Personal din invatamantul preuniversitar. Calculul drepturilor salariale. Contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010
(Sentinta civila nr. 21 din data de 13.01.2009 pronuntata de Tribunalul Mures)Prin sentinta civila nr.427 din 25 martie 2008 pronuntata de Tribunalul Mures in dosar nr.269/102/2008, s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Inspectoratului Scolar Judetean Mures, s-a actiunea civila formulata de reclamantii C I, G D, K H, P E, O I, prin reprezentant legal Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, in contradictoriu cu paratii Scoala Generala Suplac, Consiliul Local al comunei Suplac, Primarul comunei Suplac, si Inspectoratul Scolar Judetean Mures, au fost obligati paratii sa recalculeze toate drepturile salariale ale reclamantilor cu respectarea prevederilor art. 40 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007 - 2010 si au fost paratii la plata in favoarea reclamantilor a diferentelor de drepturi salariale rezultate dintre drepturile salariale cuvenite reclamantilor (calculate in functie de salariul de baza minim brut 880 lei) si drepturile salariale platite efectiv acestora, incepand cu data de 01.01.2007 si in continuare, pana la data la care salariul de baza al reclamantilor atinge nivelul salariului de baza prevazut de art. 40 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007 - 2010.
Prin aceeasi hotarare s-a dispus ca sumele mai sus mentionate sa fie reactualizate in functie de rata inflatiei, calculate incepand cu data scadentei lunare a fiecarei diferente salariale si pana la data platii efective a debitului si s-a respins actiunea civila formulata de reclamantii C M, K C, D I, prin reprezentant legal Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, in contradictoriu cu paratii Scoala Generala Suplac, Consiliul Local al comunei Suplac, Primarul comunei Suplac, si Inspectoratul Scolar Judetean Mures.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, prin care a solicitat admiterea recursului si modificarea in parte a hotararii atacate, in sensul admiterii cererii sale si in ceea ce ii priveste pe membrii sai de sindicat C M, K C si D I.
Prin decizia civila nr.1395/R/29 septembrie 2008 pronuntata de Curtea de Apel Tg. Mures, s-a admis recursul formulat de Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, impotriva sentintei civile nr. 427 din 25 martie 2008 pronuntata de Tribunalul Mures in dosar nr.269/102/2008, s-a casat integral hotararea atacata si s-a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare instantei de fond, Tribunalul Mures.
In rejudecare dosarul a fost inregistrat la Tribunalul Mures sub nr.169./102/2008.
Astfel, se constata ca prin cererea inregistrata la data de 05.02.2008, reclamantii C I, G D, K H, P E, O I, C M, K C, D I, B E, prin reprezentantul legal Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, au solicitat in contradictoriu cu paratii Scoala Generala Suplac, Consiliul Local al comunei Suplac, Primarul comunei Suplac si Inspectoratul Scolar Judetean Mures, ca prin hotarare judecatoreasca :
- sa fie obligati paratii la recalcularea tuturor drepturilor salariale cu respectarea prevederilor art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010;
- sa fie obligati paratii la plata diferentelor salariale rezultate dintre suma datorata conform art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 si suma efectiv platita, incepand cu data de 1 ianuarie 2007 si pana la data la care salariile de baza avute vor atinge nivelul salariului de baza prevazut de art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 , actualizate in functie de rata inflatiei la data platii.
In motivarea actiunii, s-au invocat prevederile: art. 41alin. 2 si alin. 5 din Constitutia Romaniei; art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010; art. 236, art. 241, art. 243 din Codul muncii ; art. 11 si art. 30 din Legea 130/1996; art. 7-8 , art. 48, art. 50 alin. 12 din Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic, aratandu-se faptul dreptul la salariul minim nu poate fi incalcat .
Prin intampinare, paratul Inspectoratul Scolar Judetean Mures a invocat lipsa calitatii sale procesuale pasive.
In probatiune, la dosarul cauzei au fost depuse in copie actele care dovedesc nivelul salariului de baza si actele de studii.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta apreciaza actiunea dedusa judecatii ca intemeiata, pentru considerentele prezentate in continuare.
Inspectoratul Scolar Judetean Mures dispune de calitate procesuala pasiva, conform art. 11 alin. 5 din Legea nr. 128/1997, art. 142 lit. g din Legea nr.84/1995, art. 33 alin. 7 si art. 38 alin. 5 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant, art. 2 art. 31 alin. 2 si art. 54 alin. 2 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant Preuniversitar de Stat pe judetul Mures, deoarece acest parat are atributii specifice angajatorului, inclusiv in asigurarea efectuarii legale a platii drepturilor banesti ale personalului didactic.
Consiliul local parat are calitate procesuala pasiva , conform art. 19 din Legea nr. 273/2006, art. 13 alin. 1 din O.U.G. nr.32/2001, art. 16 din Normele aprobate prin H.G. nr. 2192/2004 si art. 167 alin. 3 din Legea nr. 84/1995 acest parat asigurand aprobarea in bugetul local a sumelor necesare patii drepturilor banesti solicitate prin actiune.
Primarul parat dispune de calitate procesuala pasiva, conform art. 63 alin. 1 lit. c si alin. 4 din Legea nr. 215/2001 si art. 20 alin. 1 si alin. 4 din Legea nr. 500/2003, intrucat acest parat indeplineste de ordonator de credite in privinta sumelor solicitate prin actiune.
In primul rand, potrivit art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 publicat in Monitorul Oficial Partea a V-a 2007, rezulta urmatoarele salarii de baza minim brute pentru un program de lucru complet: muncitori necalificati -440 lei; muncitori calificati -528 lei; personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este liceala -528 lei; personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este postliceala -550 lei; personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este scoala de maistri -572 lei; personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este studii superioare de scurta durata este -660 lei; personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare -880 lei.
Potrivit art. 41 alin. 2 si alin. 5 din Constitutie, dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate, inclusiv sub aspectul stabilirii salariului minim brut pe tara.
Totodata, art. 30 alin. 1 din Legea nr. 130/1996 si art. 243 alin. 1 din Codul muncii prevad ca " executarea contractului de munca este obligatoriu pentru parti" .
De asemenea conform art. 30 alin. 2 din Legea nr. 130/1996, "neindeplinirea obligatiilor asumate prin contractul colectiv de munca atrage raspunderea partilor care se fac vinovate de aceasta".
Potrivit art. 11 alin (1) lit. d din Legea nr. 130/1996, contractul colectiv de munca la nivel national isi produce efectele pentru toate persoanele juridice sau fizice autorizate potrivit legii, care administreaza, utilizeaza capital, indiferent de natura acestuia si care folosesc forta de munca salariata (deci inclusiv unitatile de invatamant ).
In al treilea rand, potrivit art. 241 alin. (1) lit. d) din Codul muncii contractul colectiv de munca la nivel national produce efecte pentru toti salariatii incadrati la toti angajatorii din tara.
In al patrulea rand, conform dispozitiilor art. 50 alin. 12 din Legea nr. 128/1997 personalul didactic beneficiaza de premii si de alte drepturi banesti prevazute de lege si de contractul colectiv de munca.
Fata ce de cele ce preced , devine evident faptul ca dispozitiile art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 raportate la cele ale art. 41 alin. 2 si 5 din Constitutie, sunt aplicabile si personalului din invatamant, dreptul acestora la salariul minim fiind garantat. In speta, salariul de baza al reclamantilor este sub nivelul prevazut de contractul colectiv la nivel national.
In consecinta, instanta urmeaza sa admita actiunea dedusa judecatii astfel cum aceasta a fost formulata.
Prin aceeasi hotarare s-a dispus ca sumele mai sus mentionate sa fie reactualizate in functie de rata inflatiei, calculate incepand cu data scadentei lunare a fiecarei diferente salariale si pana la data platii efective a debitului si s-a respins actiunea civila formulata de reclamantii C M, K C, D I, prin reprezentant legal Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, in contradictoriu cu paratii Scoala Generala Suplac, Consiliul Local al comunei Suplac, Primarul comunei Suplac, si Inspectoratul Scolar Judetean Mures.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, prin care a solicitat admiterea recursului si modificarea in parte a hotararii atacate, in sensul admiterii cererii sale si in ceea ce ii priveste pe membrii sai de sindicat C M, K C si D I.
Prin decizia civila nr.1395/R/29 septembrie 2008 pronuntata de Curtea de Apel Tg. Mures, s-a admis recursul formulat de Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, impotriva sentintei civile nr. 427 din 25 martie 2008 pronuntata de Tribunalul Mures in dosar nr.269/102/2008, s-a casat integral hotararea atacata si s-a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare instantei de fond, Tribunalul Mures.
In rejudecare dosarul a fost inregistrat la Tribunalul Mures sub nr.169./102/2008.
Astfel, se constata ca prin cererea inregistrata la data de 05.02.2008, reclamantii C I, G D, K H, P E, O I, C M, K C, D I, B E, prin reprezentantul legal Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, au solicitat in contradictoriu cu paratii Scoala Generala Suplac, Consiliul Local al comunei Suplac, Primarul comunei Suplac si Inspectoratul Scolar Judetean Mures, ca prin hotarare judecatoreasca :
- sa fie obligati paratii la recalcularea tuturor drepturilor salariale cu respectarea prevederilor art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010;
- sa fie obligati paratii la plata diferentelor salariale rezultate dintre suma datorata conform art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 si suma efectiv platita, incepand cu data de 1 ianuarie 2007 si pana la data la care salariile de baza avute vor atinge nivelul salariului de baza prevazut de art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 , actualizate in functie de rata inflatiei la data platii.
In motivarea actiunii, s-au invocat prevederile: art. 41alin. 2 si alin. 5 din Constitutia Romaniei; art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010; art. 236, art. 241, art. 243 din Codul muncii ; art. 11 si art. 30 din Legea 130/1996; art. 7-8 , art. 48, art. 50 alin. 12 din Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic, aratandu-se faptul dreptul la salariul minim nu poate fi incalcat .
Prin intampinare, paratul Inspectoratul Scolar Judetean Mures a invocat lipsa calitatii sale procesuale pasive.
In probatiune, la dosarul cauzei au fost depuse in copie actele care dovedesc nivelul salariului de baza si actele de studii.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta apreciaza actiunea dedusa judecatii ca intemeiata, pentru considerentele prezentate in continuare.
Inspectoratul Scolar Judetean Mures dispune de calitate procesuala pasiva, conform art. 11 alin. 5 din Legea nr. 128/1997, art. 142 lit. g din Legea nr.84/1995, art. 33 alin. 7 si art. 38 alin. 5 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant, art. 2 art. 31 alin. 2 si art. 54 alin. 2 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura de Invatamant Preuniversitar de Stat pe judetul Mures, deoarece acest parat are atributii specifice angajatorului, inclusiv in asigurarea efectuarii legale a platii drepturilor banesti ale personalului didactic.
Consiliul local parat are calitate procesuala pasiva , conform art. 19 din Legea nr. 273/2006, art. 13 alin. 1 din O.U.G. nr.32/2001, art. 16 din Normele aprobate prin H.G. nr. 2192/2004 si art. 167 alin. 3 din Legea nr. 84/1995 acest parat asigurand aprobarea in bugetul local a sumelor necesare patii drepturilor banesti solicitate prin actiune.
Primarul parat dispune de calitate procesuala pasiva, conform art. 63 alin. 1 lit. c si alin. 4 din Legea nr. 215/2001 si art. 20 alin. 1 si alin. 4 din Legea nr. 500/2003, intrucat acest parat indeplineste de ordonator de credite in privinta sumelor solicitate prin actiune.
In primul rand, potrivit art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 publicat in Monitorul Oficial Partea a V-a 2007, rezulta urmatoarele salarii de baza minim brute pentru un program de lucru complet: muncitori necalificati -440 lei; muncitori calificati -528 lei; personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este liceala -528 lei; personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este postliceala -550 lei; personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este scoala de maistri -572 lei; personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este studii superioare de scurta durata este -660 lei; personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare -880 lei.
Potrivit art. 41 alin. 2 si alin. 5 din Constitutie, dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate, inclusiv sub aspectul stabilirii salariului minim brut pe tara.
Totodata, art. 30 alin. 1 din Legea nr. 130/1996 si art. 243 alin. 1 din Codul muncii prevad ca " executarea contractului de munca este obligatoriu pentru parti" .
De asemenea conform art. 30 alin. 2 din Legea nr. 130/1996, "neindeplinirea obligatiilor asumate prin contractul colectiv de munca atrage raspunderea partilor care se fac vinovate de aceasta".
Potrivit art. 11 alin (1) lit. d din Legea nr. 130/1996, contractul colectiv de munca la nivel national isi produce efectele pentru toate persoanele juridice sau fizice autorizate potrivit legii, care administreaza, utilizeaza capital, indiferent de natura acestuia si care folosesc forta de munca salariata (deci inclusiv unitatile de invatamant ).
In al treilea rand, potrivit art. 241 alin. (1) lit. d) din Codul muncii contractul colectiv de munca la nivel national produce efecte pentru toti salariatii incadrati la toti angajatorii din tara.
In al patrulea rand, conform dispozitiilor art. 50 alin. 12 din Legea nr. 128/1997 personalul didactic beneficiaza de premii si de alte drepturi banesti prevazute de lege si de contractul colectiv de munca.
Fata ce de cele ce preced , devine evident faptul ca dispozitiile art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007-2010 raportate la cele ale art. 41 alin. 2 si 5 din Constitutie, sunt aplicabile si personalului din invatamant, dreptul acestora la salariul minim fiind garantat. In speta, salariul de baza al reclamantilor este sub nivelul prevazut de contractul colectiv la nivel national.
In consecinta, instanta urmeaza sa admita actiunea dedusa judecatii astfel cum aceasta a fost formulata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Invatamant
Admisibilitatea actiunii unui reclamant – fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul prescolar si profesor pentru invatamantul primar in cazul educatorilor si invatatorilor din invatamantul prescolar care au absolvit cu diploma ciclului I de studii universita... - Decizie nr. 4392 din data de 28.06.2011
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
INVATAMANT - Sentinta civila nr. 1140 din data de 07.07.2009
CIVIL.Litigiu de munca. Cadre didactice. Cheltuieli de transport - Hotarare nr. 11 din data de 12.03.2014
CIVIL:Admisibilitate cerere transe suplimentare vechime profesori-art 50 alin.1,2 din Lg.128/1997 - Sentinta civila nr. din data de 27.11.2008
Obligarea Universitatii Spiru Haret la eliberarea diplomei de licenta - Sentinta civila nr. 801 din data de 12.03.2013
Invatamant - raporturi de munca-indemnizatie. - Sentinta civila nr. 86 din data de 24.01.2012
Drepturi salariale solicitate de cadrele didactice in baza Legii 220/2007 - Sentinta civila nr. 1818 din data de 25.11.2008
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Neinregistrarea operatiunilor comerciale in contabilitatea firmei. Problema angajarii raspunderii penale in cazul cesiunii partilor sociale. - Hotarare nr. 34 din data de 14.03.2012
Omor savarsit cu intentie indirecta. Respingerea cererii de schimbare a incadrarii juridice a faptei in ucidere din culpa - Hotarare nr. 31 din data de 14.03.2012
Aplicarea art.87 alin.2 din NUG nr.195/2002 in cazul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul in timp ce conducatorul auto se afla sub influenta unei substante stupefiante - Hotarare nr. 29 din data de 05.03.2012
Detinerea unui stick si a unui dispozitiv tip MSR206 care urma a fi folosit la falsificarea instrumentelor de plata electronica intruneste elementele constitutive ale infractiunii prevazute de art 25 din legea nr 365/2002 - Hotarare nr. 27/2012 din data de 05.03.2012
Daune morale in cazul unei infractiuni de pericol inadmisibile, de regula. - Hotarare nr. 29/R din data de 13.02.2012
Lipsa gradului de pericol social al unei infractiuni in cazul infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice comisa de politist prin neinregistrarea unui dosar penal - Hotarare nr. 40 din data de 15.03.2011