InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Timisoara

Decretul-Lege nr. 118/1990. Se exclude calitatea de persoana stramutata cu cea de persoana cu domiciliul fortat

(Decizie nr. 1023 din data de 24.04.2012 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)

Domeniu Persoane persecutate din motive politice | Dosare Curtea de Apel Timisoara | Jurisprudenta Curtea de Apel Timisoara

Decretul-Lege nr. 118/1990. Se exclude calitatea de persoana stramutata cu cea de persoana cu domiciliul fortat.

- Decretul-Lege nr. 118/1990: art. 1

      Atunci cand masura stramutarii unei persoane coincide, ca perioada, cu cea a domiciliului obligatoriu al acesteia, dislocarea intr-o alta localitate include in mod obligatoriu si restrictia domiciliara, astfel incat nu se poate acorda decat o singura indemnizatie lunara aferenta pentru fiecare an de stramutare, aceasta constituind masura abuziva cea mai grea care o absoarbe pe cea a domiciliului obligatoriu.

Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal,
Decizia civila nr. 1023 din 24 aprilie 2012, R.O.
      
      Prin sentinta civila nr. nr. 606/28.09.2011, pronuntata in dosar nr. 1716/115/2011, Tribunalul Caras-Severin a respins actiunea formulata de reclamanta F.C.M. in contradictoriu cu parata Agentia pentru Prestatii Sociale a judetului Caras-Severin, avand ca obiect obligarea paratei la emiterea unei decizii, prin care sa-i fie recunoscuta calitatea de victima a masurilor administrative cu caracter politic, respectiv faptul ca a avut domiciliu obligatoriu, pe perioada 18 iunie 1952 - 22 decembrie 1955, potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) lit. d) din Decretul-Lege nr. 118/1990.
      Recursul formulat de reclamanta a fost respins prin decizia civila nr. 1023 din 24 aprilie 2012 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara in dosarul nr. 1716/115/2011* cu motivarea ca potrivit dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. c) si d) din Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, timpul cat o persoana, dupa data de 6 martie 1945 a avut domiciliu obligatoriu ori a fost stramutata intr-o alta localitate constituie vechime in munca si se ia in considerare la stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi ce se acorda, in functie de vechimea in munca.
      De asemenea, potrivit art. 4 alin. (1) si (2) din acelasi act normativ persoanele care s-au aflat in situatiile prevazute mai sus au dreptul la o indemnizatie lunara pentru fiecare an de stramutare ori domiciliu obligatoriu, indemnizatie al carei cuantum este diferit in functie de masura administrativa abuziva la care au fost supuse.
      In forma initiala a Decretului-Lege nr. 118/1990, publicata in Monitorul Oficial nr. 50 din 9.04.1990, art. 3 nu prevedea indemnizatii in cuantum distinct pentru fiecare tip de persecutie politica, cuantumul acestora fiind stabilit identic, indiferent de gravitatea masurii.
      Aceasta distinctie a fost realizata prin art. I pct. 1 din Legea nr. 53/1993, publicata in Monitorul Oficial , partea I, nr. 157 din 12 iulie 1993 care a modificat acest articol, stabilindu-se cuantumuri diferite pentru fiecare an de stramutare, respectiv, domiciliu obligatoriu, tocmai in considerarea naturii si gravitatii celor doua masuri, precum si a consecintelor diferite ale acestora asupra persoanelor vizate.
      Scopul acestei masuri legislative, de a trata diferentiat si distinct cele doua masuri, a fost acela de a se asigura o reparatie completa si echitabila, atunci cand, in decursul regimului dictatorial, o persoana a fost supusa, in perioade distincte, atat masurii represive a stramutarii, cat si masurii domiciliului fortat.
      Insa, atunci cand masura represiva consta exclusiv in stramutare (dislocare), stabilirea domiciliului obligatoriu functiona ca o masura accesorie, iar ambele se aplicau concomitent, pana la ridicarea restrictiilor domiciliare.
      Astfel, stramutarea (dislocarea fortata) presupunea pe de o parte, mutarea unei persoane dintr-o regiune in alta, iar pe de alta parte obligarea acelei persoane de a ramane in locul in care a fost stramutata. Masura domiciliului obligatoriu functiona in aceasta situatie complementar stramutarii, fiind menita sa accentueze puterea coercitiv-represiva a masurii principale (stramutarea).
      Rezulta ca masura stramutarii, presupunand trimiterea unei persoane intr-o alta locatie decat propriul domiciliu si obligarea de a trai in acea locatie pe care nu o putea parasi sub sanctiunea legii penale, a inclus atat schimbarea domiciliului initial, cat si imposibilitatea alegerii libere a unui alt domiciliu pana la ridicarea restrictiilor domiciliare, aducand o mai mare atingere libertatii de circulatie ca drept fundamental.
      Ratiunea legiuitorului de a reglementa in mod diferit indemnizatiile pentru cele doua masuri a fost aceea de a stabili masuri reparatorii diferite in functie de masura abuziva suferita, in aprecierea gradului de severitate, a restrictiilor si consecintelor incalcarii libertatilor individuale produse, in perioade distincte de timp.
      Insa, in masura in care stramutarea coincide, ca perioada, cu domiciliul obligatoriu, apreciem ca nu se pot cumula indemnizatiile corespunzatoare celor doua situatii, deoarece dislocarea unei persoane de la domiciliul pe care liber si l-a ales si mutarea ei intr-o alta localitate presupunea in mod automat si stabilirea unui domiciliu obligatoriu.
      Astfel, stramutarea absoarbe masura domiciliului obligatoriu, iar restrictiile domiciliare sunt de esenta ambelor masuri analizate.
      In atare situatie, persoana indreptatita la masuri reparatorii poate beneficia de o singura indemnizatie ce va fi corespunzatoare celei mai grele masuri abuzive restrictive, respectiv aceea specifica stramutarii.
      Se cuvine a se aminti ca indemnizatiile prevazute de art. 3 din Decretul-Lege nr. 118/1990, republicat nu constituie singurele masuri reparatorii instituite de acest act normativ, ele fiind dublate si de recunoasterea ca vechime in munca a perioadelor in care o persoana a fost stramutata ori i s-a stabilit domiciliu obligatoriu potrivit art. 1 alin. (4), precum si de drepturile cu continut patrimonial si personal nepatrimonial prevazute de art. 8 si 9 din acelasi act normativ.
      Din aceste perspective, daca s-ar achiesa la teza potrivit careia, in ipoteza analizata, se pot cumula cele doua indemnizatii, ar trebui sa se recunoasca si posibilitatea dublarii celorlalte masuri reparatorii, ceea ce din punct de vedere rational si juridic nu poate fi primit.
      Astfel, doar prin reductio ad absurdum s-ar putea accepta ca este posibila recunoasterea unei duble vechimi in munca pentru aceeasi perioada de timp in care au fost aplicate masurile, precum si dublarea drepturilor prevazute de dispozitiile art. 8 si art. 9 din Decretul-Lege nr. 118/1990, republicat.
      Or, intentia legiuitorului a fost de a acorda reparatii materiale juste pentru repararea prejudiciului suferit de persoanele indreptatite.
      Se pot acorda indemnizatii distincte si considera vechime in munca distincta de care sa se tina seama la stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi ce se acorda, dar numai in situatia in care cele doua masuri administrative abuzive nu coincid ca perioada, nu se absorb una pe cealalta, producand acelasi efect, respectiv incalcarea dreptului constitutional al unei persoane de a-si alege liber un domiciliu, ca atribut de identificare a persoanei fizice si care o individualizeaza in spatiu.
      In concluzie, Curtea a considerat ca atunci cand masura stramutarii coincide, ca perioada, cu cea a domiciliului obligatoriu, dislocarea intr-o alta localitate include in mod obligatoriu si restrictia domiciliara, astfel incat nu se poate acorda decat o singura indemnizatie lunara aferenta pentru fiecare an de stramutare, aceasta constituind masura abuziva cea mai grea care o absoarbe pe cea a domiciliului obligatoriu.
      In consecinta, in raport cu cele aratate mai sus, Curtea a respins ca nefondat, in temeiul art. 312 alin. (1) C. pr. civ., recursul reclamantei.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Persoane persecutate din motive politice

Stabilirea calitatii de beneficiar a dl 118/1990 si a OUG 214/1999 - Sentinta civila nr. 250 din data de 24.03.2009
Persoane persecutate din motive politice - Sentinta civila nr. 51 din data de 18.02.2011
Decretul lege nr. 119/1990 prvind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate or constituite in prizonieri. Anularea deciziei de... - Sentinta comerciala nr. 4260 din data de 04.09.2007
Schimbarea calificarii legale a infractiunii, potrivit noului Cod penal. Impacarea partilor. Consecinte: incetarea procesului penal - Decizie nr. 404/A din data de 07.05.2014
Infractiunea de tentativa de omor si infractiunea de loviri sau alte violente. Delimitarea continutului constitutiv al celor doua infractiuni. Schimbarea incadrarii juridice in raport de criteriile care caracterizeaza, potrivit probelor administrate, c - Decizie nr. 391/A din data de 05.05.2014
Individualizarea judiciara a regimului sanctionatoriu penal. Aplicarea noului Cod penal. Renuntarea la aplicarea pedepsei. Conditii - Decizie nr. 393/A din data de 05.05.2014
Fapta penala prevazuta de Codul penal anterior, dezincriminata de noul Cod penal. Aplicarea legii penale mai favorabile - Decizie nr. 420/A din data de 12.05.2014
Citarea inculpatului in procesul penal. Schimbarea locului de citare. Neinformarea organului judiciar de catre inculpat asupra locului in care urmeaza a fi citat. Solutionarea cauzei penale cu citarea inculpatului la domiciliul cunoscut si prin afisare - Decizie nr. 340/A din data de 14.04.2014
Revizuire intemeiata pe prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 554/2004. Cerere nefondata - Decizie nr. 4802 din data de 27.05.2014
Recurs nul. Imputernicire avocatiala emisa fara contract de asistenta juridica - Decizie nr. 3932 din data de 06.05.2014
Cheltuieli medicale efectuate in Germania. Cuantumul sumei de restituit - Decizie nr. 4241 din data de 13.05.2014
Revizuire drepturi de pensie. Emiterea deciziei de revizuire a pensiei - Decizie nr. 552 din data de 04.06.2014
Recalculare pensie. Imposibilitatea valorificarii unor venituri pentru care s-a emis, anterior, o decizie de respingere, ce nu a fost contestata - Decizie nr. 551 din data de 04.06.2014
Demisie fara preaviz. Consecinta neindeplinirii cerintelor legale privitoare la demisia fara preaviz. Momentul pana la care se poate emite o decizie de concediere disciplinara a salariatului care a formulat o cerere de demisie - Decizie nr. 457 din data de 14.05.2014
Decizie de imputare. Nulitatea absoluta a deciziei de imputare - Decizie nr. 536 din data de 04.06.2014
Decizie de concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului. Continut. Sanctiunea necuprinderii elementelor obligatorii in decizia de concediere - Decizie nr. 273 din data de 02.04.2014
Societate cu raspundere limitata. Cererea asociatului indreptatit, potrivit legii, de convocare a adunarii generale a asociatilor, de catre administratorul societatii. Refuzul convocarii. Remediul legal - autorizarea convocarii adunarii generale de cat - Decizie nr. 515 din data de 03.07.2014
Societate cu raspundere limitata. Actiune in anulare a hotararii adunarii generale a asociatilor. Convocarea asociatului reclamant la adresa cunoscuta de organul de administratie al societatii. Schimbarea adresei asociatului reclamant. Obligatia asocia - Decizie nr. 299/R din data de 08.05.2014
Procedura insolventei. Renuntarea practicianului in insolventa de a exercita, in continuare, mandatul de administrator judiciar, in consortiu cu un alt practician in insolventa. Regim juridic aplicabil. Dreptul practicianului in insolventa renuntator - Decizie nr. 213 din data de 02.04.2014
5. Procedura insolventei. Contestatie impotriva hotararii adunarii creditorilor, cu referire la nelegala constituire a comitetului creditorilor. Natura juridica a conflictului de interese pentru exercitiul dreptului de vot in cadrul adunarii creditorilor - Decizie nr. 296/R din data de 08.05.2014