InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Galati

diploma nerecunoscuta

(Decizie nr. 1588 din data de 25.10.2011 pronuntata de Curtea de Apel Galati)

Domeniu Absolventi | Dosare Curtea de Apel Galati | Jurisprudenta Curtea de Apel Galati

Incadrarea in functia de profesor pentru invatamantul prescolar ca urmare a absolvirii unei facultati din cadrul Universitatii Spiru Haret, conform  Ordinului nr. 3235/09.02.2010 al Ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. Nerecunoasterea diplomelor emise de Universitatea Spiru Haret ca urmare a absolvirii unei facultati la o forma de invatamant neacreditata. Calitatea de parat a Inspectoratului Scolar Judetean.

        Decizia civila nr.1588 din 25 octombrie 2011 a Curtii de Apel Galati

Prin  sentinta civila nr.884/27.06.2011 pronuntata de Tribunalul Braila a fost respinsa cererea de suspendare a judecarii cauzei formulate de paratul I.S.J.
A fost admisa actiunea formulata de reclamantele R.T. si G.I., reprezentate de S.I.B. "C.G.C.", in contradictoriu cu paratii G.P.N., I.S.J. BRAILA, si U.A.T. BRAILA .
Au fost obligati paratii G.P.N. si I.S.J. Braila sa le incadreze pe reclamante in functia de profesor pentru invatamantul prescolar incepand cu data de 09.02.2010 si sa efectueze inscrierile in cartile de munca.
Au fost obligati paratii G.P.N. si U.A.T. Braila sa plateasca reclamantelor drepturile salariale cuvenite pentru aceasta functie, inclusiv diferenta dintre drepturile salariale cuvenite si cele efectiv platite, incepand cu data de 9.02.2010 si pana la data pronuntarii, actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
Pentru a pronunta hotararea judecatoreasca, prima instanta a retinut urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului Braila, reclamantele: R.T. si G.I., reprezentate de S.I.B. "C. G. C." cheama in judecata pe paratii: G.P.N., U.A.T. Braila si I.S.J. Braila pentru a se dispune incadrarea sa in functia de profesor pentru invatamantul prescolar cu plata salariului corespunzator, calcularea si plata diferentelor de drepturi salariale dintre cele cuvenite pentru noua functie si cele efectiv incasate, incepand cu data de 09.02.2010 si pana la data solutionarii cauzei, drepturi actualizate cu rata inflatiei la data platii si inscrierea acestor mentiuni in cartea de munca.
In motivarea actiunii, reclamantele au aratat ca sunt angajate ca institutori la parata G.P.N. nr. 38. In anii 2007-2008 au absolvit Facultatea de Sociologie si Psihologie din cadrul Universitatii Spiru Haret, promovand examenele de licenta in sesiunea iulie 2007, respectiv iulie 2008. Ca urmare a acestui fapt si in baza Ordinului nr. 3235/09.02.2010 emis de Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului au solicitat incadrarea pe post de  profesor pentru invatamantul prescolar si, pentru ca cererea nu le-a fost acceptata, a promovat actiunea de fata.
Paratul I.S.J., prin intampinare a invocat exceptia lipsei calitatii sale procesual pasive in cauza. A motivat exceptia pe faptul ca, potrivit legii, nu are nici o atributie cu privire la incadrarea pe functie a reclamantelor, incadrarea reclamantelor fiind atributul angajatorului, respectiv al paratei G.P.N., nu asigura finantarea drepturilor salariale pretinse si nu efectueaza inscrieri in carnetul de munca al reclamantelor.
Pe fond a cerut respingerea actiunii, intrucat nu recunoaste diplomele pe care reclamantele le-au prezentat in sustinerea cererii de incadrare pe post de profesor pentru invatamantul prescolar. Paratul arata ca diplomele reclamantelor (fila 17 si 25) au fost eliberate de catre Universitatea Spiru Haret pentru o specializare neacreditata prin hotarare de Guvern si prin urmare, in opinia sa diplomele nu indeplinesc conditiile de legalitate pentru a fi recunoscute. In continuare, I.S.J. Braila se apara, sustinand ca nu are calitatea de ordonator de credite si nu are atributii legale de finantare. Incepand cu anul 2001 unitatile scolare sunt finantate din bugetele unitatilor administrativ teritoriale pe raza carora  isi desfasoara activitatea.
In aparare, paratul a mai solicitat suspendarea solutionarii cauzei pana la ramanerea definitiva si irevocabila a dosarului nr. 55001/299/2010 al Judecatoriei sectorului 1 Bucuresti, care are ca obiect recunoasterea  diplomei de licenta a reclamantelor.
Parata U.A.T. Braila, prin intampinare a invocat, de asemenea lipsa calitatii procesual pasive pentru lipsa oricarui  raport juridic cu reclamanta, care are statut de angajata a unitatii de invatamant chemata in judecata. M.B. mai subliniaza ca nu are nici atributii de plata a drepturilor banesti revendicate  prin actiune. Pe fond a cerut respingerea ca neintemeiata a actiunii.     
 In cauza s-au administrat probe cu acte.
Analizand actiunea pe baza probelor administrate si a dispozitiilor legale aplicabile, mai intai asupra exceptiilor, asa cum dispune art. 137 Cod procedura civila, tribunalul a retinut cele ce vor fi aratate in continuare.
Referitor la exceptia lipsei calitatii procesual pasive a I.S.J. Braila, tribunalul constata ca nu este fondata. In baza actiunii cu care a fost investita instanta,  primul capat de cerere il reprezinta incadrarea reclamantelor pe postul de profesor invatamant prescolar. In temeiul prevederilor din Statutul personalului didactic, incadrarea reclamantelor pe post se face prin dispozitia inspectorului scolar general (art.11alin.5). Potrivit C.C.M. incheiat la nivel de ramura si la nivel de I.S.J. Braila, cu toate ca incheierea contractului individual de munca este in atributul unitatii scolare, directorul acesteia semneaza C.I.M. in baza unei decizii de delegare de competenta, emisa de inspectorul scolar general.  In baza aceleiasi delegari de competenta, angajatorul este cel care face si inscrierile in cartea de munca a reclamantei. Asadar, atributiile I.S.J.  prevazute de lege pentru solutionarea primului si ultimului capat de cerere sunt semnificative, iar exceptia nefondata.
Urmatorul argument  formulat de I.S.J. Braila in sustinerea exceptiei priveste lipsa calitatii sale de ordonator de credite. Argumentul este intemeiat  pentru al doilea capat de cerere (privind plata drepturilor salariale), dar irelevant asupra actiunii in ansamblu. Tribunalul respinge ca neintemeiata exceptia lipsei calitatii procesual pasive a municipiului Braila, intrucat, desi nu are atributii legate de incadrarea pe post a institutorilor, are atributii de plata a drepturilor banesti. Astfel, incepand cu anul 2001 unitatile scolare sunt finantate din bugetele unitatilor administrativ teritoriale pe a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea.                                     
Pe fondul cauzei, instanta a constatat ca reclamantele au calitatea de institutori la G.P.N. Braila, astfel cum rezulta din copia cartilor de munca aflate la dosar. Incadrarea pe acest post s-a facut in baza art. 5-7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic.
Din copia diplomelor eliberate de Universitatea Spiru Haret (fila 17 si 25),  rezulta ca reclamantele au absolvit cursurile Facultatii de Sociologie si Psihologie, promovand examenul de licenta in sesiunea din luna iulie 2007, respectiv iulie 2008. Legea nr. 128/1997 a fost modificata prin O.U.G. nr. 40/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 387/2009, in sensul ca in invatamantul prescolar si cel primar functia de educator/educatoare, institutor/institutoare din invatamantul prescolar si cea de invatator/invatatoare, institutor/institutoare din invatamantul primar se inlocuieste cu functia de profesor pentru invatamantul prescolar si respectiv profesor pentru invatamantul primar. Pentru a ocupa functia de profesor este necesara absolvirea cu diploma  a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de  masterat in profilul postului sau absolvirea  liceului pedagogic, urmata de absolvirea unei institutii de invatamant superior de scurta sau lunga durata in profilul pedagogic.
Prin Ordinul nr. 3235/09.02.2010 emis de Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului s-au aprobat specializarile de nivel  universitar care confera dreptul absolventilor liceelor pedagogice de a ocupa functiile didactice de profesor in invatamantul prescolar si in invatamantul primar. Astfel, se stipuleaza dreptul absolventilor de liceu pedagogic de a ocupa functia de profesor in invatamantul prescolar si  primar, daca au finalizat cu diploma de absolvire/licenta si studii universitare de scurta sau lunga durata ori ciclul I de studii universitare de licenta sau ciclul II de studii universitare de masterat, avand inscrisa pe diploma de absolvire/licenta una din specializarile prevazute in Centralizator (anexa I).
Verificand indeplinirea acestor dispozitii legale de catre reclamante, instanta a constatat ca acestea sunt  absolvente ale liceului pedagogic, au absolvit cu examen de licenta facultatea de Sociologie si Psihologie din cadrul Universitatii Spiru Haret, desfasurandu-si activitatea ca institutori, astfel cum s-a retinut mai sus. Reclamantele au facut dovada indeplinirii conditiei de absolvire a studiilor universitare cu diploma de studii.
Despre apararea paratului I.S.J. Braila, conform careia diploma nu este valabila, intrucat a fost emisa de institutia de invatamant superior pentru o specializare pentru care nu are acreditare, tribunalul costata ca este irelevanta din punct de vedere juridic. Diploma in cauza  este un act emis in conditii de legalitate de o institutie publica, recunoscuta de stat, producand efecte, in fata oricarei autoritati, pana la inscrierea in fals.
Paratul care a invocat aceasta aparare nu a facut dovada ca inscrisul exhibat de reclamanta este nul, s-a dispus anularea lui sau face obiectul unui litigiu aflat pe rolul vreunei instante de judecata.
Dosarul la care a facut trimitere paratul I.S.J. Braila in sprijinul cererii de suspendare a judecatii de fata (dosar nr. 55001/299/2010 al Judecatoriei sectorului I Bucuresti) are ca obiect "recunoasterea legala, fara nici un fel de ingradiri a anilor de studiu si a diplomelor eliberate_" de catre Universitatea Spiru Haret, nu reprezinta o dovada a apararii facute de parat, iar solutia din acest dosar nu poate influenta prezenta hotarare. De aceea, tribunalul a respins cererea de suspendare  ca nefondata.
Pe fond, a admis actiunea dupa cum urmeaza: a obligat pe paratii G.P.N. si I.S.J. sa incadreze pe reclamante in postul de profesor pentru invatamantul prescolar, incepand cu data de 09.02.2010 si sa faca inscrierile in cartea de munca, iar pe paratii G.P.N. si U.A.T. i-a obligat la plata drepturilor salariale pentru functia de profesor in invatamantul prescolar si a diferentelor cuvenite, incepand cu data la care s-a dispus incadrarea.
In temeiul art. 161 alin. 4 Codul muncii, drepturile salariale vor fi actualizate cu rata inflatiei la data platii.
 Impotriva acestei sentinte au declarat recurs paratii I.S.J. si M.B. pentru U.A.T. Braila.
I.S.J. Braila a criticat hotararea instantei de fond pentru urmatoarele motive:
Referitor la exceptia privind lipsa calitatii procesuale pasive in mod eronat instanta de fond a retinut faptul ca I.S.J. Braila este cel care face angajarea pe post, schimbarea de incadrare si inscrierile in carnetul de munca, in conditiile in care calitatea de angajator o are numai directorul unitatii de invatamant.
Pe fondul cauzei, instanta de fond a retinut, in mod eronat, faptul ca adeverintele depuse de reclamante sunt valabile intrucat au fost emise de o institutie de invatamant superior pentru o specializare pentru care are acreditare,  fara a verifica daca formele absolvite sunt acreditate sau autorizate sa functioneze si daca acestea se regasesc in hotararile de guvern, deoarece, in cazul reclamantei, in adeverinta nu specifica forma absolvita ci, se mentioneaza doar ca este eliberata de Facultatea de Psihologie, acreditata la zi.
Cu privire la obligarea institutiei de a efectua inscrierile corespunzatoare in carnetul de munca al reclamantei, de asemenea, instanta de fond a retinut in mod eronat faptul ca I.S.J. Braila poate efectua aceste inscrieri, intrucat, calitatea de angajator apartine G.P.N. Braila.
A solicitat admiterea recursului astfel cum a fost formulat, modificarea in tot a sentintei recurate, iar pe fondul cauzei respingerea cererii reclamantelor ca nefiind netemeinica si nelegala.
In drept, si-a intemeiat cererea pe dispozitiile art. 304 alin. 9 Cod procedura civila, OUG nr. 75/2005, HG nr. 693/2003, HG nr. 1082/2003, HG nr. 1609/2004, HG nr. 940/2004, HG nr. 916/2005, HG nr. 1175/2006, HG nr. 676/2007 si HG nr. 635/2008.
Recurentul-parat M.B. a criticat sentinta civila pentru urmatoarele aspecte:
Pe exceptie, in mod gresit instanta de fond a apreciat faptul ca M.B., ca unitate administrativ teritoriala cu personalitate juridica, are calitate procesuala pasiva, apreciind ca temei legal in acest sens prevederile potrivit carora finantarea institutiilor de invatamant preuniversitar de stat se asigura din bugetele locale. De fapt, instanta nu a tinut seama de prevederile art. 24 lit. c) din Legea cadru a descentralizarii care prevede faptul ca se exercita competente partajate cu autoritatile administratiei publice centrale privind invatamantul preuniversitar din partea autoritatilor administratiei publice locale de la nivelul comunelor si oraselor, instanta de fond nefacand distinctia intre categoriile de finantare ce se asigura de la bugetul local si modul de formare a acestuia.
Instanta de fond a apreciat ca parata I.S.J. Braila nu ar avea calitate procesuala pasiva, prevederile art. 11 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 Statutul Personalului Didactic precizand ca angajarea pe post se face in baza deciziei de repartizare semnata de inspectorul scolar general ceea ce justifica angajarea acestei institutii parate, alaturi de unitatea de invatamant, in raporturi juridice de munca cu personalul didactic.
Pe fondul cauzei, a apreciat ca institutia parata, in speta M.B., nu poate fi obligata la plata unor drepturi de natura salariala, plata acestora fiind reglementata de art. 167 alin. (1) din Legea Invatamantului nr. 85/1995, iar plata la care a fost obligat prin sentinta civila nu poate fi realizata din punctul de vedere al prevederilor Legii administratiei publice - Legea nr. 215/2001 si a Legii bugetului de stat - Legea nr. 11/2010.
Mai mult, prin acte normative succesive, OUG nr. 71/2009 si OUG nr. 45/2010, plata drepturilor salariale stabilite prin hotarari judecatoresti personalului bugetar a fost esalonata pe parcursul a 3-4 ani.
Exista premisele ca M.B. sa nu poata plati independent de vointa sa cu consecinta de a suporta "actualizarea cu indicele de inflatie pana la data platii efective", asa cum nelegal s-a stabilit prin hotararea recurata.
A solicitat admiterea recursului asa cum a fost formulat in sensul respingerii actiunii.
In drept, si-a intemeiat recursul pe dispozitiile art. 304 pct. 9, art. 304 indice 1, art. 312 alin. (3) Cod procedura civila.
Intimatele - reclamante, prin reprezentant S.I.B. "C.G.C.", au depus note scrise prin care au solicitat respingerea recursurilor formulate in cauza ca nefondate si mentinerea ca temeinica si legala a sentintei pronuntata de Tribunalul Braila.
Analizand hotararea recurata prin prisma criticilor formulate de recurenti, sub toate aspectele de fapt si de drept in conformitate cu dispozitiile art. 304 indice 1 Cod procedura civila, curtea apreciaza ca recursul declarat de paratul I.S.J.Braila este, in parte, fondat iar recursul declarat de paratul M.B. este nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Critica formulata de recurentul-parat I.S.J. Braila vizand lipsa calitatii sale procesuale pasive nu este intemeiata.
Privind incadrarea pe functie a personalului didactic, dispozitiile art. 11 alin. 5 din Legea nr. 128/1977 s-a prevazut ca validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice se face de catre inspectoratul scolar.
Este adevarat ca, angajarea pe post se face de directorul unitatii de invatamant, insa aceasta se realizeaza pe baza deciziei de repartizare semnata de I.S.G.
Atributii in materia incadrarii unitatilor de invatamant cu personal didactic necesar, in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic, reveneau inspectoratelor scolare ca organe descentralizate de specialitate subordonate Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si in temeiul dispozitiilor art. 142 lit. g din Legea nr. 84/1995.
Atributii asemanatoare ce revin I.S.J. au fost prevazute si prin dispozitiile art. 254 alin. 6, alin. 17 din Legea nr. 1/2011 cat si de prevederile art. 95 alin. 1 lit. b, l, m din aceeasi lege.
Rezulta astfel existenta unor competente legale stabilite in sarcina Inspectoratului Scolar Judetean inclusiv in domeniul gestionarii resurselor umane si a posturilor didactice la nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti cat si in ceea ce priveste monitorizarea activitatilor de constituire, vacantare si de ocupare a posturilor didactice din unitatile de invatamant, fapt ce justifica existenta calitatii sale procesuale pasive in proces.
Nici critica vizand schimbarea incadrarii reclamantelor prin recunoasterea drepturilor acestora la exercitarea functiei de profesor pentru invatamantul prescolar nu poate fi primita.
Prin dispozitiile art. II pct. 1 lit. a din OUG nr. 40/2009 a fost prevazuta modificarea art. 5 alin. 1 lit. a si b din Legea nr. 128/1997, prin introducerea in invatamantul prescolar a functiei de profesor pentru invatamantul prescolar.
Pentru ocuparea unei asemenea functii s-a prevazut ca cerinta prevederile dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. d din Legea nr. 128/1997 modificata, absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta sau a ciclului II de studii universitare de masterat in profilul postului sau absolvirea liceului pedagogic urmata de absolvirea unei institutii de invatamant superior de scurta sau de lunga durata in profilul pedagogic.
Ulterior, prin Ordinul nr. 3235/09.02.2010 emis de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului au fost aprobate specializarile de nivel universitar care confera dreptul absolventilor liceelor pedagogice de a ocupa functiile didactice de profesor in invatamantul prescolar si profesor din invatamantul primar.
Prin dispozitiile art. 1 alin. 2 din Ordinul mentionat s-a prevazut indeplinirea conditiilor de ocupare a functiei didactice de profesor in invatamantul prescolar de absolventii cu diploma ai liceelor pedagogice repartizati in invatamantul preuniversitar pe posturi de educatori, care au finalizat cu diploma de absolvire/licenta si studii universitare de scurta durata sau de lunga durata ori ciclul I de studii universitare de licenta sau ciclul II de studii universitare de masterat, avand inscris pe diploma de licenta una din specializarile cuprinse in Centralizatorul precum si probele de concurs aprobate prin Ordinul nr. 6052/04.12.2009, la aria curriculara "om si societate" disciplina psihologie.
In speta, intimata-reclamanta R.T. este absolventa a Liceului Pedagogic din anul scolar 1979 obtinand diploma de educatoare iar in anul 2008 a absolvit Facultatea de Sociologie - Psihologie din cadrul Universitatii "Spiru Haret" Bucuresti, dobandind titlul de licentiata in psihologie.
Intimata-reclamanta G.I. este absolventa a Liceului Pedagogic din anul scolar 1973 obtinand diploma de educatoare iar in anul 2007 a absolvit Facultatea de Sociologie - Psihologie din cadrul Universitatii "Spiru Haret" Bucuresti, dobandind titlul de licentiata in sociologie- psihologie.
Criticile recurentului-parat privind valabilitatea acestor documente ca fiind emise de o institutie de invatamant superior pentru o specializare pentru care are acreditare, fara a verifica daca formele absolvite sau acreditate sunt autorizate sa functioneze nu pot fi primite.
Asa cum a retinut si instanta de fond, actul de absolvire emis nu a fost anulat ori nu s-a cerut anularea sa si, in conditiile legii, isi produce efectele juridice.
Apararile legate de acreditarea/neacreditarea formei de invatamant absolvite de intimata-reclamanta nu se circumscriu obiectului actiunii cata vreme aceasta nu priveste anularea actului emis care atesta studiile absolvite si dobandirea titlului  de licentiata in psihologie, bucurandu-se de o prezumtie de legalitate.
Este gasita intemeiata critica formulata de recurentul-parat vizand obligarea sa la efectuarea inscrierilor corespunzatoare in carnetul de munca al reclamantei, o asemenea obligatie revenind din punct de vedere legal exclusiv unitatii de invatamant data fiind calitatea sa de angajator, potrivit prevederilor art. 11 alin. 5 din Legea nr. 128/1977 si ale art. 90 alin. 2 din Legea nr. 1/2011 - Legea Educatiei Nationale.
Potrivit prevederilor art. 3, art. 6 si art. 20 din Decretul nr. 92/1976 in vigoare pana la data de 01.01.2011, revenea unitatii angajatoare intocmirea, completarea si pastrarea carnetului de munca de catre compartimentul care are in sarcina evidenta personalului, de catre persoane cu pregatire corespunzatoare desemnate in acest scop de conducerea unitatii.
In ceea ce priveste recursul declarat de paratul Municipiul Braila, problema de fapt si de drept invocata prin motivele de recurs vizeaza aspectele tinand de calitatea procesuala pasiva a acestuia.
Calitatea procesuala reprezinta indreptatirea unei persoane de a figura ca parte in proces si presupune existenta unei identitati intre titularii raportului juridic dedus judecatii, din punct de vedere al dreptului afirmat (calitate procesuala activa) si a obligatiei corelative (calitate procesuala pasiva).
Calitatea procesuala se stabileste functie de dreptul ce face obiectul judecatii, a carui existenta sau inexistenta urmeaza a se constata prin hotararea judecatoreasca.
In speta, obiectul judecatii il reprezinta pretentiile intimatei-reclamante de plata a drepturilor salariale cuvenite in baza incadrarii pe functia de profesor pentru invatamantul prescolar, inclusiv diferenta dintre drepturile salariale cuvenite si cele efectiv platite incepand cu data de 09.02.2010 si pana la data pronuntarii, actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
Referitor la existenta acestor drepturi salariale, problema pusa in discutie vizeaza nu doar  simpla plata ci si aspectele care tin de prevederea unor asemenea sume, reflectarea lor in situatiile economico-financiare, repartizarea pe categorii de cheltuieli, aprobarea si ulterior alocarea sumelor catre ordonatorii de credite prevazuti de lege.
Sub aceste aspecte, se constata ca recurentului-parat ii revin astfel de atributii, imprejurare care justifica existenta calitatii sale procesuale pasive.
Potrivit art. 167 alin. 3 din Legea nr. 84/1995 finantarea de baza asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de invatamant la nivel preuniversitar, conform standardelor nationale. Finantarea de baza se asigura prin bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, de sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale bugetelor locale.
In cadrul finantarii de baza sunt cuprinse inclusiv cheltuielile de personal si care, potrivit reglementarilor de mai sus, se asigura prin bugetele locale ale unitatilor administrativ - teritoriale de care apartin unitatile de invatamant.
Dispozitii asemanatoare se regasesc si in prevederile art. 104 alin. 2 si 5 din Legea nr. 1/2011.
Ca urmare, nu pot fi primite motivele de recurs invocate in cauza in sensul ca nu intra in sfera atributiilor ce revin consiliilor locale, asigurarea sumelor necesare platii unor asemenea drepturi salariale ce fac parte din finantarea de baza a unitatilor de invatamant.
In caz contrar, s-ar ajunge la situatia in care un drept patrimonial al carui existenta este recunoscuta pe o perioada de timp, sa fie vidat de substanta sa si practic, sa devina  lipsit de orice valoare.
De aceea, respectarea principiului increderii in statul de drept, care implica asigurarea aplicarii legilor adoptate in spiritul si litera lor, concomitent cu eliminarea oricaror tendinte de reglementare a unor situatii juridice fictive, face necesar ca titularii drepturilor recunoscute sa nu poata fi obstaculati  de a se bucura efectiv de acestea pentru perioada in care au fost prevazute de lege.
In ce priveste actualizarea cu indicele de inflatie, potrivit dispozitiilor art. 161 alin. 4 din Codul muncii, intarzierea nejustificata a platii salariului sau neplata acestuia poate determina obligarea angajatorului la plata de daune-interese pentru repararea prejudiciului produs salariatului.
Solutia actualizarii cu indicele de inflatie are in vedere principiul repararii integrale a prejudiciului, consacrat de art. 1084 Cod civil potrivit caruia daunele interese ce sunt debite creditorului cuprind in genere pierderea ce a suferit si beneficiul de care a fost lipsit.
 De altfel, chiar Curtea Constitutionala, prin mai multe decizii (de exemplu decizia nr. 72/05.03.2002), a statuat ca actualizarea in raport cu rata inflatiei a sumelor datorate se impune pentru asigurarea recuperarii creantei la valoarea ei reala.
In consecinta, pentru considerentele aratate si in temeiul dispozitiilor  art. 312 alin. 1 Cod procedura civila, a fost admis recursul declarat de paratul I.S.J. Braila.
 A fost modificata in parte sentinta civila nr. 884/27.06.2011 a Tribunalului Braila, in sensul ca a fost inlaturata dispozitia privind obligarea paratului I.S.J. Braila la efectuarea inscrierilor corespunzatoare in carnetul de munca al reclamantelor.
Au fost mentinute celelalte dispozitii ale sentintei civile recurate.
A fost respins ca nefondat recursul declarat de paratul Municipiul Braila pentru U.A.T. Braila.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Absolventi

CALIFICAREA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. PRINCIPIUL DISPONIBILITATII. COMPETENTA INSTANTEI DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV DE A SOLUTIONA CEREREA PRIVIND OBLIGAREA UNIVERISTATII SA ELIBEREZE DIPLOME DE LICENTA - Hotarare nr. 4628/2013 din data de 18.03.2013
Nulitate absoluta - Sentinta civila nr. 19862 din data de 02.12.2009
Iesire din indiviziune - Sentinta civila nr. 9893 din data de 05.06.2009
CALIFICAREA CERERII DE CHEMARE IN JUDECATA. PRINCIPIUL DISPONIBILITATII. COMPETENTA INSTANTEI DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV DE A SOLUTIONA CEREREA PRIVIND OBLIGAREA UNIVERISTATII SA ELIBEREZE DIPLOME DE LICENTA - Hotarare nr. 4628/2013 din data de 18.03.2013
Procedura insolventei. Cerere de inlocuire a lichidatorului. Conditii. - Decizie nr. 978/R-Com din data de 18.04.2012
Exceptie de nelegalitate a dispozitiilor art.22 pct.6 din Ordinul nr.3108/2009, privind Normele de aplicare a legii in domeniul asigurarilor de raspundere civila pentru pagube produse tertilor. Respingere - Decizie nr. 1203/R-CONT din data de 09.05.2012
Dreptul copilului de a avea legaturi personale cu parintii sai. Obligatia instantei de a lua in considerare, cu prioritate, interesul superior al copilului minor. - Decizie nr. 1593 din data de 22.06.2012
Intelesul notiunii de "bun" in acceptiunea art.1 din Protocolul nr.1 aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Principiul protectiei asteptarilor legitime a cetatenilor cu privire la un anumit nivel al protectiei si securitatii. - Decizie nr. 1434 din data de 01.06.2012
Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru, prevazut de legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, intre care si stabilirea unor termene dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai ... - Decizie nr. 1185 din data de 04.05.2012
Regimul juridic al actiunii in constatarea nulitatii absolute a testamentului si a certificatului de mostenitor. - Decizie nr. 1184 din data de 04.05.2012
Stabilirea dreptului de superficie pe terenul proprietatea paratei, in lipsa acordului acesteia la edificarea constructiei, si a bunei credinte a reclamantilor la ridicarea constructiei, prin incalcarea puterii de lucru judecat a hotararilor judecato... - Decizie nr. 921 din data de 04.04.2012
Principiul puterii de lucru judecat. Interdictia judecarii din nou a unui proces terminat, precum si a contrazicerii intre doua hotarari judecatoresti, adica a infirmarii constatarilor facute intr-o hotarare judecatoreasca irevocabila printr-o alta h... - Decizie nr. 1579 din data de 20.06.2012
Incuviintarea executarii titlurilor pronuntate de catre o instanta apartinand unui alt stat membru al Uniunii Europene. Invocarea, de catre recurenti, nu a lipsei valabilitatii hotararii instantei judecatoresti romane de incuviintare a executarii sil... - Decizie nr. 1441 din data de 05.06.2012
Motivul de revizuire prevazut de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. Notiunea de "lucru cerut". - Decizie nr. 1437 din data de 01.06.2012
Limitele investirii instantei de recurs - in propria cale de atac recurentul nu isi poate inrautati situatia. - Decizie nr. 1090 din data de 24.04.2012
Neadministrarea de catre instanta de apel a niciunui fel de probe, atat pe actiunea principala, cat si pe cererea reconventionala si solutionarea de catre aceasta a procesului in mod nelegal pe exceptia autoritatii de lucru judecat. Determinarea cali... - Decizie nr. 950 din data de 06.04.2012
Acordarea de despagubiri pentru prejudiciul moral suferit de reclamant ca urmare a unei condamnari politice. Angajarea raspunderii patrimoniale a statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare dintr-un proces penal. Inadmisibilitatea act... - Decizie nr. 879 din data de 02.04.2012
Potrivit deciziei nr. 42/2008 pronuntata intr-un recurs in interesul legii de Inalta Curte de Casatie si Justitie, instanta este investita prin acelasi act de sesizare cu judecarea a doua infractiuni intentionate, savarsite de acelasi inculpat, dint... - Decizie nr. 60/R din data de 24.01.2012
Incetarea procesului penal. Consecinte asupra solutionarii actiunii civile exercitate de o unitate spitaliceasca. - Decizie nr. 38/R din data de 17.01.2012
Solutionarea pe cale amiabila a laturii civile a cauzei. Cerinte. - Decizie nr. 74/R din data de 27.01.2012