InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

Litigiu de munca. Drepturi salariale pentru personalul din invatamant, izvorate din aplicarea legii nr. 221/2008.

(Sentinta civila nr. 811F din data de 21.07.2009 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Indexari | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita

Reclamanta U.S.L.I. Ialomita , in numele si pentru membrii sai de sindicat - personal din invatamant -, a chemat in judecata  Scoala cu clasele I-VIII nr. 1 Tandarei, Consiliul Local al Orasului Tandarei si Institutia Primarului Tandarei, solicitand  obligarea acestora la plata diferentelor de drepturi salariale neacordate  rezultate din  neaplicarea dispozitiilor Legii nr. 221/2008.
Motivandu-si cererea, reclamanta a aratat ca desi Legea nr. 221/2008 prin care s-a aprobat OG nr. 15/2008 a majorat valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare pentru personalul didactic si didactic auxiliar, totusi, prin masuri legislative ulterioare, declarate neconstitutionale s-a incercat lasarea fara efect juridic a masurilor de crestere a salariului pentru personalul din invatamant.
Solutionand cauza, tribunalul admite cererea pentru considerentele de mai jos :
Potrivit  dispozitiilor  O.G. nr.15/2008,  privind  cresterile  salariale  ale  personalului  din  invatamant  pe  anul 2008, art.1 alin.1  lit.b  si c,  se  stabilea  o  evaluare  a  coeficientului  de  multiplicare 1,000,  astfel  incat,  in  anumite  intervale  de  timp,  se  asigura  o  crestere  a  drepturilor  salariale  ale  personalului  didactic si  didactic  auxiliar  pentru  anul 2008  cu 16%  mai  mult  fata de  nivelul  din 31  decembrie 2007.
Acest  act  normativ a  fost  aprobat  cu  modificari  de  catre  Parlamentul Romaniei  prin  Legea nr.221/2008,  principala  modificare  constand  in  majorarea  coeficientului  de  multiplicare 1,000 la  400,00 lei  pentru  perioada  1  octombrie -31 decembrie 2008  si  care  reprezenta  valoarea  de  referinta  pentru   cresterile  salariale  ulterioare,  ceea  ce  asigura  cresteri  salariale  ale  personalului didactic  si   didactic  auxiliar  de  aproximativ  50%  fata  de 31  decembrie 2007 .
Guvernul  Romaniei,  prin  O.U.G.  nr.136/2008, privind  stabilirea  unor  masuri  pentru  salarizarea  personalului  din  invatamant  in  anul 2008,  modifica  unele  prevederi  ale  O.G. nr.15/2008,  asa  cum a  fost  aprobata  prin  Legea nr.221/2008,  reducand  majorarile  salariale  stabilite  de  Parlament .
Acest  act  normativ  insa  a fost  declarat  neconstitutional  de  catre  Curtea  Constitutionala,  prin  decizia nr.1221/12 noiembrie 2008,  publicata  in  M.O.  al  Romaniei,  partea I,  nr.804/2  decembrie 2008.
S-a  stabilit  atunci  de  catre  Curte  ca  adoptarea  ordonantelor  de  urgenta  numai  in  scopul  contracararii  unei  masuri  de politica  legislativa  in  domeniul  salarizarii    personalului  din  invatamant,  adoptata  de  Parlament  incalca  articolul 1  alin.4, art.61 alin.1  si  art.115  alin.4  din  Constitutie .
Totodata,  s-a  aratat  ca  o  asemenea  masura  este  contrara  dispozitiilor  art.115  alin.6  coroborate  cu  cele  ale  art.41  si  art.47  alin.1 din  Legea  fundamentala .In  consecinta, Curtea  a  constatat  si  incalcarea  prevederilor  constitutionale  ale  art.1  alin.5,  potrivit  carora "In  Romania  respectarea  Constitutiei,  a  suprematiei  sale  si a  legilor  este  obligatorie".
Ulterior,  Guvernul  emite   O.U.G.  nr.151/2008 din 10 noiembrie 2008,  publicata  in M.O.  -  partea I,  nr.759/11 noiembrie 2008,  prin  care  dupa ce  in  art.1 pct.1  modifica  denumirea  O.G. nr.15/2008, prin  art.I  pct.2 si 3,  reduce  in  mod  substantial  majorarile  salariale   la  care  ar  fi  avut  dreptul  personalul  din  invatamant  in  temeiul  Legii nr.221/2008  de  aprobare  a  O.G. nr.15/2008 .
Curtea  Constitutionala,  prin  decizia  nr.842/2  iunie 2009,  publicata  in M.O. -   Partea I,  nr.464/6  iulie 2009,  constata  neconstitutionalitatea  art.I  pct.2 si 3 din O.U.G. nr.151/2008,  invocand  aceleasi considerente  avute  in  vedere  si  la  analiza  O.U.G.  nr.136/2008.
Este  important  de   retinut,  ca  o  situatie  de  fapt, ca,  Curtea,  prin  decizia  nr.989/30 iunie 2009,  decizie  nepublicata  inca  in M.O.  a  constatat  inca  odata  neconstitutionalitatea  dispozitiilor  art.I  pct.2 si 3 n din  O.U.G.  nr.151/2008, concomitent  cu  constatarea  neconstitutionalitatii  art.2  si 3  din O.U.G.  nr.1/2009,  privind  unele  masuri  in  domeniul  salarizarii  in  sectorul  bugetar .
De  remarcat  faptul ca, atat  prin  dispozitiile  art.2 si 3  din  O.U.G. nr.1/2009,  cat  si  prin  dispozitiile  art.2 si 3  din O.U.G.  nr.31/2009  si dispozitiile  art.2  din O.U.G. nr.41/2009 se  reglementeaza  modificari  ale  unor  prevederi  introduse   prin art.I  pct.2  si 3  din O.U.G.  nr.151/2008,  prevederi  constatate neconstitutionale  de catre  Curtea  Constitutionala.
Cum  modificarile  aduse O.G. nr.15/2008,  prin  dispozitiile  art.I pct.2 si 3  din O.U.G. nr.151/2008  nu-si  mai  produc  efecte,  fiind  suspendate  de  drept, potrivit  art.31 alin.3,  fraza  a II-a  din  Legea nr.47/1992  nici  modificarile  aduse  prin  acte  normative  ulterioare  unor  prevederi  legale  suspendate  de  drept  nu  pot  produce  efecte .
In  atare  situatie,  ca  urmare  a  constatarii prin  decizii  succesive  de  catre  Curtea  Constitutionala a  neconstitutionalitatii  modificarilor  aduse   de  Guvern O.G. nr.15/2008,  asa  cum  aceasta  fusese  aprobata  prin  Legea nr.221/2008, tribunalul  considera  ca  in  prezent O.G. nr.15/2008,  privind  cresterile  salariale  ce  se  vor  acorda  in  anul 2008  si 2009  personalului  din invatamant  functioneaza  in  conditiile  in  care  aceasta  a fost  aprobata  prin  Legea nr.221/2008 .
A  privi  astfel  lucrurile,  inseamna a  respecta  considerentele  Curtii  Constitutionale  si a pune  in aplicare vointa  Parlamentului  cu  privire  la 
domeniul  reglementat,  afirmarea   principiului  separatiei  si  echilibrului  puterilor  in  stat,  precum  si a  principiului  respectarii  Constitutiei,  a  suprematiei sale  si a  legilor .
Pe  de  alta  parte,  potrivit  art.169 alin.1  din Codul  muncii,  angajatorul  este  obligat  in  temeiul  normelor  si  principiilor  raspunderii  civile  contractuale  sa-l  despagubeasca  pe  salariat  in  situatia  in  care  a  suferit  un  prejudiciu  material  sau moral  din  culpa  angajatorului  in  timpul  indeplinirii  obligatiilor  de  serviciu  sau  in  legatura  cu  serviciul.
Or,  neplata  salariului  stabilit prin  lege,  potrivit  art.157 alin.2  din  Codul  muncii,  constituie  o  incalcare  a  contractului  de munca  intervenit  intre  angajator  si  salariat si  care  atrage  raspunderea  civila  contractuala a  celui  ce  angajeaza.
Si,  intrucat  in  cauza  se  aplica  principiile  raspunderii  civile  contractuale,  cel  vinovat  trebuie  sa  asigure  repararea  integrala a  prejudiciului  produs,  astfel incat   atunci  cand  e  vorba  de  plata  unei  sume  de bani  cuantumul  prejudiciului  se  compune  atat  din  aceasta  suma  cat  si  din  corectia  ei  cu  indicele  de  inflatie .
Prin  urmare,  fiind  indeplinite    conditiile  raspunderii  civile  contractuale,  parata  Scoala  cu   clasele I - VIII  nr.1 Tandarei,  unitate  de  invatamant  ce  functioneaza  potrivit  art.145  din Legea nr.84/1995,  legea  invatamantului, in  calitate  de angajator,  impreuna  cu  Consiliul  Local  Tandarei,  in   calitate  de finantator,  potrivit  art.167  din  Legea nr.84/1995  si Institutia  Primarului  Orasului  Tandarei,  in  calitate  de ordonator  principal  de  credite,  urmeaza  a fi  obligati  catre  reclamantii  membrii  de  sindicat  la  calcularea  si  plata  diferentelor  salariale  neacordate  potrivit  O.G. nr.15/2008,  asa  cum a  fost  aprobata  prin  legea nr.221/2008 .
Procedand  astfel, se  da  satisfactie  si  respectarii  dispozitiilor  art.1  din Protocolul  nr.1  la  Conventie,  care  prevede  ca  "Orice  persoana  fizica  sau  juridica  are  dreptul  la  respectarea  bunurilor  sale. Nimeni nu  poate fi  lipsit  de  proprietatea  sa,  decat  pentru  cauza  de  utilitate  publica  si  in  conditiile  prevazute  de lege  si  de principiile  generale  ale   dreptului  international".
In  practica C.E.D.O.  s-a  statuat  ca  notiunea  de  "bunuri",  in  sensul  art.1  din Protocolul  nr.1  la  Conventie,  cuprinde  atat  "bunuri  actuale" cat  si valori  patrimoniale inclusiv  in  anumite  situatii  bine  stabilite   creante  al  caror  titular demonstreaza  ca  acestea au  o  baza  suficienta  in  dreptul  intern  si  in  virtutea  carora  reclamantul  poate  pretinde  cel  putin  o  "speranta  legitima"  in  exercitarea  efectiva a  dreptului sau (a  se  vedea  Draon  impotriva  Frantei MC,  nr.1.513/03, & 65, C.E.D.O. 2005-IX) .
Ori,  reclamantii,  fiind  beneficiarii  dispozitiilor  O.G. nr.15/2008,  asa  cum a  fost  aprobata  prin Legea nr.221/2008,  pot  pretinde  cel  putin  o "speranta  legitima"  cu  privire la   realizarea  drepturilor  lor referitor  la  cresterile salariale .
De  altfel,  aceasta  "speranta  legitima"  a  reclamantilor isi  gaseste  justificarea  si  in  desele modificari  legislative  prin  interventia  Guvernului,  care  prin  ordonante  succesive  a  cautat  sa  contracareze  masurile  legislative dispuse  de  Parlament  cu  privire  la  cresterile  salariale  ale  personalului  din  invatamant (in  acest  sens a  se  vedea  hotararea  impotriva  Romaniei, Strain  si  altii, nr.57.001/00, &56, C.E.D.O. 2005-VII, 21 iulie 2005, Paduraru citata  anterior, & 98-99, Podeanu, nr.4.596/03, &34, 16  februarie 2006, Radu  nr.13.309/03, & 34, 20  iulie 2006).
Mai  mult  decat  atat,  in  speta nu s-a  dovedit  ca  ingerinta  in  dreptul  reclamantilor cu privire  la  respectarea  drepturilor  lor  salariale s-a  facut cu  respectarea   limitarilor  reglementate  de   art.1  din  Protocolul  aditional  la  Conventie .
Astfel, potrivit   art.1  din Protocol, privarea   de  un  bun  se  poate  face  daca  aceasta  este  prevazuta  de  lege,  adica  de  normele  interne  aplicabile   si  daca  este  impusa  de  o  cauza  de  utilitate  publica .
Pentru  ca  o  ingerinta sa  fie  "legala"  aceasta  trebuie,  pe  de o  parte  sa  fie  prevazuta  de lege,  asigurandu-se  astfel  principiul  suprematiei  legii, principiu  fundamental  intr-o  societate  democratica,  iar  pe  de  alta  parte  sa  pastreze  un  just  echilibru  intre  cerintele  interesului  general  al  comunitatii  si  imperativele  apararii  dreptului  la  respectarea   bunurilor  reclamantilor (cauza  Viasu  contra  Romaniei,  hot.    Din 9  decembrie 2008).
Ori,  in  cauza  se  constata  ca   insasi  Curtea  Constitutionala  a  considerat  ca  normele  emise  de Guvern  si  care  se  constituie  intr-o  ingerinta  in  dreptul  la  un  salariu  marit  al  reclamantilor  incalca  legea  si  ca  aceste  norme  nu  fac  altceva   decat  sa  contracareze  unele  masuri  de politica  legislativa  in  domeniul  salarizarii   personalului  din  invatamant  adoptate  de Parlament .
Cat  priveste prejudiciul  suferit  de  catre  reclamanti  si  care trebuie  sa  fie  acoperit  de  parati,  in  practica C.E.D.O.  cu  privire  la  aplicarea  dispozitiilor  art.41  din Conventie,  aceasta  a  stabilit  ca  reparatia  trebuie  sa  fie  echitabila si  sa  acopere  daunele  materiale   suferite ca  urmare  a  ingerintei  produse (vezi   cauza Tarik  impotriva Romaniei -  hotararea  din 7  februarie 2008 si cauza  Serbanescu  impotriva  Romaniei ).
In  conformitate  cu aceasta  practica  se  impune  ca  reclamantilor   sa  li  se  restituie   diferenta  drepturilor  salariale   de  care  acestia  ar  fi  trebuit  sa  beneficieze  potrivit  dispozitiilor  O.G. nr.15/2008,  asa  cum a  fost  probata  prin Legea nr.221/2008 .
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Indexari

ADMISIBILITATEA SOLICITARII MAGISTRATILOR PRIVIND ACORDAREA INDEXARILOR ACORDATE ALTOR CATEGORII DE BUGETARI IN ANUL 2007; CALITATEA PROCESUAL PASIVA A C.N.CD.-ului. - Decizie nr. 5535 din data de 22.09.2008
ADMISIBILITATEA SOLICITARII MAGISTRATILOR PRIVIND ACORDAREA INDEXARILOR ACORDATE ALTOR CATEGORII DE BUGETARI IN ANUL 2007; CALITATEA PROCESUAL PASIVA A C.N.CD.-ului. - Decizie nr. 5535 din data de 22.09.2008
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Hotarare nr. 4640 din data de 12.05.2010
DISCRIMINARE-DREPTURI SALARIALE - Sentinta comerciala nr. 359 din data de 14.05.2009
Redeschiderea procesului penal in cazul judecarii in lipsa persoanei condamnate - Hotarare nr. 2 din data de 08.04.2015
Proceduri speciale. Acordul de recunoastere a vinovatiei - Sentinta penala nr. 21/F din data de 30.01.2015
Masuri de siguranta. Internarea medicala provizorie. - Hotarare nr. 2 din data de 20.11.2014
Punerea in executare a hotararilor penale. Punerea in executare a amenzii penale. Competenta judecatorului delegat cu executarea - Hotarare nr. 1 din data de 08.10.2014
Punerea in executare a hotararilor penale. Punerea in executare a pedepselor principale. Acordul instan?ei de parasire a ?arii. - Sentinta penala nr. - din data de 18.09.2014
Aplicarea legii penale mai favorabile dupa judecarea definitiva a cauzei, inainte de intrarea in vigoare a noului Cod penal. Concursul de infractiuni. - Hotarare nr. 62 din data de 21.05.2014
Masuri preventive. Incheiere de admitere a propunerii de arestare - Hotarare nr. 4 din data de 17.04.2014
Inlocuire masura arestare preventiva cu o masura mai usoara - masura controlului judiciar - Hotarare nr. 3 din data de 12.05.2014
Incheierea de admitere a propunerii de prelungire a duratei arestarii preventive - Hotarare nr. 2 din data de 17.04.2014
Incheierea de constatare a legalitatii sesizarii instantei a administrarii probelor si a efectuarii actelor de urmarire penala si de dispunere a inceperii judecatii. Respingerea cererilor formulate de inculpati. Calea de atac. - Hotarare nr. 1 din data de 09.04.2014
Dreptul muncii. Contestatie decizie de sanctionare; pretentii - art.251 din codul muncii - Decizie nr. 2444 din data de 11.11.2011
Dreptul muncii. Pretentii - drepturi banesti incasate necuvenit; termen de prescriptie - art.268 din Legea nr.53/2003 (codul muncii), art.211 din Legea nr.62/2011 - Decizie nr. 2489 din data de 02.10.2013
Dreptul muncii. Anularea deciziei de concediere; respectarea criteriilor minimale de selectare a personalului propus pentru disponibilizare. - art.65 , art.74 din codul muncii - Decizie nr. 2024 din data de 12.10.2011
Dreptul muncii. Anulare decizie de concediere. - art.252 din codul muncii - Decizie nr. 76 din data de 16.01.2013
Dreptul muncii - suspendarea contractului de munca - Art.52 codul muncii - Decizie nr. 1795 din data de 22.05.2013
Contestatie la executare; atribuirea bunurilor scoase la vanzare la licitatie in contul creantei catre unul dintre creditori. - Art.448 cod procedura civila. - Decizie nr. 814 R din data de 27.11.2011