InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Botosani

Asigurari sociale. Contestatie decizie impunere. Modalitatea de stabilire a contributiei de asigurari sociale

(Sentinta civila nr. 186 din data de 26.01.2011 pronuntata de Tribunalul Botosani)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Tribunalul Botosani | Jurisprudenta Tribunalul Botosani

Sentinta civila 186 din 26.01.2011. Dosar xxxx/40/2010

Asigurari sociale.   Contestatie decizie impunere. Modalitatea de stabilire a contributiei de asigurari sociale.
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Botosani la 13.09.2010, contestatorul R. G.  a solicitat in contradictoriu cu intimata Casa Judeteana de Pensii Botosani anularea Deciziei nr.25842 din 30 august 2010  si a Somatiei nr.25843 din30.08.2010 emise de intimata.
         A mai solicitat suspendarea executarii potrivit art. 184 alin. 2 C.Procedura fiscala pana la solutionarea contestatiei. 
       A solicitat totodata anularea dobanzilor, a majorarilor de intarziere si a penalitatilor. 
     In motivare a ca la 01.10.2008 a fost chemat la intimata pentru a completa declaratia de asigurare.  I s-a eliberat acest document la 30.08.2010 cand i s-a emis si somatia nr. 25843.  
     A aratat contestatorul ca este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente avand un mic atelier de  mecanica, insa nu a desfasurat activitate perioade lungi de timp, astfel ca nici nu a realizat castiguri.  Mai sustine ca nu i s-au dat explicatii despre modul de calcul al penalitatilor si al majorarilor, al temeiului de stabilire a acestora si ca  semnat declaratia in care a scris ceea ce i s-a spus. 
     Sustine ca nu a solicitat si ca nici nu solicita pensie pentru perioada cat nu a lucrat.  In drept a invocat prevederile art. 174 C. pr. Fiscala si ale Legii nr. 19/2000.
La contestatie a depus inscrisuri.
Prin intampinarea formulata(filele 22-26  ds.),  intimata Casa Judeteana de Pensii Botosani a solicitat respingerea contestatiei ca nefondata.
     A aratat ca, in urma schimbului de informatii dintre intimata si Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Botosani referitoare la persoanele ce au realizat venituri din desfasurarea unor activitati independente s-a identificat contestatorul ca persoana fizica autorizata.
Potrivit art.6 indice 1 al.1 din Legea 19/2000, contestatorul a avut obligatia de a se asigura pe baza de declaratie de asigurare in termen de 30 de zile de la data incadrarii intr-una dintre situatiile prev. la art.5 al.1 pct.IV lit.c) sau d) din Legea nr.19/2000.
        La 30.08. 2010 contestatorul  a incheiat declaratia de asigurare conform Legii 19/2000, asigurandu-se la un venit de 2302750 lei incepand  cu 01.01.2005 cu  o contributie de asigurari sociale de stat de 31,5 %, cuantumul contributiei fiind de 725 366 lei lunar.
Din  deciziile de impunere anuala pentru anii 2005, 2006,  2007,  2008 si 2009 reiese ca acesta a realizat venituri incadrandu-se in plafoanele prevazute de lege.  
S-au calculat pentru acesta contributia de asigurari sociale, dobanzile si majorarile de intarziere, accesoriile fiind calculate pana la 31.07. 2010.
     In drept, a invocat prevederile art. 18 din Legea nr. 19/2000, ale Legii nr. 487/2006, ale art. 88 al.1 Cod procedura fiscala si  ale  art.31 al.1 din Legea 19/2000.
La intampinare au fost anexate inscrisuri.
           La termenul din data de 26.01.2011 contestatorul a aratat ca renunta la judecata cererii avand ca obiect suspendarea executarii, motiv pentru care in temeiul art. 246 c.pr. civ.  , instanta va lua act de aceasta renuntare. 
          In cauza s-a administrat proba cu inscrisuri. 
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine ca :
Potrivit deciziilor de impunere anuala depuse in copie la dosarul cauzei, contestatorul  a realizat :
- in anul 2005 un venit de 5133 lei ;
- in anul 2006 un venit de 6299 lei;
- in anul 2007 un venit de 6855 lei;
- in anul 2008 un venit de 9108 lei;
- in anul 2009 un venit de 3157lei.
        In forma in vigoare pentru perioada 01.01.2005 - 22.07.2007, art.5 al.1 pct.IV din Legea 19/2000 prevedea ca sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin trei salarii medii brute si care se afla intr-una dintre situatiile prevazute la lit.a) - f ).
      Fata de aceasta prevedere legala instanta va constata ca nu au relevanta in cauza apararile invocate de catre contestator in legatura cu faptul ca ar fi avut anumite perioade in care nu a desfasurat activitate situatie ce ar rezulta din registrul jurnal de incasari si plati.
   Pentru anul 2005 potrivit Legii 512/2004 salariul mediu lunar a fost stabilit la 921,1 lei pentru anul 2006 in baza Legii 380/2005 la 1077 lei iar pentru anul 2007 in baza actului cu nr.487/2006 la 1270 lei.
    In fisa fiscala pentru anul 2005 s-a consemnat ca petentul a realizat un venit net din activitatea de comert exterior desfasurata in suma de 5133 lei depasind astfel pragul minim de 3 salarii medii in raport cu prevederile Legii 512/2004 ( fila 36 ds.).   Din fisa fiscala pentru anul 2006 rezulta ca aceeasi persoana a obtinut un venit net de 6299 lei mai mare decat limita stabilita prin raportare la Legea 380/2005. Pentru intervalul 01.01.2007-21.07.2007 din datele existente in fisa fiscala pentru anul 2007 rezulta ca acesta indeplinea conditia privind venitul minim realizat atata timp cat in fisa s-a consemnat un venit net de 6855 lei  fata de limita minima impusa in raport cu preved. Legii 487/2006 de 3810 lei.
     Pentru  a se analiza insa  dobandirea calitatii de asigurat era necesara determinarea venitului pe anul calendaristic 2005, an ce s-a incheiat la 31.12.2005. Abia incepand cu aceasta data se putea constata, in conditiile Ordinului 1040/2004, pct.g -ca petentul a realizat venituri mai mari de trei ori decat salariul mediu pe economie, de la acest moment  incadrandu-se in situatia specificata de lege si de la care curgea termenul de 30 de zile in care avea  obligatia de a incheia declaratia de asigurare in raport cu prevederile art.6 indice 1 si urmatoarele din Legea 19/2000.
       Potrivit art.6 al.2 din Legea 19/2000, persoanele prevazute la art.5 al.1 pct.IV care au implinit varsta de 18 ani sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatiile mentionate.
     Cum verificarea incadrarii in situatia prevazuta la art.4 se putea face doar la incheierea anului calendaristic( 31.  12.  2005), data de la care persoana asigurata prin efectul legii avea termenul de 30 de zile in care ar fi fost obligata sa depuna declaratia, rezulta ca nu pot fi stabilite dobanzi si majorari de intarziere pentru intervalul 1 ianuarie 2005 - 31.ianuarie 2006,  neexistand nici o obligatie a contestatorului de plata a acestor sume cata vreme nu depasise termenul in care era obligat sa depuna declaratia de asigurat.
     Art.5 al.1 pct.IV din Legea nr. 19/2000,in forma in vigoare de la data de 22 iulie 2007, a prevazut ca sunt asigurate obligatoriu prin efectul legii persoanele care se afla intr-una dintre situatiile prevazute la lit.a - f fara a mai fi prevazuta conditia realizarii anumitor venituri.
      De la aceasta data,  obligatia legala de asigurare a continuat sa existe  prin simplul fapt al dobandirii calitatii de persoana autorizata sa desfasoare activitati independente, astfel ca in mod corect pentru perioada ulterioara acestei date s-a constituit debit pentru contestator in raport de venitul inscris in declaratia de asigurare. 
          In ce priveste penalitatile puse in sarcina contestatorului prin cele doua acte contestate instanta are in vedere ca potrivit art. 31 din legea nr. 19/2000,  neplata contributiei de asigurari sociale la termenele prevazute la art. 29 genereaza plata unor majorari calculate pentru fiecare zi de intarziere, pana la data achitarii sumei datorate, iar potrivit alineatului 6 din acelasi articol neretinerea si nevarsarea de catre angajatori a contributiei individuale de asigurari sociale, prevazuta la art. 21 alin. (2) si la art. 22 alin. (1), constituie stopaj la sursa si genereaza plata unor penalitati, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
     Din economia acestor texte rezulta ca plata penalitatilor este stabilita doar pentru angajatori in cazul neindeplinirii obligatiilor specifice indicate mai sus. 
     Instanta mai are in vedere si faptul ca in conformitate cu dispozitiile art. IV alin. (2) din Legea nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 580 din 5 iulie 2005, notiunile de "dobanzi si/sau penalitati de intarziere" s-au  inlocuit  cu notiunea de "majorari de intarziere".
   Pentru aceste considerente  si vazand ca legea speciala ce reglementeaza regimul dobanzilor,al  majorarilor de intarziere si al penalitatilor (Legea nr. 19/2000)nu stabileste obligatia de plata a penalitatilor  decat pentru pentru neretinerea si nevarsarea de catre angajatori a contributiei individuale de asigurari sociale,contestatorul neaflandu-se in acasta situatie vaconstata ca in mod gresit s-au calculat penalitati pentru contestator  in cuantum de 42,5874 lei.
   In raport cu preved. art. 174 din O.G. 92/2003 instanta va indrepta actele de executare emise de Casa Judeteana de Pensii in sensul ca va inlatura dobanzile si penalitatile aferente intervalului 01.01.2005 - 31.01.2006 la stabilirea cuantumului total al dobanzilor instanta avand in vedere calculul privind contributia de asigurari sociale aratata de intimata in buletinul de la filele 29-31 ds. cu eliminarea dobanzilor aferente lunilor 01. ianuarie 2005- 31 ianuarie 2006 (5394,3925-1645,1475)
   In raport cu noile dobanzi stabilite de instanta si avand in vedere inlaturarea penalitatilor  se va dispune si modificarea totalului obligatiilor de plata restante urmand a fi modificate elementele din decizia de impunere si somatia de plata in sensul ca in loc de dobanzi si majorari de intarziere plus penalitati va figura doar dobanzi si majorari de intarziere.
   Pentru motivele aratate  va modifica Decizia referitoare la obligatiile de plata si calcul accesorii  nr. Decizia nr. 25842/30.08.2010 si Somatia nr. 25843/30.08.2010 in sensul ca la rubrica dobanzi si majorari de intarziere va figura suma de de 3749,245 lei  in loc de 5394,3925 lei, la rubrica penalitati va figura o lei in loc de 42,5874 lei,iar la rubrica Total va figura suma de 9645,4646lei  in loc de 11 333, 1995 lei.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007