InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Constanta

Asigurari sociale - salariu cu spor acord global - includere in baza de calcul a pensiei

(Sentinta civila nr. 202 din data de 12.03.2010 pronuntata de Tribunalul Constanta)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Tribunalul Constanta | Jurisprudenta Tribunalul Constanta

     Pornind de la premisa corecta ca veniturile care nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor potrivit legislatiei anterioare nu pot participa la evaluarea punctajului mediu anual in conditiile Legii nr. 19/2000 (intrucat nu au fost facute virari din aceste castiguri la bugetul asigurarilor sociale), instanta va retine ca aceasta ipoteza nu se aplica in mod abstract si cu caracter general, urmand a se statua, in fiecare caz in parte, daca veniturile asiguratului au beneficiat de deducerea cotei de contributie la acest buget.
     
     

O.U.G. nr. 4/2005
Legea nr. 57/1974
Decretului nr.389/1972
Legea nr. 3/1977           Asupra prezentei actiuni, constata:
Reclamanta M.E. a chemat in judecata  pe parata CASA JUDETEANA DE PENSII CONSTANTA, solicitand instantei - astfel cum s-a mentionat si prin precizarile si completarile formulate la termenul din 29.01.2010 -  ca,  prin hotararea pe care o va pronunta, sa oblige institutia parata la emiterea unei decizii de recalculare a drepturilor sale de pensie, cu includerea in baza de calcul  si a veniturilor mentionate  in rubrica "salariu cu spor acord global", conform adeverintei nr. 1326/15.10.2009 emisa de S.C. Proiect S.A.; cu cheltuielile de judecata ocazionate de acest proces.
  In considerente s-a aratat ca la recalcularea drepturilor de pensie nu s-au luat in considerare toate veniturile pentru care fostul angajator - S.C. PROIECT S.A. -  a platit contributiile la bugetul asigurarilor sociale, astfel cum rezulta din adeverinta mentionata, in sensul ca au fost valorificate sumele reprezentand salariu lunar si sporul de vechime, dar au fost ignorate veniturile consemnate sub titulatura ,,salariu cu spor acord global’’.
Prin intampinare, parata C.J.P. Constanta a solicitat respingerea actiunii, in considerarea dispozitiilor cuprinse in anexa O.U.G. nr. 4/2005, care exclude sporul de acord global din categoria veniturilor salariale care au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei anterioare.
S-a solicitat sa se inlature apararile privitoare la plata contributiilor la bugetul asigurarilor sociale pentru aceste sume, intrucat acest fapt nu este de natura a atrage fructificarea automata a acestor sporuri, iar contributia la pensia suplimentara a fost calculata si retinuta la nivelul salariului tarifar.
In raport de sustinerile partilor, de probele administrate si de temeiurile in drept aplicabile in speta, vor fi avute in vedere urmatoarele considerente:
Reclamanta a prezentat la Casa Judeteana de Pensii Constanta, in vederea recalcularii drepturilor de pensie,  adeverinta nr. 1326/15.10.2009 emisa de S.C. Proiect S.A  prin care s-a atestat de catre fostul angajator cuantumul drepturilor salariale platite in perioada august 1973 - decembrie 1994, astfel cum s-au regasit in statele de plata originale si cum au fost evidentiate, pe rubrici si coloane, in documentul aratat. 
  Angajatorul a mentionat ca sporul de acord este evidentiat impreuna cu salariul aferent in coloana ,,salariu cu spor de acord’’ din statul de plata, pentru care unitatea a retinut si virat contributia de asigurari sociale.
S-a mai mentionat ca sporul de acord a fost platit ,,in suma globala’’ adaugata la salariul tarifar conform Legii nr. 57/1974, art. 117 alin. 3.
Potrivit acestui text, ,,In activitatea de cercetare stiintifica, inginerie tehnologica si proiectare se va utiliza cu precadere forma de retribuire in acord global, potrivit careia un colectiv de cercetatori sau proiectanti isi asuma raspunderea de a efectua si finaliza o cercetare sau un proiect, intr-un anumit termen, pentru care primeste o suma globala, stabilita in contract, in conditiile prevazute de lege. Aceasta forma de retribuire se va aplica indeosebi pentru crearea si introducerea in productie a unor tehnologii sau produse noi, perfectionarea si modernizarea celor existente, proiectarea obiectivelor de investitii si va cuprinde intreg ciclul cercetare-proiectare si aplicarea in productie a rezultatelor obtinute pana la atingerea parametrilor stabiliti. In contract se prevad termenele, parametrii sau indicatorii tehnico-economici care trebuie obtinuti, conditiile de calitate, sumele totale pentru retribuire si alte conditii. Sumele pe lucrari pentru retribuirea personalului din cercetare, inginerie tehnologica si proiectare se vor stabili, pe baza de norme de munca pe unitati fizice, pe categorii de lucrari. Personalul care lucreaza in acord global primeste, pe parcursul executarii lucrarilor, avansuri lunare reprezentand 80% din retributia tarifara. Avansurile cumulate nu pot fi mai mari de 80% din suma stabilita pe lucrare. La predarea obiectivelor de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si proiectare, suma totala stabilita pe lucrare se repartizeaza membrilor colectivului in functie de contributia acestora. Din suma cuvenita fiecaruia se retine o parte de 10%, care se restituie dupa aplicarea in productie sau intrarea in functiune a obiectivului respectiv si realizarea indicatorilor tehnico-economici prevazuti in proiecte sau in documentatia tehnica, iar cealalta parte, de 90%, se plateste dupa ce in prealabil s-au scazut avansurile primite, daca au fost indeplinite conditiile prevazute in contract.’’
   Prin urmare, actul normativ impunea, ca modalitate preponderenta de plata a muncii personalului cu activitate in domeniile vizand cercetarea stiintifica, ingineria tehnologica si proiectarea ( ultimul fiind domeniul de activitate al reclamantei ), retribuirea in acord global, ceea ce presupunea salarizarea angajatilor in functie de realizarile profesionale lunare.
Aceasta situatie nu excludea, insa, aplicarea Decretului nr.389/1972 cu privire la contributia pentru asigurarile sociale de stat, care prin textul art. 1 impunea fostelor unitati socialiste de stat si tuturor persoanelor juridice sa vireze la bugetul asigurarilor sociale o contributie de 15% asupra ,,castigului brut realizat de personalul lor salariat’’.
Prin urmare, retribuirea in acord global era diferita de salarizarea cu retributia tarifara prin elementele definite in art. 117 alin. 3 din Legea nr. 57/1974, fiind insa neechivoc faptul ca drepturile obtinute in acest mod de personalul din proiectare era supus platii contributiei la bugetul asigurarilor sociale potrivit legislatiei in vigoare la acea data, iar nu exceptat de la aceasta obligatie legala, conform art. 2 din Decretul nr. 389/1972.
In egala masura, art. 3 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat prevedea ca: ,,Dreptul la pensia de asigurari sociale este recunoscut tuturor cetatenilor tarii care au desfasurat o activitate permanenta pe baza unui contract de munca si pentru care unitatile socialiste au depus contributia prevazuta de lege, la fondul de asigurari sociale de stat.
     Fondurile necesare pentru plata pensiilor de asigurari sociale de stat se constituie din contributiile pe care le platesc unitatile socialiste, precum si din sumele alocate in acest scop de la bugetul de stat.’’
Aceeasi obligatie legala impusa angajatorului s-a regasit si in prevederile Legii nr. 49/1992, care a modificat si completat Decretul nr. 389/1972.
Toate aceste acte normative au fost abrogate la data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
Principala aparare formulata de institutia parata se raporteaza la prevederile cuprinse in Anexa Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 4/2005, care intr-o mentiune finala consemneaza ca ,,Nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001:
   -  formele de retribuire in acord sau cu bucata, in regie ori dupa timp, pe baza de tarife sau cote procentuale’’.
Pornind de la premisa corecta ca veniturile care nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor potrivit legislatiei anterioare nu pot participa la evaluarea punctajului mediu anual in conditiile Legii nr. 19/2000 (intrucat nu au fost facute virari din aceste castiguri la bugetul asigurarilor sociale), instanta va retine ca aceasta ipoteza nu se aplica in mod abstract si cu caracter general, urmand a se statua, in fiecare caz in parte, daca veniturile asiguratului au beneficiat de deducerea cotei de contributie la acest buget.
La aceasta concluzie s-a raportat si solutia pronuntata de Curtea Constitutionala in analiza exceptiei de neconstitutionalitate a mentiunii de la pct. IV din anexa O.U.G. nr. 4/2005, retinandu-se in esenta prin decizia nr. 736/24.10.2006 ( publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 4/04.01.2007 ) ca aceste dispozitii nu modifica, cu caracter retroactiv, legislatia anterioara si ca ,,verificarea imprejurarilor daca, potrivit legislatiei anterioare, s-au incasat sau nu contributii la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru veniturile excluse de la stabilirea punctajului mediu anual si daca sau nu aceste venituri au facut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor, constituie probleme de fapt si de aplicare a legii in cazuri concrete’’.
Ori, in speta, fostul angajator a emis o adeverinta certificata in conditiile O.U.G. nr. 4/2005, prin care a mentionat ca s-au retinut si virat contributiile pentru asigurari sociale si pensie suplimentara prin raportare la intreg venitul brut realizat lunar, care include asadar si salariul cu sporul de acord global.
Pentru toate aceste considerente, va fi admisa actiunea, in sensul ca parata CASA JUDETEANA DE PENSII CONSTANTA va fi obligata sa emita o decizie de recalculare a drepturilor de pensie ale reclamantei, cu includerea in baza de calcul si a veniturilor mentionate  in rubrica "salariu  cu spor acord global", conform adeverintei nr. 1326/15.10.2009 emisa de S.C. Proiect S.A.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007