InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Cerere de restituire sprijin financiar pentru producatorii agricoli. Competenta materiala a Judecatoriei nu a Tribunalu

(Sentinta civila nr. 1903 din data de 15.06.2010 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu Agricultura | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

            Potrivit prevederilor art. 15 din H.G. nr. 962/2001, de aprobare a normelor  pentru aplicarea Legii nr. 152/1993, lista solicitantilor care au acces  la locuintele pentru tineri  destinate inchirierii , precum  si stabilirea listei de prioritati , se aproba  prin hotarare a consiliului local.

         Prin actiunea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 12 mai 2010 sub nr. 2659/87/2010 ,reclamantul Prefectul Judetului Teleorman a chemat in judecata Consiliul local al municipiului Rosiorii de Vede  ,pentru a se dispune anularea  hotararii nr. 24 din 12.03.2010 prin care s-a aprobat  lista solicitarilor si ordinea de prioritate pentru repartizarea locuintelor pentru tineri ,destinate inchirierii ,in mun. Rosiorii de Vede.
   In motivarea cererii sale reclamantul a aratat ca prin hotararea mentionata Consiliul local al mun. Rosiorii de Vede a aprobat "ordinea de prioritate  si lista solicitantilor pentru repartizarea locuintelor pentru tineri ,destinate inchirierii ,in mun. Rosiorii de Vede ".
La baza  adoptarii acestei hotarari au stat expunerea de motive nr. 5011/09.03.2010 a Primarului mun. Rosiorii de Vede ,raportul  de specialitate al Serviciului Public Local Asistenta Sociala si Autoritate Tutelara nr. 5012/09.03.2010 ,avizul Comisiei pentru probleme de munca,protectie sociala din cadrul Consiliului local al mun. Rosiorii de Vede ,procesul verbal nr. 4307/614 A.S./26.02.2010 al Comisiei Sociale numita prin dispozitia Primarului mun. Rosiorii de Vede  nr. 77/01.02.2010 ,HCL al mun. Rosiorii de Vede nr. 108/30.11.2009 .
 Ca temei juridic au fost invocate prevederile din  Legea 572/1998 ,prevederile HGR nr. 962/2001  si art.  36 alin.2 lit.d ,alin.6 lit a si alin. 3  din Legea nr. 215/2001 republ.
Sustine reclamantul ca potrivit HGR nr. 962/2001,  solicitarile /cererile privind repartizarea de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii ,se inregistreaza in ordinea primirii acestora si se analizeaza de comisii sociale. Aceste comisii sociale  la nivelul unitatilor administrativ teritoriale se constituie prin dispozitia primarului ,iar componenta lor trebuie sa respecte structura pe specialitati aprobata de consiliul local prin hotarare .
La data emiterii dispozitiei nr. 77 /01.02.2010 privind "stabilirea Comisiei Sociale si a metodologiei de lucru pentru analizarea solicitarilor ,stabilirea ordinii de prioritate si repartizarea de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii ,construite prin ANL " la nivelul mun. Rosiorii de Vede nu exista hotarare a autoritatii publice locale deliberative prin care sa fie aprobata structura pe specialitati a membrilor comisiei sociale ,astfel ca la emiterea dispozitiei  sus mentionate au fost incalcate prevederile art. 14 alin. 3 si 4 din HGR nr. 962/2001 modif. si complet.
Astfel ,sustine reclamantul ,cum comisia sociala de la nivelul mun. Rosiorii de Vede a fost constituita cu incalcarea prevederilor legale  in domeniu ,hotararea Consiliului local nr. 24 din 12.03.2010   prin care a fost aprobata  lista solicitantilor care au acces la locuintele pentru tineri ,destinate inchirierii , propusa de comisia sociala este nelegala.
   Apreciaza reclamantul ca ,in speta, sunt aplicabile dispozitiile Legii 340/2004 privind Prefectul si institutia prefectului,Legea 554/2004 privind contenciosul administrativ ,ale Legii 215/2001 republicata  privind administratia publica locala,prevederile Legii 24/2000 si ale  HGR nr. 962/2001.
    In sustinerea actiunii reclamantul a depus; hotararea Consiliului local al mun. Rosiorii de Vede nr. 24/12.03.2010 si anexele acesteia.
   Prin intampinare inregistrata la data de 27.05.2010 (f 23) Consiliul local al mun. Rosiorii de Vede a solicitat respingerea actiunii ca fiind nefondata ,sustinand ca reclamantul  nu invoca vreun motiv de nulitate a HCL nr. 24/2010  ci numai faptul ca  dispozitia nr. 77/01.02.2010 care a stat la baza emiterii hotararii a carei anulare se cere ,este nelegala .Mai sustine parata ca dispozitia nr. 77/2010 emisa de Primarul mun. Rosiorii de Vede de constituire a comisiei sociale  pentru analizarea solicitarilor ,stabilire a ordinii de prioritate si repartizarea de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii,  nu a produs nici o vatamare  a drepturilor sau intereselor vreunui subiect de drept public sau privat.
     In aparare parata a depus Dispozitia nr. 77/01.02.2010 emisa de primarul mun. Rosiorii de Vede  .
     Analizand actele dosarului in raport de sustinerile partilor si dispozitiile legale aplicabile ,Tribunalul apreciaza actiunea ca fiind  neintemeiata pentru urmatoarele argumente;
   Prin hotararea  nr. 24 din 12.03.2010 ,Consiliul local al mun. Rosiorii de Vede a aprobat  lista  si ordinea de prioritate pentru solicitantii de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii in mun. Rosiorii de Vede .
 La baza  adoptarii acestei hotarari au stat ; expunerea de motive nr. 5011/09.03.2010 a Primarului mun. Rosiorii de Vede ,raportul  de specialitate al Serviciului Public Local Asistenta Sociala si Autoritate Tutelara nr. 5012/09.03.2010 ,avizul Comisiei pentru probleme de munca,protectie sociala din cadrul Consiliului local al mun. Rosiorii de Vede ,procesul verbal nr. 4307/614 A.S./26.02.2010 al Comisiei Sociale numita prin dispozitia Primarului mun. Rosiorii de Vede  nr. 77/01.02.2010 ,HCL al mun. Rosiorii de Vede nr. 108/30.11.2009 . Ca temei juridic au fost invocate prevederile din  Legea 572/1998 ,prevederile HGR nr. 962/2001  si art.  36 alin.2 lit.d ,alin.6 lit a si alin. 3  din Legea nr. 215/2001 republicata.
Potrivit dispozitiilor art. 14 alin.2 din HGR nr. 962/2001 privind aprobarea Normelor Metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 ,solicitarile /cererile privind repartizarea de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii ,se inregistreaza in ordinea primirii acestora si se analizeaza de comisii sociale.
 Aceste comisii sociale se constituie prin dispozitie a Primarului ,iar structura pe specialitati a membrilor comisiilor sociale se aproba de consiliile locale la propunerea primarilor localitatilor.
Potrivit dispozitiilor art. 15 alin.2 din HGR nr. 962/2001  lista solicitantilor care au acces la locuintele pentru tineri ,destinate inchirierii precum si stabilirea listei de prioritati in solutionarea acestora ,se aproba prin hotarare a consiliului local a comunei ,orasului ,mun. ,dupa caz.
Prin dispozitia nr. 77 din 01.02.2010 ,Primarul mun. Rosiorii de Vede a stabilit componenta comisiei sociale pentru  analizarea solicitarilor ,stabilirea ordinii de prioritate si repartizarea de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii 
De remarcat este faptul ca reclamantul nu contesta modul de stabilire a accesului la locuinte sau de acordare a prioritatilor in solutionarea cererilor ,ci  numai faptul  ca la data de 01.02.2010 cand s-a constituit  prin Dispozitia Primarului cu nr. 77 comisia sociala pentru analizarea solicitarilor ,stabilire a ordinii de prioritate si repartizarea de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii  , nu exista o hotarare a autoritatii publice locale deliberative prin care sa fie aprobata structura pe specialitati a membrilor comisiei sociale.
Insa in prezenta speta ,instanta este investita numai cu analizarea legalitatii HCL nr. 24/12.03.2010  astfel ca nu poate verifica legalitatea Dispozitiei Primarului nr. 77/01.02.2010 .
Cum singurul motiv de nelegalitate a hotararii contestate invocat ,este nelegalitatea Dispozitiei  nr. 77/2010 a Primarului mun. Rosiorii de Vede care a stat la baza emiterii HCL a carei anulare se cere ,si cum reclamantul nu a facut dovada anularii acestei dispozitii si nici nu a cerut in prezenta cauza verificarea legalitatii acestei dispozitii , Tribunalul va respinge actiunea reclamantului ca fiind nefondata.

In baza  art.17 din OUG nr.123/2006, utilizarea sprijinului  financiar de catre producatorii agricoli in alte  scopuri  decat  cele pentru care a fost solicitat  este interzisa  si se considera  sprijin  necuvenit si se recompenseaza potrivit legii.
In lipsa unor prevederi legale  exprese  care sa investeasca instanta  de contencios administrativ  potrivit dreptului comun.
La data de 28 aprilie 2010 a fost primit la  Tribunalul Teleorman - sectia CMASCAF  dosarul nr. 501/339/2010 privind pe reclamanta Agentia de PIati si Interventie pentru Agricultura  -Teleorman (APIA)   in  contradictoriu cu  paratul R.M.  .
Prin sentinta civila  nr. 250/12.04.2010 Judecatoria Zimnicea admite exceptia necompetentei  materiale si declina competenta de solutionare a cauzei ce formeaza  obiectul dosarului nr. 501/339/2010 in favoarea Tribunalului Teleorman - sectia CMASCAF .
Retine instanta ca prin cererea  de chemare in judecata inregistrata la Judecatoria Zimnicea sub nr. 501/339/2010 din 16.02.2010 reclamanta  Agentia  de Plati  si Interventie pentru Agricultura ( APIA) in contradictoriu cu paratul R.M.  a solicitat pronuntarea  unei hotarari, prin care parata sa fie obligata la restituirea sumei de 1500 lei  cu titlu  de creanta ( plata nedatorata )  actualizata cu dobanda legala conform art. 17 alin. 2 din OUG nr. 123/2006, de la data punerii in intarziere  pana la data efectuarii platii inclusiv , cu cheltuieli de judecata.
In motivare,  reclamanta  arata ca prin cererea nr. 4699/15.10.2007  paratul R.M.    a solicitat sprijin  financiar pentru infiintarea culturii  de toamna a anului 2007 de la  reclamanta in baza Ordinului MADR nr. 685/2007 pentru modificarea Anexei F la Ordinul MAPDR nr. 850/2006 pentru  aprobarea  normelor  metodologice privind  modul de acordare a sprijinului  financiar  pentru activitatile din sectorul vegetal,  zootehnic , al imbunatatirilor funciare si al  organizarii si sistematizarii  teritoriului precum si conditiile de eligibilitate .
Paratul a solicitat sprijin agricol de la bugetul de stat pentru o suprafata de 13 ha , pentru  cultura de grau si a primit bonuri valorice in suma de 6500 lei si s-a obligat prin cererea de sprijin ca in cazul in care nu realizeaza     suprafetele pe culturi specificate , sa  restituie sumele reprezentand sprijin financiar nejustificat.
La data verificarii culturii pentru care s-a formulat cererea de sprijin , conform art.  15 din Ordinul nr. 687/2007 s-a incheiat si procesul verbal de receptie si restituire  nr.4650 /16.06.2008, prin care s-a constatat ca suprafata de 3 ha pentru care  s-a acordat  subventie de la bugetul de stat , paratul  a facut dovada  cu documente ca a infiintat cultura  de  grau pe o suprafata de 3 ha, rezultand  suma nejustificata in valoare de 1500 lei pentru 3 ha de grau necultivate  pe care paratul  trebuie sa o restituie ca suma necuvenita  conform procesului  verbal de receptie si restituire .
Sustine  reclamanta ca a incercat  recuperarea acestei sume , fara  vreun rezultat , ca paratul a fost pus in intarziere  potrivit  art. 1079 si art. 1081 Cod Civil.
Reclamanta  si-a intemeiat cererea de chemare in judecata pe dispozitiile art. 1092, art. 1105 Cod Civil, Ordinul MADR nr. 687/2007b , OUG  nr. 123/2006 , Codul de Procedura Fiscala si art.  6 din Codul de Procedura  Civila.
Au fost anexate cererii  de chemare in judecata in xerocopie: proces verbal  de receptie si restituire , nr. 4699/16.06.2008 , cererea  nr. 4699/15.10.2007, extras din manualul de proceduri.
Cu privire la exceptia necompetentei materiale  invocata de parata la  18.05.2010 :
Art. 17 din OUG nr. 123/2006 pentru aprobarea acordarii sprijinului financiar,  producatorilor agricoli din sectorul vegetal , zootehnic al imbunatatirilor funciare  si al  organizarii si sistematizarii teritoriului prevede la alin. 1 ca utilizarea  sprijinului financiar pentru alte  scopuri decat pentru cele  pentru care a fost solicitat este interzisa si se considera sprijin financiar necuvenit  si la alin. 2  ca sumele  necuvenite acordate sub forma de sprijin se recupereaza , cu aplicarea dobanzilor si  penalitatilor prevazute de legislatia in vigoare .
Astfel, executivul nu a  prevazut o competenta speciala  a instantelor de judecata  in solutionarea litigiilor   privind recuperarea sprijinului  financiar  acordat producatorilor agricoli si utilizat in alte scopuri decat cele pentru care a fost solicitat .
In lipsa unor  prevederi  exprese care sa investeasca instanta de contencios administrativ  in solutionarea unei astfel  de cauze,  aceasta instanta nu are  competenta materiala de solutionare .
In temeiul art. 158 Cod Procedura Civila va fi admisa exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Teleorman - sectia CMASCAF  - cu  consecinta declinarii competentei in favoarea  Judecatoriei Zimnicea , ca  instanta de drept comun in solutionarea  cauzei  de fata  potrivit art. 1 Cod Procedura Civila , valoarea litigiului nefiind  mai mare  de  cinci sute  mii lei  ( cinci miliarde lei ) .
In temeiul art. 20 alin. 2 Cod Procedura Civila instanta constata  conflict negativ de competenta si in temeiul art. 21 Cod Procedura  civila  va suspenda  orice alta procedura  si va inainta dosarul instantei in drept  sa hotarasca asupra conflictului in cauza , Curtea de Apel Bucuresti .

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Agricultura

Modificarea actelor constitutive ale organizatiilor cooperatiste in baza legii nr. 1/2005. Calitatea de membru cooperator - Decizie nr. 42/Ap din data de 30.04.2009
Fond funciar. Controlul judecatoresc. Limite. - Sentinta civila nr. 305 din data de 06.03.2007
Agricultura - Sentinta civila nr. 641 din data de 01.07.2009
Agricultura - Sentinta civila nr. 641 din data de 01.07.2009
Anularea contract de arenda pentru neplata arendei. Nerespectarea clauzelor contractuale. Fond. - Sentinta civila nr. 483 din data de 26.06.2014
Ordonanta de plata. Notiunea de "profesionist" conform Noului Cod Civil - Hotarare nr. 2132 din data de 09.08.2012
PRETENTII - AGRICULTURA - Sentinta civila nr. 1556 din data de 06.07.2011
Somatie de plata. Raspundere contractuala. - Sentinta civila nr. 33 din data de 07.01.2010
SENTINTA CIVILA NR. 906 - Sentinta civila nr. 906 din data de 07.12.2009
Desfiintarea lucrarilor de construire - Sentinta civila nr. 9107 din data de 20.05.2009
Consttarea nulitatii - Sentinta civila nr. 12061 din data de 07.07.2009
Agricultura, plata - Sentinta civila nr. 3250 din data de 12.09.2012
Sentinta civila nr 105 - Hotarare nr. 105 din data de 02.02.2010
SENTINTA CIVILA NR 12 - Hotarare nr. 12 din data de 12.01.2010
SENTINTA CIVILA 2006 - Hotarare nr. 2006 din data de 09.10.2008
Legea nr. 247/2005 - Sentinta civila nr. 1596 din data de 12.08.2008
Nu este indeplinita conditia cazului bine justificat pentru a dispune suspendarea deciziei de impunere atunci cand impozitul pe venitul agricol a fost stabilit cf. OUG 8/2013, in baza propriei declaratii a reclamantului - Sentinta civila nr. 1464 din data de 17.09.2014
Regimul juridic al dreptului de preemtiune al arendasului - Decizie nr. 414 din data de 14.04.2014
COM.Neexercitarea rolului activ al instantei, in sensul administrarii probei cu o expertiza agricola in vederea lamuririi raporturilor juridice deduse judecatii. Casarea sentintei si trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante - Decizie nr. din data de 03.08.2010
Legea 10/2001. Interpretarea disp.art. 8 din l.10/2001 de catre ICCJ. Restituirea in natura a terenurilor ( inclusiv cele arabile), aflate in intravilanul localitatilor intra sub incidenta procedurilor prev. de L.10/2001, daca terenul este disponib... - Decizie nr. 3964/2007 din data de 16.05.2007