satesti pentru beneficiar, iar acesta s-a obligat sa plateasca pretul pentru efectuarea lucrarilor in suma de 38.200 lei, la care se adauga TVA 7258 lei.
Contractul a fost semnat si stampilat de ambele parti contractante.
Prin actul aditional nr. tt din data de 29.12.2008 la contractul nr. xx din 03.12.2008, partile au convenit suplimentarea prestarilor de servicii cu suma de 19.000 lei fara TVA, ce reprezinta prestari servicii cu utilaje.
Actul aditional a fost semnat si stampilat de ambele parti contractante
Intre debitoare, in calitate de achizitor, si creditoarea SC L SRL, in calitate de executant, s-a incheiat contractul nr. zz din 03.12.2008, prin care executantul s-a obligat sa transporte material pietros pentru achizitor, iar acesta s-a obligat sa plateasca pretul pentru serviciile prestate in suma de 35.464,20 lei, la care se adauga TVA 6738,19 lei.
Contractul a fost semnat si stampilat de ambele parti contractante.
Prin actul aditional nr. pp din data de 29.12.2008 la contractul nr. zz din 03.12.2008, partile au convenit suplimentarea prestarilor de servicii cu suma de 17.500 lei fara TVA, ce reprezinta transport cu autobasculanta materiale agregate minerale.
Actul aditional a fost semnat si stampilat de ambele parti contractante
Potrivit procesului-verbal de receptie, s-a facut receptia lucrarilor privind transport material pietros conform contractului nr. cc din 03.12.2008 si s-a constat ca lucrarile executate sunt corespunzator clauzelor si se receptioneaza.
Intre debitoarea Primaria Comunei S, in calitate de achizitor, si creditoarea SC L SRL, in calitate de prestator, s-a incheiat contractul nr. yy din 06.03.2009, de executie lucrare de transport material pietros calcaros si agregate, prin care prestatorul s-a obligat sa presteze transport material pietros de la B, si calcaros de la B, inclusiv agregate de la S incarcare, pentru achizitor, iar acesta s-a obligat sa plateasca pretul pentru serviciile prestate.
La punctul 5 din contract s-a prevazut ca pretul practicat de prestator pentru aceste lucrari este conform ofertei.
Contractul a fost semnat si stampilat de ambele parti contractante.
Potrivit procesului-verbal de receptie nr. 1974 din 04.07.2009, s-a facut receptia lucrarilor privind transport material pietros calcaros si agregate conform contractului nr. 18 din 06.03.2009 si s-a constat ca lucrarile executate sunt corespunzator clauzelor si se receptioneaza.
Creditoarea, in baza contractelor mentionate, a prestat servicii pentru debitoare, pentru care au fost emise facturile nr. 130/15.12.2008, 145/13.03.2009, 146/13.03.2009, 201/13.05.2009 202/13.05.2009 si 203/13.05.2009, dintre care unele au fost achitate partial, ramanand un rest de plata de achitat in suma 123.550,35 lei.
Acest debit nu a fost achitat de debitoare, desi a fost notificata in repetate randuri, demersurile intreprinse ramanand insa fara nici un rezultat.
Instanta a invocat prevederile art.1 alin 1 din OUG nr.119/2007, conform carora "Prezenta ordonanta de urgenta se aplica creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta din contracte comerciale."
In speta, creanta in cuantum de 123.550, 35 lei reprezentand contravaloarea lucrari, a fost considerata de catre instanta ca indeplinind conditiile prevazute de textul de lege mentionat anterior, in sensul ca are caracter cert, lichid si exigibil.
De asemenea, s-a retinut ca aceasta creanta a fost acceptata la plata de catre debitoare prin semnarea contractelor si actelor aditionale, precum si prin plata partiala a facturilor.
Faptul ca facturile emise potrivit contractelor nu sunt semnate de debitoare, nu a fost considerat de instanta ca o neinsusire, din moment ce cele trei contracte au fost semnate si stampilate de ambele parti, iar debitoarea a si achitat parte din suma datorata.
Fata de cele mentionate si avand in vedere dispozitiile art.1 alin.1 din OUG nr.119/2007 instanta a admis cererea, in sensul mentionat anterior.
In cadrul cererii in anulare, instanta a analizat cu prioritate exceptia invocata de debitoarea Primaria comunei S, potrivit dispozitiilor art.137 alin.1) Cod procedura civila, potrivit carora "Instanta se va pronunta mai intai asupra exceptiilor de procedura, precum si asupra celor de fond care fac de prisos, in totul sau in parte, cercetarea in fond a pricinii."
In fapt, prin invocare faptului ca ne aflam in prezenta unei persoane fara personalitate juridica ne aflam in prezenta exceptiei lipsei capacitatii procesuale de folosinta a Primariei comunei Stoilesti, exceptie intemeiata, pentru considerentele ce vor fi aratate in continuare:
In primul rand, trebuie interpretate clauzele contractuale cuprinse in Contractele de servicii, in care parti contractante apar Primaria comunei S, reprezentata de primarul comunei O M, in calitate de achizitor si creditoarea SC L SRL, in calitate de prestator.
Desi, in contract apare denumirea de "Primaria comunei S", vointa interna a partilor trebuie interpretata in sensul ca incheierea contractului s-a efectuat in fapt intre unitatea-administrativ teritoriala, reprezentata de primar si prestator.
Aceasta concluzie se impune avand in vedere urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin.1 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, "comunele, orasele, municipiile si judetele sunt unitati administrativ-teritoriale in care se exercita autonomia locala si in care se organizeaza si functioneaza autoritati ale administratiei publice locale".
Art. 21 din aceeasi lege dispune la alin.1 ca "unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu", acestea "sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii".
Conform alin.2 al art. 21 din lege, "in justitie, unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean".
De asemenea, art. 62 din legea nr. 215/2001 prevede ca "primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane sau straine, precum si in justitie".
Din analiza acestor dispozitii legale rezulta ca unitatea administrativ-teritoriala, in speta comuna S, are personalitate juridica si poate sta in nume propriu in judecata, fiind reprezentata de catre Primarul comunei.
Primaria unitatii administrativ-teritoriale este, conform art. 77 din Legea nr. 215/2001, o structura functionala cu activitate permanenta constituita din primar, viceprimar, secretarul unitatii administrativ-teritoriale si aparatul de specialitate al primarului, structura care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale.
Se deduce ca primaria nu are personalitate juridica pentru a avea calitate de parte in judecata, asa cum prevad dispozitiile art. 41 alin.1 Cod procedura civila "orice persoana care are folosinta drepturilor civile poate sa fie parte in judecata".
Din cele aratate, reiese ca este intemeiata exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a Primariei comunei S, deoarece aceasta nu are personalitate juridica, fiind numai o structura administrativa, deci nu are capacitate de folosinta a drepturilor civile pentru a fi parte in judecata.
Fata de cele expuse mai sus, instanta a analiza cererea in anulare pe fond raportat la partea contractanta Comuna S.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Primari, primarii
Potrivit principiului unicitatii caii de atac, a coroborarii dintre art. 2821 si 299 alin. 1 Cod procedura civila, impotriva deciziei pronuntate de Tribunalul Brasov in recurs nu se mai poate exercita un nou recurs. - Decizie nr. 3649/R din data de 03.09.2013Cerere de revizuire a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Conditia de admisibilitate a revizuirii prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila - Decizie nr. 3436 din data de 25.06.2013
Taxe locale. Hotarari a consiliului local prin care se stabilesc taxe pe un teren proprietate publica a statului - Decizie nr. 1087 din data de 10.07.2006
Primar si Consiliul local - Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Sentinta civila nr. 721 - Sentinta civila nr. 721 din data de 22.05.2007
Primar. Cerere privind acordarea sporului de vechime si a premiului anual. Discriminare - Decizie nr. 5928 din data de 05.10.2011
Dispozitia primarului intemeiata pe art.33 din Legea nr.50/1991, modificata si republicata. Nelegalitate. - Decizie nr. 2394 din data de 15.11.2010
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
CONTESTATIE LA LEGEA ELECTORALA - Sentinta civila nr. 64 din data de 26.04.2008
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Obligatia de a face. Legea nr. 112/1995. Calitatea procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 12840 din data de 06.11.2008
Aprobarea prev de art. 21 al. 3 din L. 215/2001 pentru incheierea de catre o unitate administrativ - teritoriala a unui contract de servicii juridice este o conditie ce trebuie indeplinita anterior incheierii contractului, nu ulterior - Hotarare nr. 1069 din data de 05.06.2014
Alegeri locale - Sentinta civila nr. 2225 din data de 10.08.2012
Declaratie de interese - Sentinta civila nr. 801 din data de 02.04.2013